gijsenkim"]
Ik neem aan dat hij er niet bij verteld dat de eerste 600 keer dat het dier bij die poema stond het er keihard tussenuit kneep![]()
![]()
[/quote]
Hihi, dat verteld hij er niet bij. Ik denk ook dat ome Pat niet zo naief is om met het paard gewoon op de poema af te rijden en eens te kijken wat er dan gebeurd. Ik vermoed (maar da's alleen maar logisch nadenken), dat hij dat rustig opbouwt: eerst naderen tot 500 m, tot het paard een beetje nerveus wordt, dan paard weer naar de wei, en elke dag een stukje dichterbij. Als je in 1x op een poema afstapt ... is waarschijnlijk een beetje veel van het goede.
[quote="gijsenkim schreef:Als je gewoon eerlijk en oprecht bent naar een paard toe... met de nodige duidelijke grensaangevende acties en deze grenzen ook duidelijk houd kan je een paard zonder lichamelijke kracht laten doen wat je wil.....
En dat noemt men tegenwoordig "natural horsemanship", en daar wordt door de "goeroes" goed aan verdiend
.
. Ik denk ook dat ome Pat niet zo naief is om met het paard gewoon op de poema af te rijden en eens te kijken wat er dan gebeurd. Ik vermoed (maar da's alleen maar logisch nadenken), dat hij dat rustig opbouwt: eerst naderen tot 500 m, tot het paard een beetje nerveus wordt, dan paard weer naar de wei, en elke dag een stukje dichterbij. Als je in 1x op een poema afstapt ... is waarschijnlijk een beetje veel van het goede.
). Waar TS haar mening op baseert is mij nog steeds niet duidelijk, misschien als zij daar eens op in ging dat ik mijn mening bij zou stellen, maar tot nu toe heb ik daar nog geen enkel argument voor gelezen.
). Mijn mening: als extra veiligheid is prima, als voorwaarde voor respect niet. 

Dat probeerde ik ook te zeggen met: