om met paarden om te gaan is geen kracht nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:26

gijsenkim"]
Ik neem aan dat hij er niet bij verteld dat de eerste 600 keer dat het dier bij die poema stond het er keihard tussenuit kneep Haha! Haha! Haha!
[/quote]
Hihi, dat verteld hij er niet bij *LOL* . Ik denk ook dat ome Pat niet zo naief is om met het paard gewoon op de poema af te rijden en eens te kijken wat er dan gebeurd. Ik vermoed (maar da's alleen maar logisch nadenken), dat hij dat rustig opbouwt: eerst naderen tot 500 m, tot het paard een beetje nerveus wordt, dan paard weer naar de wei, en elke dag een stukje dichterbij. Als je in 1x op een poema afstapt ... is waarschijnlijk een beetje veel van het goede.

[quote="gijsenkim schreef:
Als je gewoon eerlijk en oprecht bent naar een paard toe... met de nodige duidelijke grensaangevende acties en deze grenzen ook duidelijk houd kan je een paard zonder lichamelijke kracht laten doen wat je wil.....

En dat noemt men tegenwoordig "natural horsemanship", en daar wordt door de "goeroes" goed aan verdiend Haha!.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:30

runningkawa schreef:
Maar waarom word er altijd gedacht dat mensen die niet NH-en alles op kracht doen?

Dat denk ik zeker niet hoor, ik denk dat er een heleboel mensen met hun paarden omgaan op een manier die je "NH" zou kunnen noemen, zonder dat ze dat zelf zo noemen (of misschien zelfs terwijl ze een hekel aan de NH-goeroe's hebben Haha! ). Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die het wel met kracht proberen (ook als ik andere Bokt-topics lees).

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:32

WormBoy schreef:
Kun je mij uitleggen wat er fout is aan die " theorie"? Zoals ik het lees beweert Shana dat je een paard met gericht grondwerk beter in de hand kan krijgen, zodat je minder vaak op kracht of machtsmiddelen hoeft te vertrouwen. Wilde je zeggen dat dat niet kan? Het lijkt mij eigenlijk erg logisch. En om Gijsenkim aan te halen: "daar hoef je niet eens een goeroe voor te volgen.. "

Nee nee, dat bedoel ik niet. De "foute" theorie is dat een paard bij een paniekreactie zich eerst op de hengst richt voordat ie actie onderneemt. En daar geloof ik helemaal niks van. Mijn mening is gebaseerd op documentaires van jaren lange studies van de zgn feral horses in the USA (bij gebrek aan eigen wilde kuddes Tong uitsteken ). Waar TS haar mening op baseert is mij nog steeds niet duidelijk, misschien als zij daar eens op in ging dat ik mijn mening bij zou stellen, maar tot nu toe heb ik daar nog geen enkel argument voor gelezen.

Dat je een paard aan van alles en nog wat kunt laten wennen, is een feit. Dat wil niet zeggen dat het van iets "vreemds" niet meer in paniek zou kunnen raken. Het instinct kun je er niet uit trainen, niet met en niet zonder kracht.

Vandaar dat ik een extra veiligheidsmaatregel als een bit dus absoluut geen overbodige luxe vind, ook al is het paard nog zo braaf en veel gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:35

Citaat:
Dat je een paard aan van alles en nog wat kunt laten wennen, is een feit. Dat wil niet zeggen dat het van iets "vreemds" niet meer in paniek zou kunnen raken. Het instinct kun je er niet uit trainen, niet met en niet zonder kracht.

OK dan!
Dat zeg ik al het hele topic

Overlevingsdrang en dat is het oerinstinct

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:51

Sosha"]
Nee nee, dat bedoel ik niet. De "foute" theorie is dat een paard bij een paniekreactie zich eerst op de hengst richt voordat ie actie onderneemt. En daar geloof ik helemaal niks van.
[/quote]
Ooh, sorry, dan had ik je verkeerd begrepen! Zoals ik het heb begrepen (uit boeken en documentaires dan), duwt de hengst de kudde vooruit en beschermt ze tegen aanvallers, maar bepaalt de leidende merrie waar ze naar toe gaan. Ik zou dus zeggen dat ze eerst naar de merrie kijken. Het zal denk ik zo van de stress afhangen: als er plotseling een groep wolven opduikt is er misschien wel sprake van grote paniek en duiken ze alle kanten op; als ze een rode vuilniszak tegenkomen kijken ze misschien eerst wat de merrie doet ...

[quote="Sosha"]
[/quote]
Ben ik met je eens, maar ik denk dat dat ook weer van het type stress afhangt: als een woeste hond zich in je paard vastbijt, verwacht ik niet dat hij/zij eerst eens rustig naar jou kijkt of het wel in orde is! En als je iets nieuws tegen komt kan hij weer schrikken. Maar ik denk dat als je je paard aan een aantal enge dingen hebt gewend, dat hij er veel meer op vertrouwd dat jij het wel weet bij een nieuwe situatie.

[quote="Sosha schreef:
Vandaar dat ik een extra veiligheidsmaatregel als een bit dus absoluut geen overbodige luxe vind, ook al is het paard nog zo braaf en veel gewend.

Dat is helemaal niet zo gek hoor, ik draag altijd een cap terwijl ik nauwelijks van het paard val (afkloppen!). Gewoon een extra veiligheid (je hoeft hem maar 1x nodig te hebben). Als helemaal niks met je paard kunt zonder bit ... dan wordt het een ander verhaal. Mijn bijrijdpaard wordt door de eigenaresse altijd met bit gelongeerd. Ik vind dat dat niet absoluut nodig zou moeten zijn; moet ook op een halstertje kunnen. De eerste keer heeft het paard me geprobeerd ski-les te geven *LOL* maar dat doet hij niet meer. Kwestie van respect; in het begin kreeg ik maar heel weinig respect van hem (en nu is het nog steeds niet iets om trots foto's van laten zien Scheve mond ). Mijn mening: als extra veiligheid is prima, als voorwaarde voor respect niet.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:56

Respect moet je verdienen..... dat kun je niet afdwingen.

Maar waarom heb ik nou zo het gevoel dat ik een open deur in trap? Tong uitsteken

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:58

Sosha schreef:
Respect moet je verdienen..... dat kun je niet afdwingen.

Precies, daarom moet je daar ook rustig de tijd voor nemen en niet met "kracht" proberen op te lossen. Daar ben ik nu mee bezig, maar daar is (in dit geval) tijd voor nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:44

WormBoy schreef:
Dat is helemaal niet zo gek hoor, ik draag altijd een cap terwijl ik nauwelijks van het paard val (afkloppen!). Gewoon een extra veiligheid (je hoeft hem maar 1x nodig te hebben).

Juist, en daarom: wat is er mis met het wandelen met bit in? Je hoeft het maar een keer nodig te hebben.Haha!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:19

Sosha schreef:
Nee nee, dat bedoel ik niet. De "foute" theorie is dat een paard bij een paniekreactie zich eerst op de hengst richt voordat ie actie onderneemt. En daar geloof ik helemaal niks van. Mijn mening is gebaseerd op documentaires van jaren lange studies van de zgn feral horses in the USA (bij gebrek aan eigen wilde kuddes Tong uitsteken ). Waar TS haar mening op baseert is mij nog steeds niet duidelijk, misschien als zij daar eens op in ging dat ik mijn mening bij zou stellen, maar tot nu toe heb ik daar nog geen enkel argument voor gelezen.

ik baseer mijn mening op ervaring , ik volg absoluut niet de " goeroes" ! ik heb voor mezelf een techniek ontwikkeld die een combinatie is van nh en de traditionele manier van omgaan met paarden ! ik pas een beetje parelli toe maar volg zeker niet braaf zijn boekjes , ook volg ik emiel voest en klaus ferdinand hempling ! je moet kijken wat voor paard je voor je hebt en dan pas kijken hoe je hem het beste traint , het ene paard is moedig en het ander paard is een angsthaas !
maar wat mijn basis is , hier begin ik altijd mee en dat is wijken voor druk !
hier bedoel ik mee dat een paard als hij druk voelt op het touw , hij stopt met trekken en terug naar je toe komt , doe je daarbij nog los grondwerk en werk je naar absoluut vertrouwen en respect dan heb je een perfecte combinatie om schriktoestanden aan te pakken !
bv een paard schrikt van een blaffende hond , hij rent vooruit , voelt de druk van het touw , en heeft geleerd om dan af te remmen ,hij blijft dus op dat moment in je buurt en kan dan perfect jouw rust aanvoelen en omdat je op de grond hem hebt geleerd dat alles ok is bij jou blijft hij ook bij jou , althans dat is mijn ervaring met al mijn paarden ( en sommige van mijn paarden zijn echt niet de gemakkelijkste paarden , maar na zulke training worden ze moedig en rustig )
leert je paard niet wijken voor druk dus leert hij tegen de druk van het touw in te rennen zal hij wanneer hij schrikt gewoon jouw touw negeren en zijn kracht gebruiken en weglopen , eens hij van je weg is bv op straat zijn er zoveel enge dingen rond hem( hij wordt bv nog extra opgeschrikt door toeterende auto's ) dat hij blijft rennen , omdat jij op dat moment dus al te ver van hem weg bent zal hij heus niet omkeren naar jou toe , hij redt zijn eigen hachje maar als je aan de andere kant kunt zorgen dat hij bij je blijft door respect voor het touw kan je hem met je lichaamstaal geruststellen en blijft hij ook bij je !

ik leer ze bv in alle situaties wijken voor druk op het touw een vb : ik neem een longeerlijn en doe die over de balk waar ik hen normaal vast maak om te poetsen ofzo maar maak het touw niet vast en hou enkel het uiteinde vast , dan laat ik mijn man met iets eng voor zijn neus staan zwieren en wijkt hij achteruit omdat hij schrikt laat ik de longe vieren maar blijf licht druk houden , stopt hij met achteruit gaan laat ik direkt de druk van het touw en beloon hem met een worteltje ! hij leert hiermee dat als hij druk voelt hij enkel van die druk kan afkomen door te stoppen met trekken en dat hij dan nog een worteltje krijgt ook !
dit werkt echt geweldig !

dus ik baseer mijn theorie op 2 dingen , je paard leren wijken voor druk en zijn volledige vertrouwen krijgen door grondwerk en je paard doet alles voor je en zal ook in elke situatie vertrouwen op jou !

een paard is een vluchtdier , maar je kan hem aan bijna elk eng ding laten wennen , en hoe meer je met hem enge dingen training doet hoe moediger hij wordt en hij zal dus ook nog zelden schrikken ! dit is mijn ervaring met mijn paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:52

Citaat:
ofzo maar maak het touw niet vast en hou enkel het uiteinde vast , dan laat ik mijn man met iets eng voor zijn neus staan zwieren en wijkt hij achteruit omdat hij schrikt laat ik de longe vieren maar blijf licht druk houden , stopt hij met achteruit gaan laat ik direkt de druk van het touw

zoiets is toch helemaal geen Nh of zelf gevonden methode

dat werd me toen ik 12 was al wijs gemaakt, dat blijven trekken geen nut had

maar mensen hebben nu ineens het licht gevonden
En dat vind ik zo raar, kan daar ook niet bij

heerlijk voor die mensen, daar ben ik echt blij om
Maar verkondig het niet als zijnde iets aparts, het is het oudste boeren fluitjes iets wat al heel lang zo gedaan word.
Alleen mensen geloven het eerder van parelli dan van die boer met zijn alpino en sigaar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:54

Citaat:
een paard is een vluchtdier , maar je kan hem aan bijna elk eng ding laten wennen , en hoe meer je met hem enge dingen training doet hoe moediger hij wordt en hij zal dus ook nog zelden schrikken ! dit is mijn ervaring met mijn paarden

tuurlijk is dat zo, hoe meer hij ziet hoe minder hij van dingen onder de indruk is.

Maar echt echt, iets eng vinden, daar gaat het me om.
Ja dat word minder, maar krijg je er noot helemaal uit.

gelukkig maar, anders hebben er een robot Verdrietig

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 22:01

runningkawa schreef:
zoiets is toch helemaal geen Nh of zelf gevonden methode

dat werd me toen ik 12 was al wijs gemaakt, dat blijven trekken geen nut had

maar mensen hebben nu ineens het licht gevonden
En dat vind ik zo raar, kan daar ook niet bij

heerlijk voor die mensen, daar ben ik echt blij om
Maar verkondig het niet als zijnde iets aparts, het is het oudste boeren fluitjes iets wat al heel lang zo gedaan word.
Alleen mensen geloven het eerder van parelli dan van die boer met zijn alpino en sigaar Haha!

ik heb toch ook niet gezegd dat dit typisch nh is , een combinatie van nh met traditionele omgang met paarden vind ik perfect werken !
en of het nu van parelli komt om van boer jan het zal me een worst wezen als het maar werkt ! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:07

Die berichtjes klonken mij anders in de oren.
Sorry als het niet zo was bedoeld Ach gut

Komt misschien door de vele voorgaande onderwerpen hierover, dat als je geen NH doet je altijd je paarden slaat en mishandeld.
Dan denk je misschien te vlug dat iedereen dat zo bedoeld, sorry als het bij jou niet zo was

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 22:14

runningkawa schreef:
Die berichtjes klonken mij anders in de oren.
Sorry als het niet zo was bedoeld Ach gut

Komt misschien door de vele voorgaande onderwerpen hierover, dat als je geen NH doet je altijd je paarden slaat en mishandeld.
Dan denk je misschien te vlug dat iedereen dat zo bedoeld, sorry als het bij jou niet zo was

ik kan je reactie wel heel goed begrijpen omdat inderdaad bij sommige voorgaande onderwerpen nogal fanatiek gedaan wordt over nh !

ik ben zeker geen goeroe , en heb respect voor ieder zijn mening !
ik geloof echter heel sterk in de methode waar ik mijn paarden mee train en daarom kan ik misschien heel fanatiek overkomen maar ik bedoelde zeker niet dat als je niet aan nh doet je paarden slaat !

geschreven woorden worden dikwijls verkeerd begrepen Knipoog

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:14

runningkawa"]
[/quote]
Het is meer dat de boer met de alpinopet geen boek van zijn ervaringen schrijft, en ik heb meer boekwinkels in de buurt dan ervaren paardenboeren Haha! . Ik ben het met je eens dat er wel eens een "religieus tintje" rondom NH hangt, maar dat is ook geen reden om iedereen die "NH" doet daar op aan te spreken. Ik probeer zelf zoveel mogelijk te lezen van zoveel mogelijk mensen en daar uit te halen wat me aanspreekt. Maar misschien moet ik toch eens bij een boer in de leer ...

[quote="Cassidy"]
Juist, en daarom: wat is er mis met het wandelen met bit in? Je hoeft het maar een keer nodig te hebben.Haha!
[/quote]
Verward Dat probeerde ik ook te zeggen met:

[quote="WormBoy schreef:
Mijn mening: als extra veiligheid is prima, als voorwaarde voor respect niet.

Maar ik vraag me wel af of je met een bit in nou echt wel meer te vertellen hebt, of is het voornamelijk het idee bij jezelf? Misschien is dat een leuk discussiepunt (voor we het al te veel eens worden *LOL* ).

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:11

ik wandel altijd met me pony buiten met bit in.. want als ik halster om heb dan is hij binnen 2 seconden verdwenen door zijn grote kracht.. het is een heel klein ponytje.. en heel lief onder het rijden maar ik loop echt nooit met halster buiten.. vind ik veeslte gevaarlijk.. en als ik ook geen druk op de halstertouw zet of teguels dan doet hij ze eigen gang.. en het liefste rent hij er keihard vandoor.. ik vind het zelf wel behoorlijk irry en probeer het ook al af te leren. en het lukt nu ook al best.. maar ik vind ook wat is er mis met bitje buiten te wandelen.. ik vind het alleen maar verstandiger.. want geen enkel paard kan je vertrouwen ookal is hij z0w lief.. ze kunne altijd ergens van schrikken en met een halter en touwtje.. kan je hem echt niet terugkrijgen als hij ergens van schrikt hoorsz.. en met bit voelt hij nog wat in zn mond zodat hij weet dat hij moet stoppen en dat heb je met halstertje niet..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:16

WormBoy schreef:
Maar ik vraag me wel af of je met een bit in nou echt wel meer te vertellen hebt, of is het voornamelijk het idee bij jezelf? Misschien is dat een leuk discussiepunt (voor we het al te veel eens worden *LOL* ).

Als je normaliter goed met dat bit omgaat (er dus niet aan rukt en plukt of onrustig frutselt ed.) dan houd je paard een supergevoelige mond.... op het moment dat er echt paniek in de tent is en hij gaat....... kun je 'm met een ruk aan dat bit dus echt wel ff behoorlijk pijn doen (en makkelijker om trekken)....... heel zielig, behalve als het voorkomt dat je paard voor een auto springt.

En natuurlijk kan dat paard jou aan dat bit makkelijk meesleuren..... het gaat om dat ene "pijn" moment waarmee ik het vluchtreflex van mijn paard kan onderbreken, verder zul je het dan op overwicht moeten doen, maar dan is het paard weer bereikbaar voor overwicht.

Als je altijd al lomp met een bit omgaat, dan maakt het idd helemaal niets uit.... het paard is pijn in z'n mond gewend en dan zal het zijn vluchtreflex niet doen onderbreken.

Pfffff..... wat een verhaal...... maar ik denk dus van wel Tong uitsteken