[poll]hebben jullie je paard/pony met deken staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hebben jullie je paard(en)/pony('s) met deken staan

ja mijn paard/pony staat met een deken want...
169 (65%)
nee mijn paard/pony staat niet met deken want...
88 (34%)

Totaal aantal stemmen: 257

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:11

Ja, ik heb twee lekkere wollige ponnies. Door deken en veel licht wordt de wintervacht niet zo onwijs dik en kan ik de winter lekker door blijven rijden.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:50

Jus_dOrange schreef:
Wat daar knap aan is? Iedereen loopt maar achter de meute aan, iedereen zegt maar dat het sielugh is als een bezweet paard de wei op gaat...

Lees die site anders maar...

Als je wedstrijden rijdt is een deken heel normaal. Mn pony gaat in de winter ook niet de wei op. Ik heb er zelfs 2 dekend op. En niet omdat ik een meeloper ben!!!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 15:28

ik begrijp mensen die een deken op hun pony hebebn liggen omdat ze wedstrijden rijden en hun haren kort willen houden heel goed en ook mensen die intensief trainen en een deken op hebben begrijp ik goed.
en de puur natuur mensen begrijp ik ook goed Lachen

ik zelf vind het allebij prettig.. ik heb namelijk op 2 verschillende maneges gereden.
bij de een hadden de paarden geen dekens op en bij de andere wel.
en ik vond het als een paard een deken op had toch prettiger.
ze zweten minder snel en als ze hadden gezweet dan droogde ze sneller op. want waar de paarden geen dekens ophadden waren de paarden en pony's behoorlijk snel nat gereden en het opdrogen duurde dan ook erg lang.

op het rusthuis waar ik help daar staan de paarden en pony's dus zonder deken en dat vind ik dan wel weer prettiger. je hebt lekkere beertjes en je bent niet constant met dekens aan het "zeulen". ze werken toch niet meer dus zijn ook (bijna) nooit bezweet (soms zijn ze na het rennen met loslaten vochtig maar dan zijn ze binnen no time droog )

groetjes ilse

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:42

De twee AV-knollen Knipoog, hebben een deken om. A zijn het wedstrijdpaarden, B laten ze heel goed zien dat ze het koud hebben (rillen), ze zetten ook maar weinig vacht aan.

Voor wat 'die' site betreft. Ik vind het een beetje sneu dat men roept dat dekenmensen achter de meute aanlopen, terwijl mensen van die site hetzelfde verweten zou kunnen worden. Ik zeg bewust ZOU KUNNEN want ik probeer toch altijd maar van het zelfdenken van de mensen af te gaan. Ik ga ervan uit dat een ieder wijs genoeg is om zijn paard te OBSERVEREN en zo te zien of iets al dan niet nodig is.

Verder een artikel in bit gelezen. Een paard kan heel goed tegen kou. Maar daar waar een paard gaat rillen is het goed de grens te stellen.

Onze Welshpony staat zonder deken. Hij is geen wedstrijdpaard, is het gewend en heeft, in tegenstelling tot de andere twee een echt dikke trui aan.

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:57

Ja, want, k rij elke dag en wedstrijden dus is wel mooi als hij dan een niet al te dikke vacht heeft. Haha!

-=x=-

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:07

Mijn paard staat wel met een deken op. Helaas net iets te laat erop gedaan. Heeft dus een klein vachtje. Maar ik heb nu gewoon de hele winter een tussendeken op liggen. En dat gaat goed. Ik ga volgend jaar alleen vroeger beginnen en als het kouder word een dikkere erop.

Hij word nu ook veel vaker gereden. En daarom wil ik een dun velletje. Anders zweet hij zoveel.

Mijn veulen staat gewoon in zijn dikke wintervacht.

dani1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:13

nee nardus staat zonder deken... hij heeft een lekkere dikke teddy vacht.. hij staat op een warme stal .. en ik rij geen wedstrijden met hem , dus hij hoeft ook niet kort in de vacht te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:14

MissSisa schreef:
Als je wedstrijden rijdt is een deken heel normaal. Mn pony gaat in de winter ook niet de wei op. Ik heb er zelfs 2 dekend op. En niet omdat ik een meeloper ben!!!

Waarom kan een wedstrijd paard in de winter niet de wei op?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:16

runningkawa schreef:
Waarom kan een wedstrijd paard in de winter niet de wei op?

We vinden het te koud en te hard. Voor de rest willen wij geen ongelukken. Het jonge spul is dan ook thuis. Nou, dan weet je wel weer wat voor gekloot het wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:17

Koud daar hebben ze die deken voor
Hard letten ze zelf wel op
draadje tussen het jonge spul
Klaar Haha!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:23

doordat een paard gaat rillen weten ze wanneer een vacht moet worden aangemaakt , door een deken op te doen voorkom je dat ze een vacht aan maken in de natuur trillen ze ook weleens en weten die paarden dat ze het koud hebben en maken ze vacht aan

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:33

om het nu even deudelijk te maken over dat trillen bibbereb shaken enzo:

bibberen(of rillen). bibberen of trillen in niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende'' bibberaars''. Ze kunne dit makkelijker en effecienter dan de mens

Wil je meer info over waarom je een deken niet op zou doen??? ga dan naar www.paardnatuurlijk.nl en daar heb je een hel site klik op: Natuurlijke kennis: bekapping,verzorging,omgang enzv. Het is een prima site en je leest ook veel meer andere leuke dingen OK dan!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:36

Geen deken...heb Haflinger en zorg wel dat hij niet warm is als ik klaar ben met rijden...beetje nat mag best. Hij staat gewoon buiten met schuilmogelijkheid.
Een deken is voor luie mensen

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:41

Buitenzinnig schreef:
Geen deken...heb Haflinger en zorg wel dat hij niet warm is als ik klaar ben met rijden...beetje nat mag best. Hij staat gewoon buiten met schuilmogelijkheid.
Een deken is voor luie mensen

ben het met je eens........owjha eigenlijk hoef je ook geen zweetdeken op te doen als hij bezweet is hoe doen paarden dat dan in de natuur ook een deken op van blaadjes Verward het is juist goed dat ze langzaam afkoellen dat doen ze niet voor niets iok heb ook wel zweetdeken op h00r Schijnheilig Tong uitsteken

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:41

mijn pony heeft een staldeken want ze is geschoren en ook is het lkkr warm Knipoog

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:09

Jaa.. want ze is geschoren Lachen

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:20

Jus_dOrange schreef:
Sorry maar ik vind het onzin dat een paard voor wedstrijden geschoren moet worden, hij zweet wat eerder, daardoor kunnen ze toch geen punten inhouden lijkt mij? Lips are sealed

En zijn arabieren nou meer dan andere paarden of niet?

nee arabieren zijn niet anders dan andere paarden. maar ik heb het niet over scheren gewoon dat ze kort in de haren moeten blijven. voor shows is het ook niet mooi als je met zn lange harige paard aan komt. en voor de rensport zitten ze allemaal in korte haren. anders verspelen ze te veel energie.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:45

Mijn pony staat zonder deken op de wei, kan ze goed tegen Knipoog

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:46

Idem mannonnetjoe> staat nu zonder dekentje buiten, wel met schuilschuurtje, dus mocht ze t koud krijgen..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:56

Jaaaa
Al lekker vroeg en veel zodat ie een lekker dun vachtje houdt!!

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:11

ik vind het prachtig zown berenvacht Haha! lekker warm Ach gut

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:12

Ja mijn paard/pony staat met een deken want... anders krijgt ze een te dikke wintervacht en kan ze haar warmte niet kwijt. Omdat ze buiten staat ('s nachts in een buitenbox) krijgt ze een vrij dikke wintervacht dus ik heb haar ook nog gedeeltelijk laten scheren. Ik krijg de indruk dat ze zich nu wel lekkerder daardoor voelt. Daarnaast doe ik haar altijd een regendeken op, echt ideaal.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:53

nero heeft alleen een regendeken om Lachenstaat dag en nacht buiten en kan de loopstal in maar is daar een blubberbende en blijft nu lekker schoon op zijn lijf behalven zijn hals Lachen
2 andere staan zonder 1 op stal en de andere zonder deken dag en nacht buiten

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:56

Mijn 3 paarden hebben allen een winterdeken op! 1 omdat het koud is 's nachts en 2 omdat ze dan geen wintervacht krijgen, dus ze makkelijker schoon zijn te houden Lachen

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:58

Jep, de een heeft 2x 200gr en nog een regendeken van 150gr op
de ander een onderdeken van 200 gr en een lichtgevoerde regendeken, ze zijn alletwee geschoren en blijven zo mooi kort in het haar.