[poll]is jullie paard nou gechipt of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

is jullie paard gechipt??

ja.......waarom?
119 (75%)
nee....waarom???
39 (24%)

Totaal aantal stemmen: 158

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:29

love_sander schreef:
Ik moest hem laatst chippen. Je mag officieel ook de dam niet af als je je pony niet cecipt ? hebt! Dus ik moest wel!

Dat is niet waar, je mag je paard niet vervoeren zonder paspoort + chip, maar gewoon rijden mag wel.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:34

Tsja, mijn paard was al gechipt voor ik hem kocht, dus er over meebeslissen heb ik niet gedaan. Ik heb alleen geen idee op welke naam hij staat, zal binnenkort eens vragen of de va zijn chip even wil lezen Lachen .

Ingsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:36

Sarabie was al gechipt en Beauty is een maand geleden gechipt en ik heb haar gelijk opgegeven bij het Appaloosa stamboek en dat op haar leeftijd hahaha.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:40

Het slaat toch nergens op dat je ontheffing mag aanvragen tot Februari 2005? Mag dat uberhaubt wel, zo'n regel? Scheve mond

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 16:42

Jus_dOrange schreef:
Het slaat toch nergens op dat je ontheffing mag aanvragen tot Februari 2005? Mag dat uberhaubt wel, zo'n regel? Scheve mond

ik vind van wel als mensen ertegen zijn eerlijk gezegd...
kan het een beetje moeilijk uitleggen ik weet het Bloos

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:44

beautylover schreef:
ik vind van wel als mensen ertegen zijn eerlijk gezegd...
kan het een beetje moeilijk uitleggen ik weet het Bloos

Maar als je paard dus later dan 2005 wordt geboren, de merrie had al een chip, jij wilt in het veulen geen chip. Dan moet er gewoon een chip in, dat slaat nergens op, als je er nu tegen bent ben je er in Maart 2005 ook tegen!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 16:47

daar heb je wel gelijk in Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:49

Cassidy schreef:
Mij is door de paspoort uitgevende instantie toch echt verteld dat ik de sticker zelf kan aanbrengen als ik hem terugkrijg van het VHL. De DA is er bijgeweest dat het haar is afgenomen, moet de DA er dan ook bij zijn als de stickers worden geplakt?

dan heeft de paspoortuitgevende instantie het je niet goed verteld.
De stickers moet je samen met het paspoort en de papieren opsturen naar de paspoortuitgevende instantie, incl. ontheffingsbrief van de PVV.
op de link die ik eerder plaatste staat het exact aangegeven.
Als er een PPC bij je thuis is mag hij/zij wel de stickers plakken incl. stempels. Is afgelopen maandag dus ook gebeurd bij 1 van mijn merries.
de anderen zijn gechipt en heb dus alle paspoorten nu gewoon thuis en zijn alleen de stamboekpapieren opgestuurd

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:51

Ja, want ik rij wedstrijden, dus ben het verplicht en zie er weinig problemen in.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:21

Ja, omdat ze wel eens mee gaat naar de manege en naar ponykampen en ze dus vervoert moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:25

Nee, niet gechipt.
Mijn pony komt toch niet in Nederland Knipoog

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:31

Ja is gechipt. Hij is wedstrijdpaard, en weet het ook niet allemaal precies want het is voor me geregeld, en was iets voor het stamboek of startkaart ofzo....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:33

Alane schreef:
Je mag nl niet zelf iets in het paardenpaspoort veranderen cq aanbrengen.

Je mocht toch aangeven of het dier voor menselijke consumptie geschikt was of niet? En die aantekening mocht je er toch zelf inzetten?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-04 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:33

Ja, sinds kort. Ik wacht nu nog op het paspoort. Het schijnt dat het KWPN je automatisch lid maakt terwijl ze dat wettelijk niet mogen verplichten.
De wet schrijft een chip voor en daarvoor moet het paard op naam gesteld worden. Een stamboek schijnt je dan niet verplicht lid te mogen maken.
Ik zie het wel, ik was toch al van plan om lid te worden.

De reden van het chippen? Om geen geen gezeur te krijgen is ze maar gechipt.
Kost alleen maar extra geld, als het niet hoefde voor wedstrijden e.d. deed ik het niet.

Het kan een voordeel hebben: ik hoorde laatst een verhaal over iemand die een leuke rijpony had gekocht. Bij het laten chippen bleek er al een chip in te zitten. Uit navraag bleek het om een Z2 dressuurpony te gaan die was afgekeurd.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:36

Mijn veulen is gechipt door de vorige eigenaar. En het andere paard is voor dat ik hem kocht ook gechipt. Ik dacht namelijk dat ze langs wegen al controleren op chip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:47

Ja, beide. De reden; omdat het verplicht is en je officieel je paarden niet zonder paspoort en chip mag vervoeren vanaf 2005. En omdat met de chip o.a. indentificatie mogelijk gemaakt is.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:40

ja en nee Tong uitsteken Mijn ene paard is wel gechipt, is bij de vorige eigenaar gebeurt dus kan m er moeilijk uithalen. Toen had ik eigenlijk ook nog niet echt over de voor en nadelen van chippen nagedacht. Als ik nu nog zou kunnen kiezen had ik hem met DNA laten registreren. Maar goed nu maar hopen dat dat ding dus nooit wat beschadigd van binnen en dat hij er nooit last van krijgt...

Mijn shetje laat ik niet chippen, die is al 22 en blijft toch tot zn dood bij mij. Ik vind het echt onzin om daar een chip in te gaan zetten. Die pony is trouwens vorige maand nog vervoerd met de trailer dus lekker illegaal gedaan maar ik heb nog nergens problemen mee gehad. Als ze willen dat die shet een paspoort krijgt zullen ze toch echt met officiele brieven aan mn deur moeten komen staan. Niemand heeft mij nog verteld dat die shet gechipt moet worden dus dan doe ik het ook niet. (natuurlijk wel overal gelezen maar dat is mijn eigen keuze, dus ik hou mij lekker van de domme)

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:00

Sheldon wel gechipt. wij geloofden dat t verplicht werd dus meteen de hele stal van chip voorzien...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:03

Cassidy schreef:
Je mocht toch aangeven of het dier voor menselijke consumptie geschikt was of niet? En die aantekening mocht je er toch zelf inzetten?

Moet een (paarden)DA doen. Kijk maar achterin je paardenpaspoort staat er duidelijk in. Jij moet aangeven of je paard geschikt is voor menselijke consumptie, echter mag je dat er niet zelf inzetten...

De KWPN kan je niet verplichten om lid te worden van het KWPN (geen enkel stamboek trouwens) als je via hun je paard laat voorzien van een paspoort en chip/dna. Echter schijnt het te gebeuren omdat het betreffende paard een KWPN stamboekpapier heeft of door een ander misverstand, als je het duidelijk aangeeft aan de PPC dan gaat dat wel goed, hij heeft speciale formulieren daarvoor.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:29

Annebel is begin dit jaar ook gechipt, was ook nodig dacht ik voor de inschrijving bij het stamboek.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:54

De mijne was al gechipt toen ik haar kocht. De rede...mij maakt t niets uit. Het wordt verplicht (of is al verplicht..weet ik niet) en ik snap niet waarom sommigen zich er zo druk om maken. Maar goed, hoef ik verder toch geen uitleg over omdat dan gezegd wordt dat electronische dingen in het lichaam slecht zijn enzo....maar dat vind ik dus niet helemaal kloppen. Ieder zijn mening erover dus.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:08

Eldien heb ik zelf laten chippen ivm startkaart
Orien was al gechipt toen ik haar kocht

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:10

die van mij zijn wel allemaal gechipt en gewoon om dat het verplicht word. ik heb er trouwens ook helemaal niets op tegen.

ik heb wel gehoort dat ze je er nu als voor aankunnen houden en als je paard/pony geen chip heeft kost je dat 250 euro ofzo

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:37

Mijn paard is ook gechipt. Was ze al bij aankoop, en anders hadden we dr ook wel laten chippen. Waarom moeilijk lopen doen?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:41

Melody is gechipt omdat ik wedstrijden rij.