poll:cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

waarom draag je wel of geen cap?

ik draag het omdat het van me ouders moet
7 (3%)
ik draag het omdat het van mij manege/stal moet
7 (3%)
ik draag een cap omdat ik het zelf pretiig vind en omdat het moet
21 (11%)
ik draag een cap omdat ik het veiliger vind
105 (58%)
ik draag geen cap
39 (21%)

Totaal aantal stemmen: 179

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:56

Nooit heeft iemand tegen mij moeten zeggen: Nathalie, is het niet beter om een cap te dragen?
Zelfstandig genoeg om te weten wanneer een cap het beste dragen. Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:57

ik geef eerlijk toe dat ik vaak ook zonder cap heb gereden, dit was trouwens alleen in de zomer en droeg deze dan ook niet om erge aanhoudelijke hoofdpijn te ontlopen.

verder rijd ik altijd met cap, ik vind het wat extra veiligheid..

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:07

Vanmiddag is een stalgenootje door de politie aangehouden omdat ze geen cap droeg. Ze heeft geen boete gehad maar wel een waarschuwing.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:08

Melissamanda schreef:
Vanmiddag is een stalgenootje door de politie aangehouden omdat ze geen cap droeg. Ze heeft geen boete gehad maar wel een waarschuwing.

Vind ik goed.

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:37

Ik rij ALTIJD met cap. Ik vind dat veiliger en het geeft mij meer zelfvertrouwen. Dat je op sommige stallen geen cap meer hoeft te dragen na je 16e vind ik absolute ONZIN. Ik ben zelf bijna 30 en draag de cap tijdens buitenritten, paardrijvakanties, manegelessen en op mijn bijrijdpaard. Of het nou bloedheet is of niet. ALTIJD. Ondanks dat ik al ruim 20 jaar paard rij en ondanks dat ik zelf nog nooit iets ernstigs heb gehad na een val van een paard.
Ik draag trouwens ook altijd mijn autogordels en ik kijk altijd eerst naar links en rechts voordat ik de weg oversteek.
Serieus, een cap dragen is echt belangrijk en het kan me niet schelen als het 'er niet uit zou zien'. Veiligheid voor alles!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:47

Ik rij zonder cap...ik vind het een onding. Ook al is hij nog zo modern en vederlicht...ik vind het een ramp!! Ik rij al bijna 40 jaar paard en ben nog nooit op mijn hoofd gevallen...wel een keer een hersenschudding gehad, maar toen kwam mijn wang op de straat...dus blauw oog, geschaafde wang en schuddinkje.....daar had geen cap wat aan kunnen doen.
Slechts 1 of 2% van alle ongevallen te paard geeft hoofdletsel...gebroken polsne, sleutenbenen etc. komen veel vaker voor. Eigenlijk zou je alle mogelijke bescherming moeten dragen zodra je met een paard bezig bent, want de meeste ongevallen gebeuren op stal, náást je paard en niet er op.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:52

Er gebeuren misschien meer ongelukken met armen en benen enzo, maar als je die breekt groeit het wel weer aan. Maar hersenletsel komt meestal niet meer goed. Mijn neef is geschept door een auto en kan nu de rest van z'n leven bijna niks meer (hij is nu 17) omdat hij niks meer kan onthouden. Heeft wel niks met paarden te maken, maar je ziet maar hoe kwetsbaar je hoofd is.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:07

Ik draag altijd een cap.
Ik durf niet eens zonder te rijden, dan voel ik me helemaal niet veilig...
En ik moet ook van mn ouders, als ik zonder cap zou rijden, en mn vader zou erachter komen zet hij Melody te koop... Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:38

Melissamanda schreef:

Een cap is NIET wettelijk verplicht, je kunt daarvoor geen boete krijgen.

Voorlopig is de enige 'sanctie' die op het niet dragen van een cap staat hoofdletsel. Boetes en niet betalende verzekeringen zijn onzin.

anoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:16

daarom doe ik altijd een cap op! je hoord vaak genoeg van die verhalen van mensen die zonder cap rijden met hun zogenaamde `brave`paard. en liggen toch een keer met een hersenschudding ofzo in het ziekenhuis!... nou doe mij maar een cap!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:45

ik draag altijd een cap, gewoon veiliger.
Het zit niet altijd even lekker, en mooi is het zeker niet.
maar toch even voor de veiligheid, t is toch een paard... al is ze nog zo braaf.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:56

Ik draag alleen een cap op concours en bij paarden die wat gek zijn.
Om heel de dag door een cap te dragen is niet te doen. Op concours heb ik vaak al na een hele dag gruwelijke koppijn...

PRO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:26

ik draag op de manege een cap maar voor de rest rij ik gewoon zonder

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:31

Ik draag een cap, tijdje geleden heeft een meisje hier in de buurt in coma gelegen omdat ze geen cap ophad en van haar paard viel. Dat heeft mij wakker geschud en sinds dien draag ik hem.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:34

Ik moet het van mijn ouders.

Heel soms spring ik even op een pony zonder cap om daar dan een rontje mee te maken.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:36

schoentje schreef:
Ik draag alleen een cap op concours en bij paarden die wat gek zijn.
Om heel de dag door een cap te dragen is niet te doen. Op concours heb ik vaak al na een hele dag gruwelijke koppijn...

ik doe dit ook alleen op de jonge hengsten of de gekke paarden draag ik mijn cap wel

ik ben een half jaartje geleden nog met paard en al achterovergeklapt en heb daarbij toen het paard op me viel mijn bovenbeen gebroken.Nu ben ik gedeeltelijk van ijzer Tong uitsteken

op dat moment had ik ook geen cap op, terwijl het nog wel op asfalt was Verward gelukkig is toen alles goed afgelopen en viel ik niet met mn hoofd op de grond Knipoog

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:39

Ik vind zelfs dat ze een cap wettelijk moeten verplichten. Hoe vaak zie je niet ruiters die tijdens bijvoorbeeld een buitenrit geen cap dragen....één tik van een boomstam en je ligt in het ziekenhuis (of erger). Wat ik écht erg vind is als ze kinderen zonder cap op het paard zetten, bv met uitstappen. Zo´n klein koppie kan weinig hebben hoor. Daar zouden ze je voor op concours moeten diskwalificeren. Bij ons op stal is het verplicht en dat vind ik een goede zaak! Waar ik me op bokt aan irriteer is als er foto´s worden geplaatst met het bijschrijft: commentaar mag, maar niet over de cap. Nou, dan weet je zelf dus ook wel dat je fout bezig bent.

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 20:23

Ik heb bij mijn verzorgpaard altijd een cap op.
Gewoon omdat ik het veiliger vindt.
En (of je het nou leuk vind of niet) paarden blijven van oorsprong wilde dieren. Je kan je paard nog zo erg vertrouwen, maar je paard kan wel een keer schrikken en dan kan je eraf vallen.
Dus en op de manege ook (maar ook omdat het daar moet Tong uitsteken )

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:11

ik heb gestemd Haha!
ik vind een cap gewoon veilig,en ik snap niet dat sommige mensen zonder cap gaan rijden...dan denk ik...denk aan jullie risicos

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:17

Kan er ook bijstaan ik rijd soms met of zonder cap

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:21

rij in de les met cap en als het waait met cap,, en buitenritten met cap,, maar als het lekker weer is zonder cap,

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:42

Ik rij meestal met cap (9 van de 10 x). Niet voor niks, want ik rol nogal eens van mijn paard af. Ben er ook serieus over aan het nadenken om een bodyprotector aan te schaffen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 00:45

Zelfs het braafste paard kan struikelen of id waardoor je valt. Ik heb dus altijd een cap op, omdat ik nog langer mee wil dan vandaag Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 00:45

Ik draag geen cap, alleen als het moet.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 00:51

Ik draag sinds kort bijna altijd een cap, omdat ik nu een goede, fijne cap heb (HH pro plus) van me vorige caps kreeg ik hoofdpijn enz.
Deze zit zo lekker dat ik er niets van merk!