ramp opleren pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:11

even voor de duidelijkheid ,het gaat niet over mijn pony
Maar over die van paljassofie...

ik weet niet of ze op dit topic nog wilt reageren...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:11

Ik begrijp niet waarom jullie hier nog serieus op reageren? Verward
De TS wenst niet meer in dit topic te posten, en wil onze adviezen niet horen.

Stoer hoor, een paard dat niet luistert en heel dwars zijn eigen gang gaat. Maar ondertussen doe jij als eigenaar precies het zelfde.

Als je het dan zo goed weet, zoek het lekker uit! Doei, doei
En kom over een poosje niet zeuren, dat je paard onhandelbaar is geworden! Doei, doei

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:13

xtwisterx schreef:
Ik begrijp niet waarom jullie hier nog serieus op reageren? Verward
De TS wenst niet meer in dit topic te posten, en wil onze adviezen niet horen.

Stoer hoor, een paard dat niet luistert en heel dwars zijn eigen gang gaat. Maar ondertussen doe jij als eigenaar precies het zelfde.

Als je het dan zo goed weet, zoek het lekker uit! Doei, doei
En kom over een poosje niet zeuren, dat je paard onhandelbaar is geworden! Doei, doei

volgens mij wil ze ze wel nog horen,dat heeft ze mij verteld ...
maar volgens mij is ze bang om de adviezen te lezen..
ze weet dat het zo niet verder kan!

en voor de laatste maal ze krijgt hulp volgende week!
van iemand ie ervaren is ..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:15

ik wil haar heel goed begrijpen dat dit niet de adviezen zijn waar ze op gehoopt had.
maar het is nu eenmaal zo en niet anders.En voor het belang van haar pony kan ze beter haar ogen opentrekken en in actie schieten. Des te vroeger ze in actie schiet en er iemand bijhaalt, des te meer kans ze heeft dat het nog goed komt tussen haar en de pony Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:16

ilufprincess schreef:
en voor de laatste maal ze krijgt hulp volgende week!
van iemand ie ervaren is ..

Dan kunnen we gewoon rustig afwachten tot volgende week en daarna eens zien hoe de stand van zaken zijn Lachen

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:18

Sjonniej schreef:
Je geeft het antwoord zelf al; hij weet dat hij sterker en stukken slimmer is. Zorg dat hij respect voor je krijg. Zwart-wit opvoeden, ja is ja en nee is nee en er is geen tussenweg. Ja die is er wel en dat is een boze schreeuw of een tik.

Pas als hij helemaal onder appèl staat weer oppakken.

Mooi uitgelegd.
Je paard moet naar jou luisteren, niet de middenweg willen kiezen.
Je moet erboven staan. Laat iemand anders er op die sterker is en hier ervaring mee heeft, die kan je misschien beter helpen.
Als je het toch zelf wilt doen en je pony flikt je dit weer, straf. Net zo lang totdat je pony het heeft geleert. Ja is ja, nee is nee. Als baasje nee zegt is het nee, en niet anders.
Probeer te blijven zitten, en laat je pony maar lekker rennen, uiteindelijk is hij moe gerend en ziet hij dat het toch geen nut heeft. Laat hij het ook achterwegen.
Als hij toch blijft doorgaan (ik weet hoe koppig paarden kunnen zijn) flinke tik drop, al bokt ie, laat hem maar bokken, al maakt ie de raarste bewegingen, zolang jij erop blijft zitten zit het wel goed.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:19

Ik net toch maar even het hele topic doorgelezen, maar er staan nou niet echt schokkende dingen in hoor, sorry maar over het algemeen staan er goedbedoelde adviezen in met hier en daar een uitgesproken mening (waar niks mis mee is)!

Dus waarom zou de TS niet meer durven lezen? beetje onzin imo dan.
Gelukkig voor de pony dat er een meer ervaren persoon bij komt volgende week, wellicht kan die haar helpen!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:27

CarS schreef:
Heb wat reacties gelezen en snel in je profiel gekeken.....
Jij hebt een heel braaf paardje een echte stouterd zou je al mee verongelukt zijn

Ik zeg hetzelfde als de andere beterweters hier Cool ..
Zorg dat je hulp krijgt van een ervaren iemand want dit word niets...

Als ik alleen al naar de foto''s kijk van het longeren..
Dat is geen longeren met het doel iets te leren,dit is rondslingeren
Longeren is al een kunst op zich(jij geeft de verkeerde hulpen en hij snapt je gewoon niet,JIJ moet zorgen dat hij oplet en of je nu een grote of kleine cirkel hebt dat maakt geen f**ck uit))...
en dan heb ik het nog niet over het opleren van een jong paard.

Je bent nu 7 maanden bezig en nog zit je er niet op...
Zadelmak maken doe je in een paar weken(zadelmak=opzitten daarna beginnen met hulpen leren).

Ga naar je vader en vertel dat het niet lukt..je gaat er steeds vanuit dat hij je paard zal verkopen maar mischien is dat niet zo...enne zeg hem dan maar dat een zadelmakke meer opbrengt dan een groene

wat kan jij nu zien aan het longeren? Hij snapt mijn hulpen wel, hij luistert perfect naar de stemhulpen ed

hoe kan jij nu weten of dat een braaf paard is, in de omgang valt hij redelijk mee, als hij stil en vastgebonden staat of in niet zo een grote ruimte. Vraag maar aan Ilufprincess, die pony is echt niet zoals de meesten. Zadelmak was hij al half als we hem kochten. Hij kwam op de weide en plots was hij alles kwijt, zelf longeren.

En dat van dat verongelukken, de pensionhouder heeft er een gebroken arm aan overgehouden ( was wel niet Paljas zijn fout, maar toch)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:31

Er moeten dingen zijn geweest die je aan de pony aanspraken toen je deze kocht, wat vond je toen zo leuk aan je pony?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:31

ruitje schreef:
Hij staat nu toch op een manege?Ik kan me best voorstellen dat je hulp ziet als Anky Knipoog .Maar er zijn op de manege ook vast mensen die al een lange tijd in de paarden zitten Lachen .Vraag eens iemand op de manege om hulp(en dan bedoel ik niet de 13 jarige kinderen Knipoog )

ja, hulp Scheve mond Ik was hem gisteren aan het longeren en hij flipte weeral eens waardoor de longe losraakte en door zijn benen over de grond sleepte, hij bleef eerst een hele tijd rondlopen , en ik besloot om hem te laten kalmeren vooraleer ik naar hem toe ging( want als je naar hem toegaat gaat hij weer sneller lopen) hij was al rustig aan het stappen als de zogenaamde ervaren mensen ( een man die dressuurles en springles aan competitieruiters geeft en een andere oude rot in het vak) het beter denken te weten en zonder eerst te vragen zomaar de longeerbak in komen gelopen en hem gaan opjagen om hem te pakken Bloos! terwijl ik maar bleef zeggen dat ze ermee moesten stoppen Verward omdat hij daardoor zo bloednerveus was hebben we de longeerpiste moeten openen en hem naar de stal laten lopen, hij was toen echt aan het doordraaien door die zogenaamde ervaren mensen Boos!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:34

cissie schreef:
Wat ik niet helemaal snap, is waarom heb je gekozen voor een onbeleerde pony/paard Verward ?

Je bent 7 mnd. bezig (met kennismaken/longeren dat soort dingen denk ik) en hebt als ik het goed gelezen heb 2 keer een verwoede poging gedaan om erop te blijven zitten!

Een paard rijden of inrijden is nogal een verschil!
Ik vermoed dat je je erg verkeken hebt op dat laatste, klopt dat?

Duidelijk en Consquent zijn moet je bij ieder paard, bij de ene net wat meer als bij de andere, bij jonge paarden in de regel zeker wel.
Maar dan moet het paard wel Snappen wat je bedoeld, een paard wat als een stier door de bak heengaat, weet waarschijnlijk niet wat hem overkomt en weet zich geen raad met de situatie Verdrietig .

Ik zeg niet dat je niet kunt rijden maar inrijden kun je niet, dat blijkt, sorry maar dat heb jezelf hoop ik ook wel door!
Ik ben waarschijnlijk nummero ....tig die zegt dat je een ervaren persoon erbij moet halen en dat kost in veel gevallen geld, maar zie het als een investering in je paard!

Een investering die het dubbel en dwars waard is, niet alleen voor je paard maar zeker ook voor jezelf *LOL* !

* ik heb voor een onbeleerd paard gekozen omdat ik moest van mijn vader omdat hij niet meer geld wou uitgeven dan nodig, ik heb WEL al ervaring met inrijden van pony's dus een niet zo onlogische keuze van mijn vader.

ok, geld maar het geld is er niet?!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:37

Waarom überhaupt een paard kopen als er niet genoeg geld is? Verward

Dit bevestigd de wijze gezegde "goedkoop is duurkoop" maar weer.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:38

Cadish schreef:
Mooi uitgelegd.
Je paard moet naar jou luisteren, niet de middenweg willen kiezen.
Je moet erboven staan. Laat iemand anders er op die sterker is en hier ervaring mee heeft, die kan je misschien beter helpen.
Als je het toch zelf wilt doen en je pony flikt je dit weer, straf. Net zo lang totdat je pony het heeft geleert. Ja is ja, nee is nee. Als baasje nee zegt is het nee, en niet anders.
Probeer te blijven zitten, en laat je pony maar lekker rennen, uiteindelijk is hij moe gerend en ziet hij dat het toch geen nut heeft. Laat hij het ook achterwegen.
Als hij toch blijft doorgaan (ik weet hoe koppig paarden kunnen zijn) flinke tik drop, al bokt ie, laat hem maar bokken, al maakt ie de raarste bewegingen, zolang jij erop blijft zitten zit het wel goed.

dus... Ilufprincess heeft al ontelbaar keer gezegd dat ik WEL consequent ben, ze zag mij met hem bezig, ik liet hem niet toe

en dat blijven zitten, makkelijker gezegd dan gedaan, ik wil niet gaan stoefen maar ik heb al vaker gehoord dat ik niet makkelijk val

en als hij als een razende door de piste zoeft terwijl ik moeite heb erop te blijven zitten ga ik er wel niet op gaan slaan Verward terwijl die pony mss vroeger mishandeld werd en nu een hekel heeft aan zwepen Boos!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:39

xtwisterx schreef:
Waarom überhaupt een paard kopen als er niet genoeg geld is? Verward

Dit bevestigd de wijze gezegde "goedkoop is duurkoop" maar weer.

er is wel geld, alleen wil mijn pa het niet geven Scheve mond

en makkelijk gezegd als je zelf genoeg geld hebt en daar niet constant aan moet denken?!

en waarom blijft iedereen zeggen " ik heb in je profiel gekeken en aan de foto's te zien is het een brave pony" ??????????

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:42

Als je pa het niet wil geven, is er dus geen geld. Haha!
Dat is verder wel offtopic, maar we krijgen wel steeds een beter beeld van jouw situatie wat betreft het paard.

En die ziet er niet zo best uit.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:42

Paljassofie schreef:
en makkelijk gezegd als je zelf genoeg geld hebt en daar niet constant aan moet denken?!

Net zo min als mensen dat over jou kunnen zeggen, kan jij ook niet over de hoeveelheid geld van anderen oordelen.

Verder, super dat je volgende week hulp krijgt OK dan! Wat is dat voor iemand?

Slaan vind ik overigens ook niet de optie, de pony is imo namelijk niet vervelend onder het zadel, maar mist gewoon het vertrouwen.
Aan de longe is het een ander verhaal aangezien hij dat eerder blijkbaar wel gewoon deed.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:43

cissie schreef:
Er moeten dingen zijn geweest die je aan de pony aanspraken toen je deze kocht, wat vond je toen zo leuk aan je pony?

daar was hij doodbraaf bijvoorbeeld Scheve mond ( wat wil je , pony kwam nooit buiten) Hij had correcte gangen,... en het was gewoon liefde op het eerste gezicht, ik wil hem ook daarom niet verkopen, ik wist direct dat hij het was die we moesten hebben.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:44

Paljassofie schreef:
daar was hij doodbraaf bijvoorbeeld Scheve mond ( wat wil je , pony kwam nooit buiten) Hij had correcte gangen,... en het was gewoon liefde op het eerste gezicht, ik wil hem ook daarom niet verkopen, ik wist direct dat hij het was die we moesten hebben.

Sorry maar ik weiger te geloven dat een pony braver wordt van binnen staan. Integendeel....

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:47

Richtje schreef:
Sorry maar ik weiger te geloven dat een pony braver wordt van binnen staan. Integendeel....

in dit geval wel, pony kwam nooit buiten, dan verhuist hij naar een weide van 4ha, dus de vrijheid vindt hij plots veel leuker dan werken

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:49

ok, maar nu...

ik weet nu al van halfzeven dat de pony voor een maand naar een trainingsstal gaat, ik moet mijn ouders op afbetaling het geld weergeven Boos!

ik heb dit nog even verzwegen omdat ik toch nog wou antwoorden op veel van deze berichten.

dusja , nu weten jullie het

ps : weet iemand iets in Oost-Vlaanderen waar ik hem kan laten aanrijden?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:49

Goeie tip, als Twister lastig is, ga ik haar oplsuiten.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:50

Paljassofie schreef:
in dit geval wel, pony kwam nooit buiten, dan verhuist hij naar een weide van 4ha, dus de vrijheid vindt hij plots veel leuker dan werken

Echt, geloof me, zo denkt een pony niet....

cissie

In het kort in denk dat je een Slimme pony hebt die graag aan het werk gezet wilt worden, je pony is niet vreemd/stom/bijzonder of wat dan ook, hij is gewoon Slim, Leergierig en gevoelig, dat je daar als ruiter en verzorger aan moet wennen is niet zo heel gek en daar hoef je nooit en ten nimmer voor te schamen want een bijster slim paard is niet altijd makkelijk.

Een pony die Slim en Gevoelig is wordt vaak gestraft om de verkeerde reden, hij moet luisteren en gehoorzamen maar eerlijkheid is daarbij het belangrijkste.
Jij moet jezelf van te voren afvragen wat gaan we vandaag doen?
Houd alle oefingen KORT, niet te simpel maar wel overzichtelijk.

bv; wandelen aan de hand, loop geen ellelange stukken rechtdoor, bij dit soort ponys gaat dat fout, loop korte stukjes met veel overgangen en intressante oefingetjes tussendoor. en BELONEN!!!!!

Ik zag op 1 van je fotos in je profiel tijdens het longeren dat hij op vanalles aan het letten was, maar niet op jou je hebt zn aandacht niet, de fotograaf was duidelijk 10 keer leuker om naar te kijken dan jouw oefingen van dat moment, was er uberhaupt wel een oefining?
Je moet hem denk ik meer uitdagen, niet in de zin van sneller lopen, want dat doet ie waarschijnlijk al, jij bent allang blij als zich rustig voortbeweegt.

Ga rustig met de meer ervaren persoon die nog moet komen aan het werk, niet met de hele familie of vriendinnenclub eromheen.
Korte, niet al te simpele oefeningetjes die voor hem genoeg uitdaging geven, daarbij kort en duidelijk aangeven wat je van hem verwacht als je zeker weet dat hij de hulp snapt dan kun je hem daar best strenger opaan pakken als hij zichzelf erondervandan draait, als je niet zeker weet of hij de gevraagde oefining snapt leg het hem dan ook eerst uit, heel rustig en geef hem even de tijd om dat ene kleine dingetje te leren.
Vraag niet een heel rapplement aan oefeningen achter elkaar, kleine, korte, oefeningetjes met voldoende afwiseling, mits hij het allemaal kan volgen, anders raakt ie overspannen.
Als en pony gevoelig is is ie dat op alle vlakken dus met straffen maar ook met belonen, belonen is daarom zeker zo belangrijk!

En TIMING *LOL*
Laatst bijgewerkt door cissie op 27-12-04 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Paljassofie schreef:
ok, maar nu...

ik weet nu al van halfzeven dat de pony voor een maand naar een trainingsstal gaat, ik moet mijn ouders op afbetaling het geld weergeven Boos!

ik heb dit nog even verzwegen omdat ik toch nog wou antwoorden op veel van deze berichten.

dusja , nu weten jullie het

ps : weet iemand iets in Oost-Vlaanderen waar ik hem kan laten aanrijden?

OK dan!

Heel goed dat je deze beslissing genomen hebt! Ik hoop voor je dat het helpt Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:52

zo denken pony's niet........

meer woorden maak ik er niet aan vuil