joepy46 schreef:Ik geloof echt niet dat een paard een "Wandel paard"" is. Onze buren ( Belgen) noemen een recreatie paard zo.
Wandelpaard is een paard waarmee mensen gaan wandelen, duurste hoofdstel in, helemaal opgepoetst, bandages om én deken op.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lusitana schreef:Niet doen dan. Maar als hij losbreekt van zijn touwtje of aan de kletter gaat met jou erop, zijn dat spoor en die snelweg er nog steeds.
. (hobbelt hij dalijk daar los over de weg
) daarom heb ik meestal wel een touw aan zn halster maar die hang ik over zn nek kan ik hem ingeval van nood zo vast pakken. bolletje schreef:ik rijd vaak buiten met van die dresuur mensen ik met halster hun hun paard strak in het gareel, welk paard loopt er nou het meest ontspannnen ,mijn paard schrikt nergen van vroeger wel hij kan overal heen kijken, en ik zit ook zonder angst op mijn paard, en dan zit de rest o god daar gaat ie van schrikken hou je vast hij gaat aan de haal ik hou hem niet , ik hou me paardje makkelijk krijg hem er zo langs
Lusitana schreef:Het gaat erom dat je het paard onder controle hebt, en dat hoeft niet met een touwtje. En is niet speciaal zo als je wel een touwtje gebruikt. Niet durven loslaten zit vaak meer in de angst van de mens, niet zo zeer in de onbetrouwbaarheid van het paard. Nogmaals, ik zeg niet dat iedereen het moet doen, ik zeg alleen dat er genoeg mensen bewijzen dat het best kan. en om die nu onverantwoordelijk te noemen, is niet juist. Hoe bedoel je verkleint de kans...op wat? een stap opzij voor een auto..? als je pony raar doet, denk je dan echt dat je dan wat aan je touwtje hebt? Je bent maar een vlieggewicht hoor, een paard tilt je zo van de grond als hij wil. Nogmaals, het gaat over onder controle zijn. als hij dat niet meer is, ben je ook met een touw nergens.
Lusitana schreef:Het gaat erom dat je het paard onder controle hebt, en dat hoeft niet met een touwtje. En is niet speciaal zo als je wel een touwtje gebruikt. Niet durven loslaten zit vaak meer in de angst van de mens, niet zo zeer in de onbetrouwbaarheid van het paard. Nogmaals, ik zeg niet dat iedereen het moet doen, ik zeg alleen dat er genoeg mensen bewijzen dat het best kan. en om die nu onverantwoordelijk te noemen, is niet juist. Hoe bedoel je verkleint de kans...op wat? een stap opzij voor een auto..? als je pony raar doet, denk je dan echt dat je dan wat aan je touwtje hebt? Je bent maar een vlieggewicht hoor, een paard tilt je zo van de grond als hij wil. Nogmaals, het gaat over onder controle zijn. als hij dat niet meer is, ben je ook met een touw nergens.
bolletje schreef:als ze ervan door willen gaan in paniek gaan ze toch wel , intrsseert ze echt niet dat er iemand gillend achter ze aan vliegt, je kan hem mischien wel even bij je houden maar als ze echt bang zijn rennen ze toch wel , als ze los lopen lopen ze een paar pasjes harder en hebben ze in de gaten dat de leider zich nergen druk om maakt dan minderen ze alweer vaart .
Blossomm schreef:Daarbij wil ik nog even opmerken dat juist doordat een paard een vluchtdier is, hij/zij zichzelf in een nare situatie enorm zal verzetten tegen het bit/teugel/noem maar op. Hij/zij kan dit zien als een doorvoering van de nare situatie en zal hierdoor niet rustiger worden.
, heeft steun aan het bit en zoekt de hand van de ruiter op via het bit.
cissie"]
Daar zit voor vele ook denk ik het probleem, als je je paard netjes in het tuig hebt lopen zal hij het bit zeker niet zien als iets wat hem in schriksituaties onrustig zal maken, daarbij is het feit hoe de ruiter hiermee omgaat netzo van belang.
Een paard wat het bit voledig accepteerd en dat zijn er maar weinig, heeft steun aan het bit en zoekt de hand van de ruiter op via het bit.
Als de ruiter een Zachte Evenwichte Hand heeft zal het paard kalmeren en rustig worden, als je aan de teugels gaat trekken of deze gebruikt als geleider om je eigen stress te doorvoeren werkt dit zekers niet postitief op de mond van het paard, maar dat is niet de schuld van het bit maar van de ruiter.
[/quote]
Absoluut! Daar heb je helemaal gelijk in.
Wanneer een ruiter/'medewandelaar' een situatie niet aan heeft zien komen, zal hij/zij vaak , ik doe mijn best om het niet te doen, maar het is tricky, ook erg schrikken! Met als resultaat dat deze persson gaat verstijven en erg hard wordt...
dan krijg je de vicieuze cirkel van paard gestressed -->maakt ruiter gestressed, dit maakt het paard nog gestressder --> en ga zo maar door.
Het is voor veel mensen dus heel moeilijk om in een nare situatie relaxed en duidelijk te blijven.
Dit is trouwens wel iets dat iedereen die met paarden de weg op gaat zou moeten kunnen.
[quote="blossomm schreef:Ook nog, de paarden die ik ken en goed in hun vel zitten schikken alleen wanneer hun 'leider' een bepaalde situatie niet als eerste heeft opgemerkt. Het is dus de taak van de ruiter/wandelaar om alles in de omgeving te zien, voordat het paard dat doet.
Nogmaals, mijn inziens...
, ook dit wordt vaak vergeten vind ik.. schaapjuh schreef:CCCCorine, ik snap wat je hiermee wilt zeggen, maar vind situatie 2 niet helemaal kloppen. Mocht je in die situatie zo'n goede band met je paard hebben, dan zal je paard in elke situatie bij je blijven, zelfs als ie ergens ongelooflijk van schrikt. Omdat hij je vertrouwd en je als een lid van de kudde (leider) ziet. En als die rustig blijft en er niet van tussen gaat, doet dat paard ook niet.
Peerd ie 'em wél, dan zegt dat enorm veel over de band tussen mens en paard. Die is immers dus níet zo goed als je dacht
Aangezien de meeste mensen niet zó'n band hebben met het paard dat ie bij je blijft als ie mocht schrikken, zou ik zeker in dit drukke land het paard niet los laten lopen. Doe dat maar ergens waar veeeeel ruimte is, zonder dat een ander gevaar zou kunnen lopen