Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cissie schreef:Tuurlijk is het vervelend als je lichamelijke aandoening of ziekte hebt, heel lastig zelfs, maar schrap jezelf niet weg, jij kunt net zo goed hinder ervan ondervinden op een andere manier dan wel, maar ga er niet vanuit dat het bij jou wel minder erg zal zijn als bij iemand anders.
Ik heb een periode gehad dat is psychisch in de knoop zat nav veelvuldig ziekenhuis opnamen van de morfine kreeg ik ook nare bijwerkingen die je ernstig beperken op je social functioneren.
Er zijn dagen bij geweest dat ik dacht ik wou dat ik niet kon lopen maar geestelijk en sociaal/emotioneel enz. wel in orde was, zo vreselijk vond ik het.
Net zoals bij lichamelijke afwijkingen of ziektes kun jij er net zo goed helemaal niks aan doen het overkomt je, thats it!
Ik denk dat jij in je omgeving soms meer moeite moet doen om het bij mensen aan het verstand te peuterendan bv ik of andere mensen met reuma!.
Het is inderdaad erg rot om ergens last van te hebben wat niemand kan zien of merkt, ik heb inderdaad wel eens gedacht"zat ik maar in een rolstoel, dan snappen ze tenminste dat et rot is" maar ja mensen die zelf in een rolstoel zitten zien dat weer heel anders natuurlijk. Rowy schreef:Het is inderdaad erg rot om ergens last van te hebben wat niemand kan zien of merkt, ik heb inderdaad wel eens gedacht"zat ik maar in een rolstoel, dan snappen ze tenminste dat et rot is" maar ja mensen die zelf in een rolstoel zitten zien dat weer heel anders natuurlijk.

gijsenkim schreef:Ik geef Ineke2 les (ze heeft eerder gereageerd in dit topic)
Recht zitten zal ze nooit kunnen, haar spastische rechterkant uitschakelen zal ze nooit kunnen....... maar damn wat heb ik een respect voor die meid.
Ze heeft geen evenwichtsgevoel, ze heeft geen kracht rechts, ze heeft teveel spanning in haar spieren rechts........ maar voorlopig krijgt ze het wel voor elkaar om haar eigen pony in te rijden, zadel mak te maken en te beleren.....
Ik wordt er wel eens (heel onterecht overigens) boos om dat als zij fotos plaatst dat er mensen zijn die zeggen hoe " beroerd" ze in hun ogen zit..... en ik maak me daar kwaad om, want als Ineke een "gezond" lijf had gehad en de instelling die ze nu heeft had ze bij de junioren gereden bij wijze van spreken.........
Onterecht omdat er een heleboel bokkers zijn die niet weten dat Ien hier en daar wat moeite heeft met haar lijf, en ik weet als geen ander hoeveel moeite het haar kost om gewoon al te blijven zitten, laat staan een pony te vertellen waar hij en hoe hij ergens heen moet......
voor mij een bijzonder iemand, zoveel doorzettingsvermogen had ik moeten hebben, dan had ik nog wat kunnen presteren in mijn leven
.
heb ik me toch opgegven voor het 2-span bewijs en heb me laten leiden door mn enthousiasme, dat dit niet slim is merk ik nu.
, misschien iemand nog tips ofzo om te zorgen dat je minder koud hebt op de bok?? cissie schreef:, misschien iemand nog tips ofzo om te zorgen dat je minder koud hebt op de bok??
Rivano schreef:Kan ik goed inkomen hoor. Lijkt me ook op school/wek en dergelijke vreselijk lastig. Het is dan een stuk van je persoonlijkheid waar mensen dan 'iets' van vinden, terwijl je er helemaal niets aan kunt doen. Of dat ze zich niet kunnen voorstellen dat je je er niet tegen kunt verzetten. En dat je dan constant "Goh, concentreer je nou gewoon eens" naar je hoofd geslingerd krijgt.
Hopelijk waren ze er bij jou snel achter. Lijkt me vreselijk dat iedereen zijn oordeel over jou als persoon al klaar heeft terwijl het achteraf 'gewoon' door een ziekte komt.
. Ze wisten wel dat dr iets was, werd gepest, nooit geen vrienden, maar ja er zijn ook zo veel "normale" mensen die daarmee te maken hebben. Ik vind het ook nog steeds een rare beredenering dat ik gepest werd omdat ik pdd-nos heb, ik bedoel van: "Het ligt gewoon aan jou, jij doet raar, logisch dat ze jou niet moeten" Zo van; ik ben gek, dus dan mag het. Sorry het komt er waarschijnlijk een beetje raar uit maar ja das jaren van frustratie. Ja en inderdaad, net wat je zegt van "concentreer je gewoon eens" of "doe niet zo raar" of "zo bedoel ik het toch helemaal niet, vat et toch niet zo zwaar op!" dat is net zo iets als tegen een blinde zeggen: "Kijk gewoon uit je doppen!" Het banketstaaf is gewoon ik ben niet gek en ook niet dom, zo voel ik me ook niet, ik zie dr ook niet "anders" uit en dan is het voor veel mensen heel erg moeilijk te begrijpen dat je op sommige kleine punten toch echt niet met een "normaal" iemand te maken hebt. Maar ja het komt allemaal wel goed hoor
. Ik heb nou leuke vrienden die weten wat ik heb, en in ieder geval hun best doen om mij te begrijpen en zich aan te passen (dat van het rijden weten ze nog niet maar dat ga ik ze wel vertellen, dat vind ik ook wel heel klote hoor om toe te moeten geven dat ik weer ergens moete mee heb)
) om iets af te rekenen dan begonnen ze te praten tegen degene die de rolstoel duwde ipv tegen mij omdat ze dachten dat ze niet met mij konden praten, of het niet durfde.... Veel mensen weten niet hoe ze met iemand in een rolstoel of met een andere handicap moeten praten, bang om iets verkeerds te zeggen denk ik.Rowy"]
Ze kwamen er pas achter toen ik 15 was.
[/quote]
Wow... erg! Heb je toch 15 jaar met twijfel rond gelopen. Je omgeving heeft zijn conclusies al klaar, en jijzelf probeert je best te doen terwijl het dan toch niet goed uitpakt.
[quote="Rowy"]
ik zie dr ook niet "anders" uit en dan is het voor veel mensen heel erg moeilijk te begrijpen dat je op sommige kleine punten toch echt niet met een "normaal" iemand te maken hebt.
[/quote]
Toppunt van schuldig voelen: Gaan paardrijden terwijl je je beroerd voelt, vervolgens zo mogelijk nog beroerder in je rijkleding in de bus terug zitten, alle stoelen zijn bezet en er komt een ouder iemand de bus in. niemand staat op. Tja.. ze kijken dan naar mij: JIJ rijdt schijnbaar paard, dus dan kun je met je jonge benen ook wel opstaan. Niet wetende dat dat paardrijden ook wel een therapeutisch bedoeld kan zijn. Dus wat doe ik dan.. me enorm bekeken voelen, bijna rood aanlopen, hopen dat iemand anders opstaat.Ok, staat er echt niemand op dan doe ik het wel. Hou me met 2 handen vast en hopen dat het goed gaat. 1x klapte ik in een bocht achterover, kon de kracht niet meer opbrengen. Gelukkig ving iemand me op.
[quote="Rowy"]
(dat van het rijden weten ze nog niet maar dat ga ik ze wel vertellen,
[/quote]
Jij hebt net zoveel recht om lekker te kunnen rijden als hun. Heb je al een idee hoe je het gaat vertellen? Dat zal zeker meespelen in hun reactie erop.
[quote="Rowy schreef:dat vind ik ook wel heel stinkmodder hoor om toe te moeten geven dat ik weer ergens moete mee heb)
Chans"]
dat als je in een rolstoel zit mensen vaak denken dat je geestelijk ook niet helemaal in orde bent.
[/quote]
In duitsland vond ik dat erg. (heb er maar kort ingezeten) In nederland heb ik wel het idee dat mensen over het algemeen rekening met je houden in een rolstoel. (inderdaad soms iets teveel als je bijvoorbeeld wilt afrekenen) Maar in duitsland laten ze rustig de deur voor je neus dichtvallen. Of gaan snel voor je langs ervan uitgaande dat je wel zal treuzelen. Voelde me daar ook veel meer bekeken.
[quote="Chans schreef:half dood gaan als ze in hun vinger gesneden hebben en dan bij het minste of geringste de hele dag door "auw mijn vinger" roepen..
hebben meer mensen dat?
Rivano schreef:Ok, er zijn uitzonderingen. Van die hypochonders. Die als ze een steek voelen meteen denken dat ze binnen een week overlijden. DAAAR kan ik me ook bijzonder aan ergeren. En dan niet naar een dokter willen gaan. Tja, dan zoek je het zelf maar uit.
Laatst was iemand gevallen en had een schaafwond op haar hand. En dan om de 10 minuten die pleister loshalen!! Dus ik lekker cynisch: " En??? Zit je hand er nog aan?!?!?!?!?"

Chans"]
En die mensen bedoel ik dus, Maar ik had het idd meer over de hierboven genoemde hypochonders
[/quote]
Oja, iets te snel gelezen. Maar ik ken helaas ook mensen die het sowieso niet accepteren van anderen dat ze pijn hebben omdat ze vinden dat ze het zelf 100x erger hebben en die anderen dus geen recht van klagen hebben. Vooral bij de wat oudere mensen zie je dat. (Gevaarlijke uitspraak, ik weet het, maar ik heb het over een select groepje dus hopelijk voelt niemand zich nu vreselijk aangevallen.)
[quote="Chans schreef:In Nederland zijn trouwens ook behoorlijk wat mensen die een deur voor je neus dicht laten vallen als je in een rolstoel zit maar die mensen heb je overal
Chans schreef:Net als suzanne ben ik ook helemaal door de "ziekenhuismolen" geweest en het is echt verschrikkelijk om steeds van het kastje naar de muur gestuurd te worden...