Wie is er gaan kijken na schieten bij slager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:02

Jus_dOrange schreef:
Bij moord hebben we het over een misdaad, en meestal ook over mensen...

toch kan ik me er ook in vinden. Dan niet als je paard zo ziek is of gewond is dat het gewoon geholpen wordt met de dood. Maar wel als het puur gaat om het slachten van een gezond dier. Dat vind ik ook moord. En of het nou rechtvaardig is of niet, het blijft een feit dat ze het leven nemen van een dier, en wat geeft die persoon het recht om het leven te nemen van een gezond dier. Standaard antwoord luid dan vaak, "misschien die 16 miljoen hongerige mensen?" . Is een hele goeie, maar dan komen we in een heel andere discussie terecht dan hier gevoerd wordt, en ik denk dat we beter ontopic kunnen blijven.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:10

He Cezanne, je zegt; na het schot verliest een paard binnen 30 seconden het bewustzijn
ik vind 30 seconden nogal lang, voordat ze het bewustzijn verliezen.En in die tijd wordt hij/zij ook al gestoken?
Ik dacht dat als ze geschoten waren, ze direct hersendood zouden zijn, en dus geen bewustzijn meer hebben.
Dus zoals jij het zegt, kunnen de paarden 30 seconden na het schot alles nog meekrijgen? Tjemig, dat hoop ik toch niet.
Ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb, want dit idee vind ik niet prettig.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:17

meekrijgen niet direct, maar ze leven nog wel degelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ze 100% zeker niet in de gaten hebben wat er aan de hand is. Ze kunnen alleen niet meer bewegen. Ze kunnen helemaal niks meer. Alleen wie zegt dat die dieren ook alle andere dingen hebben uitgeschakeld als ze zijn geschoten. Voor het zelfde geld hebben ze prima in de gaten wat men aan het doen is met hun, tot ze zo ver weg zijn door het bloeden dat ze echt niks meer in de gaten hebben.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:07

ik krijg echt de rillingen over mijn lichaam als ik er nog maar aan denk dat mijn paard geslacht zou worden !! nee hoor mijn paard krijgt als hij of zij geen paardwaardig bestaan meer heeft een spuitje in zijn of haar vertrouwde omgeving !
het is inderdaad geen mooi zicht als rendac je paard komt optakelen maar dan is je paard al dood en weet er absoluut niets meer van terwijl die 30 sec na het schot het dier toch nog levend gestoken wordt brrr
mijn paard heeft nog 2 dagen onder zeil voor mijn deur gelegen en dat was geen leuk zicht maar als ik terug voor de keuze zou staan dat een paard moet inslapen dan word het terug een spuitje in haar vertrouwde omgeving dat heeft ze verdiend !
de geur die in een slachthuis hangt ruiken paarden maar al te goed paarden zijn niet dom en heel gevoelig voor zulke dingen , alleen al de rit naar het slachthuis vind ik verschrikkelijk en onnodig , mijn paard kon bv bijna niet meer op haar benen staan , zou ik haar in de trailer hebben gezet om nog een half uur in een rijdende trailer te wankelen op haar benen dan zou het voor haar een verschrikkelijke rit geweest zijn en nu heb ik ze naar voor gebracht met snoepjes en voer ( ook de plaats waar de hoefsmid haar altijd bekapte ) dus ze had echt niks in de gaten en het was zo gebeurt zonder tegenstribbelen !

zo geef ik mijn paarden een waardig afscheid , maar iedereen beslist dit voor zichzelf maar mijn paard gaat NOOIT naar de slacht !!!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:09

Het ligt er dus ook voor een groot deel aan wat je hebt meegemaakt en gezien, ik heb paarden zien staan bij het slachthuis en daar werd je niet vrolijk van, die waren zeker gespannen en onrustig, een andere spanning zoals je die bij veerarts of wedstr tegenkomt.

Nu heeft de gemeente toestemming gegeven om daar bij die "wachtplek" zo noem ik het maar even een muur te bouwen die staat er nu dus ook en voorbijgangers kunnen niks meer zien, dat is natuurlijk niet voor niks.
Dat het per slachthuis nog wel eens wil verschillen dat geloof ik wel.

Mijn paard wordt erg onrustig en gespannen als we langs het slachthuis rijden hij wil met geen mogelijkheid daar het terrein op, heb dat al eens geprobeerd maar leverde een ware strijd op.
Mijn paard wordt zeker in geslapen, dit omdat ik de reis naar het slachthuis en het eventueel laten wachten, (dat hoeft niet altijd dat weet ik) wil besparen, ik weet hoe hij reageerd.

Daar komt ook bij dat ik best veel paarden heb gezien die werden ingeslapen en dat ging snel en ogenschijnlijk vredig.
De verhalen hiert op bokt wbt tegenstribbelen heb ik mijn veerarts voorgelegd en hij vond het beschamend dat het zo vaak "fout" gaat dat hoeft zeker niet zegt hij. Het is een kwestie van de juiste dosis narcosemiddel en als het paard goed onder zijl is hem het spuitje geven, Hetzelfde verhaal als een paard geopereerd dient te worden alleen wordt hij niet geopereerd maar geeuthaniseerd (of hoe je dat ook schrijft).

maar ik me goed voorstellen als je toch een paar keer een paard hebt gezien wat met het inslapen tegen werkte en dus niet dood ging, dat je daarvoor past en kiest voor de slachterij, dat zou ik misschien ook kiezen.
Gelukkig heb ik tientallen paarden rustig zien gaan met het spuitje vd DA en de da geeft mij ook vertrouwen dat hij er alles aan zal doen om het inslapen van mijn paard snel en pijnloos te laten verlopen.

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:03

sherwood schreef:
voor geen goud ga ik kijken hoe iemand het hoofdje van mijn allerliefste paard doorboort en verminkt. En al helemaal niet hoe hij daarna respectoos aan z'n achterbenen wordt opgehangen (levend nog wel..) en daarna z'n ader doorsnijd. Voor geen goud. Ik hoef niet te zien hoe z'n mooie velletje wordt bedekt onder het bloed van hem zelf omdat mensen hem liever eten zonder bloed. Nee ik houd hem liever vast als het spuitje wordt gegeven. Is ook geen leuke ervaring, maar wel imo waardiger, hij wordt niet verminkt, doorgesneden of kapot gemaakt. Hij blijft zoals hij was, en dat is voor mij heel belangrijk.

ja dat vind ik nou ook, precies hoe ik er ook over denk...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:25

We hadden een paard die was in de 20 en het ging steeds slechter. Mijn vader heeft hem naar de slacht gebracht. Hij is buiten gaan staan en heeft daarna gekeken of hij echt dood was. Gewoon het idee dat het echt over is en dat ze hem niet.............
Tjahhh je weet niet wat sommige mensen nog kunnen doen.
Het paard stond nog maar net binnen en mijn vader was de deur nog niet uit of ze wildeen hem al dood schieten. Dus dat gaat wel snel.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:33

sherwood schreef:
voor geen goud ga ik kijken hoe iemand het hoofdje van mijn allerliefste paard doorboort en verminkt. En al helemaal niet hoe hij daarna respectoos aan z'n achterbenen wordt opgehangen (levend nog wel..) en daarna z'n ader doorsnijd. Voor geen goud. Ik hoef niet te zien hoe z'n mooie velletje wordt bedekt onder het bloed van hem zelf omdat mensen hem liever eten zonder bloed. Nee ik houd hem liever vast als het spuitje wordt gegeven. Is ook geen leuke ervaring, maar wel imo waardiger, hij wordt niet verminkt, doorgesneden of kapot gemaakt. Hij blijft zoals hij was, en dat is voor mij heel belangrijk.

Wel eens bij de Rendac geweest? Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:34

Ik vind het moeilijk om te horen dat veel mensen hun paard 'afgeven' en gelijk weggaan of buiten wachten om als het paard dood is daarna te gaan kijken.

Niet om jou vader aan te vallen Mississa, maar meer in zn algemeenheid.

Dat geld niet alleen bij de slachterij maar ook wbt het in laten slapen, je ziet het regelatig bij de DA met kleine huisdieren mensen maken een afspraak om hun dier in te laten slapen of het moet gelijk gebeuren en wachten vervolgens zelf op de gang, ik kan daar moeilijk bij, Verward

Als je dan vraagt waarom ze er niet bij blijven krijg je als antwoord; "ik kan daar niet tegen" sorry hoor maar ik zie het als mn plicht om bij mn paard/hond te blijven als hij doodgaat. Het gaat op dat moment toch niet om de eigenaar maar om het dier en als het dier steun heeft aan de eigenaar snap ik dat niet helemaal.
Ik snap best als je zelf volledig in paniek raakt of zo gestrest bent dat je daarmee het dier overstuur maakt dat het beter is dat je op de gang wacht.
Maar dat zijn de meeste mensen niet, het lijkt soms wel gemakzucht............vreselijk hoor Verdrietig

Of ligt dat bij sommige mensen anders?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:43

Lenn schreef:
Wel eens bij de Rendac geweest? Knipoog

gaat er bepald niet prettig aan toe daar. Maar dan is ie al wel echt even dood. En dan is voor mij het hoofdstuk ook afgesloten. Ik ben van mening dat mijn paard na z'n dood nog minstens even zo in tact gelaten moet worden. net als je oma die dood gaat, die wordt ook pas na een paar dagen gecremeerd. Zo zie ik dat. En de rendac kom meestal de volgende dag pas. Kun je nog even afscheid nemen. Ja serieus dat doe ik. Mijn paard lag op de oprit, en ik heb nog afscheid kunnen nemen. Toen de rendac kwam heb ik ook niet gekeken hoe ze opgepakt werd, het is dan voorbij ik heb een waardig afscheid kunnen nemen, en heb daar m'n tijd voor kunnen nemen. Ze was nog zoals ze was.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:48

Mijn gevoel is dat je juist door zo een grijper en een vrachtwagen niet een waardig einde krijgt.... ook omdat je dus zo lang langs de kant van de weg ligt.

Dat is mijn grootste reden om naar een slachthuis te gaan.... ik wil dat ook het dode paard met UPMOST respect behandeld wordt... ook het vlees.............

zo heeft ieder zijn ding Haha! Haha!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:52

ik heb eens gehoord dat ze laten inslapen via een spuit niet goed is. omdat de paarden dan gaan vechten om te blijven leven. ik denk dan schieten beter is. m'n instructrice heeft het tijdens concour ook wel eens meegemaakt toen ze aan het losrijden was. hadden iemand een paard aan de trailer vastgezet. dat paard schrok is gaan hangen. zich losgerukt. (touw geknapt ofzo)en daarna gaan rennen over het terrein. hij heeft van alles vernield en kwam uiteindelijk ergens bij het losrijterrrein te liggen. ze hebben hem gelijk ingesloten met trailers (omdat het beeld dr heel vreselijk uitzag) en veearts gebeld. die is met spoed gekomen en hem laten inslapen omdat er geen redden meer aanviel.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:53

gijsenkim schreef:
Mijn gevoel is dat je juist door zo een grijper en een vrachtwagen niet een waardig einde krijgt.... ook omdat je dus zo lang langs de kant van de weg ligt.

Dat is mijn grootste reden om naar een slachthuis te gaan.... ik wil dat ook het dode paard met UPMOST respect behandeld wordt... ook het vlees.............

zo heeft ieder zijn ding Haha! Haha!

een paard naar een vreemde omgeving brengen,emt enge geurtjes,een enge man naar hem toe,af laten schieten,aan de achterbenen ophangen(waarbij een en ander breekt en scheurt)en de keel doorsnijden is wel waardig???
als je met je da overlegt,kan het paard dezelfde dag al opgehaald worden,want als je al een afspraak bij de da hebt gemaakt dan kun je gelijk naar het destructie bedrijf bellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:54

Ik heb in mijn cariere minder stress meegemaakt op het slachthuis dan in de stal.........

en daarop heb ik mijn mening gebaseerd. Mijn mening is gebaseerd op 31 paarden dood zien gaan waarvan 12 in de stal/weide....

En mijn paard gaat naar de slacht... dat heb ik geleerd van de dingen die ik meegemaakt heb.

Daarnaast sluit het veel beter aan bij mijn gevoel, omdat ik graag wil dat het paard ook met waardigheid wordt behandeld. Een slager heeft niks aan beurs vlees. Voor de lijmfabriek maakt het niet uit.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:00

mijn paard is trouwens wel naar het slachthuis gegaan.
zelf gebracht,om 7 uur daar,om 9 uur dood.
moesten wachten omdat dan de varkens al weg waren,was fijner voor het paard.
hij heeft wel gemerkt dat er wat is,maar hij was nog jong en was overal zenuwachtig voor.
hij vertouwde ons,en is gelukkig heel snel heen gegaan.
daarbij wil ik zo'n mega groot paard niet om zien vallen.
met mijn pony was het toch een ander verhaal:al 10 jaar bij me,ze was klein,ze vond het leuk op de wagen en ik wilde haar dat niet aan doen.
ze is vredig op eigen terrein ingeslapen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:00

sherwood schreef:
gaat er bepald niet prettig aan toe daar. Maar dan is ie al wel echt even dood. En dan is voor mij het hoofdstuk ook afgesloten. Ik ben van mening dat mijn paard na z'n dood nog minstens even zo in tact gelaten moet worden. net als je oma die dood gaat, die wordt ook pas na een paar dagen gecremeerd. Zo zie ik dat. En de rendac kom meestal de volgende dag pas. Kun je nog even afscheid nemen. Ja serieus dat doe ik. Mijn paard lag op de oprit, en ik heb nog afscheid kunnen nemen. Toen de rendac kwam heb ik ook niet gekeken hoe ze opgepakt werd, het is dan voorbij ik heb een waardig afscheid kunnen nemen, en heb daar m'n tijd voor kunnen nemen. Ze was nog zoals ze was.

Ik snap wel heel goed wat je bedoelt, je hebt wat meer de tijd
Ook al weet ik dat het voor het paard misschien niet veel uitmaakt, als het puntje bij het paaltje komt heb ik toch liever inslapen denk ik. Alleen al om geen rotreacties te krijgen van 'grappige' mensen over slagersgedoetjes zoals ik nu ook al altijd krijg, want dat zal dan niet erg goed vallen nee.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:03

Het is nooit Paardwaardig imo, of die nou bij de slager onderste boven aan zn pootjes hangt of een dag langs de weg en vervolgens door een grijper in een bak gegooit wordt het is allebei waardeloos!

Ik heb het idee bij mijn paard dat ik hem beter kan in laten slapen omdat dit minder stress voor hem opleverd hij is panisch voor de slachterij.
Ik ga hem dan niet met man en macht daar het terrein op werken.
Misschien dat het bij andere paarden anders werkt en die zich er niet zo druk om maken, dat kan goed zijn, mijn paard maakt zich er wel degelijk duk om, dus om hem enigzins in zn waarde te laten bespaar ik hem die laatste rit.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:04

ik moet er niet aandenken! Bloos! Boos!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:24

bij de rendac word ie in een volle container gestapeld met andere dooie beesten,
bij de rendac aangekomen word de container omgekiept en klepperen alle beesten zo op de grond
daarna worden ze met een sjovel verplaatst... sorry hoor,maar dan zie ik mijn paard liever aan een haak hangen, waarbij ie netjes word behandeld, en niet met een sjovel word verplaatst

een paardencrematorium is helemaal ideaal... alleen * zucht * daar zullen we ook wel asociaal hoge bedragen voor moeten neertellen Boos! zodat die optie bij voorbaat al afvalt..
of er moet een verzekering komen die deze kosten bij overlijden dekt Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:25

en hoe denken jullie over het schieten in de eigen stal?
dan heb je toch alle voordelen ineen?
paard is vlug dood
is in vertrouwde omgeving, dus weinig stress, en hij wordt niet opgegeten

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:27

dutske schreef:
paard is vlug dood

Lijkt me niet fijn. Zie je die stal en het beeld van je paard in die stal.
Neeee.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:34

dutske schreef:
paard is vlug dood

Kan dat dan? Legaal bedoel ik Schijnheilig

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:39

crossmonster schreef:
bij de rendac word ie in een volle container gestapeld met andere dooie beesten,
bij de rendac aangekomen word de container omgekiept en klepperen alle beesten zo op de grond
daarna worden ze met een sjovel verplaatst... sorry hoor,maar dan zie ik mijn paard liever aan een haak hangen, waarbij ie netjes word behandeld, en niet met een sjovel word verplaatst

een paardencrematorium is helemaal ideaal... alleen * zucht * daar zullen we ook wel asociaal hoge bedragen voor moeten neertellen Boos! zodat die optie bij voorbaat al afvalt..
of er moet een verzekering komen die deze kosten bij overlijden dekt Haha!

Met Rendac heb ik geen ervaringen wel met HR-Service Nederland.

Mijn ervaring met hun is postief, ze staan je vriendelijk en behulpzaam te woord en bieden je verschillende mogelijkheden aan. Ook kun je een tijd met ze afspreken, al was dat de laatste keer fout gelopen ik had 22.30 uur afgesproken maar de chauffeur had 10.30 uur begrepen dus dat was wel jammer, mijn pony werd dus eerder opgehaald dan afgesproken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:46

cissie schreef:
Kan dat dan? Legaal bedoel ik Schijnheilig

ik geloof van wel
de DA komt hem dan "inslapen" maar ipv een spuitje is het schieten
maar het vlees mag dan niet meer gebruikt worden denk ik

aftands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:47

Lekker praktisch , schieten in zijn eigen stal, moet je eens proberen een dood paard de stal uit te slepen.
Slachtplaats v.Veen in Nijkerk, netjes, snel,correcte omgang met de paarden,
je kunt er goede afspraken mee maken .