wie heeft op bokt ook holistisch dressuurles?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:33

Verder is het (als het goed is tenminste) hoop ik ieders doel om te werken aan het totaal.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:26

Ik heb even een vraagje. Ik heb twee bijrijders: een rijd op de Engelse manier en start mijn paard op dressuurwedstrijden. De andere rijd nu sinds een maand (1 x in de week) en stapt alleen maar. Ze heeft gisteren een instructeur uit Belgie laten komen, welke volgens de baalbergen methode les geeft. Het meisje zelf heeft de ISPH gedaan. De hele les hebben ze gestapt met een lange teugel en die zal de komende tijd nog wel zo doorgaan.
Kan e.e.a. nou kwaad voor mijn paard? Is dit verwarrend???
(Ps om het plaatje compleet te maken: ik rijd zelf in het bos en spring veel met hem)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:22

Nee Mobick, waarom? Stappen met lange teugel kan geen kwaad, voor een paard gewoon een soort van 'rustdag' denk ik Haha!
Ze zit naar aller waarschijnlijkheid niet te schoppen en te trekken dus verpest verder niet echt iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:40

mobick schreef:
Kan e.e.a. nou kwaad voor mijn paard? Is dit verwarrend???

Het kan geen kwaad, maar aangezien de trainingswaarde 0 is, kan ze hem net zo goed los zetten in de bak met een vriendje, dat is voor het paard leuker Lachen.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:11

Lovely schreef:
Het kan geen kwaad, maar aangezien de trainingswaarde 0 is, kan ze hem net zo goed los zetten in de bak met een vriendje, dat is voor het paard leuker Lachen.

Ik zie het ook als afwisseling. Hij staat iedere dag verder in het land, dus in die zin kan het ook geen kwaad. Maar wat is eigenlijk dan het doel van deze techniek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:28

Iets met op eigen benen laten lopen en het verkennen van de beweging en dan vanuit je zit gaan werken aan het paard, zoiets.

Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 13:39

Hallo Casanova!
Ik heb ook les van Willy Tenhage!
En er is sindsdien een wereld voor me opengegaan.
Het rijden gaat nu veel lekkerder.
De hulpen zijn minimer.
Ik ben zo blij dat ik eindelijk een goede instructeur heb gevonden.
Dus iedereen spread the word!
Groetjes Mellanie

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:18

Ik heb altijd op deze manier geleerd te rijden en bij mij ons hier in Landgraaf heet het gewoon dressuur Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:32

dit kwam ik tegen op marktplaats

Aangeboden: Holistisch I.S.P.H.-gedipl. trainer
Prijs: N.o.t.k
Beschrijving: Holistische paardentraining! Wat kunt U ermee?
Paardenfluisteraar... Ook u kunt het leren!
Zweverig... Of juist een basisopvoeding?!!!
Communicatie- en/of dominantiestoornissen!
Wederzijds respect en begrip!
Geestelijke groei!
Logische opbouw van een werkuur!
Basis, basis en nog eens basis!
Via voorwaarts, neerwaarts naar voorwaarts, opwaarts!
Dressuurles (t/m M1)
Zitles
Longeerles
Freestyle technieken
Bach bloesem therapie
Yoga-oefeningen
Visualiseren

Zomaar een aantal begrippen en thema's die centraal staan in mijn trainingen, voor meer info, zie mijn site: www.pyriet.com

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:56

Is dat isph van de Zilverlinde bij Breda? Of is dat weer iets heel anders?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:06

ik zou het echt niet weten! ik was benieuwd wat dat holistisch dressuurles precies inhoudt, omdat er een holistisch DA bij Quentin is geweest die eindelijk een diagnose heeft kunnen stellen, sindsdien trekt t woordje holistisch nogal mn aandacht Knipoog

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 21:59

mellanie..bedankt voor je reaktie!

ik hoop dat jij mij beter begrijpt met wat ik hier probeer uit te leggen..
de theorie van lichte aanleubing en goede zit ,blabla hoor ik ook al 17 jaar maar nu ERVAAR ik het echt,het wordt DUIDELIJK uitgelegd EN IEDERE keer verbeterd en voorgedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:52

Lovely schreef:
Iets met op eigen benen laten lopen en het verkennen van de beweging en dan vanuit je zit gaan werken aan het paard, zoiets.

Ja bijna. Het is eigenlijk een soort eeuwigdurende zitles, waardoor het paard uiteindelijk alles vanzelf gaat doen, omdat jij op de goede manier zit en de juiste hulpen geeft. Ik vraag me alleen af: Zouden die mensen ook doorhebben dat paarden iets eerst moeten leren, voordat ze het gaan doen, laat staan VANZELF gaan doen Verward

Bij ons op stal zijn ook enkele mensen op die manier bezig en daar heb ik in al die tijd niet veel meer van gezien dan wat rondhobbelen aan de losse teugel. Het soort werk dat mijn paard dagelijks als extra'tje in de trainingsmolen krijgt, zeg maar...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:51

Holischtisch paardrijden NOOIT van gehoord.

Ik les al een tijdje bij een duitse trainer, woon ook aan de grens in duitsland dus dan is dat makkelijker. Ik krijg les op de ouderwetse degelijke duitse manier.

Ook ons streven is om het paard zo te rijden dat de hulpen steeds kleiner en onzichtbaarder worden.
Wij rijden het paard consequent van achter naar voren met zit en been en leren zo door het activeren van het achterbeen, het verder onder laten brengen van dat been, het trainen van buik en rugspieren van het paard zijn gewicht over te brengen op zijn achterhand zodat hij zichzelf en de ruiter in evenwicht gaat dragen. Daardoor komt hij in de aanleuning wat het totaalbeeld complementeerd.

Door die gedegen training en omdat wij het paard graag snel aan het been willen hebben, oftewel het paard moet respect voor mij hebben en vlug energeetisch worden aan mijn hulpen. Die hulpen verfijn ik ik maak ze steeds lichter.
Dat is de bedoeling van klassiek lichte hulpen. een paard dat lichtvoetig loopt die je niet hoort lopen dat willen we.
Jullie noemen dat vaak in de topic hollischtisch of dat zo is weet ik niet.

Ik wordt er alleen wel een beetje beroerd van hoor, al die chiropractiors natuurgenezers, bottenkrakers, homeopathen, natuurgenezers, freestyle.
Iedereen mag natuurlijk zijn brood verdienen maar met een gedegen training van het paard is dat alles niet nodig.
De dressuur heeft als doel het paard sterker te maken en als je geleeerd heb je paard goed te trainen zodat hij sterker wordt is dat alles niet perse nodig. Tenzij jullie natuurlijk geld teveel hebben want dan geef ik met liefde mijn bankrekeningnummer door Haha! Haha! .

Wij krijgen les op de ouderwetse manier van een trainer die zelf bij reiner klimke gereden heeft, wij geven ook les op die manier terug. Regelmatig sta ik met de oren te klapperen en hoor dingen die ik nog nooit gehoord hebt. Hoe dat komt omdat er maar weinig instructeurs zijn die goed les kunnen geven en dat ook doen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:34

De ene instructeur is de andere niet inderdaad.

Ik zit daar nu ook mee. Holistisch klinkt mij nog wat vreemd in de oren maar laatst werden er lessen aangeboden door een Belgisch klassiek ruiter wiens naam me even niet te binnen wil schieten. Dat lijkt me op zich wel wat.

De instructrice die bij ons een paar mensen op stal lesgeeft is iemand waar ik absoluut geen les van wil. Laatst zag ik haar zagend op een paard met een strakke slof en begreep ik waarom haar leerlingen van 11 en 14 ook zo reden en daar word ik toch wat verdrietig van. Het meisje van 11 springt in elk geval niet meer met slof nadat ik haar wat gruwelverhalen verteld had Schijnheilig (waargebeurde verhalen overigens).

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:13

Ik heb er echt nog nooit van gehoord. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen wat nu precies anders is. Ik krijg er zo'n ontzettend commercieel gevoel bij. Wat is er mis met "gewoon" dressuur rijden?
Waarom wonen jullie allemaal zo ver weg? Ik wil best wel eens bij zo'n les komen kijken. Ben toch wel heel benieuwd naar het hoe en wat.

Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:23

Hallo!
Ik weet precies wat je bedoelt.
Maar eigenlijk moet je het niet "Holistisch" les noemen.
De heer W. Tenhage is gewoon een goede instructeur. Hij is...
ja hoe moet ik dat nou zeggen... hij is gewoon goed!
Dit heeft niet echt iets met holistisch te maken.
Hij is wel een holistisch instructeur, dit is meer
een titel die hij mag voeren omdat hij diverse opleidingen
heeft etc. Zeg maar net als een bachelor titel oid.
Iedereen moet les nemen van diegene waar hij of zij
zich het prettigst bij voelt. Maar heel vaak gebeurt het....net als bij mij...
dat ik al jaren les en dat je denkt dat het goed gaat (M2 geworden.)...en nu
opeens met deze andere instructeur valt pas alles echt op zijn plaats.
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.
Succes allemaal met het rijden!
Groetjes Mellanie

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 17:01

goed uitgelegd!!