galloperen op de weg!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gallopeer je weleens op de (verharde) weg?

ja
18 (8%)
nee, nooooooit, duhh!!
71 (34%)
eigenlijk niet maar soms gaat het perongeluk
51 (24%)
nee
51 (24%)
ik draaf zelfs niet op de verharde weg!
17 (8%)

Totaal aantal stemmen: 208

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:55

Het is niet de bedoeling, ik probeer altijd in brede bermen of op graspaden te galopperen, maar m'n paard vind het op het harde fijner en doet er alles aan van dat gras af te komen, en heel soms heeft ze daar (een aantal passen) succes mee...

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:00

ik galopppeer ook nooit op de weg ben ik ook niet van plan om te gaan doen eigenlijk

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:44

Ik stap en draaf een dribbeldrafje. Dat is wat ik op de weg doe. Ik heb een keer op een paard buiten gereden die met me er vandoor ging. In volle galop over een drukke weg. En dat hoeft van mij nooooooooooooooit meer.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:56

Helemaal mee eens, de hoefijzers kun schuren

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:59

Er zijn zat mensen die galoperen op de weg ken er ook nog een paar.
Zou dat zelf dus nooit doen ben als de dood dat we uitgleiden ofzo lijkt me vreselijk brrrr.
Soms als Palma drammerig is wil ze wel eens aandraven op de weg maar dan is het meteen terug nemen en Hard Nee roepen zodat ze weet dat ze fout zit.

Alleen stappen op de verharde weg

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:02

Zolang je paard geen hoefijzers heeft en je paard gewend is aan op asfalt lopen kan het best, je moet het natuurlijk geen kilometers lang doen.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:25

Percy schreef:
Wat ik altijd geleerd heb en hier zie ik ook de logica wel van in:

stappen op de harde weg is goed voor pezen en spieren.

Onbelast (zonder ruiter, trekkend kan wel) draven op de harde weg kan ook geen kwaad.

Bij galopperen komen de paarden met vrij veel kracht op de grond terecht en dit is een te grote belasting voor spieren en pezen met als gevolg grote kans op blessures. Niet alleen de spieren en pezen lopen een risico, ook de hoefwand wordt hierdoor extreem belast.

Politiepaarden hebben voor zover ik weet speciaal beslag waardoor de klap wat opgevangen wordt.

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Mijn paard had ook een peesblessure, waardoor ze waarschijnlijk minimaal 3 maand op stalrust moest. Ik mocht wel met haar op de weg stappen(ernaast) en als dat goed ging erop. Na ongeveer een maand ben ik erop gaan stappen, en nu is ze al weer helemaal hersteld en ben ik alweer beginnen met draven.. maar dan op zachte ondergrond... Maar stappen heeft dus sowieso een 'helend 'effect, draven lijkt me ook niet heel slecht, zolang je er maar consequent in bent. Galop lijkt mij zeeer slecht, je ziet toch ook nooit menners met hun paarden op de weg galoperen? Bloos

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:26

Ik galoppeer ook niet op de weg... draven alleen als het EGT nodig is... maar dan ook niet meer dan een paar passen...
Ik zag laatst een meisje op een grote shetlander (kruising wassut geloof ik was niet al te groot iig) galopperen over de stoep :S ik had willen zeggen of ze de consequenties ervan wist, maar ben maar gewoon doorgefietst omdat je hier meestal een grote bek trugkrijgt.....

Maxielover

Re: galloperen op de weg!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:08

Ik rij bijna nooit over de weg, aangezien ik duin, strand en bos voor de deur heb liggen en mijn haffie nog weleens gemeen kan bokken in galop als je langs de weg rijdt, en dan wel zo, dat je met je neus in t zand/asfalt ligt !!! Haha! nou, laat maar zitten. Ik rij 1x per week langs de weg als ik naar de ponyclub ga. Dat is alleen op de terugweg, want dan rij ik met een groepje mee die zo gaat en op de heenweg ga ik alleen, door het bos. Met dat groepje draven we nog weleens een stukje langs de weg maar nooit echt veel. Vroeger (toen ik nog niet op deze stal stond) reed ik bijna elke dag langs de weg en draafde ik dan meestal wel een stukje, naar mijn mening kan t geen kwaad. Mijn pony heeft alleen ijzers voor een heeft vroeger voor de kar gestaan, en is dus wel wat gewend in dit opzicht. Als ik merk dat hij er moeilijk van gaat lopen of het niet fijn vindt, stop ik natuurlijk. Maar galopperen doe ik echt niet op de weg, voor geen goud !!!!!! moet je egt wel gek zijn wil je dat je paard aandoen.... Ziek ik heb weleens van iemand gehoord dat het met hoefschoenen wel kan, ik heb niet zoveel verstand van die dingen maar zelfs dat lijkt me geen pretje voor een paard.... kan iemand me daar meer over vertellen ??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:24

Eigelijk niet, maar soms gaat dat prongelijk. Als ik bijv de dijk opgalopeer, dan wil ze wel eens niet meteen stoppen Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:57

nee, nooit. Als we draven gaan we de berm in, met galloperen helemaal. Af en toe als we allemaal weggalloperen en er wil er eentje inhalen worden ze zo gek da we ze de weg op moeten zetten om in te halen (kleine boerderijweggetjes, geen drukke wegen) maar weet goed dattut niet mag en probeer het ook zoveel mogelijk te vermijden. Dus heb aangekruist nee, maar soms per ongeluk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:33

Het kan prima hoor, maar over de weg galloperen is gevaarlijk omdat je dan ook met het verkeer zit.
Verder moet je het natuurlijk geen uren doen, maar als je zoiets rustig opgebouwd hebt (veel stappen, en wat draven op het harde) kunnen ze daar prima tegen.
Ik sluit me bij sjuimpje aan, ik gallopeer ook vaak op opgeharde stukken zand, worden ze mooi hard van Knipoog

_Astrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:52

Mijn paard gallopeert ook op de weg, en volgens onze hoefsmid geeft een paard het zelf wel aan als het pijn doet. En mijn paard vertikt het om op het gras te draven of te galloperen hij stapt er alleen maar op hij eet het veel liever Tong uitsteken en hij is een beetje een sulletje hij struikelt als hij op het gras draaft of gallopeert. Maar hij heeft nergens last van.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:39

oud topic, dus een slotje