Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Percy schreef:Wat ik altijd geleerd heb en hier zie ik ook de logica wel van in:
stappen op de harde weg is goed voor pezen en spieren.
Onbelast (zonder ruiter, trekkend kan wel) draven op de harde weg kan ook geen kwaad.
Bij galopperen komen de paarden met vrij veel kracht op de grond terecht en dit is een te grote belasting voor spieren en pezen met als gevolg grote kans op blessures. Niet alleen de spieren en pezen lopen een risico, ook de hoefwand wordt hierdoor extreem belast.
Politiepaarden hebben voor zover ik weet speciaal beslag waardoor de klap wat opgevangen wordt.

nou, laat maar zitten. Ik rij 1x per week langs de weg als ik naar de ponyclub ga. Dat is alleen op de terugweg, want dan rij ik met een groepje mee die zo gaat en op de heenweg ga ik alleen, door het bos. Met dat groepje draven we nog weleens een stukje langs de weg maar nooit echt veel. Vroeger (toen ik nog niet op deze stal stond) reed ik bijna elke dag langs de weg en draafde ik dan meestal wel een stukje, naar mijn mening kan t geen kwaad. Mijn pony heeft alleen ijzers voor een heeft vroeger voor de kar gestaan, en is dus wel wat gewend in dit opzicht. Als ik merk dat hij er moeilijk van gaat lopen of het niet fijn vindt, stop ik natuurlijk. Maar galopperen doe ik echt niet op de weg, voor geen goud !!!!!!
moet je egt wel gek zijn wil je dat je paard aandoen....
ik heb weleens van iemand gehoord dat het met hoefschoenen wel kan, ik heb niet zoveel verstand van die dingen maar zelfs dat lijkt me geen pretje voor een paard.... kan iemand me daar meer over vertellen ??

en hij is een beetje een sulletje hij struikelt als hij op het gras draaft of gallopeert. Maar hij heeft nergens last van.