Vorm van luchtzuigen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:55

Als ik dat intyp bij google krijg ik onderstaand
Citaat:
... dochter heeft een konijn van happy Horse dat totaal ... liefst heropvoeden in instituten
als Glen Mills en Den ... Dit blijkt uit onderzoek dat dertig maanden nadat de ...
www.ikkeben.nl/index.asp?TypeId=2&offset=30 - 48k - 26 nov 2004 -

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:57

Nee Lovely het is een titel voor vrije technische beroepen...dat maakt de titel niet vrij. Het is overigens ook een europese titel.

Het onderscheid tussen de ir.- en de ing.-titel en de koppeling hiervan aan hogescholen en universiteiten zijn duidelijk in het decreet vastgelegd, maar voor ons moet dit onderscheid ook in de nieuwe titulatuur eenduidig naar voor komen. Om het meer uitgesproken wetenschappelijk karakter van de ir.-opleiding ten opzichte van de meer praktijkgeoriënteerde ing.-opleiding te onderstrepen moet de toevoeging “of science” voorbehouden blijven voor ir.-opleidingen.

Nederlandse Ingenieursvereniging NIRIA is met ruim 18.000 leden de grootste ingenieursvereniging voor hbo-ingenieurs in Nederland. NIRIA behartigt de belangen van ingenieurs die een technische hbo-opleiding hebben voltooid en gerechtigd zijn de titel 'ing.' te voeren. Ook degenen die een agrarische, een laboratorium- of een nautische opleiding hebben gevolgd en de titel 'ing.'

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:57

Anya schreef:
maagcompositum is een middel dat de meeste mensen met een luchtzuiger als 'onderhoudsmiddel' gebruiken. De rapportages hierover zijn wisselend. Bij sommigen werkt het goed, bij sommigen minder. Wel zijn bijna alle mensen met luchtzuigers begonnen hun paard eerst twee maanden pronutrin of gastrocare te geven. Eerst moet de maagzuurgraad in orde zijn.

Daarna kun je eventueel over naar gastrocare onderhoud, of weer dat maagcompositum.

Verder moet je niet verwachten dat iedere luchtzuiger ermee op houdt. mijn luchtzuiger bijvoorbeeld (die deed het de hele dag) doet het nu (zonder band, want die heeft ze niet meer) alleen tijdens etenstijd. In de wei doet ze het niet.

Luchtzuigen in de wei op paaltjes kun je voorkomen door kleine prikpaaltjes voor de weidepalen te zetten zodat ze er net niet bijkunnen.

Hij mag het van mij doen zo lang hij er zelf maar geen last van heeft, of van de oorzaak/het gevolg (dus net hoe je het bekijkt). Waar ik vooral in ben geinteresseerd is de redenatie achter mijn verhaal als je die naast het onderzoek legt. Heeft het paard nog steeds last van zijn maag als hij er vol en glanzend uitziet, niet gestressed is, veel ruwvoer en afleiding en contact met andere paarden krijgt, maar nog steeds lucht zuigt? Kan ik daar aannames over doen of moet er dan een onderzoek plaatsvinden? En afhankelijk van de aannames vraag ik me dan dus af of ik moet beginnen met de gastrocare.

Stel ik begin ermee, maar hij gaat het niet minder doen. Dan kan hij OF nog steeds last van zijn maag hebben, OF al geen last van zijn maag meer hebben en dan gooi ik gewoon mijn geld weg. Als het wel minder wordt kan je met vrij grote zekerheid aannemen dat het aan zijn maag heeft gelegen. Ik vind dus zelf, als je naar de resultaten van het voeren van maagcompositum aan mijn paard (zet ik er specifiek bij Haha!) kijkt, dat het NIET aannemelijk is dat het bij mijn paard (nog) aan de maag ligt, zeker niet als ik daar zijn voedingspatroon bij bekijk.

Aan mij hoef je ook niets uit te leggen over wetenschap, ik heb zelf ook een universitaire opleiding genoten Haha! Je hebt subjectieve wetenschap en objectieve wetenschap dus ik snap heel goed wat je bedoelt Knipoog
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 28-11-04 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:58

windsucking, cribbing, stomach
daar moet het wel mee lukken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:59

Anya, de enige titel waar je aan kunt zien dat de houder zich niet met onderzoek heeft beziggehouden is de mr titel.
De ing. titel is niet beschermd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:01

Anya schreef:
windsucking, cribbing, stomach
daar moet het wel mee lukken Lachen

Maar goed, we hebben het hier dus over één (1) onderzoek?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:11

De ing titel is wel degelijk beschermd. Een opleiding wordt geacht de titel aan te vragen bij een specifieke europees opererende commissie. Je mag je dus niet zomaar ing noemen. De opleiding moet die toestemming hebben.

ach kom nou Lovely: de gemiddelde drs heeft echt niet zoveel onderzoek gedaan...

Maar goed: discussie is wel klaar wat mij betreft. Als jij en pipo samen opduiken hebben jullie meestal zin om lol te trappen.

Ik ga dus even lekker wat anders doen Lachen

Nee hoor, we hebben het over meer onderzoeken. Dat onderzoek is het meest recente.

Have fun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:14

Welke onderzoeken dan Anya? Kun je ze misschien noemen, dan kan ik ze zelf wel lezen en een beeld vormen. Dat heb ik geleerd op de universiteit: niets baseren op slechts 1 verhaal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:16

References
1 Field survey of the prevalence of gastric ulcers in Thoroughbred racehorses and on response to treatment of affected horses with omeprazole paste. JH Johnson, N Vatistas, L Castro, T Fischer, FS Pipers, D Maye. Equine Vet Educ (2001) 13, (4) 221-224.

2 Is the cause of training-related squamous gastric ulceration primarily a mechanical phenomenon?M Lorenzo-Figueras, JA Burrow, GD Lester, AM Merrit. Proc Seventh Int Colic Research Symp (2002) 80

3 Inability of endoscopic examination to predict gastric ulcer severity in horses. FM Andrews Proc Seventh Int Equine Colic Research Symposium (2002) 83.

4 M O`Connor, A Roussel, J Steiner, J Meddings, N Cohen. Sucrose permeability as a marker for equine gastric ulceration. Proc 7th Equine Colic Research Symposium (2002) p84.

5 Study of crib biting and gastric inflammation and ulceration in young horses. CJ Nicol, HPD Davidson, PA Harris, AJ Waters, AD Wilson. Vet Rec (2002) 151, 658 - 662.

6 Mills DS, MacLeod CA. The response of crib-biting and windsucking in horses to dietary supplementation with an antacid mixture. Ippologia (2002)13, (2) 33 - 41

7 Murray MJ, Schusser GF, Pipers FS, Gross SJ. Factors associated with gastric lesions in thoroughbred racehorses. Equine Vet J (1996) 28, 368-74.

8 Murray MJ, Haven ML, Eichorn ES, Zhang D, Eagleson J, Hickey GJ. Effects of omeprazole on healing of naturally-occurring gastric ulcers in thoroughbred racehorses. Equine Vet J (1997) 29, 425-429

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:16

de rest kan ik zo gauw niet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:18

Anya"]
ach kom nou Lovely: de gemiddelde drs heeft echt niet zoveel onderzoek gedaan...
[/quote]
Ze doen wel degelijk onderzoek en ze hebben ook geleerd hoe dat onderzoek gedaan moet worden en hoe ander onderzoek gelezen en geinterpreteerd moet worden. Dus niet: klinkt wel aardig en past wel bij mijn ideeën en dus zal het wel waar zijn.

[quote="anya schreef:
Maar goed: discussie is wel klaar wat mij betreft. Als jij en pipo samen opduiken hebben jullie meestal zin om lol te trappen.

Tussen het lol maken door willen we ook nog wel eens wat weten en het is toeval dat we hier samen 'opduiken'. Pas je wel op dat je rollen als gebruiker en mod niet door elkaar haalt?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:21

ik zit hier als gebruiker Lovely.
Als mod had ik het topic dicht gedaan wegens zwaar off topic door mij en jullie Lachen

Ik vind het trouwens wel fijn dat je wat dat betreft met me mee blijft denken.

Affijn: onderzoeksreferenties staan er. Ik weet dat je ze daarmee wel kunt vinden. Dus nogmaals have fun.

*vertrekt nu echt*
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-11-04 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:22

Anya schreef:
de rest kan ik zo gauw niet vinden.

En dan wil ik graag nog wat informatie over onderzoeken zijn gedaan die niet uitgingen van maagproblemen als oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:26

Anya schreef:
Affijn: onderzoeksreferenties staan er. Ik weet dat je ze daarmee wel kunt vinden. Dus nogmaals have fun.

Het valt erg op dat je nogal overtuigd bent van je eigen gelijk en dat iedereen die maar iets wil vragen over luchtzuigen, direct door jou een bepaalde kant op geduwd wordt. Het is nog maar zeer de vraag of jij wel zo ontzettend gelijk hebt, mede omdat veel artsen en/of onderzoekers nogal eens iets vertellen dat echt van een andere strekking is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:02

Lovely schreef:
En dan wil ik graag nog wat informatie over onderzoeken zijn gedaan die niet uitgingen van maagproblemen als oorzaak.

Dat is wat ik dus probeer te zeggen. Als je maar lang genoeg doorgaat met onderzoeken dat dit het probleem is, dan vind je daar heus wel een bevestiging in.

Lucht wat niet in de maag komt, ze krijgen er geen koliek van. Dit is allemaal door deze onderzoeken als broodje aap verklaard. Helaas is de praktijk wat anders en daar kan je niet om heen.

Misschien dat je eigen paard er beter van is geworden, maar die kan ook van andere dingen beter zijn geworden. Andere stal bijv.

Ik blijf erbij dat het puur stalmanagement is om een luchtzuiger een happy life te geven. En zoals mijn veearts zegt: Je er vooral niet druk om maken. Zorgen voor veel ruwvoer en aandacht. Meer kan je niet doen.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:45

Lovely schreef:
Het valt erg op dat je nogal overtuigd bent van je eigen gelijk en dat iedereen die maar iets wil vragen over luchtzuigen, direct door jou een bepaalde kant op geduwd wordt. Het is nog maar zeer de vraag of jij wel zo ontzettend gelijk hebt, mede omdat veel artsen en/of onderzoekers nogal eens iets vertellen dat echt van een andere strekking is.

Niet aanvallend bedoelt anya maar dat vond ik dus ook Bloos en daarom wilde ik dus graag jouw mening over specifiek mijn paard horen, want jouw theorie dat het altijd meteen aan de maag ligt, klopt dus niet altijd.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:47

Een tijdje terug las ik op bokt ook over de connectie tussen maagklachten en luchtzuigen. Via Anya ben ik aan veel bruikbare info gekomen en overwoog ik de betreffende maagsupplementen te proberen. Ik heb er nu inmiddels bij 2 verschillende klinieken naar gevraagd maar beide hebben ze mij deze supplementen afgeraden Verward Volgens de veeartsen is de werking van de supplementen nog niet bewezen en beide artsen raadde mij af om met deze supplementen te experimenteren.Vooralsnog krijgt mijn paard dus nog helemaal niks.

Er gaan nu inmiddels zoveel verschillende verhalen de ronde dat ik het ook niet meer weet Scheve mond

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:40

DinkeyGirl schreef:
Niet aanvallend bedoelt anya maar dat vond ik dus ook Bloos en daarom wilde ik dus graag jouw mening over specifiek mijn paard horen, want jouw theorie dat het altijd meteen aan de maag ligt, klopt dus niet altijd.

Hoppa en we zijn weer terug bij waar in mn discussie staakte met Anya, gaat lekker hiero!! Haha! Maar ja ik ben het wel met jullie eens *LOL* volgens mij hoeft het niet altijd aan de maag te liggen

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:41

Lovely schreef:

Ben ik het ook mee eens, zo dit gaat niet goed hoor ben het tegenwoordig te vaak eens met iemand toch maar iets aan gaan doen Haha! Clown

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:49

[quote="DinkeyGirl"]Als je mijn berichtje hierboven had gelezen had je geweten dat verschillende manieren van voeren niet uitmaakt, dat hij al eens medicijnen heeft gehad, en dat het bij hem idd door stress komt. En dat hij het nu nog steeds doet en ik niet meer weet hoe of wat.

Heb je hem al eens iets gegeven voor de stress??? ALs je mijn verhaaltje had gelezen, dan had je ook gelezen dat ze van stress maagklachten kunnen krijgen. Je kan dan wel middeltjes voor z'n maag gaan geven, maar als de oorzaak (de stress dus) niet behandeld wordt, heeft dat dus totaal GEEN nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:52

droebel schreef:

Heb je hem al eens iets gegeven voor de stress??? ALs je mijn verhaaltje had gelezen, dan had je ook gelezen dat ze van stress maagklachten kunnen krijgen. Je kan dan wel middeltjes voor z'n maag gaan geven, maar als de oorzaak (de stress dus) niet behandeld wordt, heeft dat dus totaal GEEN nut.

Is het niet veel handiger om te bekijken waarom het paard stress heeft? Stalmanagement kan een grote oorzaak zijn.

Want om dat dier nou de rest van zijn leven aan de prozac te zetten lijkt mij ook weer wat overdreven. Paarden hebben niet zomaar stress natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-04 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:53

DinkeyGirl schreef:
Als je mijn berichtje hierboven had gelezen had je geweten dat verschillende manieren van voeren niet uitmaakt, dat hij al eens medicijnen heeft gehad, en dat het bij hem idd door stress komt. En dat hij het nu nog steeds doet en ik niet meer weet hoe of wat.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:02

missmiekie schreef:
nou ik heb me dr wel in verdiept hoor, ik heb de DA gesproken, op stal gevraagd, mn ma dat hele engelse onderzoek laten vertalen en ik heb van verschillende mensen gehoord dat het kan helpen maar dat rennies niet goed zijn voor een paard!!!!!!. Dan kun jij wel zeggen dat ik me er niet in heb verdiept maar dat weet je dus helemaal niet!!

Niemand heeft ook gezegd dat Rennies goed voor een paard zouden zijn. Als je je goed in de artikelen had verdiept, had je ook geweten dat Rennies alleen aangeraden worden in overleg met je dierenarts en dat ze niet voor langere perioden gegeven mogen worden. Dit omdat ze nog niet getest zijn op langere termijn en omdat je er de oorzaak van het probleem niet mee wegneemt en het dus inderdaad ongezond is voor je paard. Maar dat is met de meeste medicijnen zo. Het was van de rennies ook niet de bedoeling dat ze continu gegeven zouden worden, alleen om te kijken of het aan zou slaan.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:26

Pipo schreef:
Is het niet veel handiger om te bekijken waarom het paard stress heeft? Stalmanagement kan een grote oorzaak zijn.

Want om dat dier nou de rest van zijn leven aan de prozac te zetten lijkt mij ook weer wat overdreven. Paarden hebben niet zomaar stress natuurlijk.

Ben ik met je eens. Bij mijn paard was het ook grotendeels het stalmanagement. Dat is nu vele malen beter dan waar hij eerst stond.
Hij heeft nu een stal met luikje, veel hooi en stro om te knabbelen en overdag met de anderen op het land. het zuigen is over het algemeen voor 60% afgenomen. Op de vorige stal deed hij het bijna continu. maakte niet uit waar hij was. Nu is het al zover terug gedrongen dat hij het een hele enkele keer op stal doet (wanneer je hem even alleen binnen zet en geen aandacht geeft). hij doet het voornamelijk buiten en dan nog in perioden. dus perioden dat hij helemaal niet zuigt tot perioden dat hij continu aan een paal hangt. Ik ben er nu achter gekomen dat hij het vooral doet als er iets in de wei gebeurd. als hij bijv. een merrie wil dekken wat niet lukt of als een ander paard hem de baas probeert te zijn (hij is de leider), dan gaat hij zuigen. hier kan ik verder niets aan doen. Vandaar dat ik in overleg met de dierenarts hem gaat laten behandelen tegen stress. Dit is verder allemaal op natuurlijke basis dus je kunt het langere tijd gebruiken. En ik weet dat het de echte oorzaak niet wegneemt, maar het kan wel helpen hem weer een beetje in balans te brengen.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:29

Kim zuigt al 10 jaar.Ik heb me opgegeven voor het onderzoek.
Zo gauw ik ben begonnen en iets te melden heb,zet ik dat in het onderzoek-topic.
Zo blijven jullie op de hoogte