Is een paard nog wel een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 15:41

Okee, ga maar lekker op zijn amerikaans knikken in de staart opereren hoor, spuit ze maar vol met glitter . Ik heb het niet over natuurlijk houden, ik heb het over de paard voor zijn eigen schoonheid waarderen, maar dat doen jullie blijkbaar allang al niet meer (uitzonderingen daargelaten). Blij dat ik in Portugal zit. Ajuu.
Ja, ik ben voor de verandering eens boos.

Raina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:09

ik zelf ga niet ver, ik was het paard, goed poetsen invlechten enzovoort maar wij hebben een paard op stal staan met een witte pluk in zijn zwarte staart. het is verder een bruin paard. hier krijg je min punten voor dus zij gebruikt wel een kleurspoeling met wedstrijden... vind ik eigenlijk niet zo gek maar om het dagelijks te doen en met glitters enzovoort... nee ik vind het niks!!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:12

Volgens mij worden hier weinig paarden met glitter volgespoten en maar zeer weinig aan onzinnige dingen geopereerd. Dus waarom boos Verward .

Dus ik mag alleen mijn paard maar waarderen als hij in de stal of wei zichzelf staat te wezen.

Ik waardeer mijn paard zijn schoonheid onder alle omstandigheden. Maar als ik de keuze heb dan neem ik liever een deken, halster of whatever die ik mooi vind bij mijn paard. Als ik het toch nodig heb waarom dan niet functioneel en mooi combineren.

En als sommigen daarvoor 100 dekjes e.d. willen hebben waarom niet. Ik snap het probleem niet helemaal. En ik heb toch echt het hele topic gelezen Verward .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 16:18

sorry, ik moet het me ook niet persoonlijk aantrekken wat dat is niet de bedoeçling van het topic, maar wat ik hier lees klopt ook wel met het plaatje dat ik heb van nederland waar kinderen worden gepest omdat ze niet het "juiste" merk schoenen dragen bv. Als uiterlijk belangrijker gaat worden dan de persoon/paard, ben je volgens mij fout bezig. Maar...als jullie denken dat je het paard een plezier doet...
ik zie dat het paard een ondergeschikt ding is geworden dat moet presteren en/of er uit moet zien zoals jullie dat leuk vinden of denken dat een jury mooier vind. Jammer als dat de mentalieteit is. Maar ik kan er niks aan doen. ik heb weer veel geleerd.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:27

Lusitana schreef:
ik zie dat het paard een ondergeschikt ding is geworden dat moet presteren en/of er uit moet zien zoals jullie dat leuk vinden of denken dat een jury mooier vind. Jammer als dat de mentalieteit is. Maar ik kan er niks aan doen. ik heb weer veel geleerd.

Sja je kan het draaien hoe je wilt he Lips are sealed

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:32

Maar ik snap nog steeds niet wat het probleem is. Het uiterlijk is niet het belangrijkste. Het gaat nog steeds om het karakter. Anders kun je je paard nog zo gaan verfraaien maar kun je er niks mee doen.

Het maakt voor mijn paard niet uit of hij nou een wit dekje heeft of een pimpelpaarse met rode en oranje stippen. Maar ze zijn beiden net zo funcioneel. Dan kies ik wat ik mooi vind. Hij kan nou eenmaal moeilijk zelf gaan kiezen Haha! .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:42

Haha, kom op Lusi! Haha! Je zit ook snel op de kast! Tong uitsteken Niet zo overdrijven hoor!
Tuurlijk is mijn vriendin in een vuilniszak net zo lief als in spannend ondergoed! En hetzelfde geldt natuurlijk (ongeveer, want lingerie draagt ze niet Haha! ) voor mijn paard! Maar dat neemt niet weg dat ik dat wel mooier mag vinden toch? En als ik ook maar het kleinste vermoeden zou hebben dat het schadelijk zou zijn of dat zij daardoor ernstig psychisch geschaadt zou worden, zou ik het niet doen. Ik probeer mijn paard zo paardvriendelijk mogelijk te houden en mee om te gaan maar het blijft een feit dat ik haar heb om mij te 'entertainen' En af en toe voor een halterwedstrijd lekker wassen, scheren en insmerern met vanalles hoort daar ook bij! Net als dat ze mee moet naar een endurance wedstrijd bijvoorbeeld, want ik weet zeker dat het voor haar niet hoeft, zo'n 30 kilometer door het bos hollen! Of naar les in de manege! M.a.w. als jij de paarden vooral paard wil laten zijn moet je ze in een reservaat zetten met genoeg te vreten, soortgenoten en compleet met rust laten! (Al worden ze dan natuurlijk misschien wel opgevreten door de roofdieren o.i.d. maar ja dat hoort nou eenmaal bij het 'paard zijn')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 16:49

Nee, nogmaals ik heb het niet over natuurlijk en natuurlijk houden. Ik heb het over opsieren. En daar heb ik het meeste moeite mee in de westernwereld, dat mag je best weten. Daar verdwijnt het paard helemaal onder de opsmuk.Nogmaals ik heb geleerd. Wat jullie doen moeten jullie weten. Maar ik ben dankbaar als een paard mij accepteerd en ik waardeer het voor wat het is en hoef hem niet te verfraaien, wat niet wil zeggen dat ik niet aan onderhoud doe!!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:21

Ik geloof niet dat het in de 'westernwereld' erger is dan in welke paardensport'wereld' dan ook.
Ik kan mij ook best voorstellen dat iemand (jij) het niet leuk/mooi/nodig vindt en er niet aan mee doet, that's fine with me, maar wat me tegen de borst stuit; het lijkt alsof jij vindt dat mensen die dat wel doen op een of andere manier minder respect voor het dier zouden hebben o.i.d. En dat is grote onzin!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:34

Citaat:
maar wat me tegen de borst stuit; het lijkt alsof jij vindt dat mensen die dat wel doen op een of andere manier minder respect voor het dier zouden hebben o.i.d. En dat is grote onzin!

Inderdaad. OK dan!

Ik respecteer mijn paard zoals hij is. Ik vindt het gewoon zelf leuk om samen met hem zo mooi mogelijk voor de dag te komen. Daar ondervindt hij geen hinder van.

Zolang ik geen onnodige medische ingrepen op hem laat verrichtten zal hij er weinig last van hebben. Als hij maar lekker tot knietjes in het stro staat en 5 x per dag zijn eten krijgt is hij wel tevreden denk ik. Haha!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:41

Ikz ie er gene probleem in, dat iemand eloke dag een nieuw sjarbrakkie gebruikt.. is toch frisser voor het paard?? Anders ligt er opgedroogd zweet op zn rug Scheve mond is ook neit echt smakelijk

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:57

Of mensen nu wel of niet hun paard aankleden als een barbiepop maakt volgens mij niks uit, dat ze er zelf ook bij lopen als barbie intresseert me nog minder! Tong uitsteken

Al lakken ze iedere dag de hoeven van hun paard en knopen 10 strikjes in de staart, kopen de nieuwe modieuze setjes en weet ik het allemaal.
Ze doen maar, ik zie niet in waarom een paard daar slechter van zou worden of minder zou worden gewaardeert. Verward

Wat mij wel mateloos irriteerd is dat dezelfde groep het niet nodig acht hun paard dagelijkse weidegang te verschaffen en paarden binnen de training teveel onder druk zetten omdat het paard er immers volledig opgedirkt bij loopt en dat minstens ook als Bonfire door de bak heen moet gaan, dat zijn imo de zielepoten die geen paard waard zijn .
En Hun paard dus zeker ook niet waarderen, maar uitbuiten om zelf zogenaamd mooi voor de dag te komen, gelukkig vallen de meeste wel een keer door de mand.
Maar sommige paarden zijn gewoon te lief en onderdaning die laten het hele circus over zich heen komen. Verdrietig

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 18:01

De onnodige opsier (en daar vallen functionele dingen niet onder, maar wel bv zilverbeslag op westernzadels, nephoeven om d ehoeven op te hogen en operaties) zegt meer over de ruiter/eigenaar dan over het paard. Daar laat ik het bij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 18:04

Oh, en ik neem Westernwereld terug. Amerikaans gericht, is juister. er zijn zat westernruiters die het simpel houden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:10

OK dan! Cissie!

Zilverbeslag op het zadel is een kwestie van smaak en zit niet aan het paard vast, operaties of de hoeven ophogen is iets heel anders en vindt ik niet te vergelijken met wassen, knippen en/of lakken, whatever.
Maar dergelijke operaties bij paarden heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien. Misschien zijn er enkelen die zo ver gaan (geld teveel hebben) maar niet te vergelijken met mensen die met hun paardje lopen te tutten en/of verschillende kleuren setjes hebben.
En da's alles wat ik er hier over kwijt wil, denk dat we anders een beetje in herhaling vallen.
Tot de volgende discussie! Doei, doei

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:16

Oh, en om nog even terug te komen op het verven van mijn paard:
Dit was voor een onderdeel dat freestyle reining heet en waar je verkleed een reiningproef rijdt op bijpassende muziek. Normaliter heb ik niet de gewoonte om mijn paard te schilderen Haha!
Dit om misverstanden te voorkomen. Doei, doei

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 18:38

Zilverbeslag is niet functioneel....Het is bedoeld om te laten zien hoe rijk iemand is of, kijk eens wat een "smaak" ik heb, kijk, mijn zadel is mooier dan de jouwe. waar blijft het paard in dit verhaal? Juist het is maar een ondergeschikt DING om de ruiter mooi uit te laten komen. Net zoals ze daar fokken op KLEUR omdat het mooi is... Parades...zijn er om protserig te doen, niet om paarden te tonen..etc. Zadelpaarden klasses...bah.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:13

Lusitana schreef:
ik wil nog even zeggen dat het respect waar ik het over heb, slaat op de schoonheid van het paard... Eh, als je een snorretje tekent op de MonaLisa, heb je daar dus ook geen respect voor, als staat het misschien wel geinig, denk je dat ze er mooier van wortdt en schaadt het haar niet. Zo moet je het even zien. En verder, heb ik al gezegd, je mag doen wat jij denkt dat goed is. Ik vraag me alleen af waar is het einde?

voor mij heel simpel : helemaal in het begin!! Haha! Haha!
niets opsmuk, niks glitter, gewoon páárd is voor mij al genoeg!
en wat betreft het feit dat opsmuk altijd onschadelijk zou zijn : is niet altijd waar : al die (al of niet deskundig) gebandageerde paardenpoten kleuren misschien wel mooi bij de rest van het setje, maar zijn zéér omstreden in het nut voor de pezen.
maar iemand die zo graag tut met zijn paard zal nooit never willen inzien dat ze er eigenlijk beter gewoon af kunnen in de meeste gevallen.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:27

Mijn paard heeft lange manen en zitten nu in vlechten is fijner voor haar,i.v.m flink in hetzweet werken.het heeft dus een functie.
Als ze op de wei staat hangt het natuurlijk los.Morgen loopt ze een proefje met een kind en ja, ik ga haar netjes poetsen en gebruik antiklitspul voor haar staart.(ze heeft een enorme staart)
Verder geen getrut aan mijn paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 19:33

Dank je. Verder wil ik het even anders stellen:Waar trekken jullie de lijn? Voor mij persoonlijk is ingevlochten laten staan om staatr en manen mooi te houden niet okee. Verder operaties en scherpe zalven om een paard mooier te laten lopen en daar horen ook wel wat atrributen bij. Maar ik ga hier geen lijst opsommen. Eigenlijk alles wat niet gewoon onderhoud is (toiletteren mag wel, je hoeft ook weer niet als slons de ring in) en anders dan zadeltje, hoofdstel (zonder neusriem) en kleedje (of gevouwen deken)..okee, borstriem mag en staartriem, als die nodig is. Ben vast nog wel wat vergeten, maar het is maar een voorbeeld.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:13

Lusitana schreef:
Fasel, ik lees het wel goed er staat toch duidelijk "ik waardeer haar MEER in een lingerie setje". Waardering moet je hebben voor de persoon (paard) niet voor wat er aan zit. Natuurlijk mag je het best opleuken voor een moment... maar is iemand/een paard minder als die niet opgeleukt is, daar gaat het even om.

Nee, niets minder leuk dus. Ook niet zonder dat lingeriesetje. Het is even opgeleukt voor het moment Knipoog. Maar niet minder leuk als het er niet is Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:17

Lusitana schreef:
Oh, en ik neem Westernwereld terug. Amerikaans gericht, is juister. er zijn zat westernruiters die het simpel houden.

Ben het wel met je eens dat Amerikanen soms wel erg kunnen overdrijven inderdaad. Jasjes voor hun hondje, glittertjes, nephaar en weet ik veel. Ik ben eens op een kattenshow in USA geweest. GEnoeg gezien daar.

Dus het 'plastische' ben ik geheel met je eens. Alleen de enkeling hier in nederland die voro de 'leuk' eens een keer glitters op de hoef smeert ofzo, neuh, daar heb ik niet zoveel moeite meer. Ik heb meer moeite met verwaarlozing en mishandeling. Al vinden sommigen vertroetelen en tutten ook mishandeling maar goed, dat is persoonlijk.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:18

Mijn lijn: geen bandages omlaten omdat de benen dan dunner blijven. Geen vlechten inlaten. Geen plastische chirurgie om mooier te worden.

Eigenlijk vind ik de dingen die enkel voor een 'moment' zijn ok. Maar dagen/nachten laten staan. Nope, daar ben ik ook geen voorstander van.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 08:59

jemig..hoe lang kun je doorzeuren over hetzelfde....

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:28

Ik denk nog heeeeeeeeel lang!!!!
Alles is al zo'n beetje gezegt dus ik heb weinig toe te voegen. Ik ga zo blondeer spul halen en de manen opleuken. En dan lekker glitters op dr hoeven (paars natuurlijk) en dan mag ze daarna lekker los in de blub lopen!!!! En Murphy krijgt rose glitters en ik denk dat ik rose plukken in zijn staart laat vlechten. Lijkt mij ook wel wat.