peesbeschermers om in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:39

runningkawa schreef:
Ik heb ze niet om in de wei
Ze staan de hele dag buiten, dan is het helemaal niet gezond om er om te houden.

En om eerlijk te zijn ken ik maar weinig paarden die de hele dag op het land lopen die blessures hebben op die plaatsen.
Bij paarden die weinig buiten komen is het risico veel maler groter.

OK dan!

overigens is dit geen kritiek voor mensen waarvan de paarden maar kort naar buiten kunnen, ik weet dat het soms niet anders is. ,aar ze heeft wel gelijk Tong uitsteken

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:55

bij B_M kan ik me wel iets bij voor stellen,ze heeft haar hengst maar een paar uurtjes per dag buiten,en dan maken die bandages veel goed... Knipoog
en dat je vergeet de peesbeschermers af te doen,ja das je eigen probleem....

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:30

geeeft een lichtelijke RUK hier.... Clown

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:33

Hoe lang komen ze in de wei? En wat doen ze dan meestal? Als ze 1 uurtje in de wei komen en het gras helemaal niet boeiend vinden. Zou ik ze denk ik wel om doen... Anders niet. Hooguit de 1e paar minuten en ze af doen zodra ze de kop in het gras hebben.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:36

bij ons gaan ze ongeveer een uurtje of 2 tot 4 de weide in...

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:46

Gelukkig hebben onze paarden vroeger op hun benen leren lopen!

Ik vind peeskappen lichtelijk overdreven als je paard de wei in gaat. Tenzij ze natuurlijk bijna niet buiten komen en dan hun blijdschap laten zien. Springschoenen daarin tegen vind ik iets anders dat is handig als het modderig is en ze hun ijzers er constant aftrappen.

Maar als je paard strijkt? Kan er dan niks aan de beenstand veranderd worden? door de juiste bekappingen?

En een paard dat gewond raakt in de groep Dan zit daar iets fout dan verstaat een van de twee geen paardentaal!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:36

ik vraag me af,of alles maar zo verandert kan worden,een paard is geen mens,die bijv. een plastisch chirurgie toe laat...
daarvoor hebben ze dus die strijklappen uitgevonden Knipoog

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:48

wij doen ze nooit om bij onze paarden.. Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:01

Mijn mening over dekens, ijzers en beenbescherming mag inmiddels bijna duidelijk zijn, vind het allemaal onzin (maar ik heb dan ook geen sportpaarden, ik heb gewone shetlandpony's)

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:45

napie schreef:
Mijn mening over dekens, ijzers en beenbescherming mag inmiddels bijna duidelijk zijn, vind het allemaal onzin (maar ik heb dan ook geen sportpaarden, ik heb gewone shetlandpony's)

Ijzers kunnen handig zijn als je veel over de weg moet en je geen alternatief hebt dan is het om je paard te beschermen omdat je anders helemaal niet meer kan rijden. Misschien is dat met peesbeshermers ook wel maar ik denk dat ook een paard van bijvoorbeeld Anky van Grunsven gewoon de wei in moet kunnen zonder peeskappen om. Het zijn en blijven natuurlijk paarden he!

stabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:21

haay
die van mij worden helemaal in de bandages gezet, en ik vind het niet overdreven, wajnt k zit namelijk niet te w88 op blesures, maar iedereen die moet ook zelf weten wat ze doen, maar die van mij staan nooit bij elkaar, dat vind ik ook erg als ze elkaar dan gaan blesuren.
groetkes linda

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:29

stabby schreef:
haay
die van mij worden helemaal in de bandages gezet, en ik vind het niet overdreven, wajnt k zit namelijk niet te w88 op blesures, maar iedereen die moet ook zelf weten wat ze doen, maar die van mij staan nooit bij elkaar, dat vind ik ook erg als ze elkaar dan gaan blesuren.
groetkes linda

Waarom zouden ze elkaar blesseren?

esperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:55

Ik heb in de wei niks om, terwijl hij wel de gekste is uit zijn groepje... Sprintjes , sliding stops en vechten met andere paarden. In 4 jaar nog nooit kreupel geweest.....
De meeste dingen die gedaan worden om spportpaarden te beschermen werken allen maar in hun nadeel . (bijvoorbeeld 1 uur per dag in de wei en 23 uur op stal hartstikke slecht voor de doorbloeding).
Een uurtje peesbeschermers of bandages om in de wei is niet slecht denk ik , maar het betekend dus wel dat je paard te weinig buiten komt! Als ze langer dan een uur omzitten lijkt het me dat het wel nadelige gevolgen kan hebben ivm warmte en doorbloeding. Met springschoenen heb ik niet zo een probleem, die zitten niet strak en warm.
Wat ik me ook afvraag is hoe mensen zorgen dat het niet gaat schuren ivm de modder op het moment? of staan ze al dag en nacht op stal? Misschien heeft een enkeling de luxe van een bijna droog weiland maar de rest?

Maar goed ieder zijn eigen keus

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:49

jij doet toch ook geen verband / beenbeschermers om je benen om te voorkomen dat je ze verwondt! Sorry hoor, maar ik vind dat paarden in de wei gewoon lekker vrij moeten kunnen zijn! Het is niet goed om peesbeschermers te lang om te houden!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:27

Pakt de nieuwe bit en leest op pagina 36 en 37. Dat bandages niet helpen bij een klap. En dat als peesbescermers te strak worden aangetrokken dat een paard dan grotere blessures kan krijgen. Stalbandages kunnen daarin tegen wel helpen tegen stalbenen mits goed aangebracht.

Een paard kan dus het beste zonder in de wei worden gezet aangezien de warmte onder de bandages en peeskappen behoorlijk kan oplopen en zand of modder kan gaan schuren. Als de hierarchie bepaalt is en het paard gewend is aan de wei dan kan er meer kwaad dan goed.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:07

Sportpaard of niet te lang peesbeschermers om zorgt natuurlijk wel voor witte strepen!!Het is maar net wat je wilt en of je paard het nodig heeft!Toch lijkt het me niet slim om ze voor 12 uur om te doen ofzo want die benen willen ook wel eens rust!!Bij ons in het weiland heeft geen 1 paard iets om....zelf de ’sportpaarden’ niet waaronder een grand Prix!!

Maar met rijden doen we het wel altijd om Haha!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:36

Mijn paarden staan dag en nacht buiten, maar zeker in de winter is het dagelijk als een gek knetteren, slidings maken, bokken. Ze hebben alletwee nog nooit een pas kreupel gelopen door die rare capriolen.
Ik ben dan ook van mening dat je paarden zonder bescherming in de wei moet zetten, tenzij een paard vreselijk blessuregevoelig is. Paarden zijn niet van suiker en kunnen wel op hun eigen benen lopen. Maarja ik rijd ook zonder bescherming, behalve springen.