Beenwarmers, bestaan ze en ervaringen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 12:44

Vrijdag worden we weer verwacht op de kliniek. Door de dierenarts wordt nu aan gedacht dat hij overvraagd is of verkeerd gereden is. Tja, zou kunnen, ben tenslotte niet Anky. Verdere antwoorden op mijn vragen krijg ik dus pas nadat hij Pablo heeft gezien. Kan ook zijn dat de combinatie te goed lopen van hem en de kou nou net verkeerd is afgelopen. Vanochtend voelde hij tenminste warm aan, temp was 37.3. Aan LV niets te zien op een schaafwondje na. Vanavond maar weer op, stappen en eventueel wat draven en als het niet slechter is dan gisteren proberen rug los te krijgen. Vrijdag moet ik hem voorrijden op de kliniek en ik wil ook een bloedtest laten afnemen voor verzuring en wat Remember zegt, calcium gebrek.

Ben er mee eens dat hem inpakken zoals ik nu doe symptoombestrijding is. Maar zolang ik niet de oorzaak weet en dat kan oplossen doe ik het maar.

In iedergeval, iedereen enorm bedankt voor het meedenken en hoop dat iemand nog een goede ingeving heeft.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:50

Ik heb eens even verder voor je gezocht, en kwam deze studie tegen, het 'belangrijkste' stukje heb ik geplakt, je kunt het hele verhaal lezen op de volgende link:

http://goodhealth.freeservers.com/MentholColdReceptorsCalcium.htm

Het gaat erover waarom menthol koud aanvoelt op je huid. Ze hebben een relatie aangetoond tussen menthol en dat het iets doet met een stofje dat weer iets te maken heeft met calcium, verder onbelangrijk. Hieronder wordt uitgelegd wat voor rol calcium in het lichaam speelt en wat het met de thermoreceptoren te maken heeft.

Calcium Conductance - Inactivation
Calcium is the most abundant mineral in the body; an average man has three pounds and women about two pounds of calcium; 99% of the calcium in the body is in bones and teeth. This mineral is essential for nerve impulse conduction and aids in the release of neurotransmitters (e.g., acetylcholine) which carries the message to the next nerve cell (neuron). The extracellular concentration of calcium is much higher then that within cells. On electrical or chemical stimulation of neuronal tissue calcium moves through channel in the cell membrane from the extracellular space to into the cell increasing the level of intracellular calcium. Another consequence of calcium influx is the activation of other cell membrane channels. This passage of ionized calcium into the cell is important and widespread phenomenon in excitable tissues. Because of the entry of its positive charged calcium, upon entering the cell, also contributes to further membrane depolarization (Gareth Williams, Molecular Neurobiology 10/99 //pps99.cryst. bbk.ac.uk/projects/gwilliams/Project.htm).

Studies have shown that at constant temperatures them mean discharge rate of cold receptor fibers was reduced by adding calcium and elevated for adding the calcium chelating agent, EDTA. It was assumed that calcium removal induces a depolarization of the cold receptor membrane by a reduced activation of calcium dependent outward current, whereas calcium application enhances the activation of the system (Schafer et al., 1982; Schafer et al., 1991). Intravenous injection of calcium salt solutions at constant skin temperature causes a transient decrease in the discharge frequency of nasal cold receptors in the cat (Hensel and Schafer, 1974). The burst discharge of lingual cold receptors in cats is suppressed by calcium administration, whereas removal of calcium by EDTA increase the number of impulses within a discharge burst (Pierau et al., 1977).

Cold receptor activity is proposed to be controlled by a calcium stimulated outward current (Schafer et al., 1982). The menthol induced calcium inactivation (preventing the efflux of calcium from the intracellular space) may loosen this control and thus increase the afferent activity of cold sensors (Swandulla et al., 1986). Observations in a variety of mulluscan neurons and in dorsal root ganglion cells suggest a specific impeding action of menthol on calcium currents. The effect of menthol develops in seconds, they are fully reversible and stereochemically selective (only seen with the l-menthol isomer; Eccles et al., 1988) and they cannot be evoked by intracellular application of menthol (Swandula et al., 1985, 1986). Calcium application completely abolishes the stimulating menthol effect on cold receptors. A reduction of external calcium increases the impulse discharge of cold receptors (Schafer et al., 1982).

Wil het eventueel wel vertalen, maar dat doe ik pas op verzoek Haha! Knipoog

*edit: lees net je bericht hierboven, denk dat je zeker op bloedwaardes moet laten testen. Calciumgebrek zou een oorzaak kunnen zijn, maar het komt niet veel voor.... De verkramping zou inderdaad ook kunnen komen door overwerken. Bij spierpijn is de pijn na ongeveer 3 dagen meestal helemaal weg, maar het hele herstel is pas na 7 dagen. Je zou dus de 4e dag weer flink aan de gang kunnen gaan omdat je denkt dat het 'over' is, en zo het herstel steeds afbreken totdat je dit soort 'taferelen' krijgt. Hoop voor je dat je snel weet wat de oorzaak is, dit is natuurlijk ook gewoon flink balen... Als je nou maar weet wat er aan de hand is, is toch een stuk fijner!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:13

Het verhala hierboven is wel zinvol.
Wat je verder zou kunnen proberen is om essentiele olie van gember toe te voegen aan een olie waar je mee masseert. Dit moet volgens de natuurgeneeskunde verwarmend zijn.
Ook zijn er olieën die de bloedsomloop verbeteren als je interesse hebt moet je me maar even een pb sturen dan zoek ik het even precies voor je uit.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 15:02

Heb net internet lopen afzoeken naar Calcium. Is nodig voor de prikkelingen van de zenuwen en de zuurhuishouding in de spieren. Te kort kan zich uiten in spierpijn en spierkrampen.

Pablo krijgt een dieet van 3 kilo graan en 1,5 kilo brok op een dag (totaal dus he). Ik heb altijd geleerd dat je zo scheef zit in de calcium fosfor verhouding en geef hem daarom een vitamine brok bij die door de voederleverancier wordt verstrekt.

Ga er vrijdag zeker op de kliniek hierover praten en vragen of er gericht naar gezocht kan worden met bloedonderzoek. Pablo heeft dit beeld eerder gehad na een blessure periode en we weer mochten opbouwen. Hij heeft een reputatie van snel vastzetten van zijn rug en spierpijn. Eigenlijk daarom kreeg ik het advies meer granen dan brok te geven met het oog op eiwitten. Nog genoeg om over na te denken voor ik vrijdag ga. Ga nu voor vrijdag niets veranderen aan zijn situatie om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven voor de dierenartsen.

Maar, meedenken, heeeeele graag. Gaat er tenslotte om dat ik de bron van deze ellende eens kan vinden en kan wegnemen. Prettig voor Pablo en voor mij.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:11

Nadeel van veel granen is dat als je calcium gaat bijvoeren je wel de calcuim fosfor verhouding goed kunt krijgen maar je dan eigenlijk teveel van beide gaat voeren.
Wat je zou kunnen overwegen is om vetten bij te voeren.
Ik ga nog even nadenken voor je over een massageolie.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 16:32

Hij krijgt nu door de slobber een flinke scheut Omega olie van de paardendrogist.

Ben benieuwd waar je mee terugkomt over de massage olie.

O, en voor de calcium fosfor. Zit er nu een beetje aan te denken om wat lucerne bij te voeren. Vaak is dat in combinatie met granen een goede verhouding voor de calcium en fosfor. Thuis heb ik daarover wat info liggen, zal eens kijken wat daarin staat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:38

2 dikke dekens?
hoeveel gram is dat? 400?
kun je er niet beter 4 dekens van 100 grams opleggen?
meerdere dunne laagjes kleding isoleren beter dan 1 dikke laag...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 16:40

Dutske, hij had tot gisteren een 150 grams onder en een 350 erop. Sinds gisterenavond staat hij onder twee van 350 grams.....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:45

700 grams?
woesh, das veel
ik denk eigenlijk ook dat het dan iets medisch is hoor
700 grams is echt veel!
wat ik zou doen: de granen schrappen, en op gewone biks zetten met onbeperkt hooi
dan ook goed inpakken
als het dan niet verbeterd, tjah, dan weet ik het ook niet
maar zo kun je vlug zien of het een vitamine gebrek ofzo is...
maar wacht misschien eerst de resultaten op van vrijdag
kan hij overdag nietin een piste ofzo? dat hij zichzelf kan warmlopen? en netjes onbelast en op eigen (!) tempo de spieren kan losmaken

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:21

Eleonoor, is Pablo erg gevoelig onder zijn buik???

Goed, de verduidelijking op mijn vraag: Het paard wat ik rijd, zet zijn eigen nooit vast in de rug. Of in iedergeval de enkele keer dat hij het doet, rij je hem er gemakkelijk weer doorheen.
Nu krijgen we(instrutrice en ik) er met geen mogelijkheid doorheen. Dit was van de week ook al zo.
Vandaag ben ik afgestapt. Ik ga geen beulen werk verrichten.
Zodra je tussen zijn lies en koker zijn buik aan raakte, schopt hij naar je hand, aansingelen was geen probleem.

Nu blijkt er in het voer te veel zwavel te zitten. Dit bevorderd de opname van het voer, maar kan tegelijk gevoelige darmen veroorzaken. Hij krijgt nu ander voer en een poedertje om zijn darmen weer rustig te krijgen.

Maargoed, dit paard zet zijn rug dus hardstikke vast, om zijn pijnlijke buik te ontlasten. Ga maar es na wat je zelf doet met hevige buikpijn.
Ook in theorie zou dit bij jou paard ook kunnen.

Maargoed, ik zal nog even verder denken!!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:25

Verder draagt dit weinig bij in het kou kleumen, behalve dat ie misschien door de zere darmen weer teweinig voedingsstoffen(die beruchte calcium)op zou kunnen nemen......

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:52

Wat je zelf al aangaf over de calciuim/fosfor verhouding wordt nog versterkt door de manier waarop deze 2 stoffen op elkaar reageren. Ze oefenen een negatieve feedback op elkaar uit. Veel fosfor zorgt dus voor veel 'verwijdering' van calcium, de calcium die minder wordt geeft fosfor juist weer meer de kans om opgenomen te worden, fosfor neemt in verhouding nóg meer toe, calcium daardoor nóg meer af enz.... Een vicieuze cirkel dus.

Misschien is het handig om even een heel nauwkeurig lijstje te maken met wat hij aan voer krijgt, en dan zo nauwkeurig mogelijk de voedingstoffen, mineralen en vitaminen in grammen per dag op schrijven. Hier kan een deskundige misschien ook één en ander uit halen. Let wel op met supplementen ed, de vitaminen/mineralen (oa vitamine E) die in vetten op kunnen lossen kunnen schadelijk zijn als je er te veel van geeft. Deze worden namelijk opgeslagen in het lichaamseigen vet en worden dus niet door de lever/nieren uitgescheiden als er te veel van. Je kunt dan vergiftigingsverschijnselen krijgen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:10

Over dat dekens vermaken: Daar zou ik T@nj@ eens over pb'en dan, als je daar iets mee wilt doen. Die maakt zelf dekens.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 00:13

Hmmm, Remember dat is echt een nieuwe info voor mij. Ik maak altijd slobber s'avonds en doe daar een schep vit E door heen en olie. Dat is dus verkeerd?

Verder krijgt hij Powerfood van stal. Dat wordt verkocht via Master (van Cooten). Van Powerfood krijg je niet de samenstellen. Vorige keer dat hij dit probleem ook vertoonde kreeg hij een ander vit supplement, maar wel de vit E en olie door de slobber.

Eigenlijk vreemd dat je daar niets over hoord, want er wordt juist geadviseerd olie te geven en dan ook vit E erbij te voeren.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:27

Wat Remember bedoelt is dat je vitamines in 2 groepen kan indelen: wateroplosbaar (bijv. vit. B en C) en vetoplosbaar (vit. A, D en E).
De laatstgenoemde moet door de lichaam eerst worden afgebroken voor het kan worden opgenomen, op het moment dat je hier te veel van voert is de lever alleen nog maar druk met vitamines afbreken en komt niet meer toe aan het afbreken van de afvalstoffen van het paardenlichaam en zo vergiftig je je paard dus. Wateroplosbare vitamines die overvoerd worden, kunnen gewoon uitgeplast worden.
Vit. E kan snel overvoerd worden maar met de hoeveelheid biks die je nu voert zou ik daar niet bang voor zijn.

Het voeren van olie bij vitamines kan geen enkel kwaad.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:29

Zou je anders niet een goeie zware wollen zweetdeken onder die dekens kunnen leggen? Gelijk op de huid als 1e deken zeg maar?
Die van mij heeft het altijd heel warm als ze onder die wollen zweetdeken staat... Miss is het wat voor die van jou?

Iig veel succes vrijdag en hoop dat er iets uit komt wat hem helpt..

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:35

Heb je al eens aan een totale dieetverandering gedacht? Sinds maart ben ik overgestapt op dit dieet:
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/ en dan bij EPSM

Pride krijgt dus in elk geval geen granen/muesli's meer en zeer weinig brokjes ( een handje ofzo ). Ik merk zeker verbetering.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:57

ik had ook zoiets gevraagd in een topic maar iedereen zei dat het goed is en nu wel...maar nu kom ik ook op iedeen hah Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:01

Elise schreef:
Ik zou eerder gaan denken dat er iets mis is met het paard. Een paard dat beenbeschermers nodig heeft om warm te blijven?? Verward En dat terwijl hij binnen staat en het niet eens onder nul is Scheve mond

Ik weet niet of zijn vacht geschoren is of niet... want waarom zou je een paard scheren waarvan je weet dat hij het koud krijgt?

Daarnaast is beweging héél belangrijk! Als hij stil moet staan wordt er amper bloed door zijn benen gepompt omdat zijn hoefmechanisme dan amper werkt (ook hoefijzers verslechteren dit!). Overigens, benen zijn zowiezo niet zo heel warm, er lopen geen spieren in de onderbenen. Maar natuurlijk niet koud.

Dan, geef hem veel (indien mogelijk onbeperkt) ruwvoer; spijsvertering, metabolisme geeft hem energie. Al krijgt hij 5 kilo brok, dat is zo zijn lichaam door, kost geen moeite om te verteren voor de darm. Gewoon ruwstengelig graszaadhooi o.i.d.

Een paard zijn comfortzone (zoals mensen zich fijn voelen bij 19-21 graden) ligt tussen de -15 en +15 graden ongeveer. Dus er klopt iets niet!

Ga niet kunstmatig oplossen dat hij het weer warm krijgt, maar probeer te zorgen dat hij kan doen wat hij in de natuur ook doet: lopen en eten!

waarom zou er iets mis zijn met het paard?? wij dragen toch ook sokken en zijn toch ook niet ziek|??

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:07

aanvulling op Sjuimpje: Vit. ADEK zijn idd vetoplosbaar, deze plas je ook niet uit. Deze vitamines kúnnen in erg hoge mate wel een reactie geven, maar ik weet niet welke reactie bij welke vitamine hoort.
De andere vitamines plas je het teveel idd weer uit.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:22

He volgens mij verkopen ze losse buikflappen ik dacht kavalkade?
Maar jeetje wat lastig!
Veel suc6

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:22

Volgens mij horen er geen specifieke reacties bij een vergiftiging van een aparte vitamine,
zover ik weet krijg je dan symptomen van een 'normaal' slecht werkende lever zoals bijvoorbeeld gelig oogwit.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 11:40

Gelig oogwit heeft hij niet. Verder weet ik dat ik niet teveel aan vitamine geef, juist ook omdat ik weet wat voor effecten teveel kan zijn.

Het probleem van koud zijn heeft hij al vanaf de eerste winter dat ik hem heb en toen kreeg hij alleen brok van Treurniet met wat meusli van Havens. De afgelopen twee winters brok van v.Cooten en nu in verhouding meer granen. Eigenlijk heeft hij dit probleem op alle drie de dieeten gehad, dus vraag me af of het wel aan het voer ligt. De eerste winter kreeg hij Hypower en vit E, vorige kou periode Soulmate en nu Powerfood en daar merk ik ook weinig verschil in.

Wel zie ik dat hij veel beter in zijn vacht zit en op zijn lijf beter uitziet met dit voer, maar helaas dus geen verbetering in zijn temperatuur.

Unity, ja hij is gevoelig op zijn buik! Volgens de fysio kwam dat meer uit zijn rug en rijden. In de periodes dat hij beter zijn rug gebruikt en dus zijn achterhand beter en daarmee ook zijn buikspieren wordt de gevoeligheid minder. Oorzaak of gevolg, weet het niet.

Pablo was wel beter gisterenavond met twee dekens op. Niet meer zo bagger stijf en stram als dinsdag. Wel nog steeds LV niet goed, dus denk dat dat is overbelast door dat stomme gedoe met enen dag koud en andere dag weer supper fris zijn van hem. Morgen weet ik meer. Ben benieuwd wat ze van mijn verhaal gaan vinden, want meestal gaan dierenartsen vanuit een 'hardware' probleem ipv een stofwisselingsprobleem. Plus dat het laatste het moeilijkste te achterhalen is. Weet wel als men het in de kliniek niet kan vinden ik nu wel verder ga uitzoeken wat het is. Heb er nu drie winters al problemen mee en wil het graag oplossen voor Pablo.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:07

Relatie gevonden tussen Vit D en calcium, de waarden gaan wel over het menselijk lichaam, maar ik denk dat de uitwerking van de 2 stoffen op elkaar vergelijkbaar is bij paarden....

Large doses of Vitamin D (daily doses of 50,000 IUs, 125 times the U.S. RDA) can result in increased calcium absorption from the intestinal tract, and possibly also to increased calcium resorption from the bones, leading to elevated levels of calcium in the blood. This can lead to abnormal calcium deposition in soft tissues, such as the heart and lungs, reducing their ability to function.

Nog wat vitamines en wat een overdosis doet, ook weer bij mensen, maar het metabolisme werkt in grote lijnen hetzelfde...

Vitamin A
Acute toxicity effects include headache, nausea, vomiting, drowsiness, and desquamation after 24 hours.
Chronic toxicity affects the skin, mucous membranes, and the musculoskeletal and neurological systems.

Skin and mucous membrane effects include erythema, eczema, pruritus, dry and cracked skin, conjunctivitis, palmar and plantar peeling, and alopecia.

Musculoskeletal effects include pain and tenderness, particularly in the long bones of the upper and lower extremities, which may be exacerbated by exercise; epiphyseal capping and premature epiphyseal closure may occur in children.

Neurological effects include frontal headache and blurred vision.
Findings also include papilledema, hepatomegaly, ascites, erythematous dermatitis, or bulging fontanelle in infants.

Vitamin D
Acute toxicity effects may include muscle weakness, apathy, headache, anorexia, nausea, vomiting, and bone pain.
Chronic toxicity effects include the above symptoms and constipation, anorexia, polydipsia, polyuria, backache, hyperlipidemia, and hypercalcemia.

Findings also may include hypertension and cardiac arrhythmias.

Vitamin E
Acute toxicity effects include nausea, headache, fatigue, easy bruising, and bleeding (lowered prothrombin time [PT], prolonged activated partial thromboplastin time [aPTT]), diplopia (at dosages as low as 300 IU), muscle weakness, and creatinuria.

Chronic toxicity effects include all of the above.

Vitamin K
This particular toxicity typically is associated with infants.

Effects may include jaundice in newborns, hemolytic anemia, and hyperbilirubinemia.

Toxicity also blocks the effects of oral anticoagulants

Het valt me op dat er heel vaak een effect is in de vorm van spierpijn/niet goed functioneren van spieren.

Nogmaals, ik weet echt niet zeker of het hier aan zou kunnen liggen (heb er ook totaal de achtergrond niet voor om zoiets te kunnen concluderen), zoek de informatie gewoon op omdat ik het zelf ook heel interessant vind. Wat ik wel denk is dat het eerder met voedinspatroon/metabolisme te maken heeft dan dat het puur uit het bewegingsapparaat komt, bijv door verkeerde training. Ben nu ook wel heel benieuwd wat de uitslag gaat worden.....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:33