Wat doe jij met een paard dat niet luistert???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:56

Naja, goed ik blijf bij mijn standpunt zoals ik al eerder in je topic heb omschreven , of je er serieus iets mee wilt gaan doen is aan jou, maar asjeblieft denk er nog eens over want er zijn wel heel veel mensen die met 1 en dezelfde adviezen komen, zijn die dan allemaal dom of onervaren Verward ? ik denk het niet ze hebben het beste met jou en je pony voor .....denk er nog eens over!

Daarnaast kun je ook het voedingschema van je pony misschien even nagaan, daar kunnen evt energieke uitspattingen ook uit voort komen.

Dat je pony graag springt geloof ik best wel hoor, maar het kan simpelweg teveel zijn, serieus dressuren EN serieus springen, tenminste dan doe je toch als je deelneemt aan wedstr dacht ik.
Dat het negatieve gedrag zich uit tijdens de dress. trainingen/wedstr en niet met springen wil niet zeggen dat de oorzaak niet bij het springen ligt.
In het kort gezegt: blijf rustig aan dressuuren.......stop tijdelijk met springwedstr........ga door met hele lichte springtrainingen.............en maak minimaal 2 keer per een bos/strand of buitenrit, dit laatste is voor jonge ponys extra belangrijk, dat het hun hoofdje leeg maakt zul je zeker terug zien in de ring tijdens je wedstr. *LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:10

Weet je waar ik respect voor heb? Voor mensen die, ondanks dat hun paard dingen goed oppikt en graag wil leren (bijvoorbeeld graag springt), zichzelf in kunnen houden om het rustig aan te doen en niet te snel met hun paard teveel willen. Die het geduld kunnen opbrengen en hard voor hun paard kunnen zijn door te zeggen dat hij bepaalde dingen nog niet mag, zelfs al zou hij op een niveau lager niet genoeg uitdaging krijgen. Dat zijn voor mij de echte paardemensen, mensen die de tijd nemen, en hun paard en zichzelf een halt toeroepen. Zelfs al zou je vierjarige paard er mentaal aan toe zijn om L te springen, lichamelijk is hij dat zeer beslist niet!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:10

gewoon zijn oren eraf knippen..
als tie dan toch niet luisterd heeft ie die ook niet nodig...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:21

toevallig belde mijn oude bijrijdster die mijn fjord heeft gekocht vanmorgen , nick hij doet raar !ik"hoezo raar" zei hij bokt en wil niet vooruit ..

dus ik er heen

als eerste rug gecheckt op drukkingen pijnlijke warme of koude plekken
en evt in de wintervacht verstopte strootjes ed
niks

benen gecheckt niks hoeven ..idem
pad gecheckt op harde oid artikelen idem voor zadel

mond gecheck, HEEeee HAKEN ! en "beurse" plek in de wang

op het halster aan de longe niks aan de hand
op het halster met zadel aan de longe niks
op het halster met zadel met eigenaar er op niks

hoofdstel aan niks
teugels aannemen hee zijn hoofd vertrok direct zodra er druk op de zijkant kwam ...

dus TANDARTS bellen

met losse teugel en rijder er op direct in protest zodra er van huis gegaan werd op weg naar huis niks aan de hand
dus ook geen zin... weer van stal sturen en weer raak
stem verheft en liep weer goed

morgen eerst de tandarts bellen want dat is zo ie zo nodig

dus waarschijnlijk combi van factoren ..

maar eerst alles checken dan pas evt boos worden
gewoon weg direct meppen en er vanuit gaan dat hij gewoon alleen niet wil zonder eerst de logische misschien redenen te checken staat NIET in ons woordenboekje

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:22

Sily schreef:
Heb jij er ooit weleens bij stilgestaan dat hij misschien niet kan?
Misschien wel lichamelijk maar geestelijk niet>
Het dier is zoals ik het lees 4 jaartjes jong, je schrijft dat die dit gedrag al eerder een beetje vertoonde, maar nu steeds erger, en sorry maar bij alle dingen die jij opnoemt krijg ik het idee dat het dier het gewoon niet aan kan.

Je hebt hem bepaalde dingen op hardhandige manier duidelijk gemaakt dat ze niet konden, heb je er ooit aan gedacht je te verdiepen in het hoe en waarom?
Hij is nog zo jong, en jij praat over wedstrijden, proefjes, geen lage punten willen rijden en draait het daar allemaal om?

Is het enige dat telt jouw winstpunten en je wedstrijd uitslagen?
Want sorry zo kom je nu over, en krijg gewoon kippenvel van dit stuk wat jij geschreven hebt.

Ik heb zelf ook een jong paard, ook met streekjes, en wordt ook weleens boos, en ben niet te beroerd een tik te geven als het nodig is...maar zulke eisen stellen aan zo'n jong dier en alles negeren met een Hij heeft niets te willen instelling vind ik niets....wat doe je als blijkt over een aantal jaar dat die wel pijn heeft of had?

Dat was het eerste waar ik aan dacht.
Misschien snapt je paard je hulpen gewoon niet en raakt daardoor verwart?
Heb zelf ook een paard van 4 jaar, en bij een nieuwe oefening gaat het de eerste keren ook niet, zo'n dingen komen met de tijd

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:33

ik heb een driejarig paard,
en die snapt ook nog lang niet alles,
daar moet je gewoon geduld mee hebben,
maar ook hij krijgt wel eens op zn donder,
als hij dingen doet die dus niet door de beugel kunnen,
maar rijtypisch krijgt ie niet meteen op zn flikker,
maar lossen we het rijtechnisch op..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:57

MissSisa schreef:
Jullie zeggen dat ik te snel ga met mijn pony???????????? Elkekeer als de overgang van het winterseizoen naar het zomer seizoen is of andersom dan krijgt mijn pony 2 of 3 weken geen zadel op zijn rug en wordt er niet op gereden. Hij mag dan lekker elke dag in de bak loslopen. Na die weken ga ik weer rustig een kwartiertje aan de lange teugel draven enzo. En na een week rij ik hem bijna weer normaal. De laatste drie maanden heb ik misschien 3 wedstrijden gereden. Dus dat is niet veel.

En over dat ik hoge punten wil halen. Nou, ik had gister wedstrijd. Ik had 154 punten maar was wel tevreden. Waarom, nou hij ging niet stken, bokken of andere rare dingen doen. Niet dat hj dat altijd doet. Maar toch omdat we hem dat staken afleren. In de proef was hij niet aan mijn been waardoor de middengangen onvoldoende was. Het halthouden in het begin en in het midden van de proef niet voldoende was en dat soort dingetjes omdat hij niet aan mijn been was. Maar er gingen ook veel dingen wel beter dan vorige keer en dan maken mij die punten niet uit. *LOL*

Nou ja, ik zei dat het bij mij zo over komt Tong uitsteken
En mijn paard vind springen ook leuk, ze is gek op werken en als ze vrij mag springen vliegt ze ook over de hindernissen heen.
Maar daar houdt het voor haar even mee op.
Ze moet al een heleboel verwerken, en wat voor het ene paard een makkie is raakt het ander een beetje bij in de knoop.
Vooralsnog is steigeren en bokken haar onbekend, is ze prima aan het been en staakt ze nooit.
Een wedstrijd heeft ze dan ook nog niet gelopen, en springen tsja..ze moet maar gewoon even geduld hebben Haha!

Maar een 4-jarig paard is normaal gesproken maar een jaar onder het zadel, tenzij ze meer richting de 5 zit, en dan vind ik het springen, de dressuur en de wedstrijden wel vrij veel, en dat verschilt per paard.

Ik denk dus dat he gewoon eerlijk naar je pony moet kijken, en desnoods een langere pauze inlassen zodat hij alles even op zich in kan laten werken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:48

MissSisa schreef:
Dat doe ik ook. Teugels los en been geven. Maar dan loopt hij gewoon weer naar achteren. Verdrietig
hem nog par xtra pasjes acterwaarts laten gaan, vaak gaan ze dan wel weer

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:00

lekker voor zijn ruggetje en beentjes trouwens, paard is waarschijnlijk nog niert uitgegroeid en kan er dus vanalles aan overhouden, het springen, mijn pony's vinden het alle 3 ook leuk, eigenlijk alle 9 wel, maar de 4 jarige springen echt niet hoger van 40/50 cm en lopen lekker buiten en worden nog veel gelongeerd en hebben pret met hun maatjes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:00

oja mijn fjordje springt ook met gemak en plezier 1,30, dus moet ik dat maar heel vaak gaan doen, en me oudje staakt ook heel veel, dus slaan met die banaan, rennen zal ze, nou niet dus hè ik houdt mijn pony's nog liever wat langer

loverambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:16

ik had ook een vrij vurige pony die helaas alleen maar ging steigeren maar heel rustig blijven en proberen gewoon door tegaan met waar je mee bestig was. heel veel vertrouwen geven.dit is meestal de beste oplossing.
nu rij ik op haar en bij mij doet ze het niet meer (bij andere helaas wel)
maar ik heb mij pony nog nooit geslagen en het isdus ookzonder geweld gelukt!! maar ik denk dat het sleutelwoord voor je probleem is GEDULD.
en wat die mange slager ofzo betreft dat zou ik echt noooit doen maar ja zelf weten. ik weet niet of je dat al heb getjekt maar pijn,en angst zijn vaak de oorzaken van dit gedrag . en misschien kan je ook stoppen met springen want misschien kan zijn schokbrekers het niet aan en dit kan heel veel pijn veroorzaken, ik weet niet hoor dit iseen veel voorkomende oorzaak.
ik kan je ook nog aanraden equi libre pieter waalberg
nou s6

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 18:00

BESTE MENSEN. JULLIE DOEN ALSOF MIJN PONY NIKS AAN KAN. IK KOM UIT EEN PAARDENFAMILIE. MIJN OUDERS ZIJN AL BEZIG MET PAARDEN TOEN ZE JONG WAREN. DIE WETEN ECHT WEL WAT IK MOET DOEN. IK RIJ OOK AL HEEL VEEL JAREN EN DIT IS NIET MIJN EERSTE PONY. MIJN INSTRUCTIE RIJDT OOK JONGE PAARDEN EN DIE WETEN ECHT WEL WAT GOED VOOR ZE IS. MIJN PONY IS TOEN HIJ 3 WAS AL NAAR DE HENGSTENEKURING GEWEEST EN HEEFT DAAR DUS OOK AL VEEL MEE GEMAAKT. ZOALS LONGEREN ENZO. HIJ IS AFGEKEURD EN HIJ IS GERUIND TOEN WAS HIJ 3., HIJ IS INGEREDEN EN EN TOEN HEBBEN WIJ HEM GEKOCHT. EN DAT IK TE SNEL GA MET SPRINGEN. OP DE HENGSTENKEURING SPRONG HIJ OOK AL DUS DAT KENDE HIJ WEL. IK SPRING OOK NIET ELKE DAG OFZO. MAAR ZEKER EEN KEER IN DE WEEK OP SPRINGLES. THUIS SPRING IK NOOIT!!!!!!!!!!!!!!! DAT SI NIET NODIG. JULLIE ZEGGEN DAT MIJN PONY STEIGERT UIT PROTEST?????? WAAROM DAN NIET ONDER HET RIJDEN????/ LEG DAT DAN EFFE UIT. ONDER HET RIJDEN HEEFT HIJ DE OORTJES EROP EN DAN GAAT HIJ NET ZOALS EEN GEZONDE VIERJARIGE WEL EENS AAN DE KLETTER EN GEEFT EEN PAAR KEER EEN BOK. HIJ HAAT SPRINGEN OF DRESSUUR NIET OF ZO EN OP STAL IS ER OOK NIKS AAN DE HAND HIJ KNUFFELT EN ALLES VIND ALLES HELEMAAL LEUK. MAAR ZODRA HIJ HET ERF OP MOET DAN GAAT HIJ KLOOTEN. HIJ HOEFT ALLEEN DAAR EFFE UIT TE STAPPEN!!!!

MAAR DAN KOMEN JULLIE AAN MET:
*HIJ KAN ZIJN WERK NIET AAN.
*HIJ IS PAS VIER.
*JE BEREIKT NIKS MET SLAAN.

[b][b]EN ALLEMAAL VAN K*T DINGEN!!!! DAAR WORDT IK ZO ZAT VAN.

HET HEEFT NIET MET HET RIJDEN TE MAKEN!!!!!!!!!
mAAR DAT SNAPPEN JULLIE DENK IK NIEt.
Laatst bijgewerkt door Sizz op 08-11-04 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:11

Wind je zo niet op Scheve mond
Waarom vraag je onze mening als we het toch er geen verstand van hebben?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 18:17

Dookie schreef:
Wind je zo niet op Scheve mond
Waarom vraag je onze mening als we het toch er geen verstand van hebben?

Ik heb niet gevraagd of jullie even wilde zeggen hoe slecht ik kan rijden of hoe ik mijn pony mishandel!!!!!!!!!!!!! OK dan!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:05

MissSisa schreef:
BESTE MENSEN. JULLIE DOEN ALSOF MIJN PONY NIKS AAN KAN. IK KOM UIT EEN PAARDENFAMILIE. MIJN OUDERS ZIJN AL BEZIG MET PAARDEN TOEN ZE JONG WAREN. DIE WETEN ECHT WEL WAT IK MOET DOEN. IK RIJ OOK AL HEEL VEEL JAREN EN DIT IS NIET MIJN EERSTE PONY. MIJN INSTRUCTIE RIJDT OOK JONGE PAARDEN EN DIE WETEN ECHT WEL WAT GOED VOOR ZE IS. MIJN PONY IS TOEN HIJ 3 WAS AL NAAR DE HENGSTENEKURING GEWEEST EN HEEFT DAAR DUS OOK AL VEEL MEE GEMAAKT. ZOALS LONGEREN ENZO. HIJ IS AFGEKEURD EN HIJ IS GERUIND TOEN WAS HIJ 3., HIJ IS INGEREDEN EN EN TOEN HEBBEN WIJ HEM GEKOCHT. EN DAT IK TE SNEL GA MET SPRINGEN. OP DE HENGSTENKEURING SPRONG HIJ OOK AL DUS DAT KENDE HIJ WEL. [/b]

Wat heeft het er nou mee te maken dat je uit een paardenfamilie komt?
ELK paard is anders, dan kan je 2 of 20 paarden gereden worden ze zijn allemaal anders.

Waarom is hij afgekeurd?
Wie heeft hem ingereden?
Hoe is die ingereden?
Heeft die iets meegemaakt tijdens het inrijden?

Op de hengstenkeuring springen ze voor zover ik weet los, 1 malig en niet elke week.
Elke week springen vind ik persoonlijk te veel, daarbij de wedstrijd, dus 2 keer in de week redt die ook wel, tenzij je als je wedstrijd hebt de les laat vervallen?

Ik las in het begin dat er iig problemen onder het zadel waren, daar ging je vraag toch ook over?
Dus waarom is het nu opeens niet meer onder het zadel?

Niemand beschuldigt je ergens van, niemand zegt dat je paard niks aan kan en niks kan, ze geven hier alleen maar meningen en adviezen, misschien kan je er eens wat mee doen en er over nadenken in plaats van je zo aangevallen voelen?
9 van de 10 bedoelen het hier alleen maar goed en dneken alleen aan het paard.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:42

Ik denk dat wat iedereen hier gewoon bedoelde dat je met slaan oid niets oplost! Wist je trouwens dat je paard dat ook heel anders op kan vatten?
Bij een natuurlijke rangorde zal je een paard wat hoog in de rangorde staat (dus de dominante hengst bijv) nooit gericht geweld zien gebruiken. Alleen in de lagere rangen wordt er echt gevochten etc. vaak als mensen slaan denken ze dat ze zo laten merken dat ze de baas zijn, maar vaak is het voor je paard alleen maar een teken van onmacht over hem.
Bovendien is bijv met die plas op het erf ook het volgende wat het probleem kan zijn. Paarden vinden plassen vaak eng omdat ze de bodem niet kunnen zien, je pony vind die plas eng, en wil eigenlijk vluchten. Jij geeft een harde knal. Het kan ook zijn dat je pony alles met elkaar in verband is gaan brengen: plas=eng en pijnlijk (door tik)
Ik zeg niet dat als je pony iets niet wil dat je hem een aai over zijn bol geeft en klaar.. maar probeer het eens met heel veel geduld en praten. Vooral bij hete paarden heeft dit veel meer effect. Als ie er dan door is (de plas) dan zo uitbundig belonen dat ie niet weet wat hem overkomt. (voor jou is een plas natuurlijk niets bijzonders, maar gewoon doen of je gek bent en hij het geweldigste paard van de wereld is dat ie dit doet)
Dit heeft vaak veel meer effect dan je paard in een stresssituatie brengen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:15

MissSisa schreef:
. Als hij een parcour springt en stopt ineens 3 keer op de eerste hindernis tjahh dan wel.

Ik heb altijd geleerd dat een paard niet springt als de ruiter niet bij de les is.
Dus dan ligt het wel degelijk aan jou..
En dan je paard nog straffen,
je straft hem dus voor iets wat je zelf doet...

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:22

misssisa !! voor mij mag je je plan trekken !! iedereen hier wil je helpen en ze bedoelen het allemaal goed !
als iedereen het hier mee eens is dat je je paardje overvraagt zou het dan niet verstandiger zijn om eens na te denken of de mensen geen gelijk hebben ! je vraagt om raad , mensen geven je raad en je slaat onze raad in de wind !! nou ! voor mij part mag je het zelf oplossen , als je het dan toch allemaal beter weet omdat je uit een paardenfamilie komt !

veel succes met je paard en ik hoop voor jou en je paard dat jullie een oplossing vinden , daarom luister naar de goede raad hier en doe er wat mee !!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:32

Sorry, maar ik snap er nu geen bal meer van.......... Verward

Ik dacht dat je hele verhaal ging over bokken en steigeren onder het rijden maar nu zeg je dat hij dat juist NIET doet met het rijden, maar op het erf zit je er dan wel op of heb je hem dan aan de hand?
............ ik volg het niet meer!

Het feit dat je ouders ervaring met paarden hebben en dat je al vaker ponys gehad hebt, verbaasd mij des te meer, juist dan moet je weten dat niet iedere pony hetzelfde is en dat ze ieder voor zich een eigen aanpak nodig heeft.
Ik heb nu ruim 12 jaar paarden en ponys thuis (ik rijd 16 jr en heb meegedaan aan de nk, nou zeg dan kun je pas goed rijden Verward .............nou het zegt geen reet).
Heb er talloze gereden en ook uitgebracht op wedstr, maar er kan zo ineens een paard bij zitten waarmee ik alleen niet uit de voeten kan, ik ben niet zaligmakend, in sommige situaties sta ik te springen om hulp van andere soms meer ervaren personen.

Misschien kun je (voor mij Tong uitsteken ) je probleem ietsjes verduidelijken, "misdraagt" de pony met het verlaten van het erf zich? of ook bij terug komst in wat voor'n situaties doet ie dit precies?
Laatst bijgewerkt door cissie op 08-11-04 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:04

@cissie OK dan!

ook ik heb het dus duidelijk anders begrepen dan wat je nu zegt

vertel dan waar en wanneer hij dit doet
niet onder het rijden dus maar bij het verlaten van de bak naar het erf toe om uit te stappen ? heb je altijd daar uitegestapt?staat daar een nieuwe (afval) bak?liggen daar plassen? is er een boom weg ? deed hij het eerst wel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:14

MissSisa, ik denk dat je allang al antwoord op je vraag hebt. Wat wij doen als een paard bokt of steigert, is kijken waarom, en met geduld handelen.
nog maals, met een vriendelijk woord trek je een olifant aan 1 haar voort.
Met gehamer op zo´n beest, kom je niet veel verder, behalve dat hij zich waarschijnlijk tegen je keert. Je hoeft niet boos te worden. Ik weet dat je graag wilde horen dat anderen lastige paarden een dreun geven, zoals jij doet, maar je ziet, dat is niet het geval, omdat anderen allang weten dat het alleen averechts effect heeft.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 22:19

cissie schreef:
Sorry, maar ik snap er nu geen bal meer van.......... Verward

Ik dacht dat je hele verhaal ging over bokken en steigeren onder het rijden maar nu zeg je dat hij dat juist NIET doet met het rijden, maar op het erf zit je er dan wel op of heb je hem dan aan de hand?
............ ik volg het niet meer!

Het feit dat je ouders ervaring met paarden hebben en dat je al vaker ponys gehad hebt, verbaasd mij des te meer, juist dan moet je weten dat niet iedere pony hetzelfde is en dat ze ieder voor zich een eigen aanpak nodig heeft.
Ik heb nu ruim 12 jaar paarden en ponys thuis (ik rijd 16 jr en heb meegedaan aan de nk, nou zeg dan kun je pas goed rijden Verward .............nou het zegt geen reet).
Heb er talloze gereden en ook uitgebracht op wedstr, maar er kan zo ineens een paard bij zitten waarmee ik alleen niet uit de voeten kan, ik ben niet zaligmakend, in sommige situaties sta ik te springen om hulp van andere soms meer ervaren personen.

Misschien kun je (voor mij Tong uitsteken ) je probleem ietsjes verduidelijken, "misdraagt" de pony met het verlaten van het erf zich? of ook bij terug komst in wat voor'n situaties doet ie dit precies?

Hij doet het alleen als ik het erf op wil om uit te stappen. Maar onder het rijden is er niks aan de hand. Daar gaat het niet om.

Als ik het erf op ga zit ik er dus op. Hij wil; na een paar meter niet meer voorwaarts terwijl ik mijn teugels gewoon lang laat. Ik heb het eerst ook rustig geprobeert. Maar dat helpt niet. Geef iki been, hij draait zich om. Geef ik been, gaat hij omhoog. Dat soort dingen. Alleen omdat hij niet wil. Eerst deed hij het wel. Maar hij was wel een beetje bang voor het water. En langzamer hand begon hij ermee. Maar nu heef hij het weer afgeleerd, hoor. Hij loopt er nu gewoon langs. Hij hoefde er ook niet doorheen hoor. Maar hij moet er wel gewoon langs lopen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 22:20

Saskia9 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een paard niet springt als de ruiter niet bij de les is.
Dus dan ligt het wel degelijk aan jou..
En dan je paard nog straffen,
je straft hem dus voor iets wat je zelf doet...

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, het was een voorbeeld het is niet echt gebeurd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:38

Zoals jij de situatie omschrijft , lijkt het op angst of onzekerheid, naja angst gaat in bijna alle gevallen gepaard met onzekerheid.

Je pony doet dit nu dus helemaal niet meer of af en toe?
Hoe heb je dat opgelost?, dmv slaan met de zweep?
Zeg dat dat niet je oplossing was, dat is (als dat zo is) wel een stomme oplossing die onervaren ruiter hanteren en geen ervaren persoon die uit een paardenfamilie komt.
Jonge ponys die ergens angstig of onzeker over zijn, moet je juist contact blijven houden met de mond om dmv hele lichte druk zekerheid en controle te geven, zodat de pony voelt dat ie door jou hand steun krijgt, jij stuurt de pony immers langs het gevaar op.
Dat doe je uiteraard met je been maar van voren moet ie wel opgevangewn worden, pas als je pony relaxed over het erf wandeld kun je overwegen om je teugels lang te laten.
Teugels lang laten in een omgeving waarin een paard zich niet zeker of onprettig voelt is niet eerlijk, je laat het paard min of meer aan zn lot over zo van zoek het maar uit je komt er wel uit he?

Jonge ponys reageren wel vaker zo als ze uit de relatief vertrouwde bak komen waar in veel gevallen toch niks engs staat, het erf is vaak gevuld met veel meer prikkels dan de rijbak.

Rijd je ook wel eens buiten met je pony, langs de weg of in het bos?
Je gaat op wedst en zit op les dus dat je pony ook ergens anders komt dan de rijbak is me duidelijk, maar dat is is geen vergelijking met een onspannen buiten/bosrit waarbij je volop tijd hebt om je pony aan van alles en nog wat te laten wennen hij mag dan ook schrikken en steun bij jou zoeken, die bescherming moet je geven niet bestraffen of afketsen daar vraagt je pony immers niet om!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:27

MissSisa schreef:
En over dat ik hoge punten wil halen. Nou, ik had gister wedstrijd. Ik had 154 punten maar was wel tevreden. Waarom, nou hij ging niet stken, bokken of andere rare dingen doen. Niet dat hj dat altijd doet. Maar toch omdat we hem dat staken afleren.

Citaat:
JULLIE ZEGGEN DAT MIJN PONY STEIGERT UIT PROTEST?????? WAAROM DAN NIET ONDER HET RIJDEN????/ LEG DAT DAN EFFE UIT. ONDER HET RIJDEN HEEFT HIJ DE OORTJES EROP EN DAN GAAT HIJ NET ZOALS EEN GEZONDE VIERJARIGE WEL EENS AAN DE KLETTER EN GEEFT EEN PAAR KEER EEN BOK. HIJ HAAT SPRINGEN OF DRESSUUR NIET OF ZO EN OP STAL IS ER OOK NIKS AAN DE HAND HIJ KNUFFELT EN ALLES VIND ALLES HELEMAAL LEUK. MAAR ZODRA HIJ HET ERF OP MOET DAN GAAT HIJ KLOOTEN. HIJ HOEFT ALLEEN DAAR EFFE UIT TE STAPPEN!!!!

Verward Eerst ben je blij als je zonder gestaak een proef uit kunt rijden en vervolgens zeg je dat je tijdens het rijden geen problemen hebt??

Ik denk dat bij jullie het sleutelwoord vertrouwen is. Je zegt dat je vriendjes met je pony bent, ik ben geen vriendjes met mijn paard. Ik ben de baas, we maken samen plezier maar ik maak uit wat er gaat gebeuren. Maar wel vanuit een vertrouwensbasis, hij weet dat waar ik ook met hem heen ga hij mij altijd kan vertrouwen.

Verder denk ik dat je met een 4-jarige best wat rustiger aan mag doen. 4 jaar en al L-springen vind ik niet echt samen gaan.

En gezien de manier waarop je je aangesproken voelt denk ik dat er veel mensen gelijk hebben hier.... Als er niets van waar was wat hier verteld werd, dan was je er ook niet zo fel op geweest...

Ik wens je veel succes en wijsheid toe met je pony's!