stierenvechten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:39

gijsenkim schreef:
Omdat de nederlandse vleesstier op mag groeien in een hokje waar hij niet eens in kan liggen, geen daglicht ziet, en in dat korte leventje wel 3 keer vervoerd wordt....... zo een dier wordt uit zijn leiden verlost op een slachthuis als hij 6??? maanden oud is.

De vechtstier mag tot zn 6de doen wattie wil! buiten over de vlaktes.... en ja zn laatste 20 minuten zijn een hel, maar de 6 vooraf gaande jaren een paradijs.

Voor de Nederlandse vleeskoe is het hele leven een hel, gelukkig voor hun worden ze heel jong geslacht

Dus jij bent voor stierenvechten? Ongelooflijk en diep triest! Die foto's hierboven zeggen toch meer dan genoeg! Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er ook maar iemand dit goed vind! Ik vind het ziekelijk zeker als je dingen leest op http://www.stieren.net/Start.html Alle sporten waar moedwillig letsel aan dieren wordt toegebracht mogen van mij per direct afgeschaft worden. Dat die lui die dit zo leuk vinden dan maar eens zelf voor stier gaan spelen, kijken of ze het dan nog zo leuk vinden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:49

Waar zeg ik in hemelsnaam dat ik VOOR stierenvechten ben ????????????

Ik zeg dat ik liever als spaanse vechtstier geboren zou willen worden dan als nederlans vleeststier.....

je moet wel lezen hoor!!!

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:38

gijsenkim schreef:
Omdat de nederlandse vleesstier op mag groeien in een hokje waar hij niet eens in kan liggen, geen daglicht ziet, en in dat korte leventje wel 3 keer vervoerd wordt....... zo een dier wordt uit zijn leiden verlost op een slachthuis als hij 6??? maanden oud is.

De vechtstier mag tot zn 6de doen wattie wil! buiten over de vlaktes.... en ja zn laatste 20 minuten zijn een hel, maar de 6 vooraf gaande jaren een paradijs.

Voor de Nederlandse vleeskoe is het hele leven een hel, gelukkig voor hun worden ze heel jong geslacht

Daarom vind ik ook dat je sowieso ALS je vlees eet, dat je ALTIJD SCHARRELVLEES moet eten.

Deze dieren hebben het een stuk beter dan stierengevechtstieren en de dieren die jij beschrijft:

De regeling voor scharrelrundvlees is 3 jaar geleden ontwikkeld en qua dierenwelzijn het meest vooruitstrevend in Nederland. Dieren mogen niet aangebonden worden, kalveren worden bij de moeder gezoogd en lichaamsdelen mogen niet verwijderd worden. Vergeleken met biologische koeien, waar de kalveren wel na een paar dagen bij de (vastgebonden) moeder mogen worden weggehaald, scoort scharrelrundvee qua welzijn veel beter.
Scharrelzeugen hebben meestal de beschikking over een combinatie van verharde en onverharde uitloop. De onverharde uitloop is meestal alleen in de zomer geopend, aangezien in het in de winter meestal te nat is in het land. De meeste scharrelvarkens komen in de winter zowiezo niet veel buiten, meestal alleen om een frisse neus te halen.

De regeling voor scharrelrundvlees is gebaseerd op de zoogkoeienhouderij. De kalveren worden op natuurlijke wijze geboren en gedurende minimaal 5 maanden bij de moeder gezoogd.

Zomers lopen de kuddes buiten, veelal in natuurgebieden van de Vereniging Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer. Veelgebruikte rassen zijn Blonde d'Aquitaine en Limousin, welke van origine uit Frankrijk komen en gefokt zijn voor het vlees. Deze sobere rassen groeien gestaag en leveren vlees van uitzonderlijke kwaliteit, dit uiteraard met behulp van een natuurlijk menu.

In de winter worden de kuddes in ruime lichte stallen gehuisvest. Meestal zijn dit stallen volgens het potstalprincipe, er wordt dagelijks een verse laag stro bijgegooid.

Voor stieren, die gehouden worden voor de vleesproductie, zijn er zogenaamde open-frontstallen met uitzicht op de omgeving. Tijdens het weideseizoen, maar ook in de stallen, hebben de dieren permanent de beschikking over vers drinkwater.

Scharrelslagers ondersteunen de doelstellingen van het scharrelvlees, waarbij de volgende criteria gelden:
* scharreldieren hebben voldoende ruimte;
* scharreldieren worden in groepen gehuisvest;
* scharreldieren hebben in de stal een ligplaats op dichte vloeren waarop steeds vers stro wordt aangebracht;
* scharreldieren hebben altijd de mogelijkheid om naar buiten te gaan;
* in de stallen is voldoende daglicht aanwezig om een normaal dag- en nachtritme te realiseren;
* het voer voldoet aan speciale eisen, waarbij het geen geneesmiddelen - antibiotica, groeibevorderaars en chemotherapeutische stoffen - mag bevatten;
* er wordt met respect omgegaan met de dieren, ook tijdens het transport;
* de jonge dieren blijven geruime tijd bij de moeder zogen, zodat ze opgroeien tot gezonde en sterke dieren;
* scharrelvlees is herkenbaar aan het wettig gedeponeerde PROduCERT keurmerk voor scharrelvarkensvlees;
* een onafhankelijk gecertificeerde controle-instantie ziet toe op naleving van de strenge regels;
* bij scharrelvlees zijn diverse maatschappelijke organisaties betrokken, zoals de Dierenbescherming, Vereniging Milieudefensie en de Consumentenbond.
De aangesloten slagersbedrijven bij de Vereniging De Scharrelslager ondergaan periodiek een hygiënemeting en een bedrijfskeuring.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:40

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:07

ik vindt het gewoon allebei niet goed....
denk er ook nie overna hoe zon stukje koe op mijn bord heeft geleeft
want dan zou ik t echt niet meer kunnen eten

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:18

Renee_vd schreef:

Denk dan ook niet na over die stier of ie pijn heeft en dan kun je fijn van het schouwspel genieten net als van je stukje vlees. simpel he.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:21

nee want dan moet je het aanzien !!
ik bedoel daar kan je niet NIET over denken als je t ziet
als ik nu naar een boederij gaa waar die koeien zo staan en ik moet dan een stuk vlees eten zou ik t owk nie kunenn.....

maja waar gaat dit topic heen:P

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:31

Ik ben tegen stierenvechten,alhoewel het er in Portugal wel diervriendelijker aan toegaat dan in spanje volgens mij.
Ik vind het gewoon ziek, snap ook niet dat mensen daar naar kunnen kijken.
En ja ik mag zeuren over zielige portugese stieren, vind de bio- industrie net zo vreselijk. ben dus ook vegetarisch Lachen

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:30

Renee_vd schreef:

Sorry hoor, maar dat is echt je kop in het zand steken en meedoen aan iets terwijl je eigenlijk wel weet dat je het niet goed vindt maar er niet over nadenkt zodat dat het toch goed maakt :S

Ik weet ook niet zo goed of ik het nou slecht vind of wel vind meevallen, maar ik denk er wel over na; zeg niet van ik denk er niet over na maar eet wel gewoon wat er op m'n bord komt - als in: waar komt het vandaan? uit de fabriek... nee van een koe!

promiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:53

gijsenkim schreef:
Waar zeg ik in hemelsnaam dat ik VOOR stierenvechten ben ????????????

Ik zeg dat ik liever als spaanse vechtstier geboren zou willen worden dan als nederlans vleeststier.....

je moet wel lezen hoor!!!

maar je kan het natuulijk ook anders zien he!
een nederlanse vleesstier...weet niet beter dan dat hij in een klein hokje zit..en eten krijgt!
hij weet niet beter!
die vecht stieren... mogen zoals jij het zij..tot hun 6e doen wat ze willen..
dus ze leven in vrijheid..en ineens worden ze op een gruwelijke wijze vermoord!
en gaat iedereen nog eens even zitten kijken...
het word zelfs een sport genoemd!
mensen genieten ervan om ernaar te kijken..
nou sorry hoor...
ik ben dan liever een nederlandse stier!

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:58

Eeh, die Nederlandse vleesstieren worden ook vermoord hoor. Misschien iets sneller,en nee mensen hier genieten er niet van om er naar te kijken omdat ze liever hun kop in het zand steken. En als stier zou het mij niet uitmaken of het sport genoemd wordt.

promiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:31

maaarre..
bedoel je hiermee dat je liever een vecht stier ben dan een nederlandse slacht stier?
want dat bedoelde ik ermee...

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:45

Het liefste ben ik geen van beiden Haha!
Maar als ik zou moeten kiezen dan maar die vechtstier ja. Lekker buiten leven en spelen zes jaar lang en dan als een gladiator ten onder. Beter dan drie jaar zonder beweging in een muf hok en dan hup dood.

Ik vind het in ieder geval een beetje een rare redenering dat je beter drie jaar ellendig kan leven, zolang dat maar vanaf de geboorte is en je dus niet beter weet.

promiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:49

daar heb je wel gelijk in hoor vind ik...
maar zo zie ik het gewoon...
zo'n stier die al van af zijn geboorte in een stal zit..weet niet beter...
dus die weet ook niet hoe het is om buiten te zijn...
hij kan dus ook niet ongelukkig zijn...
en de slacht is daarom ook heel snel gebeurd...
bij de vecht stieren duurt het lang voor ze dood gaan...
we hebben heel veel pijn...en bloeden vaak gewoon dood..

had het laatst op tv gezien..
de mensen die er aan mee deden zijden dat het geweldig was om ze op gevoelige punten te raken..
zoals de neus..de oren...de hals..
walgelijk gewoon!!
het is gewoon dierenmishandeling!

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:25

Maar het meeste rund dat we hier eten is toch koe? Dat zijn toch vleeskoeien die 's zomers op het land staan en 's winters ook uitloop hebben en voldoende daglicht?
En zoals ik al eerder heb geciteerd: scharreldieren hebben in de stal een ligplaats op dichte vloeren waarop steeds vers stro wordt aangebracht, hebben altijd de mogelijkheid om naar buiten te gaan en in de stallen is voldoende daglicht aanwezig om een normaal dag- en nachtritme te realiseren; dus als je een scharrelkoe/-stier zou zijn, zit je toch helemaal niet in een donker en muf hok?
Tuurlijk is het nog steeds verre van optimaal voor die beestjes (= in de vrije natuur), maar ja wij mensen hebben de wereld veroverd, dus we kunnen nu niet meer zeggen van 'kom we laten alle beesten weer vrij en alles z'n gang gaan en kijken wat er dan gebeurt en welk evenwicht zich instelt', de mens is gewoon hard.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:31

ik heb het niet over die drie scharrelkoeien die we in Nederland hebben maar over die vijf miljoen anderen.
verder heb ik nog niet overwogen of ik liever een koe of een stier zou zijn, dit wordt wel heel gedetailleerd. Haha!

Maar de stiertjes die geboren worden bij de vele melkkoeien (die zelf wel vaak in de wei staan, en die jaarlijks moeten werpen om melk te kunnen blijven produceren) worden gewoon vetgemest hoor en die zie je nooit buiten en dat is een groot deel van het rundvlees in de supermarktschappen. Juist de stiertjes, omdat die zelf geen melkkoe kunnen worden!

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:33

ShiningHorse schreef:
maar ja wij mensen hebben de wereld veroverd, dus we kunnen nu niet meer zeggen van 'kom we laten alle beesten weer vrij en alles z'n gang gaan en kijken wat er dan gebeurt en welk evenwicht zich instelt', de mens is gewoon hard.

Dat is (A) een heel andere discussie, en (B) heb ik dat niet beweerd.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:47

ik vind dit echt walgelijk! Ik heb net die foto's van dat portugese stiervechten bekeken en ik kan het echt niet aanzien hoe die beesten gemarteld worden enzo. Het zaal best zijn dat het er minder heftig aan toe gaat dan in spanje, maar dat beest wordt toch echt wel doorboord en moet hartstikke veel lijden! En dat alleen omdat mensen het leuk vinden om naar te kijken?? Boos! de koeien in Nederland hebben ook geen leven hoor! Ook veel scharrelkoeien niet.. Ik had ergens gelezen dat scharrelkoeien ook niet echt kunnen scharrelen... Dat alleen De EKO dieren genoeg ruimte krijgen.. Scheve mond Ik vind het ook te erg dat sommige mensen hier proberen het stierenvechten goed te praten door het met de Nederlandse koeien in de bioindustrie te gaan vergelijken! Ik heb eens gezien hoe bijv die kippen werden geslacht (dat was 4 jaar geleden) en sindsdien ben ik vegetarisch.. Eerder had ik er eigenlijk nooit over na gedacht, maar toen ik het zag.. Die kip die schreeuwde toen zijn keel werd opengereten.. Echt walgelijk! Verdrietig Nja.. Ik vind de paarden van die stierenvechters ook supermooi en geweldig, maar kan het nou echt niet anders? Een andere sport bedenken waarbij je je paard ook zo traint zonder leed? Verward

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:06

Citaat:
Ik vind het ook te erg dat sommige mensen hier proberen het stierenvechten goed te praten door het met de Nederlandse koeien in de bioindustrie te gaan vergelijken!

zou ik me aangesproken moeten voelen? Schijnheilig

Ik praat het niet goed Femkjuh, ik kan alleen slecht tegen mensen die zo tegen dingen als stierenvechten zijn en tegelijkertijd zelf niet wensen na te denken over waar hun biefstukje eigenlijk vandaan komt. Bij die groep hoor jij trouwens overduidelijk niet Haha!

Ik ben niet voor die stierengevechten maar kan me er inderdaad niet zo over opwinden als over de vleesindustrie, zie al mijn posts eerder op dit topic.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:20

ShiningHorse schreef:
Maar het meeste rund dat we hier eten is toch koe? Dat zijn toch vleeskoeien die 's zomers op het land staan en 's winters ook uitloop hebben en voldoende daglicht?

Nee je hebt melk en vleeskoeien... De melkkoeien staan buiten, de vleeskoeien staan binnen (scharrelvee daarbuiten gelaten)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:32

Ja, maar de kalfjes worden wel gelijk bij de moeder weggehaald, Ook zielig. willen we even onze mening geven over de rijkunst en de graad van opleiding en of jullie al of niet een Portugees ex stierenvechterspaard hebben gereden, want daar gaat het over. Rijkunst. ik ben ook tegen. tuurlijk. ik ben tegen leedvermaak. Ik heb al heel wat pbtjes verstuurd want ik vindt dat jullie je niet moeten blindstaren op wat activisten en mensen van de DB schrijven...over Spaanse stierenvechten ... Even bij het topic blijven . PORTUGEES weet je wel. En bij d epaarden blijven...waar geen enkele vorm van mishandeling is!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:36

haha sorry Kornelius, maar bij sommige mensen komt het bij mij zo over Tong uitsteken Ik ben er gewoon echt tegen en kan er slecht tegen als andere mensen et niet zijn Schijnheilig Bloos

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:42

ik denk dat iedereen wel tegen is, ik ook en ja de stiertjes zijn ook wel zielig, maar wat vindt men nu van de rijkunst?????????

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:47

Niemand een mening?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:24

Stierenvechten is gewoon dierenmishandeling en absoluut belachelijk dat het toegestaan is. Of het nou om de rijkunst gaat of niet, alsof die stieren het leuk vinden om daar gek gemaakt te worden.

En ik ben trouwens vegetarier..
Laatst bijgewerkt door Spetterlover op 01-11-04 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt