Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:23

WWWiske schreef:
goed paard? nou slechte paarden zijn er volgens mij niet, hooguit paarden die verreden of verpest* zijn, vandaag de dag zijn er m.i. geen echte slechte paarden meer, je leest hier zelfs dat een fjordje en een hafje in de Z2 rond lopen dus het niet hebben van een goed paard vnd ik maar zo,zo, naar mijn idee kan ieder paard de Z in komen, tenzij de eerder genoemde aspecten*

Euhm, jij stelde deze vraag aan de hand van de opmerking van Schoenje, waarin dus over een goed paard gepraat werd, ik zet het woord goed al bewust tussen haakjes, omdat ik gerust weet dat er geen slechte paarden zijn, als je mijn eerdere opmerkingen leest begrijp je waarom 'goed' tussen haakjes staat... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:23

Karin schreef:
Maar dat je die parcoursen hebt gesprongen zegt dan in feite ook nog niets. Want wie weet ben jij wel met hangen en wurgen dat parcours doorgekomen. Dan heb je puur 'de ervaring van dat parcours' maar je houding en balans kunnen dan nog steeds bagger zijn.

Het gaat mij niet eens om de klassering van het springen. Maar om de handigheid om een parcourtje te springen en boven een hindernis te blijven zitten. Een klein beetje meer lef op een paard.

Dressuurruiters zitten vaak allemaal zo strak op het paard. Het paard is nog veel strakker in het lijf van al dat teruggerijd. Ga gewoon met je dressuurbeest 1 x per week springen en spring er eens een oefenparcoursje mee. Dat is voor het lijf van de ruiter als voor het lijf van het paard zoveel beter!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:24

Of buitenrijden, in veel gevallen ook goed voor houding en ontspanning.

Maar nogmaals, ik denk dat het niet sluitend te definieren is wanneer iemand 'kan rijden'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:26

WWWiske schreef:
Geen waarde aan wedstrijdsport? waarom hebben jullie het dan over de Z dressuur, dat is toch wedstrijdsport als ik mij niet vergis

Tot het M? waarom niet tot het Z?

Ik heb het niet over Z dressuur hoor! In het vorige topic begon iemand te roepen dat je echt wel "goed` kan paardrijden als je Z rijdt. Dat zijn niet mijn woorden en dat worden mijn woorden ook nooit!

Tja........waarom niet tot het Z Verward Die beesten werden steeds verkocht op dat nivo dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:27

Karin schreef:

Maar nogmaals, ik denk dat het niet sluitend te definieren is wanneer iemand 'kan rijden'.

Dat ben ik met je eens!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:27

Randy01 schreef:
Dat ben ik niet met je eens, WWWiske. Ik vind B-dressuur ook al 'wedstrijdsport'.

Wel lezen in het zinsverband zoals PIPO het stelt! zij hecht geen waarde aan wedstrijdsport ( niet alleen aan Z dressuuur, maar wedstrijdsport in het algemeen heeft ze het over)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:28

Pipo schreef:
Het gaat mij niet eens om de klassering van het springen. Maar om de handigheid om een parcourtje te springen en boven een hindernis te blijven zitten. Een klein beetje meer lef op een paard.

Dressuurruiters zitten vaak allemaal zo strak op het paard. Het paard is nog veel strakker in het lijf van al dat teruggerijd. Ga gewoon met je dressuurbeest 1 x per week springen en spring er eens een oefenparcoursje mee. Dat is voor het lijf van de ruiter als voor het lijf van het paard zoveel beter!

Ik was tot een dikke tien jaar terug een springruiter en ik spring nog steeds graag (voor de afwisseling en 'het oude gevoel') maar ik heb er wel een dik jaar over gedaan om een beetje een dressuurhouding te krijgen en die kromme rug, het voorover zitten, de onrustige handhouding, het 'gesjor' in de mond en het 'gevoel' te krijgen....

Een springlesje of een paar sprongetjes tussen het rijden door kunnen heel goed zijn voor de elasticiteit van het dressuurpaard en de handigheid van de ruiter, maar het kan ook de pest zijn voor je (dressuur)houding....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:30

schoentje schreef:
Er zijn genoeg Z ruiters (zowel springen als dressuur) die er niks meer van bakken als ze op een ander paard geen zitten. Daarintegen zijn er ook ruiters die nog nooit Z hebben gereden, maar wel met elk paard weg kunnen rijden en al een heel aantal paarden goed hebben opgeleid tot bijv. M nivo.
Persoonlijk vind ik dat de tweede groep beter kan paardrijden, want bijna elke malloot kan met een goed paard, wat geduld en volharding het Z bereiken...

Ik hoop dat ik ook zo'n malloot zal worden Knipoog

Voorlopig vind ik het heel knap als iemand de Z heeft bereikt, in elk geval bij de paarden, want daar wordt toch wel anders gekeken/gejureerd en gepunt dan bij de pony's.
Ik vind het heel knap als je je paard al die "kunstjes"kan laten doen en dat het lijkt alsof het makkelijk is.

Natuurlijk blijf je altijd leren, en is de Z juist weer het begin van de hogere dressuur. En natuurlijk zullen mensen die meerdere paarden naar het Z gereden hebben (liefst vanaf groen) waarschijnlijk beter rijden dan diegene die 1 paard er ooit naar toe heeft gereden. Dat kon immers volharding en een beetje geluk zijn...

Maar ik blijf tegen zo iemand opkijken als diegene het op een paardvriendelijke manier bereikt heeft. Ik droom nog eerst van de M, en tegen de tijd dat ik dat bereikt heb, en dat zal nog even duren, ga ik wel van de Z dromen.

Voor mijn gevoel is springen ook een groot deel lef hebben en een paard dat wil en durft te springen. Rijtechnisch hoef je dan niet altijd heel sterk te zijn of heel netjes te kunnen rijden. Als je kunt sturen en je oog voor afstanden hebt en je paard terug en vooruit kan rijden, kom je een heel eind volgens mij. Maar misschien zeg ik dat wel zo makkelijk omdat ik zelf nooit hoger dan een B-parcoursje bij de pony's heb gesprongen Schijnheilig Tong uitsteken Haha! Bij de paarden lijkt de L al erg hoog Bloos

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:31

Toch heb ik het idee dat je na wat meer springervaring een stukje intuïtie kweekt.
Wat je ook in de dressuur kunt gebruiken.
Mijn mening is dat een stukje springervaring je zit en houding verbeterd.
Je word wat losser en beweegt beter mee bij onverwachtse bewegingen..

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:39

Pipo schreef:
Ik heb het niet over Z dressuur hoor! In het vorige topic begon iemand te roepen dat je echt wel "goed` kan paardrijden als je Z rijdt. Dat zijn niet mijn woorden en dat worden mijn woorden ook nooit!

Tja........waarom niet tot het Z Verward Die beesten werden steeds verkocht op dat nivo dus.

Ik begrijp uit je woorden in dit en het andere topic, dat het een koud kunstje is om op Z niveau te rijden, je hoeft immers in zijn geheel niet te kunnen rijden om een Z proef neer te zetten. Schijnheilig
Als het dan zo makkelijk is dan zou ik als ik jou was maar even als een ti-ta-tovenaar die paarden die je rijdt een maandje of wat langer doorrijden dat je ze dus op Z niveau afgericht hebt, want dan kan je er echt eventjes wat meer voor krijgen, aangezien je zelf aangeeft geen financien voor wedstrijdsport te hebben moet dat geen geheel onbelangrijk iets voor je zijn.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:44

Okay, tegen vergoeding mag iemand die dit graag wil, best mijn paard lenen om proberen het Z te bereiken.....

Kijk dan nog maar eens of het écht zo makkelijk is als het (voor jullie) lijkt.

Verder.... als het écht zo makkelijk lijkt om de Z (en/of hoger) te bereiken, is dit een opsteker voor de Z-ruiters (die rijden immers zó knap dat het makkelijk lijkt en dat is ook een van de doelen in de dressuur).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:45

Richtje schreef:
Kan je rijden als je Z mag starten?

Deze vraag kan imo niet zo direct beantwoordt worden, daarvoor moet eerst worden nagegaan aan welke eisen een ruiter moet kunnen voldoen om in aanmerking te komen voor het predikaat 'kan rijden'.
Dan pas kan worden beoordeeld of elke ruiter die Z startgerechtigd is automatisch aan deze eisen voldoet.

Bovendien wil een bevestigend antwoord op de vraag nog niet zeggen dat contraredenatie mag worden toegepast.
Dan moet eerst weer worden nagegaan of ruiters ook aan de voorwaarden voor 'kunnen rijden' kunnen voldoen zónder dat ze Z mogen starten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:46

Randy01 schreef:
Verder.... als het écht zo makkelijk lijkt om de Z (en/of hoger) te bereiken, is dit een opsteker voor de Z-ruiters (die rijden immers zó knap dat het makkelijk lijkt en dat is ook een van de doelen in de dressuur).

Maar wie (in dit topic) zegt dan dat het zo makkelijk is om het Z te bereiken? Verward

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:48

Karin schreef:
Maar wie (in dit topic) zegt dan dat het zo makkelijk is om het Z te bereiken? Verward

Het is een aanvulling op dit stukje, het werd in dit topic meerdere malen geinsinueerd en was benieuwd welke reactie op mijn 'aanbod' zou komen....

Citaat:
Ik begrijp uit je woorden in dit en het andere topic, dat het een koud kunstje is om op Z niveau te rijden, je hoeft immers in zijn geheel niet te kunnen rijden om een Z proef neer te zetten.
Als het dan zo makkelijk is dan zou ik als ik jou was maar even als een ti-ta-tovenaar die paarden die je rijdt een maandje of wat langer doorrijden dat je ze dus op Z niveau afgericht hebt, want dan kan je er echt eventjes wat meer voor krijgen, aangezien je zelf aangeeft geen financien voor wedstrijdsport te hebben moet dat geen geheel onbelangrijk iets voor je zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:49

WWWiske schreef:
Wel lezen in het zinsverband zoals PIPO het stelt! zij hecht geen waarde aan wedstrijdsport ( niet alleen aan Z dressuuur, maar wedstrijdsport in het algemeen heeft ze het over)

HOOOO, ik geef enkele argumenten waarom iemand geen Z dressuur rijdt. Ik zeg niet dat ik dat vind! Daar zit een wezenlijk verschil in!

Overigens heb ik vroeger een instructeur gehad die de Pi/Pa en alle series bij zijn paarden eruit reed. Deze man kon fantastisch africhten, maar hij heeft nooit een wedstrijdje gereden!

Dat bedoel ik met geen interesse in de wedstrijdsport Wiske. Er zijn mensen die willen paarden africhten en hechten geen waarde aan de wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:51

WWWiske schreef:
Ik begrijp uit je woorden in dit en het andere topic, dat het een koud kunstje is om op Z niveau te rijden, je hoeft immers in zijn geheel niet te kunnen rijden om een Z proef neer te zetten. Schijnheilig

Jij moet eens een beetje beter gaan lezen dame! Want ik geef voorbeelden uit wat ik in mijn omgeving heb gezien. En ik heb het absoluut niet over mijzelf!

Als je het graag even vanuit mijn perspectief wil bekijken:
Bij mij zijn de financien de problemen niet voor de wedstrijdsport en alle andere genoemde dingen ook niet. De desinteresse in de wedstrijdsport echter wel, de jaren dat ik wedstrijden reed was dat omdat die paarden voor de handel waren. Tegenwoordig ben ik alleen nog geschikt in de fokkerij. De paarden die ik in mijn bezit heb en waarvan ik denk dat het betere dressuurpaarden zijn, daar zoek ik een ruiter voor. En over het algemeen vind ik de meeste ruiters zo beroerd dat ze niet op mijn paarden komen. Die luxe heb ik om dat te vinden, ik betaal ze er namelijk voor!.
Overigens brengt een goed paard die M loopt evenveel op als hetzelfde paard wat Z loopt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-04 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:52

Pipo schreef:
Ga gewoon met je dressuurbeest 1 x per week springen en spring er eens een oefenparcoursje mee. Dat is voor het lijf van de ruiter als voor het lijf van het paard zoveel beter!

Maar is een kenmerk van een goede ruiter niet ook dat hij/zij z'n eigen grenzen en die van z'n paard kent? Als je zelf bang bent voor het hout, je paard is onhandig en je ziet er de lol niet van in, is het dan wel verstandig om persé te willen springen met het risico op ongelukken? Je moet imo ook kunnen zeggen "dat doe ik niet" als dat verstandiger is. Iemand die alles maar durft en alles maar doet is daardoor niet automatisch een betere ruiter dan iemand die wat terughoudender is.
Aan de andere kant, ik ben een scheiterd met een lomp paard, maar met rustig opbouwen en goede begeleiding maken we nu toch al een beste sprong en rijden eens een lijntje, dus het kán wel, als je maar wilt. Ik ben juist gaan springen in de hoop dat hij (en ik) wat makkelijker en minder kijkerig wordt in de dressuurring.

Ik ben het niet met je oneens hoor, helemaal niet, maar het is zoveel complexer dan alleen dit. Ik denk dat je nooit echt een sluitende definitie kunt geven van het begrip "goede ruiter".

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:53

Pi/Pa kunnen ook kunstjes zijn. Wil helemaal niet zeggen dat die daadwerkelijk ook GOED uitgevoerd worden. Dus hoe goed ben je dan als ruiter zijnde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:55

Anoukie schreef:
Pi/Pa kunnen ook kunstjes zijn. Wil helemaal niet zeggen dat die daadwerkelijk ook GOED uitgevoerd worden. Dus hoe goed ben je dan als ruiter zijnde?

Dhr. waar ik het over heb die voerde het wel goed uit hoor. Die man is al jaren als instructeur verbonden aan het NHB. Die heeft nog wel een beetje meer verstand van paardrijden dan wij hier in het topic bijelkaar.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:56

Een instructeur zonder wedstrijdervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:57

Margreet"]
Maar is een kenmerk van een goede ruiter niet ook dat hij/zij z'n eigen grenzen en die van z'n paard kent? Als je zelf bang bent voor het hout, je paard is onhandig en je ziet er de lol niet van in, is het dan wel verstandig om persé te willen springen met het risico op ongelukken? ".
[/quote]
Ok maar als je het niet durft en je kan een onhandig paard niet ietsje handiger maken voor dat B parcoursje ben je dan een goede ruiter?

[quote="Margreet schreef:
Ik ben het niet met je oneens hoor, helemaal niet, maar het is zoveel complexer dan alleen dit. Ik denk dat je nooit echt een sluitende definitie kunt geven van het begrip "goede ruiter".

Dat ben ik volledig met je eens. Het is heel moeilijk zoiets te benoemen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:58

Anoukie schreef:

Wat is daar vreemd aan?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:58

Anoukie schreef:

Er zijn een heleboel mensen die stellen dat de toppaarden van Anky de pi/pa tour niet goed uitvoeren. Wil dat zeggen dat ze niet kan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:59

Anoukie schreef:

Hij zal vroeger vast de nodige wedstrijden gereden hebben, want anders kan je de opleiding niet afmaken.

We praten echter wel over iemand van de ouderwetse stempel. Het soort man met zoveel kennis en kunde, wat tegenwoordig in het hele land amper te vinden is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-04 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:59

Ik vind het vreemd ja een instructeur zonder wedstrijdervaring. Maar goed, dat kan weer een hele andere discussie worden.

Aimee, een heleboel? Tot nu toe heb ik dat maar van 1 vrouw, eh sorry man gehoord.