Menselijke gevoelens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:46

Je merkt absoluut dat sommige paarden slimmer zijn dan sommige andere paarden, ook merk je duidelijk verschillen in persoonlijkheid.

Morell heeft de gewoonte zijn hoofd in de verzamelbak bovenop de haverpletter te steken en een flinke hap te nemen. Hij weet dat hij met 1 hap wegkomt, dus hij steekt zijn hoofd er zo ver mogelijk in en stopt zijn wangen helemaal vol met haver.

Hij rent een paar keer per week zijn stal uit op weg naar het voer als er iemand in de box bezig is en de deur open staat. Hij weet dat ie dat niet mag, maar hij weet ook dat hij er eigenlijk wel mee weg komt.
In de box tegenover de zijne staat een dekhengst die de hele dag door een gevuld hooinet heeft. Gisteren was die box leeg en hij rende zodra de deur open ging zonder aarzelen die box in en ging triomfantelijk aan dat hooinet staan plukken. Ik weet zeker dat ie dat al een hele poos van plan was Haha!

Hetzelfde paard heeft ook leren reizen naar grote wedstrijden en weet precies hoe hij zijn rustpauzes moet gebruiken. Vorig jaar kwam hij terug uit Polen en was er geen stallingsmogelijkheid onderweg. Op een parkeerplaats werden de paarden 'uitgelaten' om hun benen te kunnen strekken en te kunnen plassen etc. Hij heeft daar languit in het gras liggen slapen.

Dat zijn IMO dingen die je niet onder conditionering kunt vatten. Hij heeft dat wel degelijk zelf door ervaring moeten leren. Hetzelfde geldt voor blindegeleidehonden die ook zelf situaties moeten inschatten en aan de hand daarvan een keuze moeten maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:53

GoedVetMan schreef:
Ik heb al eens geschreven, dat vele paarden er best boven op kunnen komen, als zij voor een bepaalde kwaal, behandeld zouden worden. Vaak laten zij deze dieren inslapen, omdat er geen verzekering is, en of het geld er niet is, om de behandeling te betalen.
Dus in deze denk iedereen aan, waar de lol ophoud. En dat kan net zo goed zijn, dat ervoor een behandeling de middelen bij elkaar te krijgen zijn om deze tot uitvoering te brengen.
Dit staat los van het feit of een paard oud is of niet. Wanner eindig lol voor het paard, neehee
Tot wanneer hou je er lol in. Dat valt en staat met in deze.

Niet helemaal mee eens. Je kunt een paardenleven ook te lang rekken. Je kunt er te lang lol in hebben om een paard in leven te houden, tot het zielig is voor het paard. Met geld is niet alles te koop, en gezondheid al helemaal niet. Je kunt een paard laten behandelen, maar er moet wel verbetering optreden. Een paard alleen met medicatie in leven houden is in mijn ogen geen paardwaardig bestaan, ook al zou ik het geld hebben om het te doen. Is dat schizofreen gedrag? Ben ik paarden aan het vermenselijken? Ik weet dat paarden pijn minder tonen of helemaal proberen te verbergen als er mensen bij zijn. Dus je moet goed naar je paard kijken of het nog wel eerlijk is om hem in leven te houden en - hoe moeilijk het ook is - op tijd de beslissende stap (durven) nemen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 13:54

Cassidy"]
Niet helemaal mee eens. Je kunt een paardenleven ook te lang rekken. Je kunt er te lang lol in hebben om een paard in leven te houden, tot het zielig is voor het paard. Met geld is niet alles te koop, en gezondheid al helemaal niet. Je kunt een paard laten behandelen, maar er moet wel verbetering optreden.
[/quote]

Ik heb het over paarden die er best weer bovenop kunnen komen in deze.

[quote="Cassidy schreef:
Een paard alleen met medicatie in leven houden is in mijn ogen geen paardwaardig bestaan, ook al zou ik het geld hebben om het te doen. Is dat schizofreen gedrag? Ben ik paarden aan het vermenselijken? Ik weet dat paarden pijn minder tonen of helemaal proberen te verbergen als er mensen bij zijn. Dus je moet goed naar je paard kijken of het nog wel eerlijk is om hem in leven te houden en - hoe moeilijk het ook is - op tijd de beslissende stap (durven) nemen.

Ik begrijp wel waar je op doelt, maar dit is weer een ander vlak. Sommige paarden worden inderdaad in leven gehouden, met medicatie. Om later tegen de andere eigenaren die met hun paard tegen hetzelfde probleem aan lopen, te kunnen zeggen dat het verholpen kan worden.
Daar is kennis voor nodig, en geld heel veel geld.
Ik zou het top van je vinden, als je dan ook zo principieel bent, om geen gebruik te maken van medicatie, die tot stand gekomen is, door onderzoek. Als wij allemaal alleen maar goed blijven kijken, of het eerlijk is in deze, was ook in deze de stap voor mij niet moeilijk geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:59

GoedVetMan schreef:
Ik zou het top van je vinden, als je dan ook zo principieel bent, om geen gebruik te maken van medicatie, die tot stand gekomen is, door onderzoek.

Waarom zou ik geen gebruik mogen maken van medicatie die tot stand is gekomen door onderzoek? Daar is het onderzoek toch voor gepleegd?
Het is in mijn ogen een heel ander verhaal als je producten gebruikt die uitgebreid getest zijn en zijn goedbevonden, dan dat je je paard als proefobject ter beschikking stelt voor dat onderzoek, zonder dat er op zijn minst uitzicht is op verbetering. Of als je het al doet, er een beperkt tijdsbestek aan vastknopen. In die periode moet er verbetering komen. Blijf niet jaren dooremmeren. Iets anders is in mijn ogen alleen maar het uitstellen van een beslissing die toch ooit eens komen gaat.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:25

Cassidy"]
Waarom zou ik geen gebruik mogen maken van medicatie die tot stand is gekomen door onderzoek? Daar is het onderzoek toch voor gepleegd?
[/quote]

[quote="Cassidy"]
Niet helemaal mee eens. Je kunt een paardenleven ook te lang rekken. Je kunt er te lang lol in hebben om een paard in leven te houden, tot het zielig is voor het paard. Met geld is niet alles te koop, en gezondheid al helemaal niet. Je kunt een paard laten behandelen, maar er moet wel verbetering optreden. Een paard alleen met medicatie in leven houden is in mijn ogen geen paardwaardig bestaan, ook al zou ik het geld hebben om het te doen.
[/quote]

[quote="Cassidy"]
Het is in mijn ogen een heel ander verhaal als je producten gebruikt die uitgebreid getest zijn en zijn goedbevonden, dan dat je je paard als proefobject ter beschikking stelt voor dat onderzoek, zonder dat er op zijn minst uitzicht is op verbetering. Of als je het al doet, er een beperkt tijdsbestek aan vastknopen. Iets anders is in mijn ogen alleen maar het uitstellen van een beslissing die toch ooit eens komen gaat.
[/quote]

Hiervoor worden paarden ter beschikking gesteld.

[quote="Cassidy schreef:
Is dat schizofreen gedrag?

oordeel over jezelf

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:59

Als ik de keus zou hebben tussen een paard "te vroeg"(wat is te vroeg?) uit zijn lijden te laten verlossen of als particulier een paard te lang onnodig te laten doorleven onder de vlag "voor de wetenschap", dan wist ik het wel. En dat is idd een heel menselijke beslissing, en zo schizofreen als de pest....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:21

Cassidy schreef:
Als ik de keus zou hebben tussen een paard "te vroeg"(wat is te vroeg?) uit zijn lijden te laten verlossen of als particulier een paard te lang onnodig te laten doorleven onder de vlag "voor de wetenschap", dan wist ik het wel. En dat is idd een heel menselijke beslissing, en zo schizofreen als de pest....

Goed, ik heb een paard staan, als particulier, en die leeft inderdaad nog voor de wetenschap.
Het is mijn keus, en niet voor de lol hoor en zeker niet onnodig, lees deze maanden maar weer in een bekend landelijk blad, om elke maand weer zo’n 225,00€ uit mijn zak te trekken, voor medicijnen. Ik zou zeggen, kom eens langs, of stuur iemand die ter plekke zou kunnen vast stellen, of dit dier onnodig lijd. Verlos mijn van de kosten die ik per maand maak hiervoor,
als je zo menselijk bent zoals je zelf beweerd.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:40

Jongens, trekken jullie dit niet teveel in de persoonlijke sfeer , dit is begonnen als een algemene discusie dacht ik.

Geen enkele reden dus, om je persoonlijk aangesproken te voelen en tot boven in de gordijnen te klimmen. Ach gut

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:43

Zolang de kwaliteit voor het leven er nog is (eetlust, looplust, goede conditie), waarom zou je het dier dan niet de medicijnen geven die dit waarborgd?

Wij hebben een paard op stal staan die dampig is. Hij krijgt geregeld Ventipulmin. Trainen kan je er niet meer mee, maar hij staat nog elke dag te dansen dat hij naar buiten gebracht wordt.

Je ziet gewoon dat het dier het naar zijn zin heeft.

Wij hebben nog 2 andere paarden gehad met hetzelfde euvel. Op een gegeven moment hadden zij geen eetlust meer, vielen af en waren duf. Dat was voor ons het teken om ze niet langer door te laten leven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:54

Ik heb mijn paard gekocht om in de wedstr sport uit te brengen, dat ging in het begin goed, totdat hij last kreeg van mn longen/luchtwegen, we hebben toen nog een jaartje door gesukkeld en gingen steeds minder wedstr rijden op een geven moment, hield het op.
Hij kon het gewoon niet meer aan, zn lichaam wou dit niet meer, ik ben dus gestopt met het rijden van wedstr en alleen recreatief bezig.

Ik baal ervan als een stekker, ik wil niet alleen maar recreatief rijden, maar ook wedstr, ik had hem in kunnen laten slapen dan kon ik sparen voor een ander paard en deze uitbrengen, maar er was een kansje dat hij weer iets beter en stabieler kon worden, heb de kans maar gepakt en idd nu 3 jaar veder is hij goed te pas en loopt af en toe te dollen in de weide.

Mijn paard kan er niks aan doen dat hij chronisch ziek is, hij heeft er immers niet om gevraagd een andere had hem misschien uit zn lijden verlost..........ik heb een berg geld uitgegeven voor een behandeling (geld waar ik makkelijk een ander paard voor had kunnen kopen).

De ene vind me een Oen, de andere vind het erg nobel,......... ik zie het meer als een plicht naar mn paard, een plicht die ik als het moeilijke moment daar is hem zal besparen.

Gelukkig ken ik mijn paard verschikkelijk goed, dat als ik hem zal moeten in slapen dat ik daar geen spijt van zal krijgen, ik weet dat ik op dat moment juist zal handelen, mede omdat we al zolang gedokterd met hem hebben.
Het brengt een hoop zorgen en ellende met zich mee een chronisch ziek paard, maar ik ken zijn lichaam perfect en goed aanvoelen wanner hij niet goed in zn vel zit of ergens pijn heeft, misschien dat ik daarom niet zo bang ben voor het laten inslapen.

Ieder jaartje erbij is een mooi geschenk!
Laatst bijgewerkt door cissie op 22-10-04 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:58

Gebrek aan eetlust in combinatie met c.q. na langdurig gebruik van Ventipulmin is niet zo verwonderlijk, dat spul is bereslecht voor de maag nl.
Als ik ga opnoemen wat Missy allemaal mankeert had ze al 4x naar de slacht gekund.
Maar als je haar af en toe buiten op de hei tekeer ziet gaan denk je dat het een jonge blom is Haha!
Ik word ook al een dagje ouder en ga vanalles mankeren, maar zolang een aspirientje (e.d.) nog helpt stap ik er ook niet uit hoor Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:07

Citaat:
Ik word ook al een dagje ouder en ga vanalles mankeren, maar zolang een aspirientje (e.d.) nog helpt stap ik er ook niet uit hoor

Dát is dus antropormorfisme: je eigen gevoelens projecteren op je paard en er van uitgaan dat je paard het ook zo ervaart.

En dat is toch waar deze discussie over gaat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:10

Ben ik onbewust dan mooi on-topic bezig Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:26

GoedVetMan schreef:
Goed, ik heb een paard staan, als particulier, en die leeft inderdaad nog voor de wetenschap.
Het is mijn keus, en niet voor de lol hoor en zeker niet onnodig, lees deze maanden maar weer in een bekend landelijk blad, om elke maand weer zo’n 225,00€ uit mijn zak te trekken, voor medicijnen. Ik zou zeggen, kom eens langs, of stuur iemand die ter plekke zou kunnen vast stellen, of dit dier onnodig lijd. Verlos mijn van de kosten die ik per maand maak hiervoor,
als je zo menselijk bent zoals je zelf beweerd.

Hm, volgens mij gaat dit heel ergens anders over. Moeten we lintjes gaan uitdelen, kom op zeg!

Trouwens, Cassidy zegt wat ze zelf zou doen, waarom moet ze dan bij jou komen kijken???? Als jij zo met die 225 euro zit moet je er wat mee doen. Je zegt toch dat je er zelf voor kiest... dan moeten die centen ook niet uitmaken. Dus eigenlijk beweer je nu dat iemand anders die kosten moet overnemen?????

Ik heb ook ergens een merrie staan waar ik niet meer mee kan sporten, maar waar anderen wel nog een hoop van kunnen leren, kost me ook geld. Dus? Extra schouderklopje voor mij??
Let wel, als dit dier gaat lijden, ga ik haar niet in leven houden voor de wetenschap, de wetenschap heeft genoeg beestjes. En ik ga al helemaal niet voor de centen van andermans keuze opdraaien, kom op hee. Het is mijn besluit om mijn beest in te laten slapen (of af te laten schieten) als ik vind dat het niet meer draaglijk is. Dat besluit neem je na overleg met weet ik veel wie allemaal, maar je besluit het uiteindelijk zelf. ALs jij eventuele andere dieren wilt helpen door het ter beschikking stellen van een ziek dier, is dat heel nobel, maar dan moet je niet over die centen zeuren, want zo komt het nu bij mij over.

En terecht, wat heeft dit met dat hele moeilijke woord te maken wat je in het begin noemde, of ben je aan het aansturen geweest? Volgens mij ging het over winterkleedjes en knuffeltjes etc.

Overigens, het advies wat iemand gekregen heeft om dr paardjes niet te knuffelen is volgens mij weer een ander projectieprobleem. Leuke paardjes zijn voor te knuffelen, daar betaal je ze voor Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:52

Mag ik even wat citeren???

" Een paard volgens mensennormen behandelen noemen we antropomorfisme. Het is belangrijk een paard te behandelen zoals paarden elkaar behandelen.
voor de duidelijkheid herhalen wij een paar opmerkelijke verschillen tussen mens en paard: Paarden beschikken over de psychische capaciteiten weten en geheugen.
Paarden hebben geen Zelfbewustzijn (wel een bewustzijn), geen voorstellings- of oordeelvermogen, ze gedragen zich nooit genormeerd op basis van inzicht, enkel op basis van instincten of op basis van stimulus-responsleerprocessen.
Andere psychische capaciteiten toekennen aan het paard is antropomorfisch, ook wel verpersoonlijking genoemd.

Paarden drukken een heel goede verstandhouding hoofdzakelijk door lichamelijk contact uit, bv; kauwen, likken, besnuffelen.
Om goed te kunnen communiceren met ons paard zal het dan ook noodzakelijk zijn om de natuurlijke gedragingen te bestuderen, we moeten de paardentaal ons eigen maken."

Zo, geen moeilijke woorden meer voor mij vandaag Bloos

Bij een eerste kennismaking hebben paarden de gewoonte aan elkaars adem te ruiken (ieuw Scheve mond ).
Heb jij je adem al eens aan je paard laten ruiken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:12

Als 'goedenmorgen' blaas ik ze altijd even in de neusgaten. Dat doen ze dan netjes met de oortjes naar voren terug. 'Neuzelen' noem ik dat.

Vervolgens geeft Sugar een schop tegen de deur omdat ze vind dat er eten op 'tafel' moet komen. Of is dat nu weer te antropomorfistisch gedacht van mij Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:14

Hahahaahaa doe ik ook altijd. Altijd als ik een paard begroet blaas ik altijd even in de neus ..... en kroel een beetje....

leuk is dat

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:43

Blaze schreef:
Heb een super brave hengst,zeer gemanierd en hij luistert voortreffelijk
Je mag hem een weekje proberen,op jouw manier,en als je dan nog steeds denkt dat een schop puur uit frustratie komt,mag je hem hebben Cool

Mwoh..de hormoontjes ofzo Schijnheilig ??

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:50

cissy schreef:
Eigenlijk zou er bij de eerste (manege)lessen een soort theorieles over het gedrag van paarden moeten worden gegeven en als je een paard koopt naast het paspoort ook een handboek communiceren met paarden bij horen.

uhuh.. zéér strak plan.Vandaag nog:
Ik loop met het paard van mijn trainer over de gang, (is zo schijterig als maar kan, schrikt nog van een strootje dat verkeerd ligt) kom ik langs een groepje leskinderen (ik had mijn cap longeerlijn en andere voorzorgsmaatregelen al op) ik zeg 'jongens ,even oppassen deze is een beetje bang ,ga maar even aan de kant' Wat doet een zo'n hardleers pennydoosje gaat recht voor zijn neus staan terwijl ik door wou lopen naar de bak en schreeuwt 'ooh mama die s lief zeg 'en geeft hem een volle pakkerd op zijn snoet dus ik zeg 'hoho ik zei toch voorzichtig'.paard snurkt als een gek.Komt de volgende pennytroela voorbij geeft hem een aai over zijn kont'met als commentaar óoh die is mooi he mam' Rolleyes
'ik zei toch niet zomaar aaien jongens, nu schrikt ie weer'
hoezo hardleers Boos! ????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:53

Ik deed het wel vaak tijdens de lessen toen ik die nog op een manege gaf.

Tijdens de stappauze ging ik heel vaak in op de psyge van een paard. Ik stelde vragen, liet de kinderen zelf nadenken over het antwoord........ en dat is best heel leuk

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 09:07

Ik denk ook zeker dat het meespeelt bij paarden ja, ik zie zelf enkele paarden waarbij het gebeurd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 11:09

Cer"]
Hm, volgens mij gaat dit heel ergens anders over. Moeten we lintjes gaan uitdelen, kom op zeg!
[/quote]

Nee hoor, die verdienen wij wel op een sportieve manier.

[quote="Cer"]
Trouwens, Cassidy zegt wat ze zelf zou doen, waarom moet ze dan bij jou komen kijken???? Als jij zo met die 225 euro zit moet je er wat mee doen. Je zegt toch dat je er zelf voor kiest... dan moeten die centen ook niet uitmaken. Dus eigenlijk beweer je nu dat iemand anders die kosten moet overnemen?????
[/quote]

Ja, zo zou je het ook kunnen lezen, en ik geef jou in deze ook maar helemaal gelijk.

[quote="Cer"]
Ik heb ook ergens een merrie staan waar ik niet meer mee kan sporten, maar waar anderen wel nog een hoop van kunnen leren, kost me ook geld. Dus? Extra schouderklopje voor mij??
[/quote]

Ik heb al wat lintjes, voor je klaar gelegd.

[quote="Cer"]
Let wel, als dit dier gaat lijden, ga ik haar niet in leven houden voor de wetenschap, de wetenschap heeft genoeg beestjes. En ik ga al helemaal niet voor de centen van andermans keuze opdraaien, kom op hee. Het is mijn besluit om mijn beest in te laten slapen (of af te laten schieten) als ik vind dat het niet meer draaglijk is. Dat besluit neem je na overleg met weet ik veel wie allemaal, maar je besluit het uiteindelijk zelf. ALs jij eventuele andere dieren wilt helpen door het ter beschikking stellen van een ziek dier, is dat heel nobel, maar dan moet je niet over die centen zeuren, want zo komt het nu bij mij over.
[/quote]

Is je goed recht hoor, om te denken dat het bij jou zo over komt.

[quote="Cer"]
En terecht, wat heeft dit met dat hele moeilijke woord te maken wat je in het begin noemde, of ben je aan het aansturen geweest? Volgens mij ging het over winterkleedjes en knuffeltjes etc.
[/quote]

Ik zal het maar niet hebben op aansturen van.

[quote="Cer schreef:
Overigens, het advies wat iemand gekregen heeft om dr paardjes niet te knuffelen is volgens mij weer een ander projectieprobleem. Leuke paardjes zijn voor te knuffelen, daar betaal je ze voor Haha!

Héé is dit niet een vorm van antropomorfisme, denken dat je hen mag knuffelen, omdat je daarvoor betaald. Ik knuffel hen steeds vaker naarmate ik sommige mensen een beetje leer kennen,……. Jeetje zeg, ik ga steeds meer van hen houden, denk ik meestal dan. Ach gut

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:52

Sugarmiss schreef:
Gebrek aan eetlust in combinatie met c.q. na langdurig gebruik van Ventipulmin is niet zo verwonderlijk, dat spul is bereslecht voor de maag nl.

Ik denk dat je antwoord betrekking heeft op mijn stukje?

Als je doelt op de paarden die ik heb moeten in laten slapen, die kregen verminderde eetlust omdat zij het simpelweg te benauwd hadden (ventipulmin had geen zin meer). Het kostte zoveel kracht om elke pomp adem voor elkaar te krijgen, dat het dan humaner was om ze een spuitje te geven.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:25

Ik heb niet het hele topic goed gelezen, maar ik wil even wat in het algemeen zeggen.

Ik heb al eens eerder een topic geopend over het afmaken van paarden. Mijn mening was (en is) dat als je het goed doet het paard het niet in de gaten heeft en dus BIJ WIJZE VAN SPREKEN je een paard op elk des gewenst tijdstip kunt afmaken. En wat WIJ MENSEN daar dan van vinden (zielig, jammer van het paard, egoistisch) doet er dan niet toe het paard heeft het niet in de gaten.

Ik vindt dat je je altijd moet verplaatsen in het paard als kudde- en vluchtdier. Ik zie dan ook zo ontzettend vaak dat paardeneigenaren hun paard vermenselijken. Dat is opzich niet zo erg als het paard er maar geen last van heeft. Zomaar een greep uit dingen die ik dagelijks zie;

Paard (met wintervacht) op stal zetten omdat het buiten regent. Paard staat te gillen omdat hij alleen staat Verward .

In de wei staat het paard van eigenaar x te schoften/ krabben met paard van eigenaar y. Eigenaar y is niet zo geliefd door eigenaar x en paard van eigenaar x wordt gestrafd omdat het met paard van y stond te vrijen Lips are sealed .

Soms gaan mij de haren overeind staan. Ik kan me ook niet altijd in houden.

Ook vindt ik dat kinderen op maneges al geleerd moet worden hoe met paarden om moet worden gegaan en vooral hoe paarden denken.
Heel veel kinderen hebben gewoon geen benul van deze dingen. Zeg maar eens tegen zo'n kind dat een paard bijna helemaal om zich heen kan kijken zonder zijn hoofd te bewegen. Dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden Haha! .

Ik vindt het van essentieel belang dat kinderen in iedergeval weten dat een paard een vluchtdier en kuddedier is, omdat dit altijd terug komt in de dagelijkse verzorging en rijden van de pony. Als kinderen dit niet weten, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

Sorry voor deze lap tekst maar ik kan mij hier ontzettend over opwinden.