voorkeur africhtingsniveau

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:38

kiana schreef:
Als een 3 jarige zoveel aanbied, MOET JE ER VANAF BLIJVEN !

Leer zo'n paard eerst maar rechtuit lopen op eigen benen, zonder hulpmiddelen. gewoon 3 x per week 20 minuutjes

Heb ik het tegendeel beweerd dan???

Ik heb het echt niet over oefeningen gehad en dergelijke.
Ik had het er alleen over dat SOMMIGE paarden als 3-jarige (simpel op de rechte lijn, zonder hulpmiddelen) beter lopen dan menig 12-jarige.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:56

kiana schreef:
Misschien een beetje fel, maar.......

Leer zo'n paard eerst maar rechtuit lopen op eigen benen, zonder hulpmiddelen. gewoon 3 x per week 20 minuutjes

Juist de paarden die veel aanbieden worden kapot gereden, of geestelijk omdat het paard het uiteidelijk toch niet verwerken kan, of lichamelijk.

Een paard dat het werk aanbied , doet dat na een jaar ook nog wel.....
Hoe vaak lees je wel niet Te koop : 5 jarige...Z-dress nivo..hou toch op , laat dat dier toch paard zijn.

Ik zou gaan voor zadelmak bij 3 jr zodat je iets kan zeggen over de werkwilligheid. Is het een jeugdig type dan mag 4 jr ook.
Natuurlijke balans laten ze ook los wel zien.

OK dan! OK dan! OK dan! HELEMAAL MEE EENS !!!!!!!!!!! OK dan! OK dan! OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:58

CGJ12 schreef:
Heb ik het tegendeel beweerd dan???

Ik heb het echt niet over oefeningen gehad en dergelijke.
Ik had het er alleen over dat SOMMIGE paarden als 3-jarige (simpel op de rechte lijn, zonder hulpmiddelen) beter lopen dan menig 12-jarige.

OK dan! OK dan! Ja maar wees eens eerlijk dan zijn die paarden dan aangereden en doorgereden door goede ruiters? En ruiter die zijn paard niet leert recht te lopen met welke leeftijd dan ook is GEEN RUITER maar een passagier, die wordt gewoon vervoerd. Een paard moet op iedere leeftijd recht gesteld worden anders kun je nooit naar oefenningen, vezameling of wat dan ook OK dan!

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:16

Optie 2, omdat je dan het paard ook zelf alles aan kan leren, en er dus zelf bij bent, je weet nie hoe hij is ingereden, en hoe vroeg ze daar al mee begonnen zijn...daarom dus optie 2, dit pard heeft wat langer veulen kunnen zijn, en is beter ontwikkelt, in de bouw en is wat meer uitgegroeid om in te rijden, dan de andere.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:27

Ik kies voor nummer B, omdat dat paard nog niet doorgereden is(en ik ben niet een voorstander van vroeg paarden doorrijden)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:14

Kafue schreef:
+:)+ OK dan! Ja maar wees eens eerlijk dan zijn die paarden dan aangereden en doorgereden door goede ruiters? En ruiter die zijn paard niet leert recht te lopen met welke leeftijd dan ook is GEEN RUITER maar een passagier, die wordt gewoon vervoerd. Een paard moet op iedere leeftijd recht gesteld worden anders kun je nooit naar oefenningen, vezameling of wat dan ook OK dan!

Precies.

En wat betreft aanbieden: je kan heus wel eens een keertje TUSSENDOOR eens wat proberen: een pasje opzij, een pasje terug, etc.

Vorige keer dacht ik eens met mijn "babypaard" es een pasje te verkleinen. Dat ging eigenlijk erg makkelijk. Dus toen probeerde ik nog maar eens een tandje erbij te doen, enzovoorts enzovoorts. En hij begreep meteen wat er bedoelt werd. Dus zonder dwang oid.

Eigenlijk gaf hij mij het gevoel dat hij zo door kon sluiten dat ik een halbe tritte kon maken. Maar dat gaat dan weer iets te ver, dat oefen ik wel weer een ander keertje. En zeker weten dat ie dat met 2 vingers in zijn neus kan doen. Evenals een overgangetje stap-galop-stap of sb. Dat VOEL je gewoon. En tegen de tijd dat ik het echt ga gebruiken, is het er al spelenderwijs ingereden.

Voor degenen die hier van schrikken: ik ga dit uiteraard echt niet op 1 dag allemaal oefenen. 9 van de 10 keer ben ik alleen maar bezig met het rechtrichten, correcte stelling en buiging vragen (in bv een volte) en goede reactie op het been te krijgen.

Het paard in kwestie is hu 4,5. Gekocht in april, net zadelmak, zo groen als gras. En in het half jaar dat er alleen maar wat voorwaarts en voltes mee is gereden, begrijpt hij toch dat sluiten. En kan het makkelijk aan. Dat had ik een half jaar geleden echt nog niet hoeven proberen Dan lagen we nml allebei wel in het zand te happen (hij wist zich nml geen raad met zijn lijf).

Om nog even op de vraag van de TS terug te komen:

Toen ik begin dit jaar een bepaald bedrag had, wilde ik er een jong paard van kopen, die tenminste zadelmak was. Dan had ik tenminste al die ellende van het zadelmak maken niet, held als ik ben.
Dit paard leek mij, gezien de prijs, afstamming en aaibaarheidsfactor, het meest ideale. Lachen

Achteraf bleek het paard toch wat te groen voor me te zijn. Ik zou voortaan voor een paard kiezen die toch net wat safer is, dus niet net zadelmak.

Maar dat natuurlijk heel persoonlijk Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:21

Haha! Ik moet eerlijk bekennen dat ik een paard spelenderwijs ook wel eens uitprobeer hoor. Maar ik ben niet zo'n hokjes mens. Sommige lui vragen je echt of dat paard wel talent heeft dan omdat die met 6 nog maar M is die moet dan minstens Z zijn.
Met gezond verstand kun je best eens wat doorsluiten en dergelijke maar natuurlijk inderdaad weer met mate en van de vorm van de dag afhankelijk.
Ik ben ook niet zo'n held maak mijn eigen paarden niet meer zadelmak laat ik liever aan een ander over.
Ik erger mij alleen wel eens aan die lui die een paard met drie in rijden met met drie jaar en twee maanden rustig op de wedstrijden rondtuffen en twee proeven rijden en dat ieder weekend doen.
Aan de andere kant erger ik mij ook wel eens aan anderen zoals een kennis van mij dat paard is vijf al anderhalf jaar onder het Zadel en nog steeds niet doorsluiten, verlichte zit bij aangalopperen en iedere keer tegen iedereen zeggen ja maar mijn paard is net onder het zadel. en het is echt een superbraaf paard en die is er al lang aan toe. Ik sluit hem namelijk wel door en hij pakt alles probleemloos op.

Te snel is dus niet goed maar te langzaam ook niet.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:03

Ik heb eerlijk gezegd liever zelf een paard dat wat ouder is. Ik ben geen "jonge paarden mens" gewoon omdat ik geen ene bal geef om dat wiebelige, jonge grut dat nog alles moet leren. Kwestie van persoonlijke smaak dus.... :J

Ik heb dus eigenlijk liever een 5 of 6 jarige die ik nog moet corrigeren dan een jonkie die ik moet LEREN.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:37

Ik ben een echt jonge paarden mens.............ik vind het helemaal geweldig, dat jonge grut dat vol vertrouwen staat te wachten op de volgende stap........... helemaal goed Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:41

Dat corrigeren is ook irritant hoor.

Ik ben meer een fijnslijper. Ik vind het gesleutel aan een chamngement veel interessanter dan het rijden van een 4-jarige. Toch doe ik de beginfase liever zelf omdat je dan weet dat het leuk word als ze 6 zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:55

kiana schreef:

Juist de paarden die veel aanbieden worden kapot gereden, of geestelijk omdat het paard het uiteidelijk toch niet verwerken kan, of lichamelijk.

Ik denk dus niet per defenitie, maar het is idd wel moeilijk om een goede balans te vinden. (Ja, niet voor dat talentvolle paard Knipoog )

Maar de stelling van CGJ over de OS klopt imo wel.

Er is op zich een stelling van de maken dat je je altijd paarden voluit rijdt om er het maximale uit te halen (ook op latere leeftijd).

Als dat goed gaat heb je een topper, als het slecht gaat staat ie op zijn 13e in het land met een pony, maar heeft ie intussen wel op het WK gelopen. Je had het ook kalmer aan kunnen doen en genoegen nemen met nationaal GP.

Ik heb daar zelf geen mening over. Het hangt namelijk nogal van je doel af en de belangen die daarbij spelen moet je tegen elkaar afwegen.

Ik vind als ik om mij heen kijk wel dat er vaak té omzichtig met jonge paarden omgegaan wordt. Maar dan meer in de zin dat ze eerst 3 jaar mogen lanterfanten en dan als 6-jarige in 1 keer vol aan de bak moeten 'omdat ie er nou aan toe is'. Dat is ook vragen om problemen. Uiteindelijk gaat het om een geleidelijk opbouw in belasting. En het verschilt per paard waar je daarin de balans vindt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:12

En dan weegt het financiele weer boven het humane. Dus belangen wegen zwaarder dan het lichamelijke en geestelijke welzijn van het dier. Jammer hoor om zo misbruik te maken van een dier. Een paard moet zijn tijd gewoon krijgen. De toppers kunnen met 13 nog wel op de OS rijden of wereldkampioenschappen aan. Tijd is iets wat we in de hectische perioden vaak niet meer hebben en dat is jammer. Bovendien het paard vraagt er niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:15

waarom is het slecht om dat financiele belang mee te laten spelen? Ik ken geen paard dat beter behandelt word dan bovengenoemd paard.

Je kunt nu eenmaal niet ontkennen dat er voor een grote groep mensen enorm financiele belangen meespelen.

Ik heb ook wel eens een paard weggebracht dat ik met heel veel moeite misschien nog wel een keer had kunnen oplappen, en misschien had ie wel recreatiepaard kunnen worden, en ik had hem ook nog 20 jaar in de wei kunnen zetten en dat had ie waarschijnlijk nog leuk gevonden ook. Kostte echter teveel geld. Dat is dus ook een financieel belang, ben ik nu een slecht mens?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:18

De vruchten plukken wanneer ze rijp zijn, en dat is per paard verschillend!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:41

Ik zou geen keus kunnen maken tussen A en B. Met beide opties lijkt me op het eerste gezicht niks mis. Dus afhankelijk van wel paard het beste bij mij past zou ik pas gaan kiezen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:49

Ik zou voor het groene paardje gaan. Dat heb ik dit jaar ook gedaan. Maar is dit groene paardje geen 3, maar al 5. Heb trouwens ook een helemaal groene merrie ingereden(is 3) die nu een fijne B proef loopt.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:03

LDRD schreef:
B. Hetzelfde paard maar deze weet inmiddels wat de bedoeling is van longeren en heeft al eens voorzichtig een zadel opgehad, meer niet. Deze heeft dus eigenlijk tot op heden voornamelijk nog op de wei gelopen.

Omdat het paard wat meer tijd voor zichzelf heeft gekregen, 3 jaar is mooi om er mee te beginnen vroeger hoeft niet.
Nog liever zou ik het hebben dat dit paard een half jaar ouder is en al een ruiter op zijn rug gewend is. Ik maak zelf namelijk geen paarden zadelmak.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:39

ik heb nu een 3.5 jarig paard die heb we gekocht toen ze 3¼ oud was.. Ze kon een beetje draven en stappen. We zijn nu een btje bezig met leren rechtlopen enzo.. Dus ik ozu wel voor B kiezen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:54

gijsenkim schreef:
Ik ben een echt jonge paarden mens.............ik vind het helemaal geweldig, dat jonge grut dat vol vertrouwen staat te wachten op de volgende stap........... helemaal goed Haha! Haha! Haha!

Dat had ik heeeeelemaal nog niet in de gaten hoor Knipoog Haha!

Maar het is leuk om te lezen hoe jij altijd met het jonge aanstormende talent bezig bent, zeker wel

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:59

Zep schreef:
Dat corrigeren is ook irritant hoor.

Ik ben meer een fijnslijper. Ik vind het gesleutel aan een chamngement veel interessanter dan het rijden van een 4-jarige. Toch doe ik de beginfase liever zelf omdat je dan weet dat het leuk word als ze 6 zijn.

Zo ver als jij nu zegt hoeft het voor mij nog geeneens, het mag ook het grovere corrigeerwerk zijn. Ik kan er zo'n enorme kick van krijgen als ik een paard zo ver krijg dat hij zijn slechte gewoontes (die uiteraard aangeleerd zijn door slechte of onwetende ruiters) aan de kant zet voor mij en zich aanbiedt om het voortaan wél goed te doen!
En als dat betekent dat hij nu ein-de-lijk in de goede galop aanspringt, en ook nog zonder te bokken vooraf (om een voorbeeld te geven) dan ben ik helemaal gelukkig. Jammer genoeg komt me dit steeds minder vaak voor omdat ik uitsluitend mijn eigen knollie rijd die toch aardig in africhting is, maar ook hier heb ik genoeg nog van te leren!

Over hetgeen je zegt "omdat het met 6 jaar leuk wordt" kan ik zeggen dat ik het helemaal met je eens ben, maar ook eerlijk beken dat ik daar gewoon minder geduld voor heb. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:04

Een paard wat een halfjaar onder het zadel is moet toch echt een L proef kunnen lopen hoor! En daarvoor hoef je er niet 6 keer per week een uur op te zitten. Gewoon 3 a 4 keer per week een half uurtje is zat.

Het maakt mij niet uit welk paard van de bovenstaande, gewoon degene die mij het meeste aanspreekt.

Liever een dier wat als driejarige in het voorjaar zadelmak is gemaakt en netjes is aangereden, dan zoeen waar men maanden mee heeft lopen tutten omdat ie nog zo "jong " is.

Training behoren ze beter van te worden namelijk, niet slechter!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:05

LDRD schreef:
Stel je kan een 3 jarig (hij is toevallig jarige vandaag Clown ) dressuurgefokt paard kopen. Zeer goed bewegend paard dat veel mogelijkheden heeft voor een dressuurcarriere. Geld speelt even geen rol.
Welk paard koop je liever en waarom:

A. Dit paard is goed onder het zadel, sterker hij kan zo een B proefje redelijk lopen. Kortom, is met 2.5 jaar aangereden en daarna ook doorgereden.

B. Hetzelfde paard maar deze weet inmiddels wat de bedoeling is van longeren en heeft al eens voorzichtig een zadel opgehad, meer niet. Deze heeft dus eigenlijk tot op heden voornamelijk nog op de wei gelopen.

Dit is geen realiteit, maar ik ben gewoon erg benieuwd aan welk paard jullie de voorkeur zouden geven, met welke motivatie.

Uhm eigenlijks voor B , omdat je dan op je eigen manier je paard kan inrijden.
En heb je dus ook geen geklungel met een andermans rijstijl zo als hij het het paard heeft aangeleerd bla bla bla.

Maar natuurlijk is zadelmak mooi, iig zo ver dat er iemand op kan, de rest kan je zelf Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:06

Pipo schreef:
Een paard wat een halfjaar onder het zadel is moet toch echt een L proef kunnen lopen hoor! En daarvoor hoef je er niet 6 keer per week een uur op te zitten. Gewoon 3 a 4 keer per week een half uurtje is zat.

Het maakt mij niet uit welk paard van de bovenstaande, gewoon degene die mij het meeste aanspreekt.

Liever een dier wat als driejarige in het voorjaar zadelmak is gemaakt en netjes is aangereden, dan zoeen waar men maanden mee heeft lopen tutten omdat ie nog zo "jong " is.

Training behoren ze beter van te worden namelijk, niet slechter!

Wel EN niet mee eens....

Ligt aan het paard, het ene paard is gewoon wat moeilijker in het begin misschien, daar valt het kwartje wat later. L is niet spectaculair hoog uiteraard, maar er tellen zo verschrikkelijk veel factoren mee, dat je dit imo niet zondermeer kunt stellen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:10

DePennyBitch schreef:
Wel EN niet mee eens....

Ligt aan het paard, het ene paard is gewoon wat moeilijker in het begin misschien, daar valt het kwartje wat later. L is niet spectaculair hoog uiteraard, maar er tellen zo verschrikkelijk veel factoren mee, dat je dit imo niet zondermeer kunt stellen vind ik.

Ik vind van wel. Een L proefje moeten ze netjes nageeflijk lopen, een rechte lijn, een pasje vooruit in de galop en een pasje opzij. Dat zijn allemaal dingen die je gelijk al aanleerd dus dat moeten ze wel kunnen lopen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:17

Pipo schreef:
Ik vind van wel. Een L proefje moeten ze netjes nageeflijk lopen, een rechte lijn, een pasje vooruit in de galop en een pasje opzij. Dat zijn allemaal dingen die je gelijk al aanleerd dus dat moeten ze wel kunnen lopen.

Maar jij gaat er van uit dat het per definitie allemaal aangeleerd is, dat is denk ik niet juist.

Wat ik bedoelde is - sommige paarden zijn nog zo jong en slungelig, die geef je dan gewoon nog meer de tijd om te groeien en te wennen aan het ruitergewicht.

zou je dan een proef willen gaan rijden terwijl het paard er iig geestelijk nog niet aan toe is, dan ben je verkeerd bezig imo