Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kitten schreef:Omdat dat pas per 1 januari a.s. ingaat ??
Fitzroy schreef:Als het per 1-1-2005 een wettelijke verplichting zou worden, dan zou het niet pas per 1-1-2006 verplicht worden tot en met de ZZ-Zwaar in wedstrijdverband, maar al een jaar eerder.
Ik geloof er dus ook niet zoveel van.
Kitten schreef:Lijkt mij ook, maar hoe zoek je zo iets op?
Wouter24 schreef:Leuk stukje gevonden op sport.nl
Paardrijongevallen?
Per jaar treden er circa 77.000 sportletsels op tijdens paardrijden (Schmikli e.a., 2001). Bijna de helft (47%) hiervan moet hiervoor medisch behandeld worden. 10.000 hiervan komen op de Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Qua kansberekening is het over-all risico 1-2 ongevallen per 1000 paardrij-uren. Daarmee is paardrijden minder gevaarlijk dan skiën, teamsporten (zoals voetbal, volleybal, handbal) of racket- en gevechtsporten.
Alleen de ernst van bepaalde letsels is dusdanig dat paardrijden wel in de top-5 van sporttakken staat, indien gekeken wordt naar het aantal ziekenhuisopnames door een paardrij-ongeval. Zo lopen ruim 450 ruiters per jaar hersen- of schedelletsel op. Ook pols- en beenbreuken of inwendig letsel (lever, milt, nier) komen relatief vaker voor als gevolg van een val van het paard. Dus preventie is zeker op zijn plaats.
Katja schreef:Volgens mij zijn er ook niet zo heel erg veel gevallen van hoofdletsel in het voetbal.
CGJ12 schreef:Maar stel nu dat er een wettelijke helmplicht komt voor fietsers.
Daar is ook veel sprake van dergelijke letsels.
Zo'n helmplicht komt er nóóit aangezien de wetgever beseft dat velen dan de auto kiezen ipv de fiets.
CGJ12 schreef:Volgens mij moeten de Z-ruiters en bloc gelijk ageren tegen die aanstaande regel.
Het niet-ageren wordt door de KNHS gezien als een buitenkans om het te gaan invoeren.
Indien de KNHS overtuigd was van het nut, en geen problemen zou verwachten werd het allemaal gelijk ingevoerd. Die Z helm-verplichting stellen ze niet voor niks een tijdje uit.......... ![/b]
Alane schreef:Overgangsregelingen zijn er vaker geweest... per 1-1-2004 is een paspoort verplicht voor paardachtigen echter/tenzij en als....
idem voor de chip verplichting...daar gelden ook overgangsregelingen....
autogordels zijn ook verplicht behalve tenzij enz....
Als de reglementswijziging nog geen feit is zullen de leden het via hun verenigingen moeten zien tegen te houden.. dmv een stemming binnen de verenigingen die dan het ALV-besluit vereniging meenemen naar de daarbovengestelde trede op de vergaderstructuur ladder...
Zijn de KNHS vegaderingen besloten of open en mag je optreden als...
dat zou je kunnen proberen uit te vinden en of er veto-recht bestaat op bepaalde artikelen of alle artikelen van het hhr of de anderen reglementen die hierop van toepassing kunnen zijn....gelijk aan eventuele gestelde en accoord bvevonden fusievoorwaarden van de verschillende bonden...