Chippen dan nu toch verplicht :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:51

Tessebes schreef:
En bij vervoer over de weg?
Bij het toedienen van medicijnen waardoor je paard niet meer geschikt is voor consumptie?

Ik heb al 50.000km rondgereden met paarden en ik ben zegge EEN keer gecontroleerd op het gebruik van rode Diesel! De douane vond het toen wel grappig dat het paard mee kon kijken.
Er zijn geen medicijnen te krijgen die een wachttijd hebben van meer dan 28 dagen, waar heb je het dus over. Bovendien, waar laat je de informatie over die medicijnen? Juist, in het paspoort; je kunt immers geen info in de (zeeer fraudegevoelige) chip stoppen.

Heeft iemand zich al gerealiseerd dat als ze je onderweg aanhouden en zeggen dat het paard wat je bij hebt niet het paard is waarvan je het paspoort toont, dit laster is. Immers jij hebt gelijk, tenzij anders bewezen. Degene die mij dus dwingt tot een DNA-analyse heeft gelijk ook een aangifte van laster tegen zich lopen, mag ie z'n borstje natmaken......

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 13:02

Even voor de duidelijkheid, ik ben tegen chippen. Verder verzin ik die regeling over die medicijnen niet, dat staat gewoon op de site van de PVE.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:36

ikke schreef:
Het chippen van honden en katten is afgeschaft, vast niet zonder reden,

Honden met stamboom worden nog steeds gechipt hoor. Helaas is het niet meer verplicht voor handelaren om hun pups te chippen.
Daar zijn verder geen duistere redenen voor, behalve dat het controleren van de handel waarschijnlijk teveel geld kostte.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 13:40

ThePast03 schreef:
Honden met stamboom worden nog steeds gechipt hoor. Helaas is het niet meer verplicht voor handelaren om hun pups te chippen.
Daar zijn verder geen duistere redenen voor, behalve dat het controleren van de handel waarschijnlijk teveel geld kostte.

Ik vind dit toch duister genoeg:

Citaat:
De Dierenbescherming is woest over het besluit van minister Veerman om per vandaag het verplicht identificeren met een chip of tatoeage van honden en katten af te schaffen. Tot vandaag waren onder meer asielen, pensions en hondenfokkerijen hiertoe verplicht. Volslagen onverwacht publiceerde Veerman eergisteren zijn ’Vrijstellingsregeling dierenwelzijn’ in de Staatscourant. Door de regeling er zo door te drukken, hoeft hij niet in debat met de Tweede Kamer over deze omstreden kwestie. De Dierenbescherming vreest vooral gesjoemel in het malafide circuit.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:43

[quote="Tessebes]

Citaat:
De Dierenbescherming is woest over het besluit van minister Veerman om per vandaag het verplicht identificeren met een chip of tatoeage van honden en katten af te schaffen. Tot vandaag waren onder meer asielen, pensions en hondenfokkerijen hiertoe verplicht. Volslagen onverwacht publiceerde Veerman eergisteren zijn ’Vrijstellingsregeling dierenwelzijn’ in de Staatscourant. Door de regeling er zo door te drukken, hoeft hij niet in debat met de Tweede Kamer over deze omstreden kwestie. De Dierenbescherming vreest vooral gesjoemel in het malafide circuit.
[/quote]

Wat vind je er duister aan? Dat de DB woest is dat chippen niet meer verplicht is of dat minister Veerman het hele honden en kattenbesluit onderuit geworpen heeft, waarvan chippen een van de verplichtingen was?
Dit besluit van Veerman heeft niets, maar dan ook niets met het chippen op zich te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:44

ThePast03 schreef:
Wat vind je er duister aan? Dat de DB woest is dat chippen niet meer verplicht is of dat minister Veerman het hele honden en kattenbesluit onderuit geworpen heeft, waarvan chippen een van de verplichtingen was?
Dit besluit van Veerman heeft niets, maar dan ook niets met het chippen op zich te maken.

En waarmee dan wel?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:48

Het hele honden en kattenbesluit is verdwenen en daarmee ook de chipverplichting voor handelaren etc. Waarom Veerman dat heeft gedaan is mij ook een raadsel. De controle op het besluit was te duur ofzo?
Leuk hoor, die handelaren/broodfokker kunnen nu dus ongestoord hun gang gaan.
Zoals gezegd worden rashonden met stamboom nog wel gewoon gechipt en een beetje zichzelf respecterende handelaar/gelegenheidsfokker chipt ook nog altijd zijn pups.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:52

Het hele verhaal, inmiddels is er uitstel tot 2006:

21-10-2003: Dierenbescherming woedend over intrekken wetgeving
De Dierenbescherming is woedend over het voorstel van minister Veerman om het Honden- en Kattenbesluit (HKB) in te trekken. Dit besluit is er onder meer om de handel in honden en katten binnen de perken te houden. Eind jaren zeventig werd namelijk duidelijk wat de gevolgen zijn van het ontbreken van regels: hondenfokkers en -handelaren in het duistere circuit, met beelden van uitgemergelde fokteven die moesten fokken tot ze er letterlijk dood bij neervielen en pups die totaal ondervoed, ziek en onder de parasieten verkocht werden. Daarom is in de jaren tachtig het Honden- en Kattenbesluit ontwikkeld.

Met het Honden- en kattenbesluit zijn er broodnodige regels gekomen om deze misstanden te kunnen aanpakken. In het besluit staat dat fokkers en handelaren alle pups moeten chippen en registreren en dat ze moeten vertellen hoeveel dieren ze aankopen, geboren laten worden en verkopen. Daarnaast staat in het besluit vermeld hoe groot de hokken moeten zijn, hoeveel nestjes een hond mag krijgen en welke vaccinaties verplicht zijn om zo ook het welzijn van de dieren te waarborgen. Helaas ziet het er nu naar uit dat de overheid deze wetgeving niet wil handhaven. Een regelrechte ramp!

Wij vrezen wantoestanden in de wereld van hondenfokkers. Minister Veerman wil de verantwoordelijkheid voor het dierenwelzijn nu overlaten aan de sector. De marktpartijen moeten maar regels maken en elkaar daar aan houden. Onaanvaardbaar! Hoe kan een overheid nou verwachten dat handelaren die op geld uit zijn, zich iets aantrekken van dierenwelzijn? Het gevolg is dat nog meer pups slachtoffer zullen worden van deze gewetenloze handel. Zelfs als de Dierenbescherming grote wantoestanden constateert, kunnen we weinig beginnen omdat in de wet niet beschreven staat waar het bedrijf aan moet voldoen. De Dierenbescherming is dan ook verbijsterd en dringt er bij de minister op aan het Honden- en Kattenbesluit te behouden. Vorige week al heeft de Dierenbescherming de minister aangeboden om de Stichting Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming in te zetten voor de controle op de naleving van het HKB.

(edit) aanvulling:

Februari 2004
De Dierenbescherming is blij met het feit dat minister Veerman het Honden- en kattenbesluit (HKB ’99) tot 2006 wil handhaven.

Chippen is dus nog steeds verplicht!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 14:00

Aanvulling; per 2 april 2004 is het alsnog afgeschaft. Chippen is dus niet meer verplicht. (dit gaat dus over dat honden en kattenverhaal)
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 17-09-04 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:01

Dat is toch al eerder verplicht? tegen mij was gezegt per 1januari 2004
Ik weet het verder niet, ik heb het meteen laten doen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:19

Ik vraag het maar ff hier, kijken meer mensen namelijk.

Een paard op naam laten zetten bij het stamboek kost voor mij heel erg veel geld. Omdat het toch niet de papieren zijn waar hij zijn waarde van moet hebben, maakt het mij ook geen *piep* uit of die wel of niet op mijn naam staan.
Zou ik nu een gewoon paspoort kunnen aanvragen voor mijn paard bij het NRPS ofzo en dus niet bij het dure stamboek? (het scheelt mij algauw 150 euro...)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:29

yep, je kan bij elke erkende instantie je paard laten chippen en eventueel van paspoort laten voorzien zonder lidmaatschapsverplichting, je kunt bijv. je KWPN-er laten chippen door het welshstamboek Haha!

Citaat:
Bovendien, waar laat je de informatie over die medicijnen? Juist, in het paspoort; je kunt immers geen info in de (zeeer fraudegevoelige) chip stoppen.

hoe wil je dan frauderen met die chip? hoor vaker dat ze fraudegevoelig zijn, echter niemand vertelt hoe en/of waarmee..
en dat met die laster bij controle.... lijkt me wel stug.. kun je de politie ook gelijk afschaffen...

Over onverzekerbaar: Alles is te verzekeren voor ieder bedrag echter zal de premie er ook evenredig zijn..... En wie zou de waarde bepalen en hoe? Een Salinero bijv. heeft voor mij absoluut geen waarde (ik fok met A-welshjes Haha! ) terwijl mijn jaarling voor mij ontzettend veel waarde heeft...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:44

Alane schreef:
hoe wil je dan frauderen met die chip? hoor vaker dat ze fraudegevoelig zijn, echter niemand vertelt hoe en/of waarmee..

Als ik hier ga vertellen hoe de chip onklaar te maken, dan ben ik ook strafbaar, dus nee ik ga het jou niet vertellen.
Als elektrotechnicus is mij de werking van de chip volkomen duidelijk en weet ik dus ook hoe de boel om zeep te helpen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:07

Tessebes schreef:

Citaat:

Dat gesjoemel in het malafide circuit is nog nooit gestopt door
het choppen, hoor. Dan gaan de hondjes naar het buitenland,
net zo makkelijk.

Dat ook het paspoort en chipgedoe een wassen neus is blijkt wel
uit het verhaal van de gestolen Fjord (hij is terecht!) van deze
week:

[PP] Jordy Gestolen, Update: Hij is terecht!

Paardje is twee keer zonder navraag doorverkocht, heeft 'vreemde'
kale plekken in de hals >;) en is gevonden dankzij actieve en oplettende
burgers .

Paspoort en chip blijken dan wel zoveel 'waarde' te hebben, dat de
officier alleen maar goed kon vinden dat het paardje bij de nieuwe
eigenaar mocht blijven tot de dief achterhaald en het aankoopbedrag
terugbetaald was. Clown

Dankzij medewerking van die nieuwe eigenaar hebben ze het paardje
kunnen terugkopen.

Scheve mond

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 17:19

Een paspoort schijnt geen bewijs van eigendom te zijn. Het chipnummer staat in het paspoort. De chip is dus ook geen bewijs van eigendom. Stom gedoe. Boos!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:55

Nou heb ik dit allemaal gelezen en ik snap het nog even niet. Ik heb een shetlander van 30 jaar, waarvan ik niet denk dat ie nog een jaar leeft. Ik vind het dus onzin om m nu nog te laten chippen, anders had ik het wel gedaan..maar goed. Ben ik nou verplicht deze nog te laten chippen? En als hij deze winter ongechipd overlijdt, halen ze hem dan wel op?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:43

ikke schreef:
Als ik hier ga vertellen hoe de chip onklaar te maken, dan ben ik ook strafbaar, dus nee ik ga het jou niet vertellen.
Als elektrotechnicus is mij de werking van de chip volkomen duidelijk en weet ik dus ook hoe de boel om zeep te helpen.

Onze duiven hebben ook chipringen (daar is met een hamer op te slaan, op die chipringen die te verwijderen zijn, om ze onklaar te maken, maar dat zal je niet bedoelen Haha! )

Waarom ben je dan strafbaar als je uitlegt hoe een chip werkt en hoe je die werking "uit" kunt zetten?
Je kan op www ook vinden hoe je een bom kunt bouwen..doen is een ander verhaal Tong uitsteken

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:00

Naja, wil je je pony afvoeren, moet hij eerst gechipt worden, om darana alsnog dood te gaan

heb touwens Arzu wel netjes gechipt + paspoort

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 22:57

Volgens mij hoef je je paard voor de destructie voorlopig nog niet gechipt te hebben. Voor de slacht per 1-1-2005 wel.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:00

Het hele gedoe van chippen is ontstaan vanuit de gedachten om consumenten van paardenvlees te beschermen. Vergeleken met rund en varkensvlees is er geen of nauwelijk controle wat de paarden in hun leven krijgen aan medicamenten. Iets wat dus wel nauwlettend gebeurt bij runderen en varkens. Voor de PVV is het paard een slachtdier en wordt dus als zodanig beschouwd wat regelgeving betreft. Omdat er tot op heden dus geen goede registratie was van de paarden en absoluut geen registratie van toegediende medicamenten is nu het paardenpaspoort tot leven gekomen. Daar hoor je dus ook door je dierenarts medicamenten in te laten zetten wat schadelijk zou kunnen zijn voor de consument.

Bedoeling van de chip is om goed te kunnen garanderen dat het geslachte paard ook daadwerkelijk bij het boekje hoort met de vermelde medicamenten. Dit dus allemaal ter bescherming van de consument.

Een bijkomend effect wat we later allemaal me te maken krijgen is dat we dus met de paspoort onder de arm naar de dierenarts moeten. In 2005 wordt het verstrekken van een aantal goed werkende wormmiddelen ook alleen verkocht door dierenartsen en moet ook geregistreerd worden in het paspoort. Vraag me af of de bedenker van het paspoort wel gerealiseerd heeft dat de pagina's voor dit soort info veels te weinig is.

Je kan in je paspoort laten opnemen dat jou paard niet gebruikt mag worden voor menselijke consumptie. Dat betekend dat het paard dus NOOIT geslacht mag worden, dus ook niet door een volgende eigenaar mocht jij je paard verkopen. Voordeel is echter wel dat de dierenartsen niet meer beperkt zijn in geven van medicamenten die schadelijk zijn voor menselijke consumptie (waaronder de ouderwetse bute).

Dit is dus de werkelijke reden van het paspoort en de chip.

Chippen hoeft dus niet, DNA mag dus ook. Zie www.invisio.nl/antichip voor verdere info over aanvragen van ontheffingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:59

Eleonoor schreef:
... Dat betekend dat het paard dus NOOIT geslacht mag worden,.
Bedoel je dat paarden niet meer door een slager afgemaakt mogen worden (en voor destructie afgevoerd) en dus altijd 'thuis' afgeschoten/gespoten moeten worden ??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:10

nee, geslacht voor menselijke consumptie zal ze bedoelen.....

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:15

Huh... ik dacht dat het vanaf 1 januari 2004 al verplicht was Verward .
Of was dat alleen voor over de openbare weg?
Santos die is in april nog zonder chip in de trailer geweest... over de snelweg nog wel Bloos . Niet dat het zover was, ik denk okngeveer 30 km ofzo.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:47

Sugarmiss schreef:
Bedoel je dat paarden niet meer door een slager afgemaakt mogen worden (en voor destructie afgevoerd) en dus altijd 'thuis' afgeschoten/gespoten moeten worden ??

Zoals Alane al goed had gecorrigeerd, ik bedoelde slacht voor menselijke consumptie. Noodslacht en afvoer naar destructie mag altijd nog.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:20

bij ons op stal worden vanmiddag alle jonge paarden totemet 3 jaar gechipt.
ik ben er niet tegen, eerst was er de brandmerk, nou dat is veel erger dan een klein prikje.
en ik laat mijn kat ook chippen, voor het geval dat hij wegloopt.