Met sporen rijden op manege...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:06

Anky weet natuurlijk ook wel wat ze met haar benen doet... Dat lijkt me toch wel een verschil...

Verder vind ik dat het van de ruiter en het paard afhangt of je wel of niet op een manege met sporen zou mogen rijden. Als je je benen stil weet te houden en dat wordt ook bevestigd door de instructeur en je gebruikt de sporen om je hulpen te verfijnen en niet om sneller te gaan... waarom niet zou ik dan zeggen.

Met wat N0uskal0ver zegt ben ik het niet eens. Ik zou geen wedstrijden starten als je je paard niet op je been voorwaarts kunt houden. Dat is toch wel een basisvereiste. Er zijn veel oefeningen te verzinnen om je paard aan het been te zetten, maar sporen horen daar niet bij, naar mijn idee. Als ondersteuning wel, maar dat is wat anders.

Ik heb sinds een paar weken weer privéles en mijn sporen zijn mijn kast nog niet uit geweest in de tussentijd. Eerst weer de basis van snel reageren op het been, mijn been, niet mijn spoor. Het heet tenslotte niet aan de spoor zijn... Vind ik dit weer bevestigd, dan ga ik weer met sporen rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:22

nogal een achterlijke vergelijking om een manegeruiter (niet minachtend bedoeld, ben zelf ook op de manege begonnen) met Anky te vergelijken....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 22:25

En bedankt he?!

Ik heb maybe een verkeerd voorbeeld genoemd maar een heleboel ruiters die wedstrijden rijden, en dan bedoel ik voornamelijk in de M of hoger, die rijden met sporen...en dan weet ik wel dat die over het algemeen een goede beenhouding hebben maar ruiters op een manege kunnen dat ook wel hebben hoor!!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:05

Aphrodite schreef:
En bedankt he?!

Ik heb maybe een verkeerd voorbeeld genoemd maar een heleboel ruiters die wedstrijden rijden, en dan bedoel ik voornamelijk in de M of hoger, die rijden met sporen...en dan weet ik wel dat die over het algemeen een goede beenhouding hebben maar ruiters op een manege kunnen dat ook wel hebben hoor!!!

Mensen vanaf M gebruiken de sporen niet om hun paarden meer voorwaarts te krijgen, dat is het verschil. Ik hoor hier steeds als argument van de manegeruiters die met sporen rijden, dat ze hun paarden zo beter voorwaarts krijgen - en daar zijn sporen NIET voor bedoeld. Dan heb je de werking van sporen gewoon niet begrepen.

Als je een spoor nodig hebt om een paard meer voorwaarts te krijgen, dan is er daarvoor al een heleboel mis gegaan. Een paard hoort op je kuit te reageren, zoniet, dan heb je daar je zweep voor als ondersteuning, niet de spoor. Een spoor gebruik je bijv bij de zijgangen, om wat betere/fijnere aanwijzingen te kunnen geven.

Zolang mensen nog denken dat het paard met sporen vooruit gekregen moet worden, zouden ze van mij niet met sporen mogen rijden... Ik heb ook op de manege zonder sporen leren rijden, ben ze pas gaan gebruiken toen ik een eigen paard had (en eentje die mega-voorwaarts is), en op aanwijzing van mijn instructeur. Nu rij ik al weer jaren zonder, ook zonder zweep trouwens.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:27

Ik rij al jaren op een manège, 12 ofzo. En een paar jaar geleden hebben ze me voorgesteld om even met een spoortje te rijden omdat ik gewoon echt iets tekort kwam in het verzamelen in galop ... Moest keihard doorwerken met mijn benen en zit om hem aan het lopen te houden.
Helaas geen spoortjes aan mijn pootjes, voel me daar nog lang niet klaar voor en de kans dat daar iemand constant zei "je doet het goed" of "je doet het fout" lijkt me op een manège vrij klein. En ik wilde het grote lieve paard niet lek prikken Schijnheilig.

Het lijkt mij dan ook niet praktisch, er is relatief weinig controle in manègelessen, zeker op een buitenrit houden ze je al helemaal niet meer in het oog. En verfijnde hulpen lijken mij ook niet nodig zolang je enkel standaard oefeningen rijdt. Op een manège blijft het moeilijkere werk toch vaak uit.
Maar natuurlijk als een manègeruiter het kan gebruiken en er op een verantwoorde manier mee om kan gaan, dan kan de instructrice besluiten van spoortjes aan te doen. Alleen kan ik me niet voorstellen dat dat voor een volledige groep zou gelden ....

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:36

Ik heb vroeger ook op de manege met sporen gereden. Maar het was niet zo dat iedereen ermee mocht rijden. Dat lag heel erg aan de ruiter en aan het paard. Het was zeker niet standaard.

Ik rijd buiten ook met sporen dat komt puur omdat Simon gauw erg afgeleid is. Met het spoortje zorg ik ervoor dat hij mij niet "vergeet", en dat werkt bij Simon buiten beter als een zweep. Terwijl ik juist in de bak meestal zonder sporen rijd.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:40

Bij ons op de manege mag niemand met sporen rijden, en ik vind dit een hele goede regel. Ik ken eerlijk gezegd weinig ruiters die een stille beenligging hebben onder de manegeruiters. Op mijn vorige manege mocht het wel, en ik heb zelf ervaren dat het niet bevorderlijk is als andere mensen wel met sporen rijden en jij dan niet.
Als je M2 oefeningen doet met een manegepaard kan ik het wel begrijpen, als je de sporen tenminste gebruikt om je hulpen te verfijnen, maar sporen gebruiken om ze vooruit te krijgen? Dat is echt een hele foute!!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:43

Aphrodite: Iedereen die met sporen rijdt zonder goede controle over z'n benen te hebben is fout bezig: OOK als ze M of Z starten (en zoals ik zei: ik ken er ook een die Z start).
Een spoor is op zich niet bedoeld om voorwaarts te drijven, maar om hulpen te verfijnen. NOOIT moet de spoor bij elke drijvende hulp in actie komen, zoals je bij heeeeel veeeeel mensen ziet.
Je mag een spoor best eens gebruiken om je paard even weer attent te maken op je voorwaarts drijvende lichte kuithulp, maar dan gebruik je hem dus heel kort en zelden, net zoals (als het goed is) de zweep.
Als je je onderbeen niet stil kunt houden, en je voeten niet parallel aan je paard, kun je onmogelijk je spoor controleren (Anky kan dat dus wel, manege ruiters zelden, veel wedstrijdruiters in de basis ook niet).
Misschien is dit een goed ezelsbruggetje voor je:
Sporen moeten slechts sporadisch worden ingezet

n0uskal0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:12

PriscaZ, als die persoon nou heel graag wil starten en zijn paard gewoon voorwaarts wil...het lijkt niet en met sporen lukt het wel....warom zou je het dan niet gebruike ?? :s Ik zou dan ook niet starten.....maar die persoon zou wel...ik denk dat sporen dan wel een goede oplossing is. Ik ben gewoon voor sporen dat je die wel gebruiken mag....Maar als mensen er tegen zijn dan moeten zij dat zelf wete!! Knipoog

n0uskal0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:13

jha mijn nederlands is niej zo heel goed Tong uitsteken

n0uskal0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:07

QQQQ met jou ben ik het al helemaal neit eens! DAt je met sporen rijdt als je geen controle hebt over je benen! dat slaat helemaal nergens op!
Het is wel waar dat een spoor is om je hulp te verfijnen maar niet dat je helemaal geen controle over je benen hebt! Je krijgt je paard er mee voorwaarts door en hij gaat beter lopen!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:17

QQQQ zegt ook niet dat je geen controle over je benen hebt als je met sporen rijd .

QQQQ zegt alleen maar dat als je geen goede stille beenligging hebt je ook geen sporen moet dragen.

n0uskal0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:21

oooooooooo het spijt me verkeerd gelezen!! Lachen s0rry!!
Zijn jullie voor sporen of tegen ?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:23

Zoals met zoveel dingen heb ik er niets op tegen bij GOED gebruik. Helaas worden sporen maar al te vaak verkeerd gebruikt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:54

Ik rij zelf ook graag met sporen. Idd om die hulpen te verfijnen.
Ik rij al jaren paarden bij, dus neit meer op een manege. Ik heb nog geen wedstrijden, dus 'geen niveau'.
Idd zie je teveel verkeerd gebruik. Heel jammer. En vooral op maneges om hun paard voorwaarts te rijden.
Maar bedenk wel dat je zo'n paard daardoor wel fijner kan laten lopen. Want tenslotte is voorwaarts eerste vereiste. En als daar voor een doorgereden manegepaard een spoortje voor nodig is, vind ik het prima. Beter dan een niet voorwaarts paard dat z'n rug wegdrukt.
Wel vind ik dat alleen de ruiters met een stille beenligging dit mogen gebruiken.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:16

Freggel schreef:
Zoals met zoveel dingen heb ik er niets op tegen bij GOED gebruik. Helaas worden sporen maar al te vaak verkeerd gebruikt.

Hier sluit ik me bij aan, en dat vat de meeste reacties ook wel samen. Goed gebruik van sporen is zo min mogelijk IMO, en pas nadat je het eerst lief hebt gevraagd. Dus in mijn geval: eerst zachte beenhulp, geen reactie = stevigere beenhulp, nog geen reactie = spoor aanleggen (zeker niet prikken, maar ik praat ook over westernsporen met wieltjes), NOG geen reactie = afstappen en een biertje pakken *LOL* (geintje).

Ik heb wel eens op iemand zien rijden bij ons op de stal die (waarschijnlijk zonder er erg in te hebben) constant sporen gebruikte bij kuitdruk (bijv. van stilstand naar stap). Nou betrof het hier ook een redelijk stoicijns paard, wat daar ook niet erg van schrikt, maar dit vind ik niet eerlijk. Eerst lief vragen, dan pas stevig is mijn motto Haha! . Zo kan het paard leren te reageren op de lichte hulp ...

melaniieeeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:00

Bij ons op de manege wordt veel te snel met sporen gereden Ik vind het kunnen op een manege zolang het alleen wordt gebruikt bij paarden en mensen die er mee omkunen gaan enz!
Over dat alle manege paarden wel afgestompt zijn, slaat nergens op waarom zouden alle manege paarden per definitie af gestompt zijn als ze een maand op de manege staan?

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:17

melaniieeeH schreef:
Over dat alle manege paarden wel afgestompt zijn, slaat nergens op waarom zouden alle manege paarden per definitie af gestompt zijn als ze een maand op de manege staan?

Iedereen moet het op deze paardjes leren en iedereen rijdt anders en iedereen maakt weer andere afspraken met zijn paard waardoor er niet consequent met het paad omgesprongen word en daarvan raakt elk paard afgestompt en natuurlijk is het ene paard daar meer gevoelig voor dan het andere maar ook bij mij op de manege staan een heleboel paarden die ik erg afgestompt vind.

melaniieeeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:49

ja oke, er staan ook een heleboel afgestompte paarden, maar om nou meteen te zegge van; Oh die staat er al een maand, die zal wel afgestompt zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:13

Leuk dat alle maneges weer eens over een kam geschoren worden. Haha! Maarja, dat is bokt he. Knipoog

Grappig altijd hoe manegeruiters minachtend worden aangekeken, valt me ook in dit topic weer op. Alleen met een eigen paard hoor je erbij, en als je eenmaal een eigen paard hebt, dan horen sporen daar natuurlijk ook bij. Want heb je een eigen paard, dán begint het echte rijden pas, dán kun je alles, dán ben je wat hoor! Petje af! *LOL*

Moest ik even kwijt, aangezien bepaalde reacties hiero. Knipoog

En verder ben ik er ook geen voorstander van om met sporen te rijden op een manege. Alleen in bepaalde situaties, zoals bijv. Leo_american hier beschreef. Lachen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:24

Als je een correcte houding hebt en je benen op de plaats kunt houden, mag je van mij met een spoor rijden om je hulpen te verfijnen.
Als ik de foto van de topicstarter bekijk, moet er nog heel wat aan de houding gebeuren. Niet alleen aan de benen, ook aan de handen. Verder kan ik het niet zo goed zien. Het zadel past ook niet op de pony, het ligt ook erg ver naar voren, de schouder ligt niet vrij.
Nog even het volgende: Het maakt voor mij niet uit of je op een manegepaard rijdt, op het paard van de buurman, op je eigen paard. Het maakt ook niet uit of het een raspaard of een papierloos paard is, voor elk paard geldt, dat de ruiter het correct moet behandelen en berijden.
Iedereen veel rijplezier gewenst, met of zonder sporen....

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:23

Bij ons rijdt niemand met sporen. Als je aan het begin van de les gewoon consequent bijtikt als ze niet naar je kuit luisteren, hebben ze het na een paar keer heus wel in de gaten.

En het ligt puur aan je paard. De meesten op een manege weten niet hoe ze er mee om moeten gaan, rijden een uurtje in de week, dus ik ben er niet echt voor.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:26

WormBoy schreef:
Dan kun je ze nog wel dragen (vooral western-sporen: die rinkelen zo lekker ), als je ze maar niet (of heel weinig) gebruikt.

Rij je dan met sporen omdat ze zo leuk rinkelen? Verward

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:38

Rinkel westernsporen met belletje.... Jihaaa.. die zijn dus voor op de dansvloer

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:38

Met een belletje? Das ook leuk, muzikaal rijden, iets nieuws Haha!