NAV "schone brok"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:15

elibeest schreef:
ik heb ook een alternatief genezer voor mijn paarden (een holistisch therapeut/homeopaat) maar ik geloof echt dat wat hierboven beweerd wordt b*llsh*t is...
en van mijn arts heb ik dat toch nog nooit gehoord terwijl ik best al een poosje met m mee loop en hij toch echt al heeeeeeel wat jaartjes ervaring heeft...

Ik heb er ook een hard hoofd in dat het waar is, maar ik ben wel nieuwsgierig wat de onderbouwing dan is van zo'n iemand.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:18

ja dat zeker wel...

Maar heeft er al iemand ervaring met de Fybergy?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:27

Djilan schreef:
Marstall: nee
St Hippolyt: nee
Subli: nee

Havens: ja
Hartog: ja
Fyto Horsecare: ja
D'Hoogh: ja
Hippostar: ja
Cavalor: ja

De rest komt nog

Ben wel heel erg benieuwd naar de rest. Toppie dat je het uitzoekt OK dan!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:31

Djilan schreef:
Marstall: nee
St Hippolyt: nee
Subli: nee

Havens: ja
Hartog: ja
Fyto Horsecare: ja
D'Hoogh: ja
Hippostar: ja
Cavalor: ja

De rest komt nog

Dat is me nogal een lijst om niet vrolijk van te worden en betreft het dan brok en muesli's??

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:36

ziet er inderdaad niet vrolijk uit die lijst. Gelukkig hebben ze hier in de buurt welkoop kan ik Subli halen. Was net aan het zoeken naar een goede muesli voor mijn nieuwe paard (wil vanmiddag gaan halen) en dit maakt de keuze in ene veel gemakkelijker.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:33

Gerrie schreef:
Dat is me nogal een lijst om niet vrolijk van te worden en betreft het dan brok en muesli's??

In principe wel. Ik wilde eigenlijk alles pas neerzetten als ik van alle fabrikanten reacties had gehad. Maar er zijn veel mensen die graag al de tussenstand wilden.

Bovenstaande is dus ook nog niet verder uitgespecificeerd. In de definitieve lijst vemeld ik ook welke van de 3 ze gebuiken en of dit geld voor de muesli's en/of brokken...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:53

da's prima!

Ik wacht de definitieve uitslag wel af.

Goed werk!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:35

Weet er iemand waar je Hartog Lucerne in België kan krijgen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:55

Hoi,

Even over de lucerne. Lucerne wordt idd vaak gegeven aan paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Heeft te maken met het feit dat lucerne pectine bevat.
En de lucerne van Hartog en ook de andere merken in de BIT test zijn dus NIET gelijk getrokken qua calcium en fosfor !! Dus daar moet je zelf rekening mee houden. BIT adviseerde dus om zemelen bij te voeren, die bevatten veel fosfor. ( en ook nog eens veel zink, dat maakt de combinatie met lucerne helemaal ideaal ( volgens BIT dus )).

Helaas werd mij dus niet verteld waarom glans bij paarden vaak op lever danwel nier problemen duidt. Maar voor de rest heeft die man ( ik lees zijn site, dus hij behandeld mijn paard niet hoor ) toch best goede ideeen over voeren, voedingssupplementen etc.
Ik heb ook al eens een site van een osteopaat gezien, die ook erg tegen het gebruik van eenzijdige eiwitten was , zoals in lucerne, haver etc. .

Francis, jij hebt toch een paard wat snel te mager is ? Heb je al eens aan bietenpulp gedacht ? Dat schijnen ze veel te geven aan schrale paarden, is goed voor de darmen en bevat de "goede" soort koolhydraten. Alleen de meeste fabrikanten voegen er weer melasse aan toe ( In Engeland bestaat er speciale pulp zonder melasse, weer voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, Dengie is dat merk ).

Leuk hoor dat er nu al zoveel BOKKERS meelezen met dit topic !

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:58

O ja van Garvo (=Fyto horsecare )weet ik dat de BHT in hun (gezondheids) muesli's zit. volgens mij niet in de brok. De BHT zit in de vlaskafbrok die zij verwerken in de muesli. Dus de BHT zit verwerkt in ongeveer 20 % van de muesli. Wel weinig dus.

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:04

OOh en nog iets, in duits voer zoals St.Hippolyt en in feite ook Marstall zal geen BHT etc zitten, gewoon omdat in Duitsland de eisen mbt paardenvoer veel strenger zijn !!
Ik had ookal info gevraagd bij Noesenberger, dit bevat ook geen BHT etc .Ook weer een duits merk voer dus, die echt nadenken over allerlei dingen. Zo hebben zij ook voer wat bij weidegang alleen past ( zonder vit A en D3). Of wat dacht je van de mogelijkheid dat je maar 1 kilo hoeft te geven wat dan wel voldoende vit en min bevat ?! HELAAS dit voer is in Nederland niet verkrijgbaar Huilen

Groetjes,

Maris

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 21:28

in duitsland geproduceerde voeders zulolen idd geen BHT BHA of ethoxiquine bevatten
is daar idd verboden te gebruiken in voeding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:37

Het Engelse voer zoals D&H zal het denk ik ook niet bevatten. Maar ik heb hiervan nog geen bevestiging van de fabrikant.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:39

De ellende is dat Duits paardenvoer (en ook hondenvoer) moeilijk verkrijgbaar zijn, zeker in het westen
Anders zou ik er zeker achterheen gaan
Zelfs Subli is hier in de buurt niet makkelijk te krijgen, in Numansdorp zit een verkooppunt, maar die heeft alleen een of speciaal goedje, niet de brokken en de muesli's

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:05

Marstall ook?
Dat is dacht ik inmiddels redelijk in Nederland te verkrijgen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:07

Marstall zou ik eerlijk gezegd niet weten.
Mijn enige hoop doorvoor is Plaizier in Heerjansdam, dat ga ik volgende week even proberen, maar ik heb nog een halve zak voer staan, dus het heeft geen haast Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:20

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:50

Nope, alleen adviseurs, tenzij ik met mn neus kijk.
Aan het tel nr van de adviseur voor oa Zuidholland te zien, zit hij in de omgeving van Veenendaal

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:00

Ah, Veenendaal ligt niet bepaald in Zuid Holland Knipoog
Maar het is vast wel te krijgen!
Ik heb het ook een tijd gevoerd en het beviel prima.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:26

Hoi,

Ik had van de week een topic geopend om te vragen waar Marstall voeders te koop zijn. Ik kreeg de tip dat ze bij de Boerenbond/ Welkoop Marstall verkopen.
En anders mail je toch even naar een adviseur van Marstall, die kan je vast vertellen waar de dichstbijzijnde leverancier zit.

Groetjes,

Maris

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:08

Maris schreef:
Francis, jij hebt toch een paard wat snel te mager is ? Heb je al eens aan bietenpulp gedacht ? Dat schijnen ze veel te geven aan schrale paarden, is goed voor de darmen en bevat de "goede" soort koolhydraten. Alleen de meeste fabrikanten voegen er weer melasse aan toe ( In Engeland bestaat er speciale pulp zonder melasse, weer voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, Dengie is dat merk ).

Nog een pulp geprobeerd omdat je daar ook weer een beetje voorzichtig mee moet zijn (weken enzo) en omdat ook pulp de Calcium/Fosfor verhouding scheef trekt. Dat heb ik dus ook met de lucerne al en daar moet ik dus eerst iets aan doen. Ik voer wel Marstal E, met dubbele vitaminen, dus het is niet zo dat ze van iets te weinig binnen zou krijgen...

Ik heb inderdaad inmiddels ook gehoord dat je lucerne (en dus ook pulp) het best in combinatie met zemelen kunt voeren, dus daar ga ik me nu weer es in verdiepen... Plus dat ik dan eerst weer uit moet zien te vinden waar ik bietenpulp kan krijgen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:21

De hele bieten haal je zo van het land (even wassen) Haha!. De paarden maken er vanzelf wel pulp van Haha! àls ze het eten. Want niet ieder paard schijnt het lekker te vinden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:36

Bietenpulp gebruik ik voor pride tijdens endurances etc vanwege het vocht. Gewoon te koop bij de welkoop.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:56

Sugarmiss schreef:
De hele bieten haal je zo van het land (even wassen) Haha!. De paarden maken er vanzelf wel pulp van Haha! àls ze het eten. Want niet ieder paard schijnt het lekker te vinden.

Dan heb je het hoop ik toch wel over voederbieten he ? Want om nu elke dag suikerbieten aan je paard te voeren ? Verward Al die suiker !!!!
Helaas kan je voederbieten bijna nergens meer vinden. Wel jammer, ze vinden het meestal wel lekker en ze hebben een tijdje wat te doen Lachen

Groetjes,

Maris

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:07

Ik heb vandaag toch maar Subli gehaald ipv Pavo naar aanleiding van dit topic. En nog een voordeeltje t was nog goedkoper ook. Op de zak staat dat het maar 6 maanden houdbaar is na fabricagedatum dat zal wel te maken hebben met dat er geen chemische conserveringsmiddelen in zitten wel een fijn idee.