wat doe je met je paard als die dood is???????????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:12

mijn pony is in Utrecht dood gegaan, Verdrietig denk dat ze daar nog voor studenten gebruikt is voor onderzoeken, Scheve mond vind dat opzich prima, ze leren dan weer wat, en dat kan misschien jou paard weer helpen. Lachen Daarna zal ze hoogst waarschijndelijk verbrand zijn, slacht voor consumpie kon niet, lekker veel antibiotica had ze gehad Tong uitsteken . Heb een hele mooie foto van d,r met een pluk manen. Lachen maar opzette of cremeren en in een urn stoppen gaat voor mij tever, blijft een beest, ook al hou je er nog zoveel van Lachen

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:15

Ff een antwoord op de titel.
Dan komt de kadaver auto langs en die haald m op.
Heel hard ziet dat er uit vind ik.
Bij koeien is dat net zo.
Met zo grijper pakken ze m op alles hangt vet slap en dan wordt het zo in die vrachtwagen "gedumpt".
Klinkt hard maar ja zo gaat het nu eemaal.
En begraven zal ik niet doen!
1. moet je een enorme kuil graven
2. als je het niet diep genoeg doet kan er ook nog allemaal ziektes omhoog komen. (zet zoals met koeien van vroeger waar nu bossjes op staan daar was iets met mildvuur ofzo???)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:17

punkies schreef:
kjan wel, kijk maar op www.paarden.beginthier.nl

Waar moet ik daar zoeken?
Ik kijk er vast overheen, maar kan het niet vinden

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:21

mijn paard is slachtdier, die gaat dus in de salami als ie dood is.....

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:25

zo'n destructiebedrijf komt paarden ook vaak heel netjes met een trailer ophalen als je daarom vraagt hoor.. is met onze oude stalpony ook gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:23

klopt, maar kost wel extra.
En dat moet je idd vragen, dat is niet standaard.
Voor het gezicht op stal is het fijner, maar uiteindelijk bij de destructie word hij ook gewoon op de grote hoop geflikkerd.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:36

runningkawa schreef:
klopt, maar kost wel extra.
En dat moet je idd vragen, dat is niet standaard.
Voor het gezicht op stal is het fijner, maar uiteindelijk bij de destructie word hij ook gewoon op de grote hoop geflikkerd.

ja is ook zo, maar zo hoef je op stal in ieder geval niet te zien hoe zo'n beest in een bak getakelt wordt... wat er uiteindelijk mee gebeurt maakt inderdaad geen klap uit. noem het hypocriet, ik vind het een fijner idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:38

nee hoor, vind het niet hypocriet.
Dat is jou gevoel en dat mag niemand aantasten.
Wat jij voelt, moet je doen.
Daarom zijn er omtrend dit onderwerp ook zoveel antwoorden, wat gerespecteerd moet worden.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:41

yep daar ben ik het helemaal mee eens

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:58

rommie"]
zo'n destructiebedrijf komt paarden ook vaak heel netjes met een trailer ophalen als je daarom vraagt hoor.. is met onze oude stalpony ook gebeurt
[/quote]

Klopt, zie www.rendac.nl
[quote="rendac schreef:
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:03

damn das best duur!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:05

je zullen het niet willen geloven, maar in Oostenrijk zijm alle paarden slachtdieren en wat doe je als je een mooie gespikkelde Noriker hebt die dood gaat?????

Dan haal je z'n vel eraf en dat hang je aan de muur of je legt het voor de open haard........

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:05

Net zo als bij de beren....

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:10

rommie schreef:
damn das best duur!!

Dat is het alleen als je het paard apart wilt laten ophalen. Gewoon ophalen is absoluut niet duur.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:15

euh, de eerstvolgende werkdag? en als je paard op vrijdag dood gaat, ligt er een lijk, 3 dagen lang in een stal?? Misselijk

Ik zou een spuitje laten geven, en op laten halen, als ik er niet bij ben.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:26

nou de man van een stalgenootje heeft een hoge functie bij de rendac dus bij ons op stal moeten ze oppassen. en de dumeco is ook vlak bij. en als ik toch doorga, iemand op onze rijvereniging is slager. de paarden bij ons op stal leven in een gevaarlijke omgeving. (de stal eigenaar heeft naast de pensionstallen ook een kalverenmesterij) echt ik lieg niet.

maar ik zou persoonlijk mijn paard naar de slager brengen. merken ze echt niet veel van hoor. ze krijgen een masker op en ze schieten een pin door zijn hoofd en ze zijn dood. ik wil er alleen niet bij zijn. dan zou ik echt het idee hebben dat mijn paardje mij zo'n laatste blik geeftvan ik vertrouwde je en nu laat je me doodmaken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:27

Citaat:
3 dagen lang in een stal

nog erger: 3 dagen lang aan de weg onder een zeiltje.
De boerdrij waar mijn paard staat is de enige in de hele poder vol met koeien, schapen en paarden met een postcode, dus alles wat er dood gaat in de polder, ligt bij ons aan de weg, soms dagen lamg, omdat we niet aan de route liggen.

Iets wat je in agrarisch gebied overigens wel vaker ziet, wat denk je dat er onder die groene koepeltjes ligt?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:27

Toch vind ik het wel goed om over dit soort dingen na te denken. Gewoon zodat mocht het ooit een 'NU beslissen' situatie zijn je de mogelijkheden kent en een idee hebt van wat je wilt.

Ik heb geen wezelijk probleem met de slacht, ook niet met Rendac. Wat ik zou kiezen zou op dat moment afhangen van of hij nog te vervoeren is, of hij uberhaupt nog slachtpaard zou zijn (ivm medicijnen) en hoe ik me er op dat moment over voelde. Ik geloof dat het lichaam los staat van de ziel, en hoewel ik wel een pluk manen zou bewaren is de *echte* Rowan voor eeuwig die gekke slungel met z'n expressieve gezicht.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:29

Natasja91 schreef:
3 dagen lang in een stal?? Misselijk

Je mag hopen dat 'ie in de weide het loodje legt, want 600 kilo overleden paard uit de stal slepen (met de hand, bel al je ooms maar) is geen feest.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:31

en als je ooit een paard met een spuitje in moet laten slapen, denk dan ook even na over een handige plek, anders moet je je halve stal afbreken om het paard eruit te krijgen. Geeft niet meer mee hoor en werkt ook niet meer mee. Ik heb er helaas ruim ervaring mee, heb 4 jaar op een grote stalhouderij gewerkt Scheve mond

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:52

Nou ik zou em NOOIIIIIT naar de slacht brengen!! ben vegetarish en vind het geen prettig idee dat iemand mijn lieverdje op zou eten waar je altijd voor gezorgd heb enzow..

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:18

Zal er ook paardenleer bestaan?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:37

JolandaVrind schreef:
Zal er ook paardenleer bestaan?

dat denk ik wel hoor...

zouden jullie er trouwens bij blijven als je paard een spuitje krijgt? of wil je je zn leuke dingen blijven herinneren...

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:39

Ik zou zelf mijn paardje nooit naar de slacht laten gaan als het nog leefde.
Ik heb een paar keer een slachttransport gezien en dit beeld zal nooit meer uit mijn geheugen verdwijnen.
Het lijkt alsof de paarden weten wat komen gaat, en ik hoefde maar in een paar ogen te kijken en de angst te zien en ik kon mezelf niet meer inhouden. Ik vind de slacht op zich voor paarden erg snel, maar het transport en de weg naar de slachtplaats is gewoon dierenmishandeling!!!
Wat ik zelf zou laten doen weet ik niet. Ik wil ook niet oordelen, maar dit is hoe ik erover denk.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:42

Ik zou werkelijk niet weten wat te doen. Ik wil er niet over nadenken eigenlijk. Voorlopig heb ik nog veel plezier met mijn paard. De dag komt wel ooit, maar dan neem wel de beslissing die het snelste en makkelijkste voor de hand ligt. Voorlopig ga ik plezier maken met mijn paarden en ik gooi die zorgen weg.
Zo heb je pas plezier met je paard. Allebei geen zorgen. Lachen
En als Ranouk ooit moest doodgaan, dan heb ik zeker mooie herinderinnen.