Nu al dekens?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:46

Straks gaan leken de dierenbescherming bellen als je je paardje zónder deken in de wei zet. Lachen Ik heb al een keer meegemaakt dat dat gebeurde bij iemand die IJslanders in de sneeuw liet staan (aaaaaaaaaaaaaaaaaaah).

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:53

Het lijkt er eerder op dat de de DB bellen als je je paard mèt deken in de wei zet (of met vliegennetje, beenbeschermers whatever) >;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:48

Ja Sjuim, als jij je paard een blinddoek omdoet dan snap ik dat oude vrouwtjes je daar op aan spreken Tong uitsteken

Er waren vorig jaar toch al "dierenliefhebbers" die wilden dat het verboden werd om een paard of pony in de winter buiten te laten staan zonder deken?
Dan vrees ik dat ik een probleem heb...
Mijn pony's zijn niet zo gek op dekens Schijnheilig
[ITP] een monster in de wei???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:49

Klasgenoot van me: "waarom staan al die paarden met een blinddoek om in de wei???" Hihihihi.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:00

Ik ga dit jaar ook maar eens vroeg beginnen, mijne krijgt altijd een vreselijk dikke vacht, nog net geen shetlander.. Steeds heb ik zitten twijfelen omdat ik in de winter toch minder rijd en geen wedstrijden rijd, wil ik dit jaar wel gaan doen...

Maarja zoveel variatie heb ik aan dekens niet, een regendek, een canvasdek en een winterdeken van harry's horse, en dan nog een zweetdeken met overal singels die eronder zou kunnen.. Als ik eerder zou beginnen met dekens, wordt die hals toch wel heel harig?? En hij staat in een overdekte buitenstal, maar daar waait altijd een ijskoude oostenwind door..

Ik ga iig eind aug beginnen met een canvasdeken of regendeken 's nachts, wat kan ik eigenlijk het beste doen, die canvas of dat regendek eerst??

En sjuimpje, wat voor deken heb jij met echt koud weer om?? Hoeveel grams enz.?? Ik heb nu harry;s horse met een visgraat motief, 300 grams...

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:12

Tja en zo heeft ieders zijn eigen mening Haha!
Jongens wat kunnen sommigen drammen Lips are sealed

Die van ons liepen vroeger ook niet zo veel onder dek,maar werden veel minder gereden.
En omdat ze bij on het hele jaar op het land moeten blijven kies ik voor dekens, schuilstal mag namelijk niet (fijn die gemeente).

Omdat we er 1 hebben die in combinatie met zweet en wintervacht uitslag krijgt, wordt die geschoren en laat ik dus niet zonder dek 24/7 zonder in de wei.

De ander is een schimmel en daar rijd ik wedstrijden mee, dus heb niet zo'n zin in elke keer een modder monster. Aangezien we zelf bij stal geen warm water hebben en haar dus niet iedere keer kan wassen.

En ja dan hebben we nog een oudje die niet meer zo dik in d'r vacht komt en wel drachtig is, dus tja ook zielig Tong uitsteken dus ook maar met dek.

En die van mijn vriend, da's een mee loper Schijnheilig

Nou moet ik alleen nog een rits veulen dekens op de kop zien te tikken ......... Clown

Nee die maakt zijn teddyberen vachtje maar aan.

Ik begin zo met de regendeken wanneer de nachten wat frisser worden zo tussen de 10 en 13 graden. Of wanneer het als een gek blijft gieten natuurlijk.

Daarna gaat de 200 grams erop, tussen de 5 en de 10 graden
En daarna de 370 grams.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:25

Ik heb van die super isolerende Rambo dekens (300/400 grams ofzo), die gaan vaak eind september al op, op het warmst van de dag haal ik ze er vaak nog even af.
Rond de koudere dagen van oktober/november gaat er een onderdeken onder. Het zij die van Rambo of een gewone 300 grams staldeken.
Met regen of veel wind begin ik dan ook al met de halsstukken.

Het is een kwestie van veel voelen en goed opletten hoe je jezelf kleed.
Ik voel zeker zo'n 4 keer per dag, zijn ze niet te warm, niet te klam, niet te fris?
En daar handel ik naar.

Danea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:26

wij hebben 2 paarden al een hele poos onder een dunne deken maar wel met een reden natuurlijk, het zijn friezen en ze gaan 4 september naar de keuring, we willen ze voor de keuring zo zwart mogelijk hebben en door de zon verkleuren ze heel erg dus vandaar, ze hebben het af en toe wel een beetje warm gehad maar zij hadden weer minder last van de dazen, dus er zat ook nog een klein voordeeltje aan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:40

rashida schreef:
hoe krijg je watjes van paardjes!!!!!!!!! Cheese!

Mijn oudste merrie IS al een watje Haha! ! Ze staat 24/7 buiten en vindt regen verschrikkelijk! Je weet dan niet wat je ziet! Haar hele gezicht staat strak en haar rug is kromgetrokken. Als er dus regen voorspeld wordt, heeft de Freule haar regendeken op. De twee jonkies (1 en 2 jaar oud) zijn niet zo kieskeurig en vermaken zich prima in hun blootje in de regen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:47

Volgens mij stikken die paarden onderhand met dat benauwde weer onder een deken? Dan heb ik het niet over de nacht, maar overdag???

Hier lopen ze voorlopig gewoon nog lekker dag en nacht buiten. Alleen bij slecht weer staan ze een nachtje op stal. En die dekens? Komt nog wel, als het echt fris wordt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:01

Mijn merrie heb ik onder een Ongevoerde Br regendeken staan.
Als het echt kouder word doe ik er wel een dekentje onder.
Maar ik denk wel dat ik dit jaar eerder begin , want ik wil niet weer zo'n vacht Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:14

Sjuimpje schreef:
Oei ik gloei als ze mij voor de zoveelste keer weer vragen wanneer ik mijn paarden geschoren heb, terwijl het gewoon hun eigen pakkie haar is... Cool

Die vraag krijg ik ook elke winter Bloos En dan ben ik inderdaad ook heel trots op zo'n zacht, glad, glimmend vachtje

Ik heb ooit 1 x een paard gezien die een muis onder zijn deken had Clown
Toen schoot er telkens zo'n bolletje heen en weer en het paard sprong ook alle kanten op Schijnheilig

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:36

We hebben 2 KWPNers en een Haf. Gewoon buitenstallen en elke ochtend staan ze voor 7 uur al buiten. Zonder deken, ook in de winter als het vriest. Tot nu toe hadden ze in de echt diepe winter 's nachts op stal een deken op. Dat probeer ik dit jaar ook zo lang mogelijk zonder te doen.

Voor de merrie al helemaal niet erg, die heeft na een druk zomer endurance seizoen toch rust. De ruin is in de winter aan de beurt met dressuur wedstrijden. Met een teddy vacht, stekels en als ie voor de wedstrijd buiten gelopen heeft (altijd dus) met moddervoeten. Lopen we een mooie proef, dan heb ik mijn puntjes toch wel. Een beetje jury geeft mij 1 punt lager dan mijn gevlochten collega's, maar meestal heb ik voor verzorging gewoon dezelfde punten. Vaak genoeg 1e of 2e geworden in deze winterout-fit.

Ik ben heel tevreden over hoe het nu gaat. Weinig gedoe met dekens en mijn paarden hebben nog nooit een hoestje of snotje gehad *klopt af*

Maar verder moet iedereen het zelf weten. Maar ik ben wel van mening dat hoe wij als mensen de kou ervaren, dat toch heeeeeel anders ligt voor onze trouwe viervoeter. En tuurlijk hebben we de neiging om te denken, ik heb het koud dus mijn paard ook.
Als ik het koud heb (en dat heb ik nogal snel) voel ik aan de vacht, neus en oren. Niks aan het handje......dus geen deken.

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:48

jeetje wat heb ik toch een geluk met mijn paardje, ik wacht juist extra lang met een deken in de hoop dat ze toch nog een beetje vacht krijgt. De eerste winter stond ze nog in een binnen box met deken. Haar vacht was nog gelijk aan haar zomervacht, het was dan ook heel erg sneu als de deken eraf moest om te rijden, binnen 10 seconden stond ze te rillen. Afgelopen winter stond ze bij huis in een buitenbox heb gewacht met een deken dat ze een langere vacht kreeg(voor veel paarden nog gelijk aan een zomer vacht). Heb toen pas een deken op gegooid. ons andere paardje was toen een teddybeer Vingers aflikken
Ik ben niet tegen dekens, maar ik vind wel dat je je goed moet realiseren dat jij je met een natuurlijk proces gaat bemoeien waardoor deze enigzins verstoord wordt en dan moet jij dit werk wel afmaken. Dus vind ik een deken absoluut geen gemakzucht. Jij blijft aan het kloten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:57

zo hehe, eindelijk een ongevoerde regendeken gekocht (rambo Lachen ) en die gaan over een weekje ofzo op.
die wordt als het kouder wordt vervangen door een 200 grams en dan heb ik ook nog een 300 grams en wollen zweetdeken.
ik kan dus heel wat dekens opleggen Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:04

Sjuimpje schreef:
Ik heb van die super isolerende Rambo dekens (300/400 grams ofzo), die gaan vaak eind september al op, op het warmst van de dag haal ik ze er vaak nog even af.
Rond de koudere dagen van oktober/november gaat er een onderdeken onder. Het zij die van Rambo of een gewone 300 grams staldeken.
Met regen of veel wind begin ik dan ook al met de halsstukken.

Het is een kwestie van veel voelen en goed opletten hoe je jezelf kleed.
Ik voel zeker zo'n 4 keer per dag, zijn ze niet te warm, niet te klam, niet te fris?
En daar handel ik naar.

Kijk, dat zijn zo de voordelen van paard aan huis Lachen

Pablo gaat aankomend weekend weer onder een zomerdeken. De stallen waar hij nu in staat, staat de wind er niet op en best heel warm nog s'nachts. Gisteren stond ik op stal nog te zweten in mijn t-shirt toen ik drollen aan het wippen was. Volgende week ben ik met Pablo op vacantie in Drenthe, en als er maar een klein briesje staat, gaat hij gelijk met zijn regendeken naar buiten. Hoop toch dat het weer volgende week lekker is

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:08

xxappiexx schreef:
Hier tegenover zag ik het eerste paard alweer onder een deken staan. Was dan wel een gewoon dun regendekentje maar toch...ik vind het nog wel warm (ook in de regen) voor een deken...Zijn er nog meer die nu al met dekens beginnen?

Ja, m'n Vliegendeken Vork

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:15

nou mn shetlander kweekt ultradikke vacht al voor de winter. moet haar zomers scheren omdat ze er dan slecht uitkomt. staat ze overdags te zweten, terwijl ze buiten staat is zielig.
en mijn pony krijgt een deken om wanneer hij het koud krijgt. Knipoog jaah het is een mietje, het liefst zou ik hem zonder deken laten staan, maar hij kweekt geen dik vachtje en krijgt het koud. moet wel 's winters onder deken.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:15

ikke nog niet, zeker niet over een week, paard kan wel tegen een buitje, en dseptember kent nog vele warme dagen! de enige deken die ik nu zal gebruiken is een vliegendeken, pas als het kouder begint te worden, ga ik met dekens beginnen..

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:29

Ik hoorde dat je een deken om KUNT gaan doen als de "R" in de maand zit. Dat is dus in septembeR!!! Nou en dat is over ongeveer 1 a 2 weken en dan wordt het idd wat kouder.

Lady is ook aan het verharen, maar die blijft zonder deken staan omdat ze altijd vrij kort in het haar zit (hoeven dus ook niet te scheren, dat is lekker handig!!)
Beauty is aan het verharen en krijgt nu pas z'n zomervacht, hij staat dus vanaf volgende week onder een deken!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:14

Het paard waar ik niet op rijd krijgt nooit een deken op. Haha! Ze maakt wel een vrij dikke vacht aan, maar ze zweet nooit ook niet als ze vrij intensief gelongeerd wordt Verward

Mijn rijpaard gooi ik eind oktober, wanneer het overdag onder de 10 graden zijn 150 gram waterdichte dek op. Ik wil wel dat mijn paard iets vacht heeft, omdat hij altijd buiten staat, buiten gereden en gepoetst wordt.

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:18

Jantine2 schreef:
Straks gaan leken de dierenbescherming bellen als je je paardje zónder deken in de wei zet. Lachen Ik heb al een keer meegemaakt dat dat gebeurde bij iemand die IJslanders in de sneeuw liet staan (aaaaaaaaaaaaaaaaaaah).

jonge lekker boeiend laat ze lekker!! En dat is helemaal niet zielig want als die ponys ht gewend zijn om zonder dek op het land te staan is er nix aan de hand. De pony's kweken hun eigen deken d.m.v hun eigen vacht. En ga nou niet zo zielig doen om de dierenbescherming te bellen want dat is nergens voor nodig.!

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:36

Ik heb een haflinger en die heb ik vorig jaar niet onder een deken gehad maar omdat ze werkelijk een teddybeer wordt, en ik intensief met haar rijdt, en ook nog wedstrijden tussendoor, krijgt ze wel een deken op. Ik krijg haar anders nooit droog met uitstappen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:32

Jordy staat nog wel een tijdje in zijn blootje denk ik. Hij krijgt wel een deken op, en wordt ook geschoren.
Dat hij 's winters een (heel erg) lange vacht krijgt vind ik op zich nog niet zo erg, maar hij maakt gewoon téveel haar aan voor de nederlandse winters, Jordy's haarprogramma staat op Antarctische temperaturen afgesteld geloof ik Haha!
Hij staat 's winters in een stal met uitloop, maar dan nog staat hij de hele dag door te zweten als de temperatuur maar iets boven het vriespunt is (en dat is vaker wel dan niet), op zijn hals en flanken is hij echt zeiknat dan. En dan doet hij nog niet eens wat.
Vorig jaar heb ik hem dus geschoren, en stond hij in zijn uitloopstalletje met een 150 grams onderdeken en een ongevoerde regendeken erover Lachen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:36

vliegendeken krijgt ze om jah.. zodra k weer met n trui of n jas moet lopen krijgt zij weer n deken op... Tis nog middenzomer.. wat moet ze met n deken.. s net zo iets als dat wij nu met een jas gaan lopen (al was n regenjasje vandaag best handig) Haha!