Hoe train je de bovenlijn van je paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:50

Margreet schreef:
En terugwerken gaat niet met een slap touwtje.

Wat bedoel je daarmee? Dat witte touwtje is slap aan de binnenkant op de 2e foto, maar vlgs mij niet aan de buitenkant. De longelijn "vraagt" 'm ook te kort (want paard blijft achter de loodlijn en met geen mogelijkheid daarvoor). Op de 1e longeerfoto staan de lijntjes wel strak en zijn duidelijk te kort om de neus voor de loodlijn te kunnen dragen.
Achter de loodlijn train je juist weer die onderhals: Of omdat het paard tegen de bijzet gaat lopen duwen, of omdat het paard z'n hoofd daar zelf houd (en dus de spieren van de onderhals hem naar achteren houden).
Dit teveel aan druk aan de voorkant, zie je af aan de manier van gaan: De achterbenen doen te weinig werk en paard loopt hierdoor op de voorhand.

Dit bedoelde Josien vlgs mij...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 18:19

Dankjewel Q voor je hulp. Dat bedoelde ik inderdaad.

Ik ben er daarbij ook niet mee eens dat je z'n groot sterk paard niet van achter naar voren kan rijden. Aan de hulpen en van voren de ruimte geven. Waarom zou het paard gaan trekken? Terug trekken heeft nooit zin.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:28

josien schreef:
Ik ben er daarbij ook niet mee eens dat je z'n groot sterk paard niet van achter naar voren kan rijden.
Dat is ook zeker onzin. Kan wel zijn dat het wat langer nodig heeft, want een groot paard moet gewoon meer spieren opbouwen voor hetzelfde resultaat.
Met m'n Shire lukt het ook, en die is groot en sterk zat

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 18:30

Jij kan er over mee praten Q. Ooit zie ik je is in het echt rijden. Vind het in iederegeval al heel wat dat je rijd met een shire. Is niet het makkelijkste paard qua rijden en bovenlijn enz.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:04

josien schreef:
Ik ben er daarbij ook niet mee eens dat je z'n groot sterk paard niet van achter naar voren kan rijden.

Margreet heeft het over van voor naar achter rijden, andersom dus.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:24

josien schreef:
Als ik zo lees trainen veel mesnen de bovenlijn door de hoofd en hals in een bepaalde positie te brengen. Dus VWNW.
josien, je hebt een verkeerd beeld van vw/nw. de hoofd en de hals in een bepaalde positie brengen is niet vw/nw, ontspannen, aanspannen, smakelijk zijn, oprekken en voorwaarts zijn de woorden die me even te binnen schieten. de balkjes-foto van sjuimpje geeft aan wat ik ongeveer bedoel en hoe ik mijn paard vaak longeer en onder het zadel losrij en zoals je daar kan zien, wordt het hoofd ook niet in een houding gebracht.

overigens was ik altijd in de veronderstelling dat de "bovenlijn" iets was van oor tot staart, de spiergroep die zich feitelijk gedraagd (of hoort te gedragen) als een. misschien heb ik het mis, dan mag dat gezegd worden.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 13-08-04 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 19:32

Citaat:
josien schreef:

Margreet heeft het over van voor naar achter rijden, andersom dus.

Oeps fout gelezen. Nee dan heb je veel kracht nodig, maar met hulpteugels is dit we mogelijk. Ik zie namelijk geen doorhangende buiten teugel zoasl Q al zij. Dit betekent toch dat dit paard daar word tegen gehouden. Ik ben helemaal niet voor hulpteugels, maar als je de touwtjes een stuk losser zou doen, dan krijg je een beter van achteren naar voren gewerkt paard. Nu kan ik dat niet zeggen. Het kost wat meer moeite, maar het kan wel

Citaat:
josien schreef:
Als ik zo lees trainen veel mesnen de bovenlijn door de hoofd en hals in een bepaalde positie te brengen. Dus VWNW.
josien, je hebt een verkeerd beeld van vw/nw. de hoofd en de hals in een bepaalde positie brengen is niet vw/nw, ontspannen, aanspannen, smakelijk zijn, oprekken en voorwaarts zijn de woorden die me even te binnen schieten. de balkjes-foto van sjuimpje geeft aan wat ik ongeveer bedoel en hoe ik mijn paard vaak longeer en onder het zadel losrij en zoals je daar kan zien, wordt het hoofd ook niet in een houding gebracht.

overigens was ik altijd in de veronderstelling dat de "bovenlijn" iets was van oor tot staart, de spiergroep die zich feitelijk gedraagd (of hoort te gedragen) als een. misschien heb ik het mis, dan mag dat gezegd worden.

Hoe denk je dan VWNW te komen. Je moet toch ergens aan geven dat je het hoofd en hals graag laag heb of niet. Of je moet een commando hebben daar voor.

Verder klopt het wel. De bovenlijn behoort van staart tot oor te zijn. Dus niet van oor tot staart. Het begin altijd van achteren uit.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:35

nee josien, in goede situaties; als ik mijn paard voorwaarts rij, en hij is ontspannen en actief, volgt hij mijn hand naar beneden en kauwt hij als het ware het bit uit de hand (het smakelijk zijn). zoals je kan zien bij de foto van ozep los, heeft hij ook geen begrenzing en zo is het ook met mijn paard.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:46

josien schreef:

Dat schreef ik ook helemaal niet Boos! ik schreef juist dat het omgekeerde bij zo'n paard echt niet lukt, al zou je het willen dan nog niet, niet door mij althans, ik ben maar een klein vrouwtje.
Beter lezen. Nerd

En je zult toch ook ergens moeten begrenzen, ik weet dat de meningen daarover verschillen, maar helemaal los aan de voorkant daar geloof ik niet in. Tuurlijk streef je wel naar zo licht mogelijk uiteindelijk, dat het gewicht van de teugel voldoende is en het paard volledig aan je zit is, maar zover zijn we nog (lang) niet.
We zijn uit een heel diep dal gekomen met dit paard, van onbestuurbaar, stakend, steigerend, zuur en altijd op kracht gereden (ja, van voor naar achter, door een grote sterke kerel) naar een paard dat steeds meer lol in z'n werk heeft, wil mee- ipv tegenwerken, hele goede stukken laat zien en voelen, maar nog bij lange na niet perfect voor elkaar is. Dat alles onder regelmatige, uitstekende begeleiding.
Dat het jullie niet aanstaat vind ik prima, maar ik weet hoe het allemaal was en ik ben trots op de enorme verbetering die we al bereikt hebben. Maar ja, dat zie je allemaal niet van een plaatje he....
Laatst bijgewerkt door Margreet op 13-08-04 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:46

Werd gezegd (sorry, pastte niet in quote Verward ):
Oeps fout gelezen. Nee dan heb je veel kracht nodig, maar met hulpteugels is dit we mogelijk. Ik zie namelijk geen doorhangende buiten teugel zoasl Q al zij. Dit betekent toch dat dit paard daar word tegen gehouden. Ik ben helemaal niet voor hulpteugels, maar als je de touwtjes een stuk losser zou doen, dan krijg je een beter van achteren naar voren gewerkt paard. Nu kan ik dat niet zeggen. Het kost wat meer moeite, maar het kan wel

Geef je gelijk dat het zelfs op een losse teugel kan, maar dit paard is gereden (voorzover ik weet) op de zeg maar moderne dressuurmanier met aanleuning op de handen met ridjen, dus is het wel enigzins logisch dat nescio daar (licht of niet) druk zoekt op het buitentouwtje. Ik zie geen paard dat tegen de hulkpteugel en gespannen loopt hoor... Ik zie wel een paard dat nog flink aan het verbeteren is, maar verbetering is duidelijk en ze is er mee bezig zoals ze vertelde.

Ik ben het ermee eens dat je je paard ook zonder hulpteugels en loslopend kan laten strekken en terugkomen met lichaamstaal e.d, maar vind ook dat hulpteugels nuttig zijn tijdens het trainen aan de longe om die losse training door te werken. Verder vind ik de hand ook minder belangrijk gezien ik daar bij mijn paard voorlopig zo min mogelijk aankom en alles op zit en been doe, maar uiteindelijk si je streven toch een soepele lichte aanleuning. En dit is toch alleen te bereiken door je paard van achter naar vroen te rijden. Mensen kunnen dit niet anders doen zonder dat er een fout is in de houding en lichaamsgebruik van het paard

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:01

QQQQ schreef:
Sorry hoor! Ach gut Maar, aan alleen de hals kan je dus niet veel over de bovenlijn zeggen. Als je een spier oprekt, zoals dat door de hoofdhouding van jouw paard gebeurt, zal je die spier beter gaan zien, maar het verteld je niet zoveel.

Oh oke bedoel je dat Lachen bedankt voor je uitleg!
Ik was al bang dat je bedoelde dat ik em zo loop te trekken dat ie zo gaat lopen... no offence dus en bedankt voor je goede uitleg! want die snap ik!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:08

Over dat voorwaarts neerwaarts en die lage halslijn, ik rijd dus ook laag en ik vraag wel eens de pony mijn hand te volgen, maar als ze lekker los en ontspannen zijn dan hoef je niet eens te vragen dan gaat dat vanzelf.
De pony's die ik rijd weten dat ze bij mij mogen zakken en meestal doen ze dat al zodra ik opstap en wegrijd. Als ze dat niet doen dan is het waarschijnlijk omdat ze wat spierpijn hebben of stijf zijn, of omdat ze om andere reden gespannen zijn (kijkerig of druk). Ook bij het longeren laten ze meestal zelf die hals vallen. Andrew is zelfs het liefst een soort van stofzuiger, die zijn hals uit zichzelf meer gaat dragen als je hem meer achter zijn broek aan zit...
Door die lage hals en het van je af rijden van die neus naar de teugel toe , rek je de bovenlijn op. Als mijn pony eerst nog wat stijvig is, kan ik hem zich heel duidelijk voelen stretchen (voorwaarts) voor hij zijn hals lekker laten vallen... De aanleuning die je op deze manier krijgt is vanuit de ontspanning, met deinende hals- en rugspieren en voelt licht aan. Het paard draagt zichzelf en onderhoudt licht contact.

Ik vind dit heerlijk rijden, houd namelijk niet zo van veel druk/gewicht in mijn handen. De kunst is om dit lichte te behouden op het moment dat je het paard meer gaat verzamelen...

En over dat achter de loodlijn...
Ik snap niet waarom het achter de loodlijn lopen per definitie gecombineerd wordt met de onderhals er op zetten? Dat is misschien zo als je een paard daarheen trekt en steeds op druk houd, maar je kunt heel goed een paard dieper laten lopen zonder dat hij zijn of haar onderhals aanspant Verward Het is een kwestie van loslaten en ontspannen... En dat kan een paard volgens mij in heel veel verschillende houdingen. Afhankelijk hoe ver het in de africhting is en hoe het gebouwd is...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 20:19

Oké dit komt aardig overeen wat ik doe. mijn les klanten mogenpas de teugels opnemen als het paard paard en ruiter goed draagt. Dan pas kun je de teugel zeer licht gaan gebruiken zonder dat het paard tempo versnelt of zwaar word. Dit teugel opnemen is dan ook een toegevoegde waarde daar het paard al tempo controle en wendingen puur op lichaamshouding doet. De teugels zijn een zeer lichte aanwijzing met het been om de bovenlijn nog iets meer te bollen. Dus door met been tegen de teugel aan te rijden. Heel vaak zie ik dat deze teugel geheel niet meer nodig is. Enkel in bepaalde gevallen wara het paard nog niet precies weet hoe hij dit het beste kan uitvoeren en het hoofd omhoog gooit is de lichte begrensing nodig.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:23

ik zie liever een paard met een slof goed gereden, dan een paard met een bit in zijn mond waar flinke scharen inhangen... nu kan ik je antwoord wel redelijk voorstellen, je zit er niet aan, lichte druk enz... maar bij goed slof gebruik zit je er ook bijna niet aan..
ik snap je negativiteit over het gebruik van hulpteugels niet zo goed.
wat is precies je probleem hiermee?

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:32

Ik rijd mn pony's laag diep en rond in, ja je brengt t hoofd op de plaats waar je t wilt, maar niet met druk. Met vragen, en dan krijg je antw. Knipoog
En uiteindelijk kom je dan op t punt waar je t wilt hebben, waarin je n smakelijk, licht contact hebt met de mond en n actieve achterhand. Want als de achterhand niet actief is krijg je sowieso geen fijn contact met de mond.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 20:35

Waarom geen hulpteugels. Ik zie hulpteugels meer iets om het paard uit evenwicht te brengen. In mijn methode is een hulpteugel ook geheel verkeerd. Alles wat ik getraind heb, doe ik teniet met een hulpteugel.

Met veel hulpteugels kun je daarbij ook niet de druk regelen. De slof heeft weer een nadeel het hoofd van het paard richting borst te vragen/dwingen.

Het gezegde van: hulpteugels zijn voor hulpeloze leerlingen ben ik mee eens. Dan beter een hulpteugel dan een getrek en gepluk in de mond.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:41

oei josien, ik denk dat je met die laatste uitspraak een aantal mensen tegen het been schopt Haha!

*duikt alvast*

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:45

Josien, dan ga je denk ik uit van een groen, nauwelijks ingereden paard?
Of corrigeer je ook verreden paarden? En hoe gaat dat dan?

Hoe zou je het aanpakken bij een paard dat geleerd heeft dat hij veel sterker is dan de ruiter en het ook kan winnen en dat ook echt tegen de ruiter gebruikt als hij moet werken? En dat werk bestaat dan uit gewoon simpel afwenden, niks nageven, verzamelen etc., gewoon recht naar de overkant, meer niet. Neus in de wind, maakt allemaal niet uit, dat moet toch te doen zijn voor een gezond paard... Oh ja, dan maar niet afwenden en de hoefslag blijven volgen is ook lastig, want dan kom je niet bij de uitgang weg...

Ik weet inmiddels hoe, want het is gelukt, maar ik ben wel benieuwd hoe jij het zou doen. Lachen
Gewoon op een trensje hoor, buitensporig geweld en exotische tuigage zijn er niet aan te pas gekomen. Enige "hulpmiddel" was iemand op de grond met een enorm natuurlijk overwicht op paard EN ruiter en gruwelijk veel verstand van zaken en gevoel voor timing.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 21:15

Als er problemen met rijden zijn zoals jij die opnoemt, maar bijna alle problemen bi=egin ik niet met het rijden, maar met grondwerk.
Grodnwerk is de basis van alles bij mij. Bijna alle oefeningen worden eerst op de grond zonder ruiter aangeleert voordat er iemand opgaat.

Ik kom zeer veel problemen tegen. Tot nu toe begin ik eigenlijk alle problemen vanaf de grond. Gaat zo iemand er dan weer na twee lessen b.v op dan is het probleem al nagenoeg weg.

Wat dat grondwerk is staat op mijn iste. Beetje veel om op te noemen.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:19

hmz..interessant topic Tong uitsteken
Ik heb zelf ook boeken van Klaus F. Hempfling, en ben zeer gecharmeerd van zijn methodes.
Ik denk dat vooral de robuustere en spaanse paarden die hij rijdt, makkelijker zo te rijden zijn omdat ze de bouw ook echt mee hebben...hij heeft t ook over het concave paard,die de spanningsboog naar beneden heeft,veel moeilijker te verzamelen is dan het concexe paard.

Josien,hoe sta je dan tegenover t longeren met dubbele longe?(met licht contact)
Zelf vind ik dit best een fijne methode,andere hulpmiddelen gebruik ik nooit,en heb hiermee vrij goede gesultaten behaald.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 21:22

Dubbele longe gebruik ik enkel bij paarden die zeer vast in hun lichaam zitten. Daar ik niet met teugel stuur en stop vind ikd e buddele longe onhandig om echt mee te trainen. Je zit toch snel onbedoelt in de mond als het paard niet direct gaat stil staan of weg schiet.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:43

josien schreef:
Dubbele longe gebruik ik enkel bij paarden die zeer vast in hun lichaam zitten. Daar ik niet met teugel stuur en stop vind ikd e buddele longe onhandig om echt mee te trainen. Je zit toch snel onbedoelt in de mond als het paard niet direct gaat stil staan of weg schiet.

Waarom alleen bij paarden die vast zitten?
Ik snap dat jij met lichaamstaal t paard laat wenden,stoppen enz, maar longeer je dan ook niet om t paard sterker te maken en om in conditie te krijgen? Hempfling doet zover ik weet alleen grondwerk, maar longeerd niet om de paarden in conditie te krijgen. Hij doet t max 20 min,als je een sportpaard hebt die je op topconditie hebt, lijkt me dit toch wat kort...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:52

josien schreef:

Dan sprreek je jezelf tegen, want dan zou je júist niet aan die mond moeten zitten totdat je paard beter van zichzelf in balans gaat loipen als je los grondwerk doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:01

Alsof ze uit zichzelf gaan dragen

yeah sure

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 22:28

Jep, maar ik gebruik het dus enkel in zeer extreme gevallen. Dat ben ik nog maar 1 keer tegen gekomen. Zelfs dan probeer ik zo min mogelijk met de bubbele longe te doen.
Een paard dat zeer vast in lichaam zit dat hij onmogelijk los gewerkt kan worden enkel met los werken, werken aan de hand en lenigheids oefeningen gebruik ik de dubbele longe.

Longeren is inderdaad om het paard sterker te maken. Hiervoor gebruik ik wendingen, overgangen, heuveltjes enz. Longeren is geen conditie training. Dat doe je in het bos.

Ik werk altijd kort, maar krachtig. Is het geen wat ik wilde goed, dan gaan we lekker even naar buiten. Ik snap dat dit voor sommige niet te doen is.