Citaat:
josien schreef:
Ik ben er daarbij ook niet mee eens dat je z'n groot sterk paard niet van achter naar voren kan rijden.
Margreet heeft het over van voor naar achter rijden, andersom dus.
Oeps fout gelezen. Nee dan heb je veel kracht nodig, maar met hulpteugels is dit we mogelijk. Ik zie namelijk geen doorhangende buiten teugel zoasl Q al zij. Dit betekent toch dat dit paard daar word tegen gehouden. Ik ben helemaal niet voor hulpteugels, maar als je de touwtjes een stuk losser zou doen, dan krijg je een beter van achteren naar voren gewerkt paard. Nu kan ik dat niet zeggen. Het kost wat meer moeite, maar het kan wel
Citaat:
josien schreef:
Als ik zo lees trainen veel mesnen de bovenlijn door de hoofd en hals in een bepaalde positie te brengen. Dus VWNW.
josien, je hebt een verkeerd beeld van vw/nw. de hoofd en de hals in een bepaalde positie brengen is niet vw/nw, ontspannen, aanspannen, smakelijk zijn, oprekken en voorwaarts zijn de woorden die me even te binnen schieten. de balkjes-foto van sjuimpje geeft aan wat ik ongeveer bedoel en hoe ik mijn paard vaak longeer en onder het zadel losrij en zoals je daar kan zien, wordt het hoofd ook niet in een houding gebracht.
overigens was ik altijd in de veronderstelling dat de "bovenlijn" iets was van oor tot staart, de spiergroep die zich feitelijk gedraagd (of hoort te gedragen) als een. misschien heb ik het mis, dan mag dat gezegd worden.
Hoe denk je dan VWNW te komen. Je moet toch ergens aan geven dat je het hoofd en hals graag laag heb of niet. Of je moet een commando hebben daar voor.
Verder klopt het wel. De bovenlijn behoort van staart tot oor te zijn. Dus niet van oor tot staart. Het begin altijd van achteren uit.