2 jarige inrijden?! en veulens discussie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vind jij dat het kan?(een 2 jarige inrijden? )

Poll eindigt op

nee, te jong
154 (90%)
nee, (andere reden dan te jong? zeg het in het topic!)
7 (4%)
ja, het kan wel, maar niet te vaak rijden
10 (5%)

Totaal aantal stemmen: 171

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:48

Kom Kawa maar bewonderen Tong uitsteken

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:50

Laat een paard toch lekker jong zijn!
Tijd genoeg na de 3e verjaardag om het dier te rijden.
Een meisje in de buurt heeft haar enter al een hoofdstel in, kijk dat zou ik nooit doen, maar ja het is haar paard en haar keus...

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:15

Nee, niet doen. Zo verpest je je paard.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:25

Cassidy schreef:
:))....ik heb er niet zoveel zicht op bij het KWPN, maar kom je die eigenlijk vaak tegen?

Prima heeft de eerste 6 jaar ook niks moeten werken. Waar ze als veulen heeft gestaan weet ik niet, maar ze heeft toen ze oud genoeg was 2 veulens gehad, gewoon op de wei gestaan en er is nauwelijks wat meegedaan, buiten dat wat nodig is. Toen ze 6 was hebben ze haar eruit gehaald en zadelmak gemaakt, en het is nu het braafste paard dat je je kan voorstellen Lachen

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:26

runningkawa schreef:

Mag ik ? Haha! Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:28

runningkawa schreef:

Dat is 1 paard. Waar is de rest (je had het over paarden)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:31

Alet schreef:
Laat een paard toch lekker jong zijn!
Tijd genoeg na de 3e verjaardag om het dier te rijden.
Een meisje in de buurt heeft haar enter al een hoofdstel in, kijk dat zou ik nooit doen, maar ja het is haar paard en haar keus...

Ja, en....?
Ik sleep die Fjord er nog maar eens bij, maar ik heb zelden en enter zo blij zien kijken als hij toen ie een hoofdstel omkreeg. Hij zag namelijk elke dag dat andere paarden dat ook kregen en dan allemaal naar de bak gingen en hij bleef achter. Nu kreeg hij een hoofdstel in, net als de anderen, en mocht hij dus ook mee met de anderen, dacht ie. Dus zijn we ook met hem de bak ingegaan en hij voelde zich helemaal erbij horen, hij was happy.
Zo hebben we hem ook naast z'n pleeg-papa ingespannen voor de wagen; althans hij dacht dat ie ingespannen was Haha! , en zo heeft ie geleerd dat voor de wagen leuk is.
Zolang we hem maar het idee gaven dat ie mocht werken met andere paarden, dan was hij gelukkig. Je wordt er erg creatief in hoe je een paard voor de gek kunt houden, zonder dat ze het door hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:37

@ Ikke....heerlijk verhaal. Ja, sommige paarden worden als werker geboren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:41

Cassidy schreef:
Dat is 1 paard. Waar is de rest (je had het over paarden)

Waar de rest allemaal is weet ik niet
Honderden paarden bijhouden is een beetje moeilijk Haha!

Maar bijna alle paarden die ik zadelmaken of ingereden heb , dus zo opgegroeid waren, waren fijne paarden.
Uitzondering bevestigd uiteraard de regel.

Ik heb altijd meer chagerijn gehad van de paarden die veel in de handen waren geweest.
want dat gebeurde 9 van de 10 keer bij penny meisjes (leeftijd niet van toepassing) die te veel frutte
Die paarden kenden geen geen rangorde
Waren lief tot dat ze aan het werk moesten, want door wat vervelend te zijn hadden ze geleerd eronder uit te komen.

En als ik bokt zo lees, lees ik dat mensen die veel ingereden en zdaelmak hebben gemaakt, deze ervaring met me delen.

En die jonge paarden waren niet jaloers op een hoofdstel, dat lag er in het land geen Haha!

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:02

Mmm, ik was laatst op een wedsrijd en daar liep een prachtig groot zwart paard. Hij moest de ring in,vreselijk staken,bokken etc.Meisje wat naast mij zat was met haar mee en zei tegen mij:Ik vind het zo sneu voor haar,dat doet hij op iedere wedstrijd.Ze heeft hem zelf helemaal ingereden toen hij 2 !!!! was" Boos!
Hij was nu net 4.
Met mijn eigen paard ben ik nu pas echt aan de slag,hij is net 5 geworden.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:06

Ik had hier net kopers voor Rodin (van Jamy van Lotte) en die is 2 jaar op de vraag of hij wel al gelongeerd werd moest ik ontkennend antwoorden.Ik zei dat ik vond dat hij nog maar even een jaartje jong moest blijven(minimaal)en dat vonden ze toch vreemd Verward

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:07

een vriendin van mij rijd haar pony in....Hij was de laatste keer dat ik haar sprak 2 jaar en 4 maanden...
Ik ben er geen voorstander van maarja...die 3 jaar is ook geen magisch getal. Scheve mond
Ik geef eerder de voorkeur aan 3,5 of 4 maar dat is voor iedereen verschillend en het licht natuurlijk (vooral!) aan het paard, of hij er klaar voor is of niet...
Dat paardje van die vriendin van mij, is dat naar mijn mening nog lang niet, die kan nog zoveel mooier groeien. Scheve mond

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:10

Absoluut niet doen! Dat arme ruggetje

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:11

@ Ikke. Nou ja, ik zou ervoor kiezen om een veulen lekker veulen te laten. Hoe jij het stelt denk ik van ja zo kun je het ook bekijken, daar zit ook wel wat in! Maar zoals ik al zei, ik zou het zelf niet doen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:48

Sommige mensen reageren alsof ik mn trekpaard van 2 jaar en 2 en een halve maand afschuwelijk aan het mishandelen ben.. Scheve mond
maar het is ook niet zo dat ik er al op rijd ofzo..! ik zit er egt heeel af en toe is op.. 1x in de maand ofzow.. en dan stap ik aan het halstertje gewoon een klein rondje door de wei, wat hooguit een minuut duurt. en dan ga ik er weer af..
en het is ook niet dat ze het erg vind ofzo, want ze vind het juist leuk. ze stapt dan braaf een rondje met dr oortjes naar voren, en als ik op dr probeer te klimmen blijft ze ook braaf staan enz. en ik zou dr ook nooit slaan als ze iets niet begrijpt of iets dergelijks..
en ook aangespannen rijden we zomaar 10 minuten. met de marathonwagen, dus het is ook niet zwaar, en als we dan terug komen is ze ook niet bezweet ofzo.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:50

wat ik overigens wel een soort van mishandeling vind is als mensen dr paard op 1jarige leeftijd al gaan berijden..! want dat heb ik dus ook wel is gehoord, dat ze met 1jarige leeftijd begonnen te rijden, en een maand of 2 later werd er ook al vollop op gereden. dan praat ik over hele ritten, en trainingen. ut beestje was op zn 6e totaal versleten.. Huilen Verdrietig

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:08

ik vind dat je je paard pas moet inrijden als ie er klaar voor is, dat kan zijn als ie 2,5 tot 3 is maar ook pas als ie 4 is, eerder niet

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:34

Manuutje1990 schreef:
wat ik overigens wel een soort van mishandeling vind is als mensen dr paard op 1jarige leeftijd al gaan berijden..! want dat heb ik dus ook wel is gehoord, dat ze met 1jarige leeftijd begonnen te rijden, en een maand of 2 later werd er ook al vollop op gereden. dan praat ik over hele ritten, en trainingen. ut beestje was op zn 6e totaal versleten.. Huilen Verdrietig

Dat andere mensen nog stommer zijn is geen argument voor het rijden op een tweejarige zit.

Of het dierenmishandeling is: ja. Dat paard kun je vroeg naar de slacht brengen. Als je een paard had gewild waar je op had kunen rijden had je een ouder paard moeten nemen om te verzorgen. Je bent nu met een veulen bezig. behandel die dan ook als zodanig. Zijn rug is niet in staat om het gewicht dat jij hebt te dragen. een half uur is ergen dan 10 minuten, maar het is geen van beide goed voor je paard.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:46

Een jong paard kan het nog zo leuk vinden, ik vind dat geen reden om er dan toch maar op te gaan zitten. Ben het eens met Laurae, wat betreft dat een half uur erger is dan 10 minuten, maar dat het geen van beide echt goed is voor je paard.
En nu niet beginnen met ja dan kan ie vast wennen, wennen kan in een maand tijd en dat kan ook wel als ie dr echt klaar voor is...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:10

Ben er helemaal op tegen. Ik ga met mijn veulen waarschijnlijk pas op zijn 3, 3,5e is beginnen denk ik. (Nog 3 jaar om over na te denken). Maar het wordt zeker niet eerder!!
Je hebt zeker 20 jaar de kans om op dat beestje te rijden, wat maakt dat ene jaartje dan uit?? En als je er niet op kan wachten, koop je maar een volwassen paard.
Ik ken er een, die op zijn 2,5e al was ingereden. Hij was 5 toen ie een spuitje kreeg. Het was een paard van 1.80. Heeft nooit de kans gehad fatsoenlijk te groeien en al het kraakbeen was vanwege het vele werk dat ie deed verkeerd gegroeid. Beestje had hardstikke veel pijn! Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:27

Rodi schreef:
4,5 zadelmak maken, daarna lekker half jaar weg zetten. Als ze 5 jaar zijn verder inrijden!

Op die manier doen wij het Lachen

ja maar dat zijn Ijslanders....

Mijn 5 jarige dressuurpaard moet toch al wat meer kunnen op die leeftijd...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:40

Alet schreef:
@ Ikke. Nou ja, ik zou ervoor kiezen om een veulen lekker veulen te laten. Hoe jij het stelt denk ik van ja zo kun je het ook bekijken, daar zit ook wel wat in! Maar zoals ik al zei, ik zou het zelf niet doen.

Ieder z'n keuze, dat is zo.
Ik heb nu een twee-jarige Welsh-Cob en die wil ook de wereld verkennen. Ik denk dat dat op zich een normale reactie is van paarden op die leeftijd. Hij wil dit echter op een duidelijk andere manier dan de Fjord. Ik heb ook geen pleeg-pappie, hij is al behoorlijk zelfstandig. Ik heb nu dus de uitdaging hoe laat ik hem veilig de wereld verkennen en bereid ik hem voor op het werk wat hem wacht en hoe zorg ik dat hij het leuk heeft als jong paard. Dat laatste lijkt aardig opgelost door de andere twenter in de groep, ze beginnen toenadering te zoeken.

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:51

Ikke ik raad je aan om het boek natuurlijk paardrijden te lezen. Erg interessant om te lezen en erg leerzaam vooral hoe je een paard op een natuurlijke wijze kan voorbereiden op het werk. Zelf zou ik nog ietjes langer wachten tot hij/zij wat ouder is.

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:51

owja is trouwens een boek van klaus ferdinand hempfling

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 19:14

Ik wou touwens nog even melden,d at een vriendin van mij haar pony ook al op 2 1/2 jaar 1x per week 10 minuten bereed. Ik heb eht haar vaker gezegd, dat ze hem gewoon et rust moet laten, maar zij vond de hele tijd, dat degene die het haar had aangeraden(en die heel wat jaren langer in de paarden zit dan mij) het wel beter zou weten, met zn derde)dat hij net 3 was, 1 dag' werd hij meteen 3x per week gereden. Nou rijd z ehem nog amper, omdat ze nooit zin heeft.