vraag: waarom huurpaard goedkoper dan eigen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:48

Zij zou de rest betalen. Ikke dus 100 euro, het bekappen, de verzekering en evt. andere DAkosten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 16:10

ok ik snap m!
dan betaal jij dus nog bijna alles zelf

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:50

Maar ik blijf dan ook te allen tijde de overhand hebben Knipoog

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:37

Maar goed, de leaser helpt jou toch ook. En als je zo'n prijs vraagt kun je inderdaad net zo goed kopen. Ik vind het onzin, dan heeft huren geen enkele zin meer. Huren vind ik voor mensen die net geen paard kunnen betalen, maar wel bereid zijn een deel te betalen en ondetussen blijft het nog steeds jou paard waar jij ook lol aan kan beleven en ook mee kan doen wat je wilt, alleen de huurder helpt jou tijdelijk uit de brand.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 10:17

dat is het nou juist, ik kan er niks meer mee doen want het paard is verhuurd. De huurder heeft alle rechten en ik vind dan ook de plichten of in dit geval de kosten...
In de meeste gevallen is de stalhuur veel duurder dan wat ik nou voor huurprijs heb opgegeven, dus ik snap het probleem niet zo. Heel veel mensen betalen 250-300 euro per maand stalling op een manege en dan zeuren over een huurprijs van 250???
Ok, heel veel mensen betalen ook minder aan stalling maar dat is in mijn omgeving niet zo. Als dat wel zo is, geef me dan een seintje dan ga ik mn paard verhuizen...

Daphne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:23

cissy schreef:
dat is het nou juist, ik kan er niks meer mee doen want het paard is verhuurd. De huurder heeft alle rechten en ik vind dan ook de plichten of in dit geval de kosten...

Dat kun je dan toch afspreken?!? Ik vind het een beetje egoistisch om alle kosten door te berekenen aan een huurder. Het is toch jouw paard? Blijkbaar vind je het paard niet interessant genoeg meer om zelf te rijden/verzorgen, maar je wilt m toch niet wegdoen en zo kun je m toch houden zonder dat het je iets kost. Als je niet meer voor de kosten op wilt draaien, moet je m gewoon verkopen. Dat is ff vervelend, maar daar kom je heus wel weer overheen! Als je hem wilt verhuren ivm tijdgebrek, en je bent van plan het rijden later weer op te pakken, ok, maar dan laat je de huurder toch niet voor alle kosten opdraaien?!? Misschien dat sommige mensen zo gek zijn, maar ik zou zelf niet (zoveel) investeren in een paard dat niet van mij is.

Gelukkig heb ik een paardje dat ik kan rijden wanneer ik wil, en het kost me geen cent! Als je zoiets hebt dan is er echt geen haar meer op je hoofd dat er ook maar aan denkt om een paard voor 200 of 250 euro per maand te gaan leasen... Belachelijk!

Ik weet trouwens dat dit maar stelling is, dus niemand hoeft zich aangevallen te voelen Haha!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:30

cissy schreef:

Als ik nou weer even terug ga naar de vergelijking met een lease auto dan is een lease auto echt wel duurder dan er zelf een te kopen, voordeel is dat je niet de reparaties hoeft te betalen en om de zoveel tijd een nieuwe uit kan kiezen.

Ik zou persoonlijk niet te veel gaan vergelijken met een lease auto. Of krijgt de huurder als het paard kreupel, ziek of dood is een gelijkwaardig vervangend exemplaar?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 11:56

had net een onderonsje met een collega die ook een paard heeft en haar dit gevalletje voorgelegd. Zij betaald 335 aan stalgeld en als ze een paard wil leasen kost dat nog eens 300 extra incl alle kosten. Zij vond het heel normaal en goedkoop zelfs....

Mijn mond viel even open!! Verward
rare wereld leven we toch in...

Daphne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:07

Pardon??? 335 euro stalgeld PLUS 300 euro = *rekenreken* 635 euro per maand?!?! Wow! Niet normaal! Sowiezo, 335 stalgeld, pfff... Wat een geld! Als je bereidt bent 635 euro per maand voor een huurpaard uit te geven, wacht dan een jaar en dan kun je best een aardig paard kopen! Maarja, tis maar net wat de gek er voor geeft

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:07

Vaak betaal je op maneges gigantisch veel voor een leasepaard, mede doordat het paard niet meer mee kan lopen in diverse manegelessen per dag. Hier zit ook iemand op het forum die een paard least voor 450 euro, een stal kost op die manege 325 euro.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:08

Aangezien ik 'maar' 140 euro aan stalling betaal, vind ik dit echt belachelijk duur!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:09

????Wat zonde van je geld zeg!! Dan kan je beter even wachten en dan heb je zo genoeg geld voor een eigen paard!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:16

Klopt, alleen als je het paard zat bent of het paard wordt ziek kun je er ook zo mee stoppen. Daarom kiezen sommige mensen dus voor leasen.

Ik ken ook een manege waar je paarden kunt leasen, dat is idd duurder dan alleen de stalling omdat ze vanuit de lessen niets meer opbrengen. En daar is een vrouwtje die leasde een ouder paardje. Paardje krijgt peesproblemen, zij stopt ermee. Dierenartskosten waren zowieso al voor de manege.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:31

mmm tja....je kunt tog ook gedeeltelijk te huur aanbieden. 3 dagen per week mag er alles mee gedaan worden wat zij willen, de andere dagen blijft hij voor jou... zoiets...?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:34

Dan krijg je meer een bijrijder, maar dat is idd ook een optie.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:17

Waarom is een huurhuis goedkoper als een koophuis?
Bovendien ben je bij een koophuis zelf verantwoordelijk en bij een huurhuis de verhuurder.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:23

Met de tegenwoordige huurprijzen ben je niet per definitie goedkoper uit . Alleen met een koophuis moet je zelf opdraaien voor kosten aan de woning. Bij een huurhuis heb je daar de verhuurder voor.

Maar ik snap precies wat je bedoelt .

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:24

Riëtte schreef:
Waarom is een huurhuis goedkoper als een koophuis?
Bovendien ben je bij een koophuis zelf verantwoordelijk en bij een huurhuis de verhuurder.

Bij ons in de stad is een huurhuis duurder dan een koophuis, behalve als je via de woningbouw huurt.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:42

Geld is macht!
Hoe meer je een huurder laat betalen, hoe minder je er zelf over te vertellen hebt. Was voor mij een reden om mijn bijrijder niets te laten betalen (kosten waren gelukkig het probleem niet), zo hou je een hele dikke vinger in de pap. Als je hem volledig verhuurt ( dus eigenlijk in bruikleen geeft) heb je er zelf niet meer zo veel over te vertellen en vind ik het ook reeel dat de huurder de meeste kosten draagt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:20

Ik vergelijk leasen met in bruikleen geven. Je hebt een eigen paard ter beschikking zonder de aanschafkosten, maar bent volledig verantwoordelijk voor het paard. Daar horen dus ook alle normale kosten bij. Voor de een horen daar dan ook verzekeringskosten bij, voor de ander niet.
Wat maakt het uit of je het paard zelf bij een stal zet en dan alle kosten betaald, of dat je bij een stal een paard least en dan diezelfde kosten kwijt bent aan leasekosten? Als de mogelijkheden en voorwaarden en vrijheden hetzelfde zijn?

Is natuurlijk anders als je het paard niet volledig voor jezelf hebt, zoals bij maneges het geval kan zijn...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:04

Tessebes schreef:
Ja maar ik begrijp niet waarom de leaser daaraan mee zou moeten betalen. Hard gezegd, maar het is niet het probleem van de leaser als de eigenaar de rekening van de dierenarts niet kan betalen.

Dat is dan ook een van de redenen waarom iemand voor een leasepaard kiest ipv een eigen, geen onverwachte kosten.

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:29

Ik ben op het moment ook op zoek naar een lease paard / pony.
Ik zou dan zeker de stallingskosten betalen en ook de hoefsmid.
De dierenarts kosten blijven voor de eigenaar.
Maar Cissy jij vergeet een ding.
Mensen die hun paard verleasen doen dat meestal omdat ze er emotioneel geen afstand van kunnnen nemen en het niet kunnen om het paard te verkopen als ze hem niet meer kunnen onderhouden.
Daar gaat het toch om! En ook zie ik het probleem niet: je betaald gewoon het onderhoud, maar niet de aanschafskosten.
Het is simpel: als je geld aan je paard wilt verdienen moet je hem verkopen! Als je wilt dat hij een goede plaats krijgt, en van de lasten af wilt, maar niet wilt verkopen: verleas je hem!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:13

Mijn situatie:

Ik rijd sjors voor de eigenaaresse. Deze kan nu zelf niet meer rijden omdat ze het te druk heeft met haar gezinnetje (1 kind van 1,5 en een kind van 1 maand) Sinds vorig jaar rijd ik sjors 6x per weeken doe echt alles met haar. Het is geen dressuurtopper maar gewoon een leuk/lief/bijzonder paard waar je heerlijk mee kan rijden (200% bomvast buiten heerlijk echt!!)De eigenaaresse betaald alles voor Sjors, dat houd dan ook echt alles in. Daar staat tegen over dat ik aan haar 50 euro betaal, voor het plezier wat ik ermee heb, een goeie prijs vind ik Haha!
Mijn vriend/vrienden/familie echter verklaren me voor gek. Ze zien het zo:
Ik help iemand anders uit de brand, en doe werkelijk waar alle klusjes zoals mesten enzo, en ben dus verplicht om6x per week te komen (ik heb zelf ook een eigen zadel etc). Mijn vriend heeft een hele leuke vergelijking...Zoals hij het precies zegt: Als Maartje (eigenaaresse Sjors) nu bij ons 6 dagen per week ons konijnenhok gaat verschonen mag ze aan mij 50 euro betalen... Haha! Haha!

Hhahaa ik ben gewoon super blij en die 50 euro maakt me ook niets uit. Ik zie het gewoon als mijn pony, terwijl ik de echte lasten niet heb...

Dat was mijn situatie

Gr CLaudia

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 04:21

Maar wat is leasen nou eigenlijk precies? De precieze definitie?
Wat is het verschil tussen leasen en huren?

Als je een auto huurt of least, betaal je naast de kosten van de auto die je ook zou hebben als het je eigen auto is, toch ook een huurbedrag?

En van de auto terug naar een paard, het zou dus inhouden dat je naast het bedrag dat je kwijt zou zijn als het je eigen paard zou zijn, ook nog een bedrag zou moeten betalen aan de eigenaar alsware een huurbedrag?

Nu doen de meeste particulieren dat niet (manege's ed vaak wel), dat extra huurbedrag, maar ik vind het wel reëel als de kosten dan tenminste uit handen wordt genomen.
Tenminste de gehele stallingskosten.

Als we het dan toch over auto's hebben (ik ben er niet over begonnen Cool ), als je die huurt of least (of leent of wat dan ook) en je moet betalen voor de plek waar jij de auto stalt (als je een garage huurt, in de stad bij parkeermeters of voor een parkeerkaart in je eigen buurt oid), betaal je dat toch uit eigen zak?
Vergelijkbaar met de stalling van het paard.

De benzine toch ook?
Vergelijkbaar met het voer (als die al niet bij in de stalling zit).

Als je een lekke band krijgt, wil de verhuurder/verleaser vast wel voor een band zorgen en hoef je misschien de reparatiekosten niet te betalen, maar de band vast wel.
Zit er bij het bedrijf geen garage, moet het dus uitbesteed worden en gaat het hun wat kosten, maar jou ook.
Of het zit al bij het bedrag ingecalculeerd, of je krijgt er na de tijd een nota van. (Vaak krijg je een reserveband mee en kun jij of iemand anders die zelf verwisselen, maar als dat niet het geval is...)
Vergelijkbaar met als het paard wat gebeurt, als eigenaar de middelen ervoor heeft, zal die daar vast wel voor willen zorgen, maar heeft hij bijv die zalf niet, zal hij dat moeten kopen (en zelf betalen of later weer terug vorderen) of de leaser.

Krijg jij met de auto een ongeluk, dekt de verzekering van jou, de auto en/of het bedrijf dat meestal wel.
Hetzelfde met een paard, jij hoort verzekerd te zijn, en het paard heeft een eigen verzekering of valt onder een verzekering (van eigenaar of huurder/leaser, weet niet precies hoe dat zit), dat laatste vooral voor schade aan derden.
Heeft dat paard geen eigen verzekering bij de eigenaar, zou de eigenaar dat dus zelf betalen.
Als je zelf dat risico niet wilt lopen, zou je zelf een verzekering op dat paard af kunnen sluiten (weet niet hoe dit precies zit, maar iig bij wijze van spreken dan).

Als je een wegenkaart nodig hebt in de auto, moet je die vaak zelf hebben, soms zit het erbij.
Net de spullen van een paard, vaak zit het zadel en de rest van de spullen erbij, niet altijd.
Dan zal je die dus zelf moeten aanschaffen als je dat wil en nodig hebt of je hebt het spul al.
Maar het spul is dan wel van jou, je kan zelf kiezen wat en waar je het koopt, en je kan het na de tijd houden of verkopen.

Als je een auto huurt, moet je in het bezit zijn van een rijbewijs, iig diegeen die er in rijdt. Die kosten zijn (waren) voor jezelf.
Wil je nog een cursus volgen (zoals een slipcursus) voor de veiligheid of om nog beter te leren rijden of wat dan ook, zul je dat zelf moeten betalen.
Bij een paard hetzelfde, ruiterrijbewijs, lessen/cursussen, lidmaatschapskosten van vereniging oid, etc etc zulf je dus zelf moeten bekostigen.

Als je auto een onderhoudsbeurt nodig heeft, ga je daarvoor naar het bedrijf als die er een garage bijheeft.
Is dat niet zo, besteed het bedrijf het uit aan een garage.
Deze kosten zitten vaak bij het bedrag in.
Bij paarden kun je het vergelijken met het bekappen (en beslaan) van de hoeven.
Als dat zelf niet gedaan kan worden (door leaser of eigenaar) moet dat worden uitbesteed en dat kost dus wat.
Dit kan bij het huurbedrag inzitten, maar ook zelf betaald worden (door eigenaar of leaser, ligt eraan wat afgesproken is, bijv bekappen betaald de eigenaar, beslaan de leaser).

En ga maar door.

En dat het er maar precies aan ligt wat er afgesproken is, wat er in het contract staat.
Tussen leaser/huurder van de auto en de eigenaar van de auto, oftewel het bedrijf en het contract er tussen in.
En tussen leaser van het paard, en eigenaar van het paard en het contract/de afspraken er tussen in.
Prijs van de auto zit vast bij het lease/huur bedrag bij ingecalculeerd.
Voor een goedkopere oudere auto betaal je niet zoveel als voor een duurdere, nieuwere auto.
Hetzelfde met een paard, een paard waar niet zoveel mee gedaan kan worden, minder waarde heeft (financieel, wedstrijden, ervaring ed) betaal je vast niet zoveel voor als voor een paard met meer waarde en waar je meer mee kan doen.
Bij het ene bedrijf betaal je wat meer voor de auto, dan bij een andere, je hebt dan misschien wel andere voorwaarden, gebruiksaanwijzingen, meer eigen risico en ga maar door.
Hetzelfde bij de paarden.

Alleen het bedrijf van de auto zal er absoluut voor zorgen dat ze er niet slechter van worden, nee, juist beter, ze zullen er winst op willen maken (en als ze dat niet doen, doen ze dus iets niet goed Lachen ).
Bij (particuliere) paardeneigenaars is dat wat anders, ze willen gelijk komen in de kosten, of betalen nog een klein gedeelte (iig er niet slechter van worden).
Ze maken er meestal iig geen vette winst op.

Ik ben het dus geheel met de TS eens.
Net als dat ik met haar mee ga dat dit een stelling is (dus geen mening op, iig niet dat schuingedrukte) en dat je kan overdrijven Haha! .
Net als dat dit appels met peren vergelijken is (zei iemand anders volgens mij).
Ik zou zelf het dus ook ietsjes anders aanpakken dan hoe het hierboven zwart/wit door mij beschreven is Cool .