Mijn jaarling bijt mij zoveel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:28

Jasper schreef:
Je gelooft jouw eigen woorden niet, mag ik hopen. Kijk eens om je heen!

Mee eens!
Van wie zijn al die paarden dan die hoogstens 2 uurtjes buiten komen?.... van pennymeisjes? Nee dat geloof ik niet!

Ga maar eens rondrijden in regio's waar veel paarden zijn, veel paarden zie je overdag met hun hoofd buiten het luik om nog wat van de buitenlucht mee te pikken, en dan nog maar niet te spreken over de paarden die je vanaf de weg niet op stal ziet staan.

Even on-topic: Lekker in de groep zetten bij die andere ruinen en af en toe wat wandelen, vastzetten en borstelen...kan helemaal geen kwaad!!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:39

graciaxxx schreef:
ik zou hem gewoon heel erg consequent een harde tik op zijn neus geven. enne het schijnt dat terug bijten ook werkt... maar dan in het oor want dat schijnt het gevoeligst te zijn...

dit KLOPT!! heeft mijn vriedin een keer gedaa bij een hengst ook in zijn oor! en hij was helemaal overdonderd hij doet het nu niet meer ze heeft hem 2x flink gebeten en het is nu over!

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:07

Ik vind het toch wel bedroevend dat de 1 na de ander komt met adviezen als: flinke oplawaai geven . Straffen is een kunst die maar zeer weinigen goed verstaan. Het bijten is ook geen kwaadaardigheid van het veulen, dus waarschijnlijk snapt er helemaal niets van als hij weer eens een tik terugkrijgt. MyShadow: neem eens contact op met een goede gedragstrainer. Wanneer je die mensen mailt of belt met jouw vraag, krijg je maar al te vaak goede (gratis) adviezen. Jouw veulen in mekaar slaan, zoals hier zoveel geadviseerd wordt, kan altijd nog Haha! .

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:47

Ik vraag mij af, met wat voor'n advies zo'n gedragstrainer dan zou komen?, veulens moet je idd niet slaan, en zeker niet keer op keer want daar worden ze schuw en bang van, sommige zelfs agressief, maar een corrigerende tik kan imo geen kwaad en werkt erg verhelderd voor een jong paard.

Er is een groot verschil tussen een oplawaai geven of een corrigerende tik, corrigeren heeft imo niet zoveel met de kracht van een tik/pets te maken, maar meer met de timing hiervan, als je timing goed is, is een flauwe tik voldoende, een harde knal met een slechte timing werkt averechts.

Er zijn maar weing veulens die gestrafd moeten worden, het is een kwestie van opvoedden en daar hoort duidelijkheid bij, die kun je op verschillende manieren geven, als die manieren niet werken is een tik soms nodig, je moet een veulen ook eerst waarschuwen dmv lichaamstaal of stem, bij de meeste veulens is dit al afdoende.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:28

MyShadow, hou contact met Annick, zij kreeg het voor elkaar dat het bijten minder werd.
Ik denk dat ze , omdat ze het paard kent, jou meer tips kan geven dan een ander.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:41

Dees schreef:
De belangrijke zaken leer je ze voordat je ze afspeent, en die lessen blijven hun hele leven lang wel hangen.
En eh... 3 jarigen zijn helemaal nog niet sterk, en op 3 jarige leeftijd leren ze heel snel.

Er is gewoon simpelweg geen argument om met een jaarling te gaan wandelen, het is zinloos en puur ter gunste van het plezier van de eigenaar. voor het paard zelf heb je er niets aan. Alles wat je een jaarling probeert te leren, pakt hij beter op als 3 jarige. Je kan ze op 1 jaar oud alleen maar verpesten.

ik vind het echt klinklare onzin, Rosa is nu net drie geworden ze dramde altijd met haar been over de grond schuren als ze iets wilde of als ze niet meer wilde stilstaan. Toen heb ik haar elke keer een klap op haar borst gegeven, en een maand later deed ze het niet meer. Dus het is gewoon onzin
en waarom zou je niet met een Jaarling kunnen wandelen? Natuurlijk kan dat. Wat wou je er mee verpesten? Het is toch zeker niet slecht voor zijn gewrichten? Hij leert het toch alleen maar, ik wandel zelfs al met mijn veulen. Geef eens een argument dat je niet met een jaarling kunt wandelen? Ik begrijp het echt niet Verward

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:27

Punkies... jij begrijpt er volgens mij gewoon helemaal niets van. Dat is verder prima, maar als je de paginas van dit topic nog eens goed leest, zul je tal van argumenten lezen van echte paardenkenners waarom je niet met je enter hoeft te gaan wandelen en waarom het waarschijnlijk beter is dat je het niet doet zelfs.

Trouwens; meteen de titel van het topic maakt dat al duidelijk... "mijn jaarling bijt mij zoveel"... Verdrietig

Maar als jij perse met je enter wil gaan wandelen, ga je wat mij betreft je gang maar hoor. Veel plezier

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:31

Dat bijten is onstaan doordat de vorige eigenaresse niet wist waar ze mee bezig was, dat kun je de huidige niet aanrekenen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:18

coydog schreef:
Dat bijten is onstaan doordat de vorige eigenaresse niet wist waar ze mee bezig was, dat kun je de huidige niet aanrekenen.

Als de vorige eigenaresse (en de huidige!) dat dier gewoon in de opfok had gezet, was er nu simpelweg geen probleem geweest.
En wandelen en zeker meppen op het bijten lost het probleem niet op: het dier in een groep gelijkwaardigen gooien wel.

En de schuldvraag...ach, is dat interessant?
Er is er iig maar 1 de dupe en dat is het paard. Het is voor het paard van levensbelang dat het een fatsoenlijk opgevoed paard wordt; niemand zit op een straalverwende onhandelbare 4 jarige te wachten.
Wees wijs, naar de hengstenweide dat dier, ook al is hij ruin (weet je zeker dat hij een lesje onderdanigheid zal krijgen, gaat heus wel goed).

En vraag het anders maar aan iemand die je wel wilt geloven Bloos
Laatst bijgewerkt door Dees op 18-07-04 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:19

Dus een groep veulens van een jaar oud is niet gelijk aan opfok?
Overigens geloof ik vooral mijn eigen ervaring.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:21

coydog schreef:

A - Het is een Jaarling, die moet je als je dan toch zo "wijs' bent om deze niet in de opfokt te zetten zeer strak houden en niks tolereren, Nee is Nee en Ja is Ja, verder geen tussenweg of compromieen.

B- Jaarlingen zijn bijdehand, maar zeker niet hardleers, je maakt veel indruk op zo'n paardje, als je hem keer goed de waarheid verteld, dus als dit paardje bij de huidige eig ook erg bijterig is, heeft dat wel degelijk met de huidige eig te maken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:25

ehm..zucht...
Nog 1 keer: een groep leeftijdsgenoten en GEEN menselijke bemoeienissen = opfok.

en coydog; jij zult misschien al vast zitten in je eigen overtuiging, en wellicht is die wel een juiste. Maar de topicstartster heeft een probleem en vraagt om meningen. Zij weet kennelijk niet hoe ze het probleem kan verhelpen, en vaart daarmee niet op eigen ervaring.

Mijn bijdrage: een groep veulens van gelijke leeftijd is heel goed; enter uit de groep halen om te wandelen is (imo) fout.
Wil je (mijns inziens dus) het probleem oplossen, moet je dat de natuur laten doen. En dat betekent heel concreet: niet mee wandelen.

Duidelijker kan ik na 4 paginas niet meer zijn, en een ieder die vind dat ik daarmee onzin verkondig, is geheel vrij om vooral zich niets van mijn reacties aan te trekken. Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:20

De meningen die TS vraagt zijn niet meningen in de zin van kiep 'm in de opfok. Okay, dat is dan nog wel een mening... Maar die hele zinloze discussie over wel of niet opfok... jezus, daar gaat dit topic toch helemaal niet over?!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:28

Dees schreef:
ehm..zucht...
Nog 1 keer: een groep leeftijdsgenoten en GEEN menselijke bemoeienissen = opfok.

Dat ben ik niet met je eens............. opfok is in mijn ogen een tijd tussen de 4 maanden en 4 jaar dat paarden in een kudde (leeftijdsgenoten, of gemengd) op het land staan......... en dat kan best met menselijke bemoeienissen.......

Ik zelf heb liever geen menselijke bemoeienissen behalve die van mij, de boer, smid en veearts

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:44

Aangezien er niet echt een antwoord komt tijd voor een slotje.