paard in de tuin..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PRO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:14

wij hebben loes ook gewoon in de tuin en dit bevalt haar prima en de buren hebben er nog nooit over gezeurt en de mest gaat gewoon in de groene bak (ja we hebben er 3) ze heeft wel gezeldschap in het land wand we hebben er ook 2 en soms 3 of 4 schapen bij lopen en de gemeente heeft er ook nog niks overgezegt(gelukkig)en ze heeft wel genoeg ruimte wand we hebben 3 landjes die aan elkaar zitten en ik kan ook lkkr naar dr kijken van uit me raam en als ik achter de computer zit en nee we wonen niet op een boerderij Tong uitstekenen we hebben ook geen last van vliegen :S(raar maar waar)miss heb je hier wat aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:23

hehe t gaat de goede kant op vandaardat ik weer reageer... Bedankt! mensen die t zieluuuuughhhh ( Schijnheilig ) vinden bespaar je de moeite ik lees over jullie bericht heen naar de volgende positive...
natuurlijk is niet iedereen het eens met iedereen en dat respecteer ikmaar vraag om tips en ben blij die ook te krijgen ..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:42

Maar hoe groot is je tuin nou?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:48

Ik lees nu net hier dat paarden volgens de wet huisdieren zouden zijn?
Volgens mij is dat niet waar, dat is ook de reden dat paarden in NL nog steeds niet gecremeerd mogen worden.

Debo,
doe je best, in Lalaland schijnt altijd de zon...
Tot het misgaat en je je ongerief weer op Bokt pleurt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:21

Waar ik nog het meest over struikel is dit:

Citaat:
Wij zijn niet van plan ons hete leven hier te blijven binnen nu en 5 jaar hopen we op een boederijtje te zitten,dan krijgt mexx speelmaatjes genoeg..

dat ik nu moet beslissin 1 paardte verliezen is voro mij ecvht het maximum... mexx ook nog weg zou me echt kapot maken..dus ja ik hou hem voor mezelf..maar ook voor hem.. ik weet waar papierloze jonge shetlanderhengstjes naar toe gaan... net alsieder ander en dat wil ik niet op mijn geweten hebben... Rydarred zich wel in de grote paarden wereld..mexxje zou hoe lief en mooi hij ook kan zijn eindigen in de paardenworst...

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ga er maar vanuit dat dat niet gaat lukken. Ik zeg niet dat je het financieel niet rond gaat brouwen, daar heb ik geen drol mee te maken, maar over 1 jaar is het dít, over 2 jaar is het dát en ga zo maar door...

En wat het 2e wat ik aangestreept heb, tja, daar kan ik weinig anders over zeggen als ... Je denkt dus NIET in het voordeel van je pony. Mensenaandacht is nooit hetzelfde als aandacht van soortgenoten. Dikke kans dat over 3 jaar Mexx helemaal verknipt is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:26

Tessebes schreef:
Maar hoe groot is je tuin nou?

Ben bang dat het niet zo'n grote tuin is. Anders had ze allang geantwoord.
Ik heb dat nu ook al twee keer gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:35

ThePast03 schreef:
Ben bang dat het niet zo'n grote tuin is. Anders had ze allang geantwoord.
Ik heb dat nu ook al twee keer gevraagd.

zal nog 1x "oftoppic" andwoorden....

onze tuin is 40 meter lang en 20 meter breed

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:36

Sorry hoor Debo, maar als een vraag/opmerking niet in je straatje past wil het niet zeggen dat het gelijk offtopic is. We blijven namelijk nog steeds bij het onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:37

Tessebes schreef:
Sorry hoor Debo, maar als een vraag/opmerking niet in je straatje past wil het niet zeggen dat het gelijk offtopic is. We blijven namelijk nog steeds bij het onderwerp.

dit is wederom oftoppic... ik vraag om TIPS niet om hoe groot mijn tuin is... alles wat geen tip of ervaring is betreffende het houden van een paard in de tuin is imo OFtoppic...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:40

Debo, ik ben bang dat je dat niet goed ziet: de mensen die hier reageren, doen dat in het belang van het dier. Soms (in dit geval iig wel) moet je denken aan het welzijn van je dier, boven het welzijn van jezelf. Ik vind ook dat je egoïstisch bezig bent, als je je pony op deze manier wilt houden. Dat vind ik een slechte zaak.
En dat is geen kwestie van Ontopic blijven of niet, als je geen commentaar of kritiek of iets dergelijks wilt krijgen, dan moet je niet zo'n topic starten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:41

Het lijkt mij totaal niet offtopic.
Om tips te kunnen geven is het wel van belang dat je weet hoe groot de tuin is en vooral hoe groot het stuk is wat de pony gaat krijgen.

De beste en meest paardvriendelijke tip tot nu toe is om hem lekker bij soortgenootjes in de wei te gooien. Het gaat erom dat hij zichzelf lekker voelt, hij kan niet kiezen. Dat doe jij voor hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:44

Debo, selectief lezen is een kunst, je ogen sluiten voor kritiek en welgemeende adviezen ook. Als jij een probleem hebt moet je de voors en tegens goed tegen elkaar afwegen, en niet alleen een kant van een vraagstuk bekijken. Kans is dan namelijk dat je niet neutraal naar een probleem kijkt, en je later altijd voor verassingen komt te staan. Maar goed, dat is jouw pakkie an. Kom alleen dan niet op Bokt piepen dat er problemen zijn waar je niet eerder over hebt nagedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:45

jullie vinden dit egoistisch ik vind het egoistisch om mijn paarden te houden terweil dat ik er niet heen kan gaan.. ieder zijn eigen mening..

dat de meningen verdeeld zijn is nu wel duidelijk...de helft vind het wel kunnen de andere helft niet daar hoeft toch niet zo lang over door gezuert te worden?

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:48

maar als je hem tog in de tuin wil houden,
waarom koop je geen 2de shetje voor in de tuin dan, want dan staat hij niet alleen.
kijk het hoeft geen grote te zijn tog, heb zelf ook een shetje van 70 cm en die neemt helemaal niet zo,n ruimte in bv.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:50

Debo, voor de zoveelste keer: het is geen zeuren, het zijn welgemeende adviezen, die niet bij je doordringen.

Het beste wat je voor allebei je dieren kan doen: verkopen aan een goed baasje en er niet meer aan denken. Call me mean, maar ik meen het echt. Mexx houden om de redenen die jij aankaart en de zogenaamde oplossing met aandacht, passen mijns inziens meer bij een echt pennymeisje, niet bij een volwassen vrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:51

ik neem er geen 2de bij omdat ik onze tuin daar net wat te klein voor vind.. mischien ind een geitje of schaapje.. maar dat moet ik nog even bekijken..

Zodra [***] groter is wil ik zowiezo weer op zoek naar een weitje en dan een 2de shet erbij zodat ik ook 2 span kan gaan rijden.. Maar dat is pas over 1,5 jaar aan de orde..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:51

Het gaat erom wat het beste is voor de pony en iedereen met een beetje paardenverstand weet dat een paard een kuddedier is wat in een weiland hoort met soortgenootjes.
Het is egoistisch om een paard in zijn eentje in een tuin te zetten omdat jij dat makkelijker vindt.
Dan denk je absoluut niet meer aan het welzijn van je pony maar alleen aan je eigen welzijn.

Natuurlijk zijn er meer paarden die alleen moeten leven en ook nog wel paarden die het nog slechter hebben, maar dat mag nooit een excuus zijn om ook maar je pony op een paardonvriendelijke wijze te houden.
Soms is het gewoon egoistisch om een paard/pony ten koste van alles aan te willen houden.

Edit: Ik lees nu dat je denkt over anderhalf jaar misschien een tweede pony te kunnen kopen. In dat geval kun je Rydar ook makkelijk nog aanhouden. Excuses als te dik (minder eten geven dus als hij niet hoeft te werken) of zielig zijn excuses. Het paard lijdt daar niet van, dat zit tussen jouw oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:54

hmm jullie vinden dat ik een bord voor me kop heb (wat ook zo is aangezien ik het een goed eoplossing vind en me daarbij hou...) .... maar ik zie bij jullie ook een behoorlijke paal staan.... ik ga hier niet verder op in...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:56

Jammer dat je zegt er verder niet op in te gaan. Als jij goede argumenten hebt overtuig ons dan!
Waar zie jij die paal bij ons staan?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:56

Maar over anderhalf jaar ga je een pony erbij zoeken. Kun je dan niet voor die anderhalf jaar een plekje voor hem zoeken als gezelschapspony? Er is vast wel iemand bij jullie op het eiland die ook een paard alleen heeft staan en er wel een ponytje bij wil.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:00

Toen ik mijn ponietje kocht, dacht ik ook alleen maar aan mezelf (was toen nog een stukkie jonger, reed op de manege en wilde een eigen pony)!
Dus ik kocht een pony! Deze kwam ook bij ons in de tuin te staan (wel een grote tuin). De pony had jaren met zijn beste maatje gelopen en kwam dus in 1x alleen te staan. Ze trapte haar hoeven kapot tegen de staldeur!
We hebben dus nog een ponietje erbij gekocht uiteindelijk.
Na jaren heb ik nog een fries gekocht en toen had ik er dus 3 in de tuin staan, in een woonwijk.
Inmiddels waren er huizen rondom de wei gebouwd en dan begint het geklaag, ook al ruim ik de mest op, mest iedere dag de stal uit en doe al het mogelijke wat er is om de 'overlast' zo weinig mogelijk te houden.
Er heeft zelfs een rechtzaak gelopen voor mijn nieuwe stal (gelukkig had ik wel een vergunning gekregen van de gemeente, dus het was een rechtzaak gemeente-buurman). Gelukkig heeft de zaak in mijn voordeel uitgepakt.
De gemeente is al tig keren op mijn 'dak' gestuurd door de buurman en uiteindelijk heeft de buurman een brief van de gemeente gekregen dat als hij nog eenmaal klaagt en de gemeente wederom voor 'niks' moet komen, hij moet opdraaien voor de kosten welke de gemeente maakt!
Maar goed, al met al: weet waar je aan begint, ook al sta je in je recht, er kan een hoop heisa en ongemak vanuit buren ontstaan hoor!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:05

ThePast03 schreef:
Jammer dat je zegt er verder niet op in te gaan. Als jij goede argumenten hebt overtuig ons dan!
Waar zie jij die paal bij ons staan?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat zien wij dan zo verkeerd? Verkeerd vind ik het, als je alleen in je eigen belang denkt, en niet in het belang van je dier. Net dus wat je hier aan het doen bent. Dan vraag ik mezelf af: ben je wel een dier waard?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:11

Waarom zet je Mexx eigenlijk niet in een opfok en ga je af en toe eens kijken met Noa? Gezellig dagje uit naar je paardje, kijken hoe hij zich vermaakt en speelt in de kudde?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:20

Kun je niet een verzorg(st)er zoeken voor Rydar en Mexx, voor de tijd dat jij te druk bent met Noa? Dan kunnen ze lekker op 't landje blijven waar ze nu staan, en als Noa wat minder tijd inneemt, kun jij weer rustig verder gaan waar je toen geeindigd was... Dan krijgen ze genoeg aandacht en blijven bij jou, en jij hebt tijd voor Noa...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:29

Wij wonen ook in 2 onder 1 kap huis in een klein dorppie.
Wij hebben dan niet zo onwijs veel ruimte, inj de schuur hebben we 2 stalletjes, in de dubbele garage de menwagens, fietsen. En dan hadden we nog een ruimte van 12x12 om een bakje te maken.

Onze buren vinden het ook geen probleem, wij hadden een paard dat tegen zijn deur schopte als hij vond dat het etenstijd was. Maar nadat ze waren komen vragen wat dat was hadden ze er vrede mee.
De mest kunnen wij kwijt op een mesthoop van een boer.
We gebruiken zaagsel en dan doen we de vuile mest in de lege zaagselzakken en dan 1x in de week brengen we dat weg.

Met vliegen doen we niets, alleen als het er teveel wordne doen we wel veerust in de stal spuiten maar meer niet.