Zijn jullie paardjes allemaal gechipt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:00

ja mijn paarden verzorgpaard (of hoe je dat noemt) heb ikz elf laten doen en de pony was al gechipt. i.v.m. menwedstrijden die hij bij zijn vorige eigenaar liep.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 10:58

Een wel en de ander niet gechipt. Wist toen niet dat je ontheffing aan kon vragen en dat heb ik voor mijn ruin dus wel gedaan. Maar wat een burocratische rompslomp is die ontheffingsprocedure, schiet echt niet op. Voorlopig rijd ik daarmee toch geen wedstrijden dus heb nog een paar maanden om besluit PVV af te wachten. Volgens laatste brief (8-3-'04) van PVV zou dit een paar weken duren. Zal wel maanden...jaren worden. Vind het gewoon beetje onzin dat chipgebeuren. Jarenlang liepen paarden zonder chip rond en nu ineens vinden ze het nodig.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:31

Mijn pony is eind maart gechipt, heb nog steeds niks ervan ontvangen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:05

mijne is niet gechipt.
doe ik lekker ook niet:D

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:19

mischien een hele domme vraag( Scheve mond ) maar waarom moet je precies chippen?
ik heb nl. net een eigen paard dus alles is wat nieuw voor me.
is het noodzakelijk als je paard in de wei staat en je er af en toe mee gaat wandelen??

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:22

Zowel paard als pony zijn gechipt, wist overigens niet dat het ook via dna kon..... dan had ik waarschijnlijk daarvoor gekozen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:29

ik heb nu 1 gechipte op stal staan, en 1 met dna (had ze al, ) en 2 "kaal"
die worden binnenkort gesjipst.
Chippen is ivm identificatie en registratie ( I&R) de identificatie (chip/transponder) is nog steeds niet verplicht, echter uit kostenoverweging raad men aan om tegelijkertijd met de paspoort aanvraag (als je paard die nog niet heeft) je paard te laten chippen.
Tarieven aan huis bij het NWPCS:
Veulen: registratie, paspoort en chippen 40 euro
Merrie: registratie, paspoort en chippen 40 euro
Merrie (reeds in bezit van paspoort) chippen 20 euro

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:30

Jep! Bij mij is alles gechipt!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:41

bij mij heeft niks een chip.
heb shetlanders en welshjes, ik rij er tog geen wedstrijden mee.
eigenlijk vind ik het een beetje onzin maarja..
heb nou ook 2 veulentjes maar laat die ook niet chippen.
maar ze kunnen het je tog niet verplichten? ( mishcien bij een wedstrijd maar verder?)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:54

mijne is wel ge-chipt..

maar ik heb ff een vraagje..

waarom zijn sommige mensen hier zo tegen chippen..???? Verward

mijne worden al jaren ge-chipt moet voor de wedstrijden en als ze gestolen worden is ook handig..

ik heb nooooit problemen gehad met een chip zijn nooit ziek geworden ofzow..

ik heb ook een veulentje en die werd met 3 maanden ook gechipt..

maar waarom zijn er zo veel mensen tegen..?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:15

Hier een quote uit de Mensport van de maand: Juli/Augustus 2004

Mensport schreef:

Chip en Paspoort

Chip en paspoort zijn in Nederland in 2004 verplicht voor elk paard dat over de openbare weg word vervoerd. Op de website van de PWE (productschap Vee, Vlees en eieren) staat: 'Vanaf 2004 wordt een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem ingevoerd. Elke eigenaar van een paard, pony of ezel moet van al zijn dieren paspoorten hebben en de dieren laten chippen. De registratie kan plaatsvinden bij de erkende stamboeken of bij de paspoortorganisatie KNHS.
Veulens die in 2004 geboren worden, moeten binnen zeven maanden na geboorte paspoort en een chip hebben. De chip is geproduceert volgens international ISO-normen. Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn.'
Voor meer informatie en uitzonderingen zie: http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/nl-paardenpaspoort paardenagentschap: www.horseservice.nl

Misschien iets om over na te denken?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:18

PVE (productschap Vee, Vless, Eieren) schreef:

Ik heb principiële bezwaren tegen het chippen. Wat nu?

Uitsluitend als u godsdienstige of ethische bezwaren heeft tegen het chippen, kunt u aan de voorzitter van het PVV schriftelijk ontheffing aanvragen van de chipverplichting.
De stand van zaken op dit moment is als volgt:

Er komt een ontheffingsmogelijkheid voor paardenhouders die gewetensbezwaren hebben tegen het inbrengen van een transponder bij een paard.
Deze ontheffingsmogelijkheid wordt pas geëffectueerd vanaf het moment dat de transponderverplichting in werking treedt.
Volgens de verordening identificatie en registratie van paarden treedt de verplichting tot een het inbrengen van een transponder pas in werking nadat goedkeuring van de EU-Commissie is ontvangen. Deze goedkeuring is nog niet ontvangen
De verplichting tot het inbrengen van een transponder is dan ook nog niet inwerking getreden
Er kunnen nu dan ook nog geen ontheffingen verleend worden voor een verplichting die er nog niet is.
Zodra die verplichting wél in werking treedt zal vervolg worden gegeven aan de bij ons bekende ontheffingsaanvragen
Tot dat moment kunnen wij er geen inhoud aangeven
Wat dit betekent voor deelname aan wedstrijden, bepaalt niet het PVV; daarover hebben we dan ook niets te zeggen of aan te bevelen. De KNHS dient hier duidelijkheid over te geven.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:22

Mijne is ook gechipt.. dat was ze niet toen ik der kocht.. dus na het keuren en kopen meteen laten doen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:28

ja oke maar nou weet ik nog niet waarom mensen hier op bokt er tegen zijn...

graag reacties hierover...

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:45

Mijn verzorgpaard niet en zal nog wel een tijd duren ook, misschien zelfs niet

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:50

Promessa schreef:
ja oke maar nou weet ik nog niet waarom mensen hier op bokt er tegen zijn...

graag reacties hierover...

Vanwege de kans dat de chip verkeerd komt en daardoor je paard er ziek van zou kunnen worden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:54

ja oke maar bij DNA afnemen kan het ook fout gaan...:S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:58

Promessa schreef:
ja oke maar bij DNA afnemen kan het ook fout gaan...:S

Die paar haartjes die je uit de manenkam trekt om een DNA test te laten doen? Daar gaat het heus niet fout hoor. Trek jij dan nooit de manen van je paard?

Voor de mensen die denken dat je bloed moet laten afnemen voor de DNA test: dit is niet nodig. Een paar haren met wortel en al uit de manen of de staart trekken en er kan een DNA test worden gedaan.

Probleem is natuurlijk wel als je iedere week zou moeten aantonen dat je paard je paard is. Blijven geen manen over zo...Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:00

Sjonniej schreef:
Vanwege de kans dat de chip verkeerd komt en daardoor je paard er ziek van zou kunnen worden.

En vanwege de extra kosten die het chippen met zich meebrengt.
En het feit dat Nederland weer voorop moet lopen op regels die toch niet ingevoerd gaan worden.
Omdat ik geen wedstrijden rij
Omdat ik niet geloof dat de chip helpt mijn paard terug te vinden als ze gestolen mocht worden. Niet als ze meteen naar de slacht gaat.

Nog meer redenen nodig?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:11

En je vervoert je paard ook nooit over de openbare weg?
Niet dat de politie ernaar vraagt, maar je bent het wel verplicht.

Dat jij vind dat NL niet zo voorop moet willen lopen, daar kan de regering zich niet mee bezig houden. Een heleboel regeltje van de FEI zijn ook in NL bedacht en uitgeprobeert. Zijn die ook allemaal niet goed?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:19

Cassidy schreef:
En vanwege de extra kosten die het chippen met zich meebrengt.
En het feit dat Nederland weer voorop moet lopen op regels die toch niet ingevoerd gaan worden.
Omdat ik geen wedstrijden rij
Omdat ik niet geloof dat de chip helpt mijn paard terug te vinden als ze gestolen mocht worden. Niet als ze meteen naar de slacht gaat.

Nog meer redenen nodig?

nou ja oke als jij dat vind ik vind chippen beter en daar blijf ik bij, ik kan ook niet anders want ik ga vaak op wedstrijd en dan moet ik over de openbare weg..

en chippen is 200% want er word DNA afgenomen en een chip ingebracht...

je bent cker ook tegen het chippen van honden..?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:39

Nicole is wel gechipt, dat was ze al voordat ik haar kocht. Ulvida is nog niet gechipt, moet ik eigenlijk eens laten doen. Ben er gewoon te lam voor Tong uitsteken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 19:43

Promessa schreef:
nou ja oke als jij dat vind ik vind chippen beter en daar blijf ik bij, ik kan ook niet anders want ik ga vaak op wedstrijd en dan moet ik over de openbare weg..

en chippen is 200% want er word DNA afgenomen en een chip ingebracht...

je bent cker ook tegen het chippen van honden..?

Chippen is NIET verplicht op de openbare weg!!
Het feit dat de chip is ingebracht is waarom ik ertegen ben. Waarom zou je iets inbrengen zonder dat het echte toegevoegde waarde heeft? Een chip om zeep helpen regel ik voor je, binnen twee minuten en zonder rare hulpmiddelen. Nieuwe chip erin en je paard heeft een andere identiteit.........

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:40

Valentina heeft vroeger ook in de sport gelopen met haar eigenaar, toen had ze geen chip.
Daarna heeft ze ook eigenlijk haar rust gekregen.. paar keer per week erd ze gereden gewoon rustig aan.
Tot anderhalf jr geleden toen het zo goed ging met onderlinge wedstrijdjes ik toch ook ging met haar ging starten moest ze gechipt worden (ze had toen ook geen pasport)
Tegenwoordig is het idd verplicht bij elk paard.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:27

Arzu is gechipt + paspoort, mick nog niet laat ik wel geburen Haha!