Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Mensport schreef:
Chip en Paspoort
Chip en paspoort zijn in Nederland in 2004 verplicht voor elk paard dat over de openbare weg word vervoerd. Op de website van de PWE (productschap Vee, Vlees en eieren) staat: 'Vanaf 2004 wordt een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem ingevoerd. Elke eigenaar van een paard, pony of ezel moet van al zijn dieren paspoorten hebben en de dieren laten chippen. De registratie kan plaatsvinden bij de erkende stamboeken of bij de paspoortorganisatie KNHS.
Veulens die in 2004 geboren worden, moeten binnen zeven maanden na geboorte paspoort en een chip hebben. De chip is geproduceert volgens international ISO-normen. Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn.'
Voor meer informatie en uitzonderingen zie: http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/nl-paardenpaspoort paardenagentschap: www.horseservice.nl
PVE (productschap Vee, Vless, Eieren) schreef:
Ik heb principiële bezwaren tegen het chippen. Wat nu?
Uitsluitend als u godsdienstige of ethische bezwaren heeft tegen het chippen, kunt u aan de voorzitter van het PVV schriftelijk ontheffing aanvragen van de chipverplichting.
De stand van zaken op dit moment is als volgt:
Er komt een ontheffingsmogelijkheid voor paardenhouders die gewetensbezwaren hebben tegen het inbrengen van een transponder bij een paard.
Deze ontheffingsmogelijkheid wordt pas geëffectueerd vanaf het moment dat de transponderverplichting in werking treedt.
Volgens de verordening identificatie en registratie van paarden treedt de verplichting tot een het inbrengen van een transponder pas in werking nadat goedkeuring van de EU-Commissie is ontvangen. Deze goedkeuring is nog niet ontvangen
De verplichting tot het inbrengen van een transponder is dan ook nog niet inwerking getreden
Er kunnen nu dan ook nog geen ontheffingen verleend worden voor een verplichting die er nog niet is.
Zodra die verplichting wél in werking treedt zal vervolg worden gegeven aan de bij ons bekende ontheffingsaanvragen
Tot dat moment kunnen wij er geen inhoud aangeven
Wat dit betekent voor deelname aan wedstrijden, bepaalt niet het PVV; daarover hebben we dan ook niets te zeggen of aan te bevelen. De KNHS dient hier duidelijkheid over te geven.

Promessa schreef:ja oke maar bij DNA afnemen kan het ook fout gaan...:S

Sjonniej schreef:Vanwege de kans dat de chip verkeerd komt en daardoor je paard er ziek van zou kunnen worden.

Cassidy schreef:En vanwege de extra kosten die het chippen met zich meebrengt.
En het feit dat Nederland weer voorop moet lopen op regels die toch niet ingevoerd gaan worden.
Omdat ik geen wedstrijden rij
Omdat ik niet geloof dat de chip helpt mijn paard terug te vinden als ze gestolen mocht worden. Niet als ze meteen naar de slacht gaat.
Nog meer redenen nodig?
Promessa schreef:nou ja oke als jij dat vind ik vind chippen beter en daar blijf ik bij, ik kan ook niet anders want ik ga vaak op wedstrijd en dan moet ik over de openbare weg..
en chippen is 200% want er word DNA afgenomen en een chip ingebracht...
je bent cker ook tegen het chippen van honden..?