wat kan en mag je verantwoord )doen met een enter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:44

runningkawa schreef:
Het verschil?
dat de meeste als het aan kwartiertje goed gaat dat het ook wel een half uur kan, daarna een uur enz enz

Goh voeten geven gaat goed, kan hij ook longeren?
ja kan ie, kan ik er al eens opzitten
ach die 5 min kan toch geen kwaad?

hij bijt, maar ik geef hem geen tik, hij is nog zo klein

enz enz enz

Hier ben ik het zo ontzettend mee eens!
Dat kwartiertje kan inderdaad geen kwaad, maar er wordt wat afgeprutst met die veulens. Ik heb mijn Wiz toen hij nog bij zijn moeder liep spelenderwijs heel veel geleerd. O.a. samen met moeder onder de douche, meelopen aan een touw, alvast een keer de borstels op de rug leggen e.d. Maar nu staat hij gewoon lekker in de wei jaarling te zijn. Af en toe test ik of hij alles nog weet, en dat is zo. Paarden hebben een supergeheugen.

Laat een jaarling lekker jaarling zijn. De rest komt wel Lachen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:52

Met Anya ben ik het eens, maar die reakties van RK vind ik iets te kort door de bocht.
Pennymeisjes met veulens zijn idd een slechte combi. Verstandige mensen met veulens kan best.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:56

Ik ben het nu eigenlijk wel eens met RK, want niet alleen pm verpesten veulens ook verstandige mensen met weinig ervaring kunnen dat doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:19

kim16 schreef:
Ik ben het nu eigenlijk wel eens met RK, want niet alleen pm verpesten veulens ook verstandige mensen met weinig ervaring kunnen dat doen.

Verstandige mensen met weinig ervaring vragen op hulp.
Onverstandige mensen met weinig ervaring doen maar wat en bij hun kan het fout gaan ja.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:24

Dat is het overgrote deel van de mensen onverstandig want hoeveel mensen zie je niet direct een jong paard kopen ipv een ouder betrouwbaar paard waar ze wat van kunnen leren, met zo´n jong paard gaat het helemaal mis en die weg met het zeggen hij si hardstikke vals.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:25

En echt bijna niemand vraagt om hulp met zo´n jong paard want ze weten het allemaal zelf veel beter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:25

@kim16
dat komt omdat mensen zichzelf overschatten. Ik heb net iemand haar vierde paard in iets langer dan een jaar zien verkopen. Het ligt nooit aan haar (volgens haar) Boos!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:27

runningkawa schreef:
zo een goedkoop eigen paardje kopen.

Ik heb niet een jaarling gekocht omdat ze zo goedkoop was (Integendeel)...
Ik heb haar gekocht omdat ik verlieft op haar was geworden. Sabiha staat 24/7 in de wei met soortgenootjes en veulentjes... Nou ja, op een uurtje na dan. Dan haal ik haar eruit en poets ik haar, doe de hoefjes, voer haar, etc... Ik ben nu met een dekentje bezig. Eerst nog helemaal opgevouwen op haar rug leggen, en steeds verder uitvouwen, ook kent ze de trailer al, en de hoefsmid. De DA zei zelfs dat ze nog nooit zo'n makke jaarling gezien hadden in de behandelkamer. Ik kreeg er complimenten voor...
Ook ga ik 1x p/w met haar wandelen. Verder ben ik zeer consequent, happen naar het baasje mag niet, evenals vreugde bokjes aan de hand. Dat doet ze maar in de wei bij de rest van de kudde...
Ik zie hier totaal niets verkeerds aan. Ik ontneem haar niets, en ik kan haar toch dingen leren die straks goed van pas komen...

Ik merk alleen dat de opfok hier heilig is. Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Een kudde is ook goed! Ik ben het er niet mee eens dat je er niets mee mag doen!

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:33

Maar ik vindt het altijd zo kwalijk dat mensen zo snel met het vingertje naar het paard wijzen, dat paard kan zijn eigenaar niet kiezen maar ze zijn altijd wel de dupe van mensen die denken het wel aan te kunnen.

Ik ken zelf ook zo iemand, 1e eigen paard gelijk een jonge grote streke paard, ging helemaal verkeerd. 2e paard zou je denken ze is nu verstandig, ze neemt nu een leuk paard dat al wat kent, een oudere betrouwbaar paard maar nee hoor het moest weer zo´n jong paard zijn. Ik rij nu 12 jaar(op eigen paarden) en vindt mezelf nog steeds niet goed genoeg rijden om een jong paard zelf in te rijden, hoe komt het toch dat mensen die alleen op de manege misschien 2 jaartjes hebben gereden denken dat ze het wel kennen en vervolgens als het de fout ingaat gewoon nog een keer die fout maken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:38

kim16 schreef:
En echt bijna niemand vraagt om hulp met zo´n jong paard want ze weten het allemaal zelf veel beter.

Dat zijn dus geen verstandige mensen. Knipoog

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:40

Nee maar het overgrote deel van de mensen zonder ervaring is in deze situatie onverstandig.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:45

Kim1986 schreef:
Maar ik vindt het altijd zo kwalijk dat mensen zo snel met het vingertje naar het paard wijzen, dat paard kan zijn eigenaar niet kiezen maar ze zijn altijd wel de dupe van mensen die denken het wel aan te kunnen.

Ik ken zelf ook zo iemand, 1e eigen paard gelijk een jonge grote streke paard, ging helemaal verkeerd. 2e paard zou je denken ze is nu verstandig, ze neemt nu een leuk paard dat al wat kent, een oudere betrouwbaar paard maar nee hoor het moest weer zo´n jong paard zijn. Ik rij nu 12 jaar(op eigen paarden) en vindt mezelf nog steeds niet goed genoeg rijden om een jong paard zelf in te rijden, hoe komt het toch dat mensen die alleen op de manege misschien 2 jaartjes hebben gereden denken dat ze het wel kennen en vervolgens als het de fout ingaat gewoon nog een keer die fout maken.

Was dit na aanleiding van mijn bericht?

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:51

Nee naar aanleiding na Anya. Ik vindt zoals jij het doet, het ook prima zoals ik hiervoor al zei, het belangrijkste voor een jong paard is weidegang en contact met soortgenootjes, dat heeft jouw enter

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:54

Anya schreef:
Ik heb net iemand haar vierde paard in iets langer dan een jaar zien verkopen. Het ligt nooit aan haar (volgens haar) Boos!

Het ging op dit stukje tekst van mij. Ik vind dit soort situaties zo ontzettend triest. En het ergste vind ik nog dat je er zo weinig van kan zeggen... af en toe een hint, die dan niet opgepakt wordt... en dat paard maar af zien takelen in een paar weken tijd vaak... En dan wordt het arme dier door toedoen van de eigenaar ook nog als onbetrouwbaar verkocht Verdrietig

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:05

Anya schreef:
Het ging op dit stukje tekst van mij. Ik vind dit soort situaties zo ontzettend triest. En het ergste vind ik nog dat je er zo weinig van kan zeggen... af en toe een hint, die dan niet opgepakt wordt... en dat paard maar af zien takelen in een paar weken tijd vaak... En dan wordt het arme dier door toedoen van de eigenaar ook nog als onbetrouwbaar verkocht Verdrietig

Ow, maar dat zie je ook bij mensen met volwassen paarden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:17

@tessebes: klopt dit betrof 'volwassen paarden'. Dat wil zeggen niet of net ingereden driejarigen... Ik ken ook iemand die zijn veulen leerde steigeren. Dat was zo leuk. Twee jaar later kregen wij hem binnen als onhandelbaar (op de ranch van mijn vriendin). Dat valt niet mee hoor om dat weer af te leren bij een 2 1/2 jarige puber van 500 kg. Triest.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:20

Dat is triest idd! Het paard kan er in principe niets aan doen, maar hij wordt er toch op afgerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:03

griebels schreef:
Ik heb niet een jaarling gekocht omdat ze zo goedkoop was (Integendeel)...
Ik heb haar gekocht omdat ik verlieft op haar was geworden. Sabiha staat 24/7 in de wei met soortgenootjes en veulentjes... Nou ja, op een uurtje na dan. Dan haal ik haar eruit en poets ik haar, doe de hoefjes, voer haar, etc... Ik ben nu met een dekentje bezig. Eerst nog helemaal opgevouwen op haar rug leggen, en steeds verder uitvouwen, ook kent ze de trailer al, en de hoefsmid. De DA zei zelfs dat ze nog nooit zo'n makke jaarling gezien hadden in de behandelkamer. Ik kreeg er complimenten voor...
Ook ga ik 1x p/w met haar wandelen. Verder ben ik zeer consequent, happen naar het baasje mag niet, evenals vreugde bokjes aan de hand. Dat doet ze maar in de wei bij de rest van de kudde...
Ik zie hier totaal niets verkeerds aan. Ik ontneem haar niets, en ik kan haar toch dingen leren die straks goed van pas komen...

Ik merk alleen dat de opfok hier heilig is. Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Een kudde is ook goed! Ik ben het er niet mee eens dat je er niets mee mag doen!

Ik praat algemeen, niet over jou persoonlijk
en uitzondering bevestigd de regel

En opfok is heilig, wist je dat dan nog niet Schijnheilig

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:36

visje"]
Ik vraag me af waarin voor sommige mensen het grote verschil zit tussen "24 uur per dag op de wei staan met soortgenootjes" en "23 uur en 45 minuten per dag op de wei staan met soortgenootjes".
[/quote]

[quote="runningkawa schreef:
Het verschil?
dat de meeste als het aan kwartiertje goed gaat dat het ook wel een half uur kan, daarna een uur enz enz

Dat verzin jij er dan wel zelf bij. Ik bedoel niet meer dan wat er staat.

Ik denk dat we het wel redelijk eens zijn, niet?
Als ik even in alle bescheidenheid een soort algemeen besluit mag formuleren waar de meesten hier het mee eens zullen zijn? (dan mogen jullie het daarna volop bekritiseren Knipoog )

1) veulens hebben in de eerste plaats nood aan (oudere) soortgenoten, en niet aan de mens.

2) bezig zijn met een jaarling kan geen kwaad, zolang je erin slaagt het paard iets goed te leren i.p.v. iets slecht aan te leren. Daar dit bijzonder moeilijk is, kunnen alleen mensen met échte (veulen-)ervaring dit doen. Ook moet je rekening houden met de leeftijd van zo'n dier en daardoor dus niet te veel van zijn tijd in beslag nemen en geen belastende dingen doen.

3) Een veulen in opfok laten opgroeien is altijd het veiligste (je kan eigenlijk niets "mis" doen). En ze komen er ouder en wijzer uit, waardoor ze gemakkelijker iets leren dan een jong veulen.

Ik hou het expres een beetje algemeen (noem het desnoods vaag) om niet te beginnen zeuren over "mag het nu een kwartier of een half uur" enzo.

Zoiets? (verder blijft het natuurlijk een persoonlijke keuze of je een paard nu in de opfok doet of niet)

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:24

Visje je hebt het perfect samengevat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:41

Ik verzin niks, ik geef weer wat ik om me heen zie en wat ik hier lees
dat jij niet meer bedoeld, top!! OK dan!
maar zo is niet iedereen, dat weet jij ook wel Lachen

En wat je samenvat klopt, maar dus wel in acht nemende dat er met bezig zijn dus echt minimaal is qua tijd per dag Lachen

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:36

Ik heb mijn jaarling en twenter heerlijk samen op de wei, savonds komen ze binnen. Dan komen ze beide even door de handen, even wat borstelen hoefjes uitkrabben vast staan een blokje mee om langs dingen (ze zijn beide vrijwel verkeersmak). Ze vinden het beide prachtig en ook mijn hoefsmid gaf complimenten dat ie nooit enter en twenterhengsten meemaakte die zo tam zijn. Het zijn beide zeker geen doetjes of zo, maar vinden het gewoon fijn om ook door de handen te komen netzoals met de rest van de paarden gebeurt.