jong paard, de wissels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:13

runningkawa schreef:
kan ook te handig zijn als je nog geen goede contra hebt Lachen
dan wisselen ze als je pech hebt dadelijk ook om als ze contra moeten lopen.
Dus het kan ook nadelig zijn. Lachen

Maarja, als je weer een beetje handig bent, kun je hem ook weer terug laten springen Knipoog . Maar dat is idd ook waar ik mee in mijn maag zit bij het aanleren van de wissels.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 10:21

ja maar mijn paardje doet de contra galop al zo goed, en zo goed bevestigd, dat het naar mijn mening wel kan om eens in de zoveel tijd een wissel te springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:26

Als je paard als hij nog 4 moet worden al een heel bevestigde contra heeft, ga er dan maar vanuit dat hij met de 7 in de contra naar het slachthuis gaat!!!

waar ben jij in godsnaam mee bezig!!!
ga zo maar door hoor, ben maar trots op wat hij nu allemaal kan. OK dan! Verward
Onthou ook maar goed wat hij nu allemaal kan, want over een paar jaar zul je dat gevoel niet meer bij hem hebben!!!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 10:34

wat mij op valt, is dat zoooveel mensen van bokt zo fel reageren, en dat iedereen altijd zegt, ooh over een paar jaar kan je je paard weg laten brengen, en die paarden bij anky dan??? zo hard gaat het er bij mij echt niet aan toe hooR..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:17

Als het nu 1 iemand zei dat het zo was, had ik me er ook niet zoveel van aangetrokken Rockey. Maar hier zegt iedereen dat het zo is, gaat er dan bij jou niet een belletje rinkelen???? Dat er miss toch wel een kern van waarheid in zit??? Je moet het zelf weten hoor, maar je kunt toch beter maar voorzichtig zijn met je paard. Voor hetzelfde geldt hebben we wel straks allemaal gelijk, en zit jij met een afgekeurd paard te kijken... Hoe reageer je dan?

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:40

Tjah, het lijkt mij ook niet veel kwaad kunnen een wisseltje. De meeste mensen die ik ken met een jong paard rijden 3 keer per week ongeveer, meestal om de dag en dan 20- 30 minuten, maar niet meer.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:02

rockey schreef:
wat mij op valt, is dat zoooveel mensen van bokt zo fel reageren, en dat iedereen altijd zegt, ooh over een paar jaar kan je je paard weg laten brengen, en die paarden bij anky dan??? zo hard gaat het er bij mij echt niet aan toe hooR..

Ik denk ten eerste niet dat anky zelf elke dag alle paarden op stal doet, en ook niet dat ze alleen paarden heeft die ook werkelijk tot GP niveau komen Knipoog

En daar komt nog bij dat anky een professioneel amazone is met een pakket ervaring waar jij waarschijnlijk nooit aan zou kunnen tippen.

Zo te horen gaat het erg hard met je paard, hij kent immers al de wissels, contra etc. En hoelang is ze nou werkelijk onder het zadel?

Staat ze inmiddels al met andere paarden in de wei, of nog in haar eentje?

Er zijn niet voor niets veel mensen die hun paard zadelmak maken en daarna weer lekker paard laten zijn op het land. Lekker aansterken, groeien, paard zijn en spelen met leeftijdsgenootjes.

Verder wens ik je veel succes, maar heb het idee dat je aanneemt dat alles wat je instructrice zegt werkelijk allemaal klopt.

Ik denk dat ik het doel van jou even ben mislopen. In het begin dacht ik dat je een leuk wedstrijdpaardje had, leuke wedstrijdjes rijden en samen genieten. Maar inmiddels heb ik het idee dat je het liefst nog vandaag op het EK wil rijden met je paard. Moet het werkelijk allemaal zo snel?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:59

Nog een tip; geloof niet alles wat je instructrice zegt. Niet om haar af te kraken, maar als iemand lichte tour rijd wil dat niet zeggen dat alles wat zij doet goed is...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 15:01

Lydiia"]
[quote="rockey schreef:

Ik denk ten eerste niet dat anky zelf elke dag alle paarden op stal doet, en ook niet dat ze alleen paarden heeft die ook werkelijk tot GP niveau komen Knipoog

En daar komt nog bij dat anky een professioneel amazone is met een pakket ervaring waar jij waarschijnlijk nooit aan zou kunnen tippen.

Zo te horen gaat het erg hard met je paard, hij kent immers al de wissels, contra etc. En hoelang is ze nou werkelijk onder het zadel?

Staat ze inmiddels al met andere paarden in de wei, of nog in haar eentje?

Er zijn niet voor niets veel mensen die hun paard zadelmak maken en daarna weer lekker paard laten zijn op het land. Lekker aansterken, groeien, paard zijn en spelen met leeftijdsgenootjes.

Verder wens ik je veel succes, maar heb het idee dat je aanneemt dat alles wat je instructrice zegt werkelijk allemaal klopt.

Ik denk dat ik het doel van jou even ben mislopen. In het begin dacht ik dat je een leuk wedstrijdpaardje had, leuke wedstrijdjes rijden en samen genieten. Maar inmiddels heb ik het idee dat je het liefst nog vandaag op het EK wil rijden met je paard. Moet het werkelijk allemaal zo snel?
[/quote]

Mijn paardje staat alleen op de wei, ik wil haar ook niet met iemand anders zetten, heel misschien met een oude pony, maar dat denk ik haast niet. Ik wil natuurlijk met mijn paardje zo hoog mogelijk komen, ik hoop ook minimaal Z... En mijn paardje is in november zadelmak gemaakt...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 15:02

Misser schreef:
Nog een tip; geloof niet alles wat je instructrice zegt. Niet om haar af te kraken, maar als iemand lichte tour rijd wil dat niet zeggen dat alles wat zij doet goed is...

dat begrijp ik erg goed, maar mijn instructrcie heeft al veel paarden zadelmak gemaakt, en veel paarden aangereden, en die lopen nu ook op lichte tour niveau... natuurlijk neem ik niet alles aan wat mijn instructrice zegt, maar wel bijna alles, want ik veel dingen geef ik haar gelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:17

Ik snap eigenlijk niet dat je ouders voor jou geen kant en klaar paard met een hoop knoppen erop hebben gekocht, zodat je eerst zelf alle oefeningen aan kunt leren voelen en door kunt leren rijden. (en leuk junioren kunt gaan rijden)
Maar dit terzijde.

Bij een jong paard dat goed in balans kan galopperen kan het helemaal geen kwaad een keer een wissel te proberen. Daarbij moet je wel voor ogen kunnen houden dat een 4 jarige een heel andere wissel springt dan eentje die al veel verder is. Veel minder gesloten en meer voorwaarts.

Uit al jouw topics krijg ik de indruk dat jullie jou paard vooral heel snel alle oefeningen aan het aanleren zijn. Dat kan in de toekomst heel handig zijn, je kunt jezelf ook helemaal vastrijden. (omdat jouw instructrice de ervaring heeft om inschattingen te maken die jij (nog) niet kunt maken). Vandaar dat ik me het bovenstaande dus afvroeg.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 15:21

Zep schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat je ouders voor jou geen kant en klaar paard met een hoop knoppen erop hebben gekocht, zodat je eerst zelf alle oefeningen aan kunt leren voelen en door kunt leren rijden. (en leuk junioren kunt gaan rijden)
Maar dit terzijde.

Bij een jong paard dat goed in balans kan galopperen kan het helemaal geen kwaad een keer een wissel te proberen. Daarbij moet je wel voor ogen kunnen houden dat een 4 jarige een heel andere wissel springt dan eentje die al veel verder is. Veel minder gesloten en meer voorwaarts.

Uit al jouw topics krijg ik de indruk dat jullie jou paard vooral heel snel alle oefeningen aan het aanleren zijn. Dat kan in de toekomst heel handig zijn, je kunt jezelf ook helemaal vastrijden. (omdat jouw instructrice de ervaring heeft om inschattingen te maken die jij (nog) niet kunt maken). Vandaar dat ik me het bovenstaande dus afvroeg.

Toen ik voor een paard ging kijken, heb ik eigenlijk ook alleen maar paarden gezien en gereden die verder af gericht waren, minimaal zz licht en zelfs die een grand prix proef zouden kunnen lopen, dat was eigenlijk ook de bedoeling, dat ik een ver doorgereden paard zou krijgen, en daarna een jonkie, maar toen zijn wij via iemand gaan zoeken, en toen kwam dit paardje, ze was eigenlijk gewoon erg lief en had ook de kwaliteiten om verder te komen, en omdat ze alles zo snel en goed oppakte, hebben we haar genomen. Voor mij was de lol er eigenlijk ook een beetje af om een paard te hebben die toch alles al kent, en straks kan ik wel zeggen dat het ons samen is gelukt...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:36

Maar blijkbaar weet je zelf al heel goed, dus waarom vraag je het hier. Verward

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:44

verootjoo schreef:
Maar blijkbaar weet je zelf al heel goed, dus waarom vraag je het hier.

Ik denk dat mevrouw een beetje hoog van de toren blaast... Ik meen me eerdere topics van haar te herinneren waarin ze zei "niet 4 jaar er over te willen doen om in de M te komen" enz... Ze wil via dit topic een beetje opscheppen, en reacties uitlokken... Maar uiteindelijk doet ze er niks mee, en is het over een paar jaar huilen in de stal van het barbiepaard, omdat hij afgeschreven is... Meid, ga zo door!! OK dan!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 16:50

xtwisterx"]
[quote="verootjoo schreef:
Maar blijkbaar weet je zelf al heel goed, dus waarom vraag je het hier.

Ik denk dat mevrouw een beetje hoog van de toren blaast... Ik meen me eerdere topics van haar te herinneren waarin ze zei "niet 4 jaar er over te willen doen om in de M te komen" enz... Ze wil via dit topic een beetje opscheppen, en reacties uitlokken... Maar uiteindelijk doet ze er niks mee, en is het over een paar jaar huilen in de stal van het barbiepaard, omdat hij afgeschreven is... Meid, ga zo door!! OK dan!
[/quote]

mm oke blijkbaar heb jij dan niet ál mijn topic gelezen

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 16:51

verootjoo schreef:

ja ik doe het wel, maar ik vraag wat jullie er van vinden

identitytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:46

het is je eigen keus hoor en ik denk toch niet dat je luisterd naar andere mensen zolang jij maar snel in de Z rijdt.
maar ik heb medelijden met jou paardje. ik geef hier maar even me eigen voorbeeld en als je het leest dan kan je zien dat ik het ernstig rustig aan heb gedaan maar ik heb nu wel een braaf paardje die ook lol in het rijden heeft. en niet zo nodig van mij al de galopswissels moet kunnen of contragalop.. ik ben trots op me paardje en wij komen er ook nog wel ook al is die wat ouder.
mijn paardje is pas sinds z'n 3,5 onder het zadel. toen zijn we langzamerhand twee keer in de week een kwartiertje gaan rijden. en dan alleen nog stappen. verder niets.. niets dressuurmatig... en dan eens in de week even longeren. zonder bijzet of iets dergelijks. ook maximaal 20 minuutjes. hij staat overigens wel dag en nacht op het land. toen hij 4 werd hebben we de draf en de galop opgepakt. dit zo laat omdat meneer gewoon genoeg had aan het stappen en als we hem iets meer lieten doen hij het of niet snapte of je er af probeerde te gooien en daarna gewoon onhandelbaar was. in de stap ging dit allemaal wel goed. en maakten we zo af en toe een buitenritje. we wandelen al wel al sinds z'n 1e jaar met hem buiten. hij is nu 5 en we zijn nu eindelijk een klein beetje op het punt van nageeflijk rijden en hij kan nu goed z'n achterhand eronder zetten. alles rustig aan maar we komen er ook. ik start van de week me eerste wedstrijdje met hem in de B. van mij hoeft hij niet zo heel nodig op z'n 4de al galopswissels te kunnen springen we komen er wel misschien wat later maar ik hoef niet echt bang te zijn dat ik hem af moet laten schrijven omdat ik hem overbelast hebt. overigens rijd ik hem nu zo'n 2 dagen in de week dresuurmatig. 2 keer in de week maken we een buitenritje meestal normaal alleen stappen dat vind ik het relaxt en is hij ook relaxt onder. en meestal zit er 1 dagje longeren in.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:19

rockey schreef:
ja maar mijn paardje doet de contra galop al zo goed, en zo goed bevestigd, dat het naar mijn mening wel kan om eens in de zoveel tijd een wissel te springen

Hoevaak is eens in de zoveel tijd? Je hebt het de komende tijd nog niet nodig, dan lijkt me 1 keer per maand al ruim voldoende.

Ik las dat je paard alleen op het land stond, hoelang per dag staat ze in de wei?

Mijn 5 jarige (die nu bijna een jaartje onder het zadel is kent al wijken, schouderbinnenwaarts en galopwissels en kan al leuk springen) rij ik ongeveer 4 tot 5 keer per week, ongeveer een half uurtje per keer. De bedoeling is binnenkort minimaal 1 keer per week een buitenrit te gaan maken.Over een maand of 2 wil ik ook 1 keer in de week gaan springen. Voor de rest staat ze minimaal 8 uur per dag in de wei.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:28

rockey"]
[quote="verootjoo schreef:

ja ik doe het wel, maar ik vraag wat jullie er van vinden
[/quote]

Oké, dan zal ik mn mening maar eens zeggen. Ik vind het zwaar asociaal. Je gaat toch niet met een paard wat een halfjaar onder het zadel is galopswissels springen Verward Je gaat toch ook geen kleuter wiskundesommen geven? Waarom moet altijd alles zo snel mogelijk? Paarden worden tegenwoordig op 2 jaar al gelongeerd, en met 3 gaan ze erop zitten. Na een halfjaar springen ze al galopswissels, doe normaal zeg. Ga je bezig houden met oefeningen van het niveau van het paard. Mijn pony is 23 en kan nog lang niet alles, een galopswissel heeft ze nog nooit gesprongen (ja ongevraagd...) Waarom moet je zo nodig zo snel zo hoog komen, ten koste van het paard. Wat jij dalijk overhoudt is een paard wat onder de stress zit, en een zelfwaarde heeft van -36.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:29

Als ik me goed kan herinneren komt Cacharel 2 uurtjes per dag buiten.

Idd over wat Zep zegt had ik nog helemaal niet nagedacht, dan had je daar mooi op kunnen oefenen.
Een jong paard wat talent heeft moet je koesteren.
Aan de ene kant ben je super voorzichtig met geen paarden erbij, dik in de bescherming etc.
En aan de andere kant... tja moeilijk.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 13:24

adriana schreef:
Als ik me goed kan herinneren komt Cacharel 2 uurtjes per dag buiten.

Idd over wat Zep zegt had ik nog helemaal niet nagedacht, dan had je daar mooi op kunnen oefenen.
Een jong paard wat talent heeft moet je koesteren.
Aan de ene kant ben je super voorzichtig met geen paarden erbij, dik in de bescherming etc.
En aan de andere kant... tja moeilijk.

ja klopt, cacharel komt 2 uur per dag naar buiten, en dan staat ze op de gras wei. over het rijden, Ik ga over 2 weken ook voor de eerste keer naar de duinen, en gaat dat goed, ga ik ook vaker...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 13:25

identitytje schreef:
het is je eigen keus hoor en ik denk toch niet dat je luisterd naar andere mensen zolang jij maar snel in de Z rijdt.
maar ik heb medelijden met jou paardje. ik geef hier maar even me eigen voorbeeld en als je het leest dan kan je zien dat ik het ernstig rustig aan heb gedaan maar ik heb nu wel een braaf paardje die ook lol in het rijden heeft. en niet zo nodig van mij al de galopswissels moet kunnen of contragalop.. ik ben trots op me paardje en wij komen er ook nog wel ook al is die wat ouder.
mijn paardje is pas sinds z'n 3,5 onder het zadel. toen zijn we langzamerhand twee keer in de week een kwartiertje gaan rijden. en dan alleen nog stappen. verder niets.. niets dressuurmatig... en dan eens in de week even longeren. zonder bijzet of iets dergelijks. ook maximaal 20 minuutjes. hij staat overigens wel dag en nacht op het land. toen hij 4 werd hebben we de draf en de galop opgepakt. dit zo laat omdat meneer gewoon genoeg had aan het stappen en als we hem iets meer lieten doen hij het of niet snapte of je er af probeerde te gooien en daarna gewoon onhandelbaar was. in de stap ging dit allemaal wel goed. en maakten we zo af en toe een buitenritje. we wandelen al wel al sinds z'n 1e jaar met hem buiten. hij is nu 5 en we zijn nu eindelijk een klein beetje op het punt van nageeflijk rijden en hij kan nu goed z'n achterhand eronder zetten. alles rustig aan maar we komen er ook. ik start van de week me eerste wedstrijdje met hem in de B. van mij hoeft hij niet zo heel nodig op z'n 4de al galopswissels te kunnen springen we komen er wel misschien wat later maar ik hoef niet echt bang te zijn dat ik hem af moet laten schrijven omdat ik hem overbelast hebt. overigens rijd ik hem nu zo'n 2 dagen in de week dresuurmatig. 2 keer in de week maken we een buitenritje meestal normaal alleen stappen dat vind ik het relaxt en is hij ook relaxt onder. en meestal zit er 1 dagje longeren in.

dit vind ik persoonlijk ook wel erg overdreven Verward

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:27

Mijn 2 Vierjarige (springpaarden ) springen ook zo de wissels, contragalop wordt wat moeilijker Tong uitsteken Tong uitsteken

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 13:27

Franske schreef:
Mijn 2 Vierjarige (springpaarden ) springen ook zo de wissels, contragalop wordt wat moeilijker Tong uitsteken Tong uitsteken

hehe

identitytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:30

het is maar wat je overdreven noemt. ik had het ook zo aan kunnen pakken als bij jou. ik heb dat niet gedaan omdat je het bij de mijne gewoon alles rustig aan moest pakken. anders ging meneer helemaal over de toeren. we hebben het dus allemaal heel rustig aan gedaan en soms zat ik er ook wel eens van te balen. maar ik heb nu wel een volledig ingereden paardje die niet loopt te stressen. geen stresskipje gelukkig.
maar waarom staat jou paardje alleen op de wei?