vergoeding voor bijrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:07

ik vind dat je best wat mag vragen aan een bijrijdster maar dan ligt het er ook aan wat ze allemaal mogen doen als het alleen poetsen en uitmesten is vind ik dat ze niks hoeven te geven maar als ze meerdere keren per week gaan rijden vind ik het wel zo redelijk je materiaal word gebruikt dan nog veearts stalling en alle mik mak ik vind dat er dan toch wel over een prijs gesproken mag worden. Ik zelf twijvel heel erg of ik wel een bijrijdster zou willen aan de ene kant wel ivm tijd maar aan de andere kant helemaal niet omdat mijn paard nog zo jong is en ik veelste bang ben dat er wat fout gaat.(kan natuurlijk ook bij mij fout gaan maar dan is het mijn fout)

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:09

Ik rijd/verzorg 7 dagen per week een paard. De eigenaar voert hem en de rest doe ik. Ik betaal hier niks voor, alleen m'n wedstrijden en lessen die betaal ik wel. Ik mag er alles mee doen, dus ook wedstrijden, buitenritten enzovoorts. In de zomer gaan we een paar keer mennen met het paard, dan help ik de eigenaar met inspannen. De eigenaar vindt het erg handig dat ik het paard doe. Ik regel de hoefsmid, veearts en zorg dat ie z'n wormenkuur op tijd krijgt (de eigenaar betaald).
Ik zou het niet erg vinden om een bijdrage te betalen, de eigenaar wil dat op dit moment ook niet hebben. Misschien dat ik vanaf de zomer iets mee moet gaan betalen, E50 ongeveer, omdat de eigenaar toch wel erg weinig met het paard doet maar m nog niet wil verkopen. Alle benodigdheden zijn aanwezig. Ik koop zelf wel eigen dingen voor het paard, omdat ik dat leuk vind. Ik heb nu al bijna alles wat je nodig zou hebben voor een eigen paard (zadel, hoofdstel enz.).

Ik vind bijdragen van 100 euro per maand toch echt te veel. Ik ben van mening dat een eigenaar dankbaar moet zijn dat jij hem/haar wil helpen met het verzorgen van het paard. Dat daar een kleine bijdrage aan verbonden is oke, maar de helft van de stalling is toch echt teveel. Dan spaar ik toch liever door voor een eigen paard.

mien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 10:19

Kijk als er niet gemest hoeft te worden maar alleen maar poetsen en rijden dan wil ik voor dat mesten zeg maar best betalen.
Dan heb je nl alleen maar plezier van het paard.
En ik vind het heel normaal dat je zelf je lessen betaald en je wedstrijden

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:49

Myra1"]
[quote="MissJ schreef:
Als je op een manege rijdt moet je betalen, als je een eigen paard hebt kost dat geld, dus waarom zou je voor een bijrijdpaard niet betalen?

Hier kost 1 les omgerekend € 9,50 manegepaard (groepsles)
Een groepsles eigen paard € 5,-

Als ik dan bedragen van € 100,- per maand voor 3 dagen rijden per week voorbij zie komen... dan is dat € 7,60 per keer.
Daar heb je dan nog GEEN les bij èn je loopt het risico dat het paard opeens verkocht wordt, of dat je niet meer hoeft te komen, of dat het dier ziek wordt (misschien wel een jaar) en dat je niet meer kan rijden. Geef je dan opeens ook geen bijdrage meer?

Volgens mij ben je dus niet bepaald goedkoper uit!
[/quote]

Wie heeft het over goedkoper?
Het gaat mij niet om geld.
Ik rij liever een kwalitatief goed paard waar ik van kan leren, dan iedere week een ander manegepaard.
Reken verder even uit wat het kost als je 3x per week naar een manege gaat, dan ben je wel ff wat duurder uit, terwijl je daar misschien wel niks meer leert.
Ik word goed begeleid door de eigenaresse en ik neem 1x per maand een goede, dure priveles van een goede instructrice.
Daar steek ik namelijk meer van op dan iedere week in een manegeles meerijden.
En dat is mijn 50 euro wel waard! Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:03

Ik vind dat je bijrijden niet kunt vergelijken met maneges.

Als een eigenaar niet genoeg tijd heeft voor zijn paard of zelf niet rijdt kiest hij/zij voor een bijrijder. Als hij/zij zijn paard niet kan betalen of kwijt wil waarom verkoopt hij/zij hem dan niet. Een bijrijder bewijst jou een dienst mits die wel een beetje niveau heeft. De bijrijder heeft niets over het paard te zeggen, ook al kan het gevoel eigen paard er wel zijn.

Voor mijn vorige bijrijdpaard betaalde in 75 gulden. Ik mocht er wedstrijden mee rijden en lessen op eigen kosten. Heel fijn, tot op een dag er besloten werd dat het paard verkocht werd. Jammer dan, dankzij mij hebben ze het paard beter kunnen verkopen. Ik reed er L-dressuur mee, de eigenaresse durfde er zelf niet op. Hoe hed ze hem moeten verkopen als ik hem niet gereden had? Voor veel minder i.i.g.

Nu rij ik bij een handelaar, 1 paard breng ik op wedstrijd uit op zijn kosten, prijzengeld mag ik houden. In ruil daarvoor rij ik voor hem ook nog een aantal pony's, wat voor mij dus eigenlijk ook nog een beloning is. Nadeel alles is voor de handel, maar nu weet ik dit vantevoren en zit ik er niet mee, is de ene verkocht dan staat er alweer een andere klaar.

mien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 19:38

Ja dat gevoel ken ik trouwens ook.
Heb een haflinger verzorgt terwijl de eigenaar (meisje van 14) er niet naar om keek. Toen ik hem ging rijden had hij totaal geen uithoudings vermogen en heb dit langzaam weer opgebouwd. Ook was hij aan de teugel getrokken en reageerde hij niet op het been.
Ook dit heb ik weer aardig kunnen corigeren (en nou ben ik echt geen top ruiter) maar dankzij mij hebben ze hem voor goed geld kunnen verkopen.
Het is alleen jammer adt ik het niet wist en in eenlege stal aankwam.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:48

Marliesje schreef:
Als een eigenaar niet genoeg tijd heeft voor zijn paard of zelf niet rijdt kiest hij/zij voor een bijrijder. Als hij/zij zijn paard niet kan betalen of kwijt wil waarom verkoopt hij/zij hem dan niet. Een bijrijder bewijst jou een dienst mits die wel een beetje niveau heeft. De bijrijder heeft niets over het paard te zeggen, ook al kan het gevoel eigen paard er wel zijn.

Dit vind ik allemaal weer een beetje kort door de bocht. Het is bij paardeneigenaren ook echt niet altijd een kwestie van niet kunnen of niet willen, maar gewoon een eigen afweging maken. Ik heb er, na een aantal jaren bijrijden, op een gegeven moment voor gekozen om zelf een paard te kopen, maar omdat ik ook een vriend en een drukke full-time baan heb, heb ik er ook voor gekozen om een bijrijder voor 2 dagen in de week te zoeken. Het is niet dat ik het alleen niet zou kunnen of willen, maar het geeft mij gewoon net iets meer ruimte. Zowel qua tijd als qua geld, want mijn bijrijder betaalt voor de 2 dagen dat ze rijdt ook 2/7e van de stallingskosten. Dat is voor de stal waar ik sta 80 euro in de maand. best een groot bedrag, maar daar heb je ook als bijrijder dan wel een hele fijne stal voor, met hele goede binnen- en buitenbak. Tja, daar betaal je nu eenmaal voor, zowel als bijrijder als eigenaar. Dat is een keuze die je maakt. Het is niet zo dat iedere eigenaar die een bijrijder heeft in die positie wordt gedwongen, zoals jullie lijken te denken...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:28

Ik rij een paard voor iemand die door de weeks op kamers zit en haar paard staat bij haar ouders op stal. Ze stond eerst 4 dagen in de week uit haar neus te eten, waardoor ze veel minder conditie had en ook niet echt vrolijk was op stal. Ze kwam er overdag wel een uurtje uit in de paddock. Nu rij ik haar minimaal 3 dagen in de week en les ik op haar. Ik betaal daar geen bijdrage voor. Ze is duidelijk vooruit gegaan in conditie en de eigenaresse kan haar zelf ook weer behoorlijk rijden in het weekend. Ik verleen haar dus eigenlijk een gunst en daar hoef ik, vind ik, dan ook niet voor te betalen.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:57

Ik heb gewoon de maandelijkse lasten gedeelt door 30 en dan x het aantal dagen dat mijn bijrijdster rijd, dan kom ik uit op zo'n 9,10 euro per dag. Dat bedrag betaald zij (nou ja haar moeder) per keer dat ze gereden heeft en daarnaast rijd ze verplicht mee in een groepsles van de vereniging.

Verder vraag ik nergens anders geld voor en zijn overige kosten zoals dierenarts extra voer zoals hooi en muesli en hoefsmid voor mijn rekening.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:29

Zo deed de eigenaresse van mijn eerste bijrijdpaard het ook, de stalling delen door 30(aantal dagen).
Ik reed haar paard 2x per week en daar betaalde ik 36 euro voor, aangezien daar alleen een buitenbak was.
Ik heb trouwens ook nog nooit hoeven te betalen voor de dierenartskosten ed, dat vind ik eigenlijk ook gewoon de kosten voor de eigenaar.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:25

MissJ schreef:
Ik heb trouwens ook nog nooit hoeven te betalen voor de dierenartskosten ed, dat vind ik eigenlijk ook gewoon de kosten voor de eigenaar.

Eigenlijk hoef ik dat ook niet te doen.

De eigenaar van mijn verzorgpony's gaat aanstaande zaterdag voor een week op vakantie. Mocht er wat gebeuren waarbij de DA moet komen, moet ik haar gegevens opschrijven zodat de rekening naar haar gestuurd wordt.
Maar ik denk dat als het zo ver komt dat ik de rekening naar mezelf laat sturen, omdat het door mijn nalatigheid is geweest dat de DA moest komen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:52

Mijn bijrijdster betaalt ook mee, maar die krijgt ook les en ik probeer haar zo goed mogelijk te begeleiden. Ik vind dat ze steeds beter gaat rijden en ik denk dat ze sneller beter wordt op mijn paard dan in een groepsles op een manege. Ze mag er in pricipe veel mee maar omdat het paard nog niet zo lang onder het zadel is niet alleen springen (dat doen we samen) en niet in haar eentje naar het bos ofzo.
Ik ben zelf ook bijrijder geweest en bij ons in de omgeving (utrecht) is het geruikelijk om bij te betalen. Er zijn zoveeel meiden die een leuk sportpaard wel willen rijden, maar om dat ze studeren ofzo geen eigen paard kunnen betalen. Als eigenaar vind je er altijd wel een die wil en kan betalen. ..

Als bijrijder moet je misschien een stal uitmestten maar je kan op je eigen tijden komen en bent niet gebonden aan lestijden, je hebt het paard die dag lekker voor jezelf je kan met een paard proberen iets te bereiken.
Ze heeft goede kwaliteit tuigage tot haar beschikking en de faciliteiten van de stal. En even seriues .. uitmestten is nog geen 10 minuuten werk en het hoort erbij.. dat wil je wel "ruilen" voor een uur rijden .. wow houd es op jongens.

En wat sommigen vergeten:

Wat je als bijrijder niet hebt (de mijne niet) is een peperdure dierenarts rekening omdat je paard met koliek op de kliniek staat (600 euro).. De bijrijdster heeft niet het financiele risico, en hoeft niet te zorgen voor tuig, ijzers etc. Een bijrijdster hoeft geen verzekering te betalen en niet te investeren.
Stel dat het paard komt te overlijden verliest de bijrijder een maatje de eigenaar een maatje en het geld dat het paard waard is.
Als mijn bijrijdster met mijn paard aan de kletter gaat (wat vind ik mijn risico ik want ik wil een bijrijder) zijn de financiële gevolgen voor mij.
Als bijrijder ben je niet aansprakelijk voor eventuele schade die het paard aanricht.
en zo kan ik wel even doorgaan..

Super als je gratis kan bijrijden, maar principieel niet betalen vind ik niet helemaal redelijk en logisch.

Als ik miljonair zou zijn mag mijn bijrijder echt helemaal gratis rijden maar het is duur zat voor mij nu .. zij helpt mij financieel en ik bied haar een leuk paard en toebehoren.. Ik heb een superlieve bijrijdster (de beste) dus ik gun haar alles, maar ik ben heel blij dat ze bijdraagt!!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:00

Als ik kies voor een eigen paard dan wil ik dat ik dat alleen kan opbrengen. Niet afhankelijk zijn van een bijrijder. Aangezien ik dat niet kan heb ik geen paard maar rij ik bij iemand anders.

Een bijdrage leveren vind ik wel oke, maar niet evenredig dus 2/7 van de kosten als je 2 keer in de week rijdt. Tenslotte heb je niks te zeggen over het paard, je blijft bijrijder. (Als anderen mensen dit wel prima vinden moeten ze dat zelf weten) Ik moet zeggen dat ik ook geen paard zou willen rijden 2 keer in de week.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:36

Marliesje schreef:
Een bijdrage leveren vind ik wel oke, maar niet evenredig dus 2/7 van de kosten als je 2 keer in de week rijdt. Tenslotte heb je niks te zeggen over het paard, je blijft bijrijder.

Idd, helemaal mee eens. Je hebt je altijd maar te schikken naar de wensen van de eigenaar. Verder vind ik rijden op een bijrijdpaard totaal niet vergelijkbaar met rijden op een manege (waar je dus wel betaalt). Als je rijdt op een manege heb je alleen de lusten, als je een bijrijdpaard hebt, dan heb je zowel de lusten als de lasten, je bent een verplichting aangegegaan waar je tijd vrij voor moet maken en houden. Als je op een manege rijdt heb je absoluut geen verplichtingen, heb je geen zin, dan bel je gewoon af, is je vaste paard kreupel, dan hoef er niet mee te lopen en krijg je gewoon een ander paard, als het rotweer is hoef je er niet heen, enz.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:28

Tessebes"]
[quote="Marliesje schreef:
Een bijdrage leveren vind ik wel oke, maar niet evenredig dus 2/7 van de kosten als je 2 keer in de week rijdt. Tenslotte heb je niks te zeggen over het paard, je blijft bijrijder.

Idd, helemaal mee eens. Je hebt je altijd maar te schikken naar de wensen van de eigenaar. Verder vind ik rijden op een bijrijdpaard totaal niet vergelijkbaar met rijden op een manege (waar je dus wel betaalt).
[/quote]

Mag ik er even op wijzen dat 2/7e van de stalling voor 2 dagen in de week echt lang nog niet 2/7e van de kosten van een paard is! Net wat Riant ook zegt: voor dierenartsrekeningen, hoefsmid, entingen, wormenkuren, de hele zooi, daar draait de eigenaar alleen voor op en ik kan je vertellen dat dat echt wel flink optelt!

Je schikken naar de wensen van de eigenaar vind ik ook relatief. Ik stel eigenlijk geen eisen aan mijn bijrijder. Op haar dagen komt zij en mag zij zelf bepalen wat ze met het paard doet, als hij er maar uit komt. Ik pas de rest van mijn programma daar op aan. Dus als zij wil gaan wandelen met hem, ga ik de volgende dag wel rijden omdat ik niet wil dat hij twee dagen achter elkaar niets doet. maar als zij 3 uur met hem naar buiten gaat, zorg ik er wel voor dat ik dat de volgende dag niet weer doe. Tuurlijk zijn er bepaalde regels waar ze zich wel aan moet houden, maar dat lijkt me niet meer dan normaal.

En inderdaad: rijden op een bijrijdpaard is niet vergelijkbaar met rijden op een manegepaard. Je kunt komen rijden op een moment dat het jou uitkomt en bent niet gebonden aan de tijden van 'je' les; je hebt over het algemeen een kwalitatief beter paard en kwalitatief betere spullen; je hebt veel meer flexibiliteit, dus als je al een keer geen zin hebt, kun je gaan longeren oid... Kortom: er zijn ook echt wel andere kanten aan een bijrijdpaard!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:34

Ik vraag altijd geld aan een bijrijder en flink ook. Heb het al vaak zat meegemaakt dat ik niets vroeg en dat ze dan de afspraken niet nakwamen, dan wordt het te 'vrijblijvend'. Nee hoor, bij mij kunnen ze flink betalen! Dat monster kost me ruim 300 euro per maand en als iemand anders er ook plezier van wil hebben, dan kost dat ze geld, heel simpel.

M'n bijrijders betalen doe ik niet, zéker niet!
Het zou idd een ander verhaal worden als meneer er beter van zou worden, natuurlijk zou ik dan wel betalen. Maar dat vind ik dan weer niet echt onder de categorie 'bijrijder' vallen.

Maar niet getreurd: geen enkele bijrijder heeft het met Stan langer dan 3 weken volgehouden, dus ik begin er niet meer aan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:55

Vind ik zo'n onzin he. Als een bijrijdster niet betaald, dan komen ze opeens hun afspraken niet meer na? Volgens mij ligt dat aan de persoonlijkheid van je bijrijdster, niet aan de financiele vergoeding. Betrouwbaarheid valt niet in geld uit te drukken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:59

Das meer een kwestie van plichtbesef. Ik hoef niks te betalen. Maar ik ben elke dag paraat en rij er minstens 2 per dag. In het weekend meestal meer. IK zou niet meer komen als ik moest betalen. Als ik een keer niet kan kan ik ook echt niet. En als ik flink wil betalen koop ik een eigen paard.

Loutjelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:19

Tjonge, lees ik hier toch net dat ik de beste verzorgster ben! Mijn dag kan niet meer stuk! Haha! Nou is floortje (riant) ook wel de beste eigenaresse en ben ik inderdaad heel vrij in wat ik allemaal mag doen. Bovendien geeft ze me ook nog les en vind ik het niet meer dan normaal om mee te betalen. En dit is natuurlijk veeeeel fijner dan zo'n duffe manegeles.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:58

Tessebes schreef:
Vind ik zo'n onzin he. Als een bijrijdster niet betaald, dan komen ze opeens hun afspraken niet meer na? Volgens mij ligt dat aan de persoonlijkheid van je bijrijdster, niet aan de financiele vergoeding. Betrouwbaarheid valt niet in geld uit te drukken.

En zodra je er geld voor vraagt is het probleem verholpen. En geloof me: ik heb echt veel bijrijders gehad... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:01

Nou hier nog een bijrijder die altijd elke dag braaf kwam, eerst met de fiets door weer en wind, later met een brommertje.
of ik nu laat afgewerkt was, of niet elke dag kwam ik braaf.
nooit heb ik betaald. deed er in natura ook genoeg voor terug.
En het was dan niet zo dat ik perse wilde rijden (ook wel natuurlijk) maar ook dat de mensen zelf meer paarden hadden als dat ze zelf konden rijden.

maar ik vind het ook meer mentaliteits kwestie dan wat anders.

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:07

Ik betaal gewoon voor het bijrijden, waarom niet, heb er toch ook lol van en kan hem beschouwen als eigen paard (dat is dus wat ik gewoon doe) ga ermee op vakantie, dagjes uit, en rij 4x per week.
Als ik dat omreken in manegelessen over 4 weken = 16x12.25 = 196 euro. dus ben ik toch wel goedkoper uit..... en als ik elke dag wil rijden mag dat ook...
Tuurlijk blijft zij eigenaar maar alles gaat wel in overleg als er dingen beslist worden dan mag ik gewoon meebeslissen, en mocht het monstertje weg moeten omdat ze het niet meer kan bolwerken dan " krijg" ik hem zodat ik verder kan met hem..... Dus niet onder mijn kont vandaan verkopen.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:08

Quellian"]
[quote="Tessebes schreef:

En zodra je er geld voor vraagt is het probleem verholpen. En geloof me: ik heb echt veel bijrijders gehad... Bloos
[/quote]

Ik ben het deels eens door geld te vragen zijn bijrijders zich meestal wat meer bewust van hoe duur zo'n paard wel niet is. Maar ik denk dat de meeste bijrijders geen geld nodig hebben om afspraken na te komen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:09

Nee, sommige mensen houden zich aan de gemaakte afspraken, ben ik met je eens, maar nóg meer mensen komen hun afspraken niet na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:11

Die zouden dan na een paar keer ook zonder pardon kunnen vertrekken.
Zijn imo dan ook geen echte paardenliefhebbers.

maar ook onder niet betalende zitte echte Lachen