Paardje af laten maken

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:55

Ik zou nooit mijn paarden naar het slachthuis doen, en gelieve hier geen commentaar op. Ik respecteer de andere hun mening ook.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:57

Citaat:
Maar als ik mag kiezen, dan geen van drieen!

Als het paard nog enigszins pijnvrij door het leven kan gaan en je hem niet zelf wilt houden, probeer er dan een goede baas voor te vinden die hem nog een fijne oude dag geeft.


Ben ik het helemaal mee eens, vind eigenlijk ook dat als je paard "arbeidsongeschikt" is geworden maar nog pijnvrij kan leven dat je dan ook de verantwoordelijkheid moet nemen om 'm 'n fijne oude dag te geven hetzij bij jou hetzij ergens anders. Het is geen auto die je naar de sloop breng als ie op is...

Maar je moet natuurlijk wel realistisch blijven, ik zou gewoon de dierenarts vragen om een conclusie wat hij zou doen. Onze DA is daar wel heel eerlijk in.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:01

Onze DA is daar ook heel eerlijk in. Maar soms zijn de eigenaars eigenwijs, en staat de DA er ook van te kijken dat hij het bij zijn eerste advies mis heeft gehad, omdat het paard toch tegen alle verwachting in beter werd, of weer pijnvrij door het leven kon, of toch weer recreatief gebruikt kon worden. DA's zijn ook maar mensen. Dus ook hun advies zou ik niet voor zoete koek aannemen.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:04

Citaat:
Net als ik nog de beelden op mijn netvlies heb staan van 3 vechtende paarden tegen injecties! Nee dank u!


Hoeveel injecties kregen die paarden? Ik weet dat ze vroeger maar 1 of 2 kregen en dat je inderdaad wel eens hoorde dat er paarden tegen vochten.

Maar tegenwoordig zijn het er minstens 2 of 3 met een goede dosering. Iemand bij een manege verderop heeft zijn paard in laten slapen en die had er een een goed gevoel (zover dat kan) over gehouden om het op die manier te doen.
Paard werd verdoofd met een slaapmiddel en ingeslapen, geen gevecht niks...

Mijn pony heeft een keer een verdoving gehad voor het nemen van rontgen fotos (wou niet stil blijven staan). Nou dat was een paarde middel, die deed helemaal niets meer. Verdoving duurde maar een half uur maar het was dan ook alleen maar voor de foto's.

Niet verkeerd opvatten, maar misschien een slechte DA???

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:07

3 verschillende dierenartsen, drie verschillende stallen! Feit blijft bij een spuit dat ze door de eerste 2 a 3 spuiten heen kunnen breken! 2 van de paarden hebben 3 spuiten gehad voordat ze dood waren, de derde 5!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:09

Das waar Cassidy, maar dat is ook een stukje intuitie denk ik wat je moet volgen...

Het karakter van je eigen paard kan je uit duizenden, een dierenarts natuurlijk niet..

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:10

Welke DA heb je dan gehad? Als ik het goed zie kom je uit Bergen, dat is niet zover bij ons vandaan...

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:12

1 in Bergen, 1 in Emmen en 1 in Dronten! Namen ga ik niet geven.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:14

Maar een zware verdoving IS ook iets engs, als je weet dat er iets gaat gebeuren. Ik moest een paar weken geleden onder narcose en weet nog heel goed die paar seconden dat ik met wijde ogen lag te vechten tegen dat wegzak-gevoel.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:18

Zal is vragen aan onze DA hoe ze dat dan precies doen, die komt namelijk ook uit Bergen..

Ben wel benieuwd naar wat hij zegt.

Kijk, ik heb het nog nooit mee hoeven maken (en hoop bij godsgratie dat dat zo mag blijven). Het lijkt mij gewoon de meest vredige manier.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:20

Citaat:
Maar een zware verdoving IS ook iets engs, als je weet dat er iets gaat gebeuren. Ik moest een paar weken geleden onder narcose en weet nog heel goed die paar seconden dat ik met wijde ogen lag te vechten tegen dat wegzak-gevoel.


Haha, toen ik onder narcose moest zei de dokter dat ik tot 10 moest tellen. Ben volgens mij niet verder gekomen dan 1... Haha!
(Ben trouwens wel goed ziek geweest, dus waarschijnlijk gewoon een te hoge dosis gehad)

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:58

Ik zou eerst proberen of je paard met veel rust weer op de been krijgt. voordat je hem naar de slager of een spuitje geeft Want straks is het te laat

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 07:27


kimmie261

Berichten: 19245
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:52

ik heb ze beide meegemaakt, zowel inslapen als een paard wat naar de slacht ging,het paard wat ingeslapen werd,was naar buiten gebracht op een boerderij waar ze ook gote graafmachines verhuurde...het paard werd na een nacht dokteren(koliekaanvallen) ingeslapen, en ze vocht....ze is zo vaak opgestaan en gevallen en kwam uiteindelijk met haar hoofd onder een graafmachine terecht.Hier heeft ze haar hele hoofd tegen kapot geslagen, de eienaresse heeft staan gillen...was echt vreselijk.

het andere paard ging naar de slacht, de vriend van de eigenaresse was meegegaan, in overleg met de slachter , die zelf ook paarden had, en goed wist dat dit om een soort HUISDIER ging,was er een afspraak gemaakt hoe laat ze geslacht zo worden, daar aangekomen was de hal schoon en leeg....de slachter stond al klaar, die vriend gaf het paard aan die man, en deze vroeg nog of hij erbij wilde zijn, hij zei nee, en de man wees hem naar een deurtje, toen hij zich omdraaide hoorde hij een schot en een vallend paard.....

mijn idee is nog steeds dat als het paard kan lopen, dat hij naar de slacht gaat.als hij ligt en niet meer kan opstaan, dan natuurlijk inslapen.

verder vraag ik me af , waarom geen rust bij het paard???

en cremeren van paarden bestaat nog steeds niet!!!Is nog steeds niet toegestaan!!!Dus niet in geloven!!!Ook al zijn er mooie verhalen over,de oven moet zo onmenselijk groot zijn voor een paard, en anders moet hij er in stukjes in (gezaagd...)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 07:54

Je moet denk ik doen wat je gevoel je ingeeft. Die beslissing kan je namelijk dan zelf ook aan. Ik zou in ieder geval zorgen dat het paard ook werjkelijk uit zijn lijden wordt verlost en niet op transport gaat of in de handel. In mijn opinie ben je dat aan een paard verplicht.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:49

flame moet ik over een tijdje ook inlaten slapen/afmaken

ik heb mijn keuze al gemaakt
een vriend van mij is dus slachter en als ik die verhalen hoor, nee dank je
Niet elke slager gebruikt een pin.

Ik weet zeker dat het flame fout zal gaan, die zal niet meelopen de slachterij is, weet ik zeker en de mensen die flame kennen ook..
en dan ben ik bang dat het fout zal gaan Boos!

Dus ik kies voor inslapen Lachen

Enne vraag wel altijd de staart van je paard als je hem naar de slager brend, zitten paasei bij, die hem doorverkopen

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 13:35

nou mijn vriendin heeft haar keuze gemaakt
ze word vanavond opgehaald en dan gaat ze nog een dag of 2 á 3 op een landje en dan krijg ze een kogel.
waarom ze eerst nog op eenlandje gaat weet ik niet en hij verteld ook niet wanneer en waar het gebeurd.
Hierdoor kan je natuurlijk gaan twijfelen maar ik vind dat je dat niet moet doen.
Dus ik ga vanavond met haar mee als haar paardje op stal word opgehaald. Ik heb er ook opgereden en ik vind dat we dit samen moeten afsluiten. en dan kan ik haar steunen
Ik heb het er wel heel erg moeilijk mee hoor. Maar dat hoef ik jullie natuurlijk neit te vertellen.
Ook vind ik dat we haar een eerlijke kans hebben gegeven, ook omdat de dierenarts ons vertelde dat ze heel erg veel pijn heeft.

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:38

luxx"]
[quote="Annick schreef:
wat erg om deze beslissing te neemen , ik kan er niks van zeggen omdat ik er nog nooit mee te maken heb gehad, maar is het wel nodig om hem af te laten maken? bij ons op stal hebben we ook een paard met een dubbele peesklap, ze kan niet hard werken maar ze heeft nog wel zin in het leven.
misschien kan ze eens kijken of hij niet naar de paarden opvang kan, pb leonoor hier op bokt eens.
in ieder geval veel sterkte voor jou en je vriendin.
Annick

ik heb ook meteen zoiets van ; ik kan er niet meer op rijden, dus dan maar naar de dood..
ik vind dat altijd nogal een egoistische instelling.
en denk dan ook wat kan het je dan nog schelen hoe of tie dood gaat?
als het je echt iets kan schelen hou je hem zelf, of zoek je een oplossing waarbij hij kan blijven leven.
gesellie, wandelen en grazen, en wat mezelf betreft denk ik dan sport rijden word het toch nooit meer, dan maar een groot konijn... prima, als hij maar bij me mag blijven!
ik heb dus niet zoveel begrip, sorry.
[/quote]



Ik deel dezelfde mening.....

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:49

Sily"]
[quote="miekelover schreef:
Jij zou toch ook nie levend willen dood geschoten willen worden.


Even denken...de keuze tussen een spuit die me langzaam laat slapen waarna ik nooit meer wakker wordt of een schot en weg.

Zal ik eerlijk zijn?

Schiet mij dan in 1 keer goed neer...laat me niet langzaam wegglijden met de weet dat ik als ik er aan toegeef nooit meer wakker wordt.

Morbide he Tong uitsteken
[/quote]


hier krijg ik tranen van in mijn ogen, morbide ja, dit heeft mijn gedachten gang er enigzins over veranderd.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:07

pjmhorse"]
[quote="luxx"][quote="Annick schreef:
wat erg om deze beslissing te neemen , ik kan er niks van zeggen omdat ik er nog nooit mee te maken heb gehad, maar is het wel nodig om hem af te laten maken? bij ons op stal hebben we ook een paard met een dubbele peesklap, ze kan niet hard werken maar ze heeft nog wel zin in het leven.
misschien kan ze eens kijken of hij niet naar de paarden opvang kan, pb leonoor hier op bokt eens.
in ieder geval veel sterkte voor jou en je vriendin.
Annick

ik heb ook meteen zoiets van ; ik kan er niet meer op rijden, dus dan maar naar de dood..
ik vind dat altijd nogal een egoistische instelling.
en denk dan ook wat kan het je dan nog schelen hoe of tie dood gaat?
als het je echt iets kan schelen hou je hem zelf, of zoek je een oplossing waarbij hij kan blijven leven.
gesellie, wandelen en grazen, en wat mezelf betreft denk ik dan sport rijden word het toch nooit meer, dan maar een groot konijn... prima, als hij maar bij me mag blijven!
ik heb dus niet zoveel begrip, sorry.
[/quote]



Ik deel dezelfde mening.....
[/quote]

Dan is deze wereld binnen 10 jaar overbevolkt met grote konijnen, en het meisje (sorry naam vergeten) zegt toch dat het paard veel pijn heeft.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:45

Wij hebben ook zo'n groot konijn.
En ze heeft ook vast een periode veel pijn gehad.
Nu krijgt ze nog een kans om wat plezier te hebben.
Waarom geef je het niet wat meer tijd,als jij pijn hebt laat ik je toch ook niet meteen inslapen.
Het ergste vind ik nog dat er aangegeven is dat er best mensen zijn die de zorg over willen nemen en dat daar totaal niet op gereageerd word.
Dit wekt de indruk dat het voor deze mensen niet eens een optie is geweest,met het idee als wij er niets meer aan hebben moet hij maar dood.
Na een paar weken stalrust zie je echt geen verbetering met zo'n blessure.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:56

tarmine schreef:
nou mijn vriendin heeft haar keuze gemaakt
ze word vanavond opgehaald en dan gaat ze nog een dag of 2 á 3 op een landje en dan krijg ze een kogel.
waarom ze eerst nog op eenlandje gaat weet ik niet en hij verteld ook niet wanneer en waar het gebeurd.
Hierdoor kan je natuurlijk gaan twijfelen maar ik vind dat je dat niet moet doen.


Raar verhaal als je het mij vraagt.
Ik hoop voor jullie dat degene die hem ophaalt hem niet door zal verkopen. Als jullie al de beslissing hebben genomen om een eind aan het lijden te maken, waarom dan nog een paar dagen extra laten lijden........ Boos!
Vraag de staart van het paardje dan weet je zeker dat het dier niet ergens anders moet doorleven met pijn Ach gut

Heel veel sterkte en ik hoop dat alles gebeurt zoals jullie het in gedachten hebben.



Sorry nog heel even: Buiten de keuze van de eigenaar om, een peesklap hoeft niet fataal te zijn. Laat ik er maar vanuit gaan dat dit de enige manier is en allerlei andere opties niet haalbaar zijn (dan heb ik het niet over geen tijd willen geven, want dat zou ik niet eerlijk vinden), waardoor het paardje na een herstelperiode eigenlijk weer vrolijk rond zou kunnen rondhobbelen............


Eerlijk gezegd heb ik het idee dat het dier geen eerlijke kans krijgt om te genezen/herstellen Verdrietig (dat zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen)

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 10:45

nou ik moet zeggen dat zewel degelijk een eerlijke kans heeft gekregen maar als je na 3 weken boxrust alleen maar verslechtering ziet en het paard barst echt van de pijn dan is de keus voor mij heel simpel hoor.
toen ze gister is opgehaald vertelde de man (een goede kennis trouwens die fokt met friezen) dat hij zag dat het paardje echt heel veel pijn had
ze kwam de trailer bijna niet in.
En ja een paar dagen op het land had voor ons ook niet gehoeven maar aangezien degene die het paardje afmaakt geen tijd heeft staat ze even op het landje van de man. tuurlijk is het beter als ze daar niet heen hoeft maar het is nu eenmaal zo

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:04

Leonoor was mij al voor, maar ik wil nog een keer benadrukken dat de paardenopvang geweldig werk verricht voor zulke paardjes!! Denk er goed over na voor je een beslissing neemt. Ga anders eens praten met iemand van de paardenopvang. Zo kun je je paard een fijne `oude´ dag geven en iemand erg blij maken met dit paardje als gezelschapspaard oid. OK dan!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:17

Hoii

Ik zit/ zat dus met hetzelfde probleem.
En heb voor de slager gekozen.
Ze zetten haar dan 2 weken op het land en dan schiet ie een kogel door haar hoofd op het land en de staart krijg ik dan.
(om zeker te weten dat ze niet wordt doorverkocht)

Je moet je verstand op 0 zetten en logisch gaan nadenken.

Als je je paard laat inslapen, kost het geld, en die wordt verbrand.
Mijn pony gaat echt vechten dat dat spuitje, van mij mag het in 1 keer BOEM zijn, dat vind ik het beste.

De keuze is moeilijk,maar toen ik mijn verstand op nul heb gezet, heb ik voor de slacht gekozen.

(ik hoef dan alleen de eerste 3 maanden geen paardenbiefstuk)