Hulp gezocht: hoe haal ik mijn paard uit de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 21:55

Ik heb de join-up zelf niet gedaan maar iemand die er vestand van had en zelf veel aan Parelli deed. Ik heb zelf nog nooit een join-up gedaan en ben dan ook bang dat ik meer fout doe dan goed.
Mijn trainer heeft er zaterdag ook nog eens naar gekeken (ik heb de les af moeten zeggen omdat Dancer de wei dus niet uit wou) en kwam tot de conclusie dat dit geen paard was waarbij je een join-up moet doen. Dat moet alleen bij paarden die geen angst hebben. Ik geef hem hierin helemaal zijn gelijk, want Dancer schijnt toch wel ergens bang voor te zijn. Wat dat dan is, weet ik niet. Niemand weet het, want ik heb er al veel mensen naar gevraagd. Dus ik los het niet alleen op, wees niet bang. Het is vaak zo met Dancer dat als je hem de hele dag met rust laat, je hem 's avonds kunt pakken. Maar als je pogingen gaat doen, gewoon overdag, laat hij zich 's avonds ook niet meer pakken. Uiteindelijk is hij nu zaterdagavond mee naar binnen gekomen, waarschijnlijk omdat hij erge honger had. Ik heb hem dan ook meteen lekker eten gegeven, als beloning.
Josien, je woont trouwens nog best ver weg heb ik gezien, 1,5 uur rijden. Dus daar moet ik nog eventjes over nadenken als j ehet niet erg vindt, maar erg lief van je dat je het aanbiedt!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:41

Ik dacht ik bied het je aan. Als ik zo lees kom je er niet uit.

Als je mijn reiskosten vergoed dan kan ik al een heel eind komen met de trein.

Dit is voor beide partijen niet leuk. Dus moet er snel wat aan gedaan worden.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 10:35

Dat is waar, er moet zeker wat aan gedaan worden. Ik krijg van alle kanten hulp nu, ik sta er gelukkig niet alleen voor. Ik vind het erg aardig van je dat je me wilt helpen! Momenteel heb ik hulp genoeg! Ik ben benieuwd wat we nu gaan doen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:01

Laat ons weten hoe het gat. Is altijd leuk met z'n speciaal geval.

Wat je trouens zij dat meerdere mensen het idee had dat je paard ergens bang voor is, heb ik ook het idee. Op alle foto's staat een pony die geheel allert is en die onderspanning staat. Vandaar dat ik denk dat niet alleen het uit de wei halen moet oefenen, maar nog meer grondwerk en je paard leren te begrijpen en weten waat die angst vandaan komt.

Angst weg dan is hij waarschijnlijk gewoon te pakken in de wei.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 11:39

Ik zal eens een update geven over hoe het gaat met uit de wei plukken.
Het gaat super, echt super OK dan! OK dan! OK dan!
Ik kan hem de laatste maand gewoon pakken als ik dat wil. Niet als ik midden op de dag naar hem toe race om hem te pakken, maar als ik bij het hek ga staan en ik roep: Daaaaaancer, dan komt ie op zijn gemakkie naar me toe lopen en kan ik hem pakken.
Ik heb de raad van velen opgevolgd. Naar de wei lopen, hooi op de grond gooien, er even bij blijven staan en dan weglopen. Na een tijdje was ik zover dat ik hem een brokje kon geven. Dat deed ik, draaide me om en liep weer weg. Dat zo een tijdje gedaan. Of hem lekker kriebelen en aaien en dan weer weg. Soms pakte ik hem, soms niet. En nu gaat het dus OK dan! Ik kan hem nog niet midden op de dag uit het weiland plukken, maar dit zo in een paar maanden tijd (na 6 jaar klooien) vind ik al een geweldige overwinning!
Wat jullie?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:43

Hé wat fijn dat het nu beter gaat. Persoonlijk vind ik bijna niks erger dan een paard dat voor je weg rent.
Ik zou dus zeggen ga zo door en over een poosje kun je dancer ook overdag uit de wei halen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 11:47

Zo he, jij bent snel Haha! Wat leuk dat je het toch nog gelezen hebt, ondanks dat ik je hulp in de wind heb geslagen (of hoe zeg je dat). Ik ben echt superblij dat het nu goed gaat. Ik heb zelf stiekem wel een heel klein ideetje waar het eventueel aan gelegen kan hebben.
Voordat ik western ging rijden was ik dressuurruiter met een veelzeidigheidzadel. Dancer kreeg witte plekken op zijn schoft, wist ik veel wat dat was. Nu weet ik het dus. Ik kocht een westernzadel, stoer man! Totdat Sablou (die op het westernforum te vinden is) mijn zadel kwam bekijken en mij bij wijze van, flink op mijn kop gaf. De fork lag gewoon op zijn schoft. Auw! Paste dus ook niet, 3 jaar mee gereden. Gelukkig deed hij mij inzien dat ik echt een ander zadel moest kopen, dus heeft hij een hele mooi op maat gemaakt.
Dus misschien dacht Dancer als ik m wilde pakken: auw, komt ze weer aan met dat stomme zadel.
Nu past het dus wel en drukt het niet meer op zijn schoft. Het rijden is ook een stuk beter gegaan. Dus daar zou het best wel eens aan kunnen liggen!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:20

Het gaat mij niet om dat je met mijn tips het heb opgelost, maar dat het samen beter gaat.
Over dat zadel kan je heel goed gelijk hebben. Tjonge klinkt behoorlijk heftig.

Succes verder.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:39

Fijn! Van alles wat meepikken en je eigen conclusies trekken werkt toch het best!
Blij dat je een ander zadel hebt, is je paard nog behoorlijk tolerant tegen je geweest de afg. 3 jaar!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 13:07

Jup, ik heb denk ik ook heel erg geluk gehad met m. Ik vind het ook echt heel erg dat ik zolang op een zadel gereden heb dat niet past. Sinds ik dat weet, kijk ik ook bij elk paard van vriendinnen ofzo, of hun zadel wel past. Ik heb er nu niet meteen keiveel verstand van, maar ik schaam me er wel voor dat ik zo onwetend ben geweest door met een niet-passend zadel te rijden. Ik ben dan ook heel blij dat ik het nu wel weet.