dressuur met non-dressuurras modeverschijnsel?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dante
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:38

Idd, Nimber er zit echt wel een groot verschil in de lessen en de wedstrijden.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:43

nee maar .....zucht.....
oow hoe moet ik dat nou zeggen?

lessen en wedstrijden zijn idd heel wat anders, maar als het lekker gaat met het dressuren kan je toch wel eens een proefje rijden? Of is dat ook NOTDONE?

Moet je nou perse wedstrijden rijden om te winnen?
mag je volgens jullie geen wedstrijden rijden omdat je dat leuk vind ?
mag je volgens jullie geen wedstrijden rijden als je toch al weet dat je niet in de Z komt?

Dante
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:51

Natuurlijk mag je wel wedstijden rijden. Waarom niet? Van mijn part op een ezeltje! Het gaat mij er alleen om dat als je punten tegen vallen je dan niet, wat sommige mensen doen, moet gaan piepen dat je paard niet beter kan want het is een huppeldepub ras. Er worden nou eenmaal beplaalde eisen gesteld aan het uitvoeren van een dressuurmatige oefening. Niet elk paard is er kan aan die eisen voldoen. Maar dat houd niet in dat je niet mee mag doen. En wedstrijden rijd je toch voor je lol. Geloof dat iedereen hier dat doet. Zitten volgens mij geen "brood" ruiters hier op Bokt.

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:53

het is toch ook leuk om te kijken hoe je t doet in verhouding met de rest van de omgeving?
ik verwacht ook niet dat ik Z dressuur ga halen. tot nu toe verwacht ik nog niet eens de L.
en toch wil ik zo afentoe een wedstrijdje met Ailin starten. gewoon om de spanning die t mee brengt. om te checken welke onderdelen goed gaan en niet goed gaan. en dan is t fijn dat je een onbevooroordeelde jury hebt. en niet eentje die denkt och een tinker dat word niets (en ik wil nu niet zeggen dat alle juryleden dat doen maar er zijn er nog een stel die alleen denken dat een mooie bruine dat kan). Ieder kiest zelf voor t type paard waar hij op wil rijden en wat hij ermee wil doen. enja als je ene fjord/haf/fries/shet/tinker/shire/bels koopt weetje van te voren dat je misschien nooit de topdressuur kan halen. maar proberen zo hoog mogelijk te komen is toch ook leuk. Je moet egwoon je oordel niet zo snel geven op andere rassen. Jij bent zelf niet de enige opd e wereld die perfect is. de rest kan dat ook best zijn

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:53

Tuurlijk alles mag daar gaat het nu niet om Zep vind (mag wel even voor je spreken he lot?) wat ik zo uit haar tekst opmaak dat mensen niet moeten zeuren en het ook afreageren op hun paard als ze geen WP in de M1 rijden of in de Z1 en dan zeggen van ja dat komt doordat ik een fjord heb. Tja als je perse die wp wil rijden dan moet je geen Fjord kopen als je dat doet weet je nu eenmaal dat het een stuk lastiger zal zijn om de Z te halen gewoon omdat het paard de bouw en de swingende gangen mist. Maar dat zegt niet dat het niet zou kunnen.
Ik deel wdb dezelfde mening.
Tuurlijk mag je voor je lol alles doen ik rijd ook wedstrijden voor mijn lol zodra ik het idee heb dat ik wedstrijden moet rijden stop ik acuut.Als ik jou als voorbeeld neem: Jij koopt Loki en rijd er leuk mee misschien haal je de L2 of de M1 maarjouw streven is niet zover mogelijk te komen in de Grand prix zou dat wel je streven zijn dan had je toch voor een ander soort paard gekozen toch?
Ik rijd geen wedstrijden om te winnen maar voor de winstpunten. Die bekers boeien me niet meer vroeger was ik er heel trots op nu heb ik liever een wp dan een beker.
Maar als ik heel eerlijk ben en ik zou altijd maar bij de laatste 3 eindigen zonder wp dan denk ik dat voor mij de lol er snel af zou zijn wbt wedstrijden. Je rijd toch wedstrijden om te kijken waar je staat.
Teminste ik dus wel

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:00

okee als Zep het zo bedoelt. Maar dan had ze er beter bij moeten zetten dat het om de klasse M en hoger gaat. Dat heb ik namelijk niet begrepen.

ik dacht dat ze fjorden.hafs/tinkers/shetten in het algemeen niet in de dresuurring thuishoren.

ja enne als de dressuurtop bij mijn fjord bereikt is (ik moet nog beginnen hoor Haha! )
dan ga ik springen
en als ik daar genoeg van krijg ga ik lange afstand rijden en als ik dat niet meer wil, ga ik aangespannen rijden
of western
ach whatever genoeg dromen in ieder geval
ik wil gewoon van alles wat
maar ik zou er over ophouden nu, ik heb mijn mening duidelijk gemaakt, dacht ik zo.

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:03

Ik neem aan dat ze de M bedoeld in de B kan namelijk elke Koe rondstrompelen en de L lukt ook nog wel (haha ervaring Knipoog )
enne springen ??
je moet tussen de paarden nu he?
dat je dat durft brrrrr

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:06

Citaat:
Op 2001-10-12 15:03, schreef Nimber:
Ik neem aan dat ze de M bedoeld in de B kan namelijk elke Koe rondstrompelen

met die koe bedoel je daar nu tinkers mee?
verwaande tut met je lompekarrepaard Tong uitsteken

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:09

oooooow gemeeeeeeeeeenn!!!! Extreme duivel

ja bij de paarden springen, das wel hoog he??
ach eigenlijk wil ik gewoon bosritten maken en vooral veel lol hebben met mijn boefje }>
(lekker duidelijk allemaal weer)
nu stop ik echt echt.
Haha!

Dante
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:17

Dat bedoelt ze niet! Is gewoon een uitdrukking..."elke koe kan Z starten, als je maar vaak genoeg gaat".

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:20

hehe Dante ik ken Marjolein heel erg goed *LOL*

Grijnz maar ik heb teminste een lompekarreknol paard die voor de ploeg kan en dressuur loopt
Extreme duivel

Die Koe van haar vreet alleen gras maar geeft geen eens melk
okee back ontopic nu *LOL*

Dante
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:25

Tja, dat weet ik dus niet. Het gaat er nl. nogal heftig aan toe hier. Dus de opmerking kon best gemeend zijn. Nou goed, zal me niet meer met jullie geintjes bemoeien!

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:29

sorry dacht dat ik t er wel duidelijk genoeg bovenop had gelegd.
niet dus. solly
(tegen apeldoorners doe ik altijd aardig, tegen prisca en miseryfox nooit dus das misschien ene leuke stelregel voor mijn berichtjes???)

Dante
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 15:32

Moet nog even iets kwijt:

Ik heb nergens gezegt dat ik de enige ben op de wereld die het weet! En wat betreft het oordelen over andere rassen; ik zuig het toch niet uit mijn duim dat niet ieder paard/ras geschikt is voor dressuurwedstrijden? Kijk om je heen hoeveel "andere" rassen lopen op hoog nivo???

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 16:00

yep ik moet ook nog ff iets kwijt.

Tuurlijk kan ik ook een dressuur paardje kopen, een trakener of holsteiner.

Maar ik merk zo onderling wel al vaak genoeg dat mensen onder een dressuur paardje, een echte krack of joker, ferro onder verstaan, want anders tel je vaak al niet meer mee.

Je kunt ook "lompe paarden" hebben die tuiger zijn of basisstamboek, die er uitzien als een doorsnee dressuur paard.

maar dat is dan niet goed omdat het een tuiger of basis is.

Nee jongens laat iedereen lekker knuddelen met zijn of haar paardje, en laat iedereen in de waarde die hij of zij meent te hebben of heeft.
En dat gaat dan niet naar de mensen op bokt, maar naar de mensen die menen dat paarden die niet van een bepaald soort bouw of iets dergelijks zijn, het niet kunnen maken in de dressuur.

Dante
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 16:06

Ach...ik heb een WolfgangXFerro. Hoop dat we ooit Z worden...

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 16:12

Citaat:
Op 2001-10-12 14:19, schreef Shaienne:
Citaat:
Op 2001-10-11 19:34, schreef Zep:
Nu moet je het paard kopen waar je zelf gek mee bent, maar ik snap de mensen niet die met een Tinker of Fjord dressuurwedstrijden willen rijden


dit en de rest van wat ze had geschreven vat ik op als: het is belachelijk als je met een tinker of fjord dressuur gaat rijden.



Shaienne, je zegt het zelf al: "vat ik op als"
Nergens staat dat Zep het zo bedoeld heeft. En of het nu gaat om B, L of Grand Prix, er is een ideaal beeld waar naar gestreefd wordt in dressuur en feit is nu eenmaal dat een KWPN-er of Trakehner daar van nature meestal dichter bij zit dan een Fjielinger. Net zoals een tuiger veel knie actie moet hebben en met zijn hoofd hoog moet lopen. Daar voldoet mijn KWPN-er ook niet aan. Om nog een voorbeeld te nemen, ik kan mijn paard wel in de drafsport uitbrengen, grote kans dat ik gediskwalificeerd wordt omdat hij gaat galopperen (als hij al voor die sulky zou lopen
Haha! Haha! wat ik ten zeerste betwijfel) En ik kan wel endurance gaan starten maar dan word ik eruit gereden door arabieren.

En Shaienne, van mij mag je best wedstrijden rijden, maar ik snap evenmin als Zep waarom mensen die zo ambitieus dressuur willen rijden daarvoor die Fjielinger kopen. En Zep is zo fanatiek, ik ook een beetje, vandaar.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 16:30

Ik denk ook dat hier twee dingen door elkaar heen lopen, namelijk aan de ene kant een paard aanschaffen voor een bepaald doel en daar zo hoog mogelijk in willen komen, en aan de andere kant een paard aanschaffen met in eerste instantie een bepaald doel, maar er na een tijdje achter komen dat je ook andere dingen met 'm kunt doen, iets waar je 'm in eerste instantie niet voor hebt gekocht. Zo kun je een KWPN-er kopen met de bedoeling om er fanatiek dressuur mee te rijden, maar er na een tijdje achter komen dat hij ook leuk een klasse I-rit bij de endurance kan uitlopen. Je hebt dan die KWPN-er niet gekocht OM er endurance mee te rijden, maar het is een leuke bijkomstigheid dat je dat uiteindelijk ook met hem kunt doen. En mocht je daardoor wat fanatieker worden in de endurance en je KWPN-er redt het niet bij die 'top', dan heb je de keus: of je schaft een paard aan dat daar wèl uitermate voor geschikt is, bijvoorbeeld een Arabier, of je blijft gewoon leuk met de middenmoot meedoen met je KWPN-er en zeurt niet dat je niet bij de 'top' hoort. Meestal is het trouwens de omgeving en niet de ruiter zelf die daar een probleem van maakt ('dat je met zo'n paard dressuur/endurance/een springparcours durft te rijden zeg!' - ja nou èn, als ik dat nou leuk vind en het paard ook!). Behalve de ruiters die streven naar het hoogste zijn er gelukkig ook nog ruiters die tevreden zijn met hun paard als ze een goede middenmoter zijn met af en toe een uitschietertje naar boven. Misschien overbodig om te zeggen dat ik mezelf tot die laatste categorie reken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 17:11

oei, dit is een veel heter topic geworden dan ik verwacht had. Allereerst: ik heb NERGENS gezegd dat je niet met een non-dressuurras op concours mag komen. Wat ik bedoelde met dit topic was: ieder paard heeft zijn eigen doel. Koop óf een paard naar het doel wat je voor ogen hebt, óf pas je doelen naar je paard aan, maar ga dan niet lopen miepen.

Ik zie op de wedstrijden vaak gebeuren dat het hebben van een Fjielinger (:D) een beetje als excuus gebruikt wordt om... en dát vind ik dus onzin. Of als statussymbool: het feit dat ik een winstpunt haalde is véél knapper, want ik heb een Haflinger en die worden altijd ondergewaardeerd.Zo heb ik dat letterlijk horen zeggen.

Een ander voorbeeld dan: onze kleine merrie kan absoluut fantastisch bewegen, maar springen... nou ja, ze springt als een dressuurpaard zal ik maar zeggen Haha! Daar ga je dus ook niet mee aan de gang om daar op den duur 1.40 parcoursen mee te willen springen.

Het was absoluut niet mijn bedoeling om Fjorden af te zeiken of zo. Als ik ontspannen bosritjes zou willen rijden zou ik zo'n paard kopen, of een doodbrave WPN-er.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 18:06

Mee eens!
Elk type paard koop je voor een bepaald doel. Party!!

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 18:11

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat je er niet eens een uitstapje mee kunt maken naar een andere tak van sport. Wees je dan alleen wel bewust van de beperkingen die dat met zich mee brengt. En het is aan jou (en je paard natuurlijk) of je daar happy mee kunt zijn. Zo niet, dan is het 'schoenmaker blijf bij je leest'.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 19:15

Hee, hee, hee...mijn Andalusier heeft goed gelopen in de sport hoor! Zijn stap is idd ook zijn zwakke punten, maar in tegenstelling tot veel rasgenoten kan hij superstrekken. Op alle andere punten kan ie super bewegen...Bonfire had ook geen goede stap. Mijn BWP ruin heeft ook geen geweldige stap overigens. Als je op de juiste manier traint kun je ieder paard laten swingen, al hebben rassen als haffies en fjorden een nadeel dat hun bouw niet echt dressuurgeschikt is.
Maar een PRE, mits hij niet een ponymaatje heeft kan het prima ver schoppen....je moet alleen geen maaier hebben....en die zitten er wel veel bij.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 20:50

Idem dito hier, Sjuimpje Haha!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 21:09

Voor elk paard geldt dat ze kwaliteiten en beperkingen hebben. Het moeilijke is een paard te vinden dat bij je past en waar je het gevraagde mee kan doen. Dat geld voor elke discipline.

Ook moet je toch een duidelijk onderscheid maken tussen dressuur als training en competitie. Dressuur is in elke discipline nodig.
Bij competitie is het de bedoeling dat de ene ruiter 'beter' scoort dan de andere. En dat hangt in de paardensport zowel van de kwaliteiten van de ruiter af als die van het paard. Je vormt een eenheid met je paard en die wordt beoordeeld. Als je paard van nature uit prachtig kan gaan strekken, dan is het normaal dat je daar veel punten voor krijgt ook al is jouw inbreng dan zogezegd 'minder' of maak je zelf nog fouten.

Een Fjord heeft bv. imho van nature geen super uitstraling. Dat betekent dat in dat geval er meer gevraagd wordt van de ruiter. En tot bepaalde hoogte kan dat heel goed meevallen. Als je zo'n paard perfect aan de hulpen hebt, losgelaten, enz.. dan kan je in de recreatierubrieken (zelfs tot Z) vooraan staan. Niet iedereen heeft de ambitie om Anky achterna te gaan.

Maar het is ook te gemakkelijk om te zeggen dat de galop vierkant is om dat het een Haf is, of dat de stap niet goed is omdat het een andalusiër is,...

Verder hangt het vooral van je ambities af denk ik. Wat verwacht je van je paard? En wat wil je eventueel bereiken in de competie.
En dan niet te vergeten : wat is voor jou dressuur? Er is bijvoorbeeld een hemelsbreed verschil tussen de Spaanse Rijschool en 'sport' dressuur, of gewoon het africhten en gehoorzaam maken en gymnastiseren van een springpaard,... Dat is allemaal 'dressuur' maar het doel is niet hetzelfde.

Voilà, nu heb ik ook iets gezegd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 00:14

Ik ga een heel eind met Tim mee. Wat veel mensen namelijk niet beseffen is dat 'dressuur' geen vast gegeven is. Tweehonderd jaar geleden zag de 'officiele' dressuur er heel anders uit dan honderd jaar erna, of nu. De regels van de FEI werden pas opgesteld na 1900! Dat als reactie op de vele volbloeden en volbloed-kruisingen die in hun gangen erg afweken van het oude ideaal (dus nu barok genoemd) en andere specialiteiten hadden. De fokkerij en de officiele leer reageren op elkaar en op de tijdsgeest.

Je kunt gemakkelijk als conclusie trekken dat de huidige dressuursport dus inderdaad voor de grote warmbloedrassen bedoeld is en dat de rest zich daar aan moet aanpassen en niet moet zeuren als zij niet in het ideale plaatje passen. Dat lijkt mij echter erg wereldvreemd want zo verstart het hele systeem. De afgelopen 50 jaar is er op het paardengebied juist enorm veel veranderd, de recreatieruiter is geboren, mensen zijn individualistischer ingesteld en durven af te wijken van de norm. Dat zorgt voor een veel breder scala aan paardenrassen in de sport. Het is makkelijk om ze te zien als een soort afvalligen die voor 'spek en bonen' meedoen maar zou het niet zo kunnen zijn dat die de voorhoede zijn van een nieuwe aanpassing van de dressuurregels aan de paarden?

Dit klinkt misschien erg overdreven, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk wordt dat de dressuur van nu over honderd jaar niet meer de norm hoeft te zijn (en dat waarschijnlijk dan ook niet meer is).