Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tessebes schreef:Ik denk dat je iets te simpel rekent ShamalArabs. Stroom en water 200 euro per jaar? In your dreams! Wat denk je wat een beetje baklamp verbruikt. Hoeveel water wordt er verspilt bij bijvoorbeeld het afspuiten van een paard. Dat loopt behoorlijk op hoor, dat redt je niet met 200 euro. Verder hou jij met bepaalde dingen helemaal geen rekening. 100 euro netto winst per paard? Lijkt me sterkt. Hoe zit het met hypotheek, verzekeringen, rentes op leningen, afschrijvingen, e.d.?
maar goed, je hebt gelijk ik verrekende me een beetje, 400 euro per jaar totaal dan per 100 paarden... Netto winst bedoel ik mee de kosten voor die stal en dat paard eraf. Van het totaal bedrag per jaar mag je dan nog de kosten aftrekken die je bedrijfsmatig nodig hebt voor zakelijke leningen en dan nog je salaris. Huiselijke kosten, bijv. een hypotheek voor je huis, mag je er niet vanaf trekken tenzij de bank bij de verstrekking van de hypotheek het huis als bedrijf heeft gezien tegelijk met de stallen. Van de winst die overblijft moet er inkomstenbelasting vanaf en wat je overhebt is van jou... over het algemeen koop je het huis persoonlijk en de stallen zakelijk. Als je de stallen moet bouwen of laten plaatsen dan kun je die ook nog afschrijven, dat is alleen maar extra.. als die dingen die je noemt zijn dingen waar je geen inkomstenbelasting over hoeft te betalen, dus daar maak je sowieso winst op. ShamalArabs schreef:Netto winst bedoel ik mee de kosten voor die stal en dat paard eraf.
Citaat:Ok, dat water... 100 paarden die 50 liter per dag drinken, drinken dus 5 kuub per jaar, 1 kuub kost 1 euro, dus 5 kuub kost 5 euro.... Doe dat ff x 5 omdat je de paarden af en toe afspuit en de stallen af en toe schoonspuit... 25 euro per jaar dus...
Tessebes"]
[quote="ShamalArabs schreef:Netto winst bedoel ik mee de kosten voor die stal en dat paard eraf.
Citaat:Ok, dat water... 100 paarden die 50 liter per dag drinken, drinken dus 5 kuub per jaar, 1 kuub kost 1 euro, dus 5 kuub kost 5 euro.... Doe dat ff x 5 omdat je de paarden af en toe afspuit en de stallen af en toe schoonspuit... 25 euro per jaar dus...
Ben nog niet wakker... 25 euro per jaar voor water per paard incl. afspuiten... ach, ik moet ook niet proberen om een bedrijfsplan te lezen zonder bril als ik nog niet wakker ben.... Je hebt volledig gelijk, sorry... mijn bedrijfsplan en de rekeningen zijn ook nog eens gerekend op 12 paarden, dus moet ook nog omrekenen naar 100... is erg moeilijk schijnbaar
maar de stroom was minder moeilijk te berekenen
dat moest ik gewoon x 8 doen
, een 17x37 binnenbak en een springweide in aanbouw
( op het moment in gebruik als paddock ). We hebben buitenstallen voor paarden met luchtweg problemen, ook keuze tussen sto en zaagsel, maar er is geen verschil in prijs.
heel belangrijk
(je kan er ook voor kiezen om je stal uit te laten mesten dat is dan ook inclusief maar dat doe ik liever zelf, krijg dan ook 14 euro per maand terug, dus zou het normaal 290 euro zijn incl. mesten)
40,- per maand, pony (met veulen) staat in een zeer ruime box, met een buitenbak (geen superkwaliteit maarja) en zomers weidegang. ze moet wel zelf hooi, stro en voer betalen, en zelf mesten en voeren. toch vind ik dit erg goedkoop! ook de sfeer is erg goed, en ze zitten op een goede locatie voor buitenritten (voor zover dat kan hier in de buurt)
jarrah schreef:Ik sta met mijn paard in lisserbroek.
Ik heb daar:
*stal 3 bij 3 meter
*20-40 binnenbak
*20-60 buitenbak
*15-15 binnenlongeerbak
*grote paddock
*overdekte stapmolen
*3 poetsplaatsen
*solaruim
*zomers weidegang
*2 keer per dag voer en hooi
*1 keer in de week gratis springles