Paard schoppen/slaan, moet kunnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paard slaan/schoppen mag

Ja, mag zeker
91 (71%)
Nee
37 (28%)

Totaal aantal stemmen: 128

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:38

Margreet"]
[quote="MoonChloe schreef:
daar wordt hij kopschuw van

Van een terechte, consequente lik op stuk dreun worden ze echt niet kopschuw. Hij heeft wel eens een borstel tegen z'n neus aan gehad en hard ook en niet met de kant met haren... Maar hij steekt die neus nog steeds in andermans zaken hoor, niks niet schuw Haha!
[/quote]

Nee van borstel valt het mee.. ze geeft m zo n klap.. zou je dan ook graag klappen willen ontvangen op je hoofd? ik neem van aan niet..!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:41

Nou met die harde plastic kant van de borstel komt het echt niet zachtjes aan hoor Haha!
Als ik geen klappen wil, moet ik geen dingen doen die niet mogen, zo simpel is het.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:42

Ik sta 'm dus niet de hele dag te meppen hoor Haha! En ze is ook helemaal niks kopschuw.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:46

Die bok van mij wil soms de trailer niet in, gewoon uit dwarsigheid. Ze heeft een paar keer een schop onder dr dikke reet gehad en nu hoef ik alleen maar richting haar kont te lopen en ze stapt braaf de trailer in. Dus ik geef dan liever een duidelijke trap zodat ze binnen een paar seconden in de trailer staat dan dat ik de hele middag bezig blijf met sjorren en trekken en schreeuwen om dat beest in de trailer te krijgen Scheve mond
Maar ja, zoals velen al zeggen, niet ieder paard heeft ze zelfde manier van straf nodig...
Bij een ander paard heb je m juis snel in de trailer door een paar lieve woordjes en een biksbakje, want dat zijn van die lomperiken die er geen moer om geven als ze een trap onder hun reet krijgen die gaan met geen mogelijkheid de trailer in, alleen met de biks Tong uitsteken (en dan zijn ze niet bang voor de trailer, das ook gewoon dwarsigheid en geen zin)

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:55

Het ligt geheel aan de situatie. Allereerst verhef ik mijn stem, luisterd ze niet dan krijgt ze wel vaak een corrigerende tik, maar wanneer ze dan nóg niet luisterd dan word ik iets minder lief...

Dus ik vind dat het in bepaalde situaties mag

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:58

In dit geval vind ik je paard schoppen dus écht niet kunnen! Hooguit een 'strenge toespraak' Knipoog, maar niet schoppen of slaan
Als jij het wilt vergelijken met de natuur dan zou het 'redelijk' zijn als jij je paard terug schopt als hij jou getrapt heeft, dat is dan enigzins te begrijpen voor je paard. Maar als je paard weg rent en jij schopt daarom zal hij niet snappen waarom je trapt. Als paarden rennen in de natuur gaan ze elkaar ook niet trappen... Scheve mond

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:02

Het ligt bij mij ook absoluut aan de situatie en hetgeen er voorvalt. Als mijn paard mij echt gericht willen trappen, bijten of platduwen terwijl ik met haar bezig ben dan kan ze echt wel een klap verwachten ja. Toch vind ik dat sommige mensen het soms een beetje te snel/heftig doen... Vorige keer was er iemand met mij tegelijk aan het rijden. Het paard was nogal aan het kloten, liep continu te bokken en steigeren ed. De ruiter stapt af en begint dat paard toch te trappen... Wel 15 keer als het niet meer was... Ja dat vind ik een beetje overdreven en dat hoeft van mij nou dus echt niet...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:04

Ligt aan de situatie... Ik ben het met gijsenkim en de 'paard lief ik lief' quote eens.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:13

ik ook ellende...

Verder denk ik dat iedereen een goeie band met zijn paard wil, en dat ook wel heeft, maar als je je pony nog niet zo lang heb, en hij kent jou niet helemaal, en jij hem ook niet. Dan zou ik het slaan achter de rug houden. Veel pony's die een tik krijgen omdat ze ook maar het kleinste ding doen, worden erg sluw, dominant en gaan bijten en aanvallen.

Nou zo pony wil denk ik niemand.
Je kan je paard wel straffen als hij je pijn doet, maar ga hem niet even veel pijn bezorgen, dat vind ik duidelijk kinderachtig gedrag.

ALs jij door rood rijd wil je ook eerst een waarschuwing en niet meteen een bekeuring, zo moet je het ook zien voor je paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:19

mijn jaarling daar ga ik eens in de maand naartoe
hij is hartstikke lief hoor, maar hengst en superbrutaal
de laatste keer dat ik er was hing meneer binnen vijf minuten in mijn arm,
tja bijten is fout en is dus tik op zijn kop
2 seconden na de tik kwam hij weer om aandacht schooien(hij vind in de spotlight staan wel leuk)

als hij zou trappen(wat hij volgens mij niet zomaar zou doen, maar let op , jonge hengsten zijn nu eenmaal baldadig en speels)
krijgt ie ook een trap terug
maar bij dreigen en dergelijke is meestal stemverheffen genoeg

kopschuw worden, als je terecht snel en eerlijk straft worden ze echt niet kopschuw

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:24

Ik heb ja gestemd..
Er vanuit gaande dat het alleen bedoeld is om je paard op zijn plaats te zetten als hij echt te ver gaat..
Mijn paard kan een ongeloofelijke drammer zijn, als ik hem een paar keer gewaarschuwd hem met stem en houding en hij gedraagt zich nog niet, kan hij er nou eenmaal op rekenen dat ie een tik op zijn neus kan verwachten..
Laatste tijd is dat gelukkig steeds minder vaak nodig..

Maar als uiteindelijke correctie vind ik er niets mis mee.

Schoppen heb ik meer tegen, heb het wel een keer gedaan, maar toen was mijn paard echt VER over de streep gegaan...
(dat was toen ik hem net uit, hij kwam vers uit de wei amper met mensen in contact geweest en net geruind)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:32

[quote="Cealli"]Ik heb ja gestemd..
Er vanuit gaande dat het alleen bedoeld is om je paard op zijn plaats te zetten als hij echt te ver gaat..
Mijn paard kan een ongeloofelijke drammer zijn, als ik hem een paar keer gewaarschuwd hem met stem en houding en hij gedraagt zich nog niet, kan hij er nou eenmaal op rekenen dat ie een tik op zijn neus kan verwachten..quote]

hier sluit ik me helemaal bij aan!! *LOL*

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:42

soms geef ik der wel eens een tik of een knal, maar niet echt keihard! dat ze dan meteen de hoekkie van de stal in kruipt. en me shetje geef ik wel eens een tik op dr neus al ze weer eens gaat steigeren of bijten *LOL*

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:46

Dreigt een paard naar me dan verhef ik mijn stem, maar bijt of schopt hij dan zal ik hetzelfde bij hem doen. Behandelt hij me met respect, dan krijgt hij wederzijds respect.
Zo had ik een aantal jaar geleden een jonge ponyhengst van 4 jaar oud die heel bazig was. hij hapte een keer naar mijn gezicht, toen heb ik hem terug gebeten in zijn neus. Sindsdien waren we maatjes. En ik heb nooit problemen meer met hem gehad, terwijl de eigenaren dat wel hadden. maar zij pakten de zweep en gaven hem in de stal slaag !
dat heft geen zin en je zal het probleem alleen maar erger maken! Nee hij bijt mij, dan bijt ik terug, makkelijk zat Tong uitsteken

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:50

Je mag je paard best een flinke schop verkopen, zoals je zelf al zegt, in de natuur doen ze dat ook. Je moet er alleen wel voor zorgen dat het om een goede reden is en gelijk nadat je paard vervelend heeft gedaan, wacht je meer dan drie sec. dan weet je paard al niet meer waarom je hem een schop geeft. Dus ik vind dat je paard best een schop mag verkopen, zolang het maar rechtvaardig is en het geen afranselen gaat worden

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 15:39

Sjef schreef:
NEE, je mag een paard niet schoppen

Hoezo vind jij van niet dan?

Kiamyd:
Zodra een paard bij mij iets doet wat niet door de beugel kan is het direct een knal, en zeker geen tijden wachten.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:46

Citaat:
en zeker geen tijden wachten.

daar heb je helemal gelijk in, als je langer wacht is een pard het alweer vergeten, paarden hebben hetzelfde geheugen als katten.

ontopic:
wees direct maar wel eerlijk en zorg dat je paard het begrijpt, zo niet; niet meer doen

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:01

MoonChloe"]
[quote="Margreet"][quote="MoonChloe schreef:
daar wordt hij kopschuw van

Van een terechte, consequente lik op stuk dreun worden ze echt niet kopschuw. Hij heeft wel eens een borstel tegen z'n neus aan gehad en hard ook en niet met de kant met haren... Maar hij steekt die neus nog steeds in andermans zaken hoor, niks niet schuw Haha!
[/quote]

Nee van borstel valt het mee.. ze geeft m zo n klap.. zou je dan ook graag klappen willen ontvangen op je hoofd? ik neem van aan niet..!
[/quote]

ik sluit me bij margreet aan. ik heb een pony, en toen ik die kreeg beet ie alleen maar. was heel simpel, als ie beet sla ik hem met vlakke hand vol op ze neus. en dan ook echt hard. Als ie me schopt (doet ie niet maa rmocht ie het doen) krijgt ie een schop terug zo simpel is dat. ik ben het wel eens met dat je per paard moet kijken. een andere pony van mij is al kopschuw bij mij gekoemn, die zal ik nooit op haar hoofd slaan, maar draai haar velletje ff om of geef haar een tik op haar schouder. dan begrijpt ze dondersgoed dat ze te ver gaat.

maar bij mijn fjord, moet ik harder optreden, anders heeft hij er niks van. als ik yuur een tik op zijn schouder geeft, kijkt ie me aan van wat doe jij nou, maar hij heeft er niks van. en na 6 jaa rbij mij heeft hij al de nodige klappen op zijn hoofd gehad als ie beet, en hij is echt niet kopschuw. bijten heeft ie overigens ook prima afgeleerd

Sietez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:50

gijsenkim schreef:
een zeer gewaardeerde medebokker scheef eens

Paard lief ik lief, Paard niet lief ik ook niet Haha! Haha! en das nou eens een stelregel waar ik het heel mee eens ben

OK dan!
Maar ik bedoel, ik had laatst meegemaakt dat ik ging wandelen met Macho (Haflinger) en toen zeiden we even niets en liepen we een tijd hetzelfde, en toen haalde meneer opeens uit en probeerde 2x toe naar haar te bokken, zonder dat ze op dat moment iets raars deed ofzo. Toen had ik even me stem zwaarder en bozer gemaakt, en hem een goeie tik gegeven, en even een 'ruk' aan het halstertouw. Meneer wist het toen gelijk dat hij dat niet meer kon doen, en was daarna gewoon braaf en heeft het nooit meer gedaan.
Ik vind dat het zo op z'n tijd wel nodig is, maar t ligt natuurlijk aan de situatie.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:03

Onder voorwaarde dat :
de hoeveelheid "geweld" passend is voor de situatie (precies genoeg doen en op tijd weer stoppen en opnieuw lief doen) ,

je timing gepast is (dus niet pas na het vergrijp, dan weet ie allang niet meer waar hij voor gestraft wordt) en

je puur corrigerend (dus niet emotioneel) bezig bent. (dus niet een kwartier lang de zweep erover omdat je zoooo boos bent op die stomme rotbok)

heb ik er niets op tegen.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 20:12

dimmelim schreef:
(dus niet een kwartier lang de zweep erover omdat je zoooo boos bent op die stomme rotbok)

Ik vind mensen die zoiets doen niet eens paardenmensen

Silenzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:15

dan krijg ik gewoon zelf zin om die zweep over hun heen te halen een uur lang maar das mij gevoel dan weer... Knipoog

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 20:19

Silenzio schreef:
dan krijg ik gewoon zelf zin om die zweep over hun heen te halen een uur lang maar das mij gevoel dan weer... Knipoog

Juist

Silenzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:26

ik kan daar dus echt niet tegen ik vind het echt zo..... nou jullie snappen me wel he?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:35

ik vind dat het niet een gewoonte moet worden Clown maar om het dier af te straffen mag het zeker vind ik..