Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

996981 schreef:
Ik vind het gewoon no bijzonder dat we ter voorkoming van maagzweren liever het risico lopen op hoefbevangenheid, terwijl een maagzweer meestal een tijdelijk (hoewel pijnlijk) probleem is dat met medicatie goed op te lossen valt. Waar hoefbevangenheid een potentieel levensbedreigende aandoening is met blijvende gevolgen.

Waar komt die angst voor maagzweren vandaan?

Heb je wel eens een paard met maagzweren gehad?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:14

henshem schreef:
996981 schreef:
Ik vind het gewoon no bijzonder dat we ter voorkoming van maagzweren liever het risico lopen op hoefbevangenheid, terwijl een maagzweer meestal een tijdelijk (hoewel pijnlijk) probleem is dat met medicatie goed op te lossen valt. Waar hoefbevangenheid een potentieel levensbedreigende aandoening is met blijvende gevolgen.

Waar komt die angst voor maagzweren vandaan?

Heb je wel eens een paard met maagzweren gehad?

Ja. Paard dat na aankoop zweren bleek te hebben. Behandeld en weer 100% opgeknapt. Wat is je punt?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:16

Ik weet een stal waarbij het personeel instructies krijgt op hooi voeren (wat ze binnen een uur op hebben). 2x per dag. Middaghooi kan bijgekocht worden, voor een flink bedrag een klein plukje.
Nu staan ze gelukkig op stro dus ‘wat te knabbelen’. Maarja, ik vrees dat er meer van zulke stallen zijn..
Te dik vind ik zelf geen reden tot dusdanig beperkt ruwvoer. Dan moet er in mijn ogen iets anders gebeuren (meer naar buiten ipv 23 uur op stal, meer hooi maar droger/minder rijk, dat soort opties).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:10

absque_dubio schreef:
Ik weet een stal waarbij het personeel instructies krijgt op hooi voeren (wat ze binnen een uur op hebben). 2x per dag. Middaghooi kan bijgekocht worden, voor een flink bedrag een klein plukje.
Nu staan ze gelukkig op stro dus ‘wat te knabbelen’. Maarja, ik vrees dat er meer van zulke stallen zijn..
Te dik vind ik zelf geen reden tot dusdanig beperkt ruwvoer. Dan moet er in mijn ogen iets anders gebeuren (meer naar buiten ipv 23 uur op stal, meer hooi maar droger/minder rijk, dat soort opties).

Meer beweging draagt zeker bij. Vraag is of meer buiten daarbij helpt. Meeste paddocks nodigen niet uit tot beweging. Meeste weides zijn veel te rijk aan voedingstoffen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:16

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat je de vlaktes van Amerika en Australie kunt vergelijken met de weilanden in Nederland, vol met Engels raaigras en het hoge suikergehalte wat ruwvoer soms bevat. Dat lijken mij eerder redenen van HB dan onbeperkt ruwvoer. Naast de talloze andere redenen zoals EMS, insulineresistentie, PPID, medicatie etc. etc.

Onze paarden hebben onbeperkt ruwvoer, zelfs iets teveel in mijn ogen maar zijn daar echt nog nooit hoefbevangen door geworden.

Het is en-en-en We voeren veel te veel, van veel te rijk gras en geven veel te weinig beweging. Hierdoor heeft 60% van alle paarden in Nederland overgewicht. Als dat lang genoeg duurt en het paard heeft aanleg is het een kwestie van tijd alvorens het Hoefbevangen raakt. Natuurlijk raakt niet ieder paard dat te zwaar is Hoefbevangen, maar 0,5-1% tegenover 10% moet toch te denken zetten waar we mis gaan in ons management in Nederland.

Te zwaar werkt zeker niet mee, zeker niet bij rassen die er gevoelig voor zijn. Denk wel dat het genuanceerder is dan alleen te dik, er spelen vaak meerdere factoren een rol.

Maar om dan gelijk weer ontopic te gaan, op een pensionstal hebben mensen vaak geen keuze wat er gevoerd wordt. Dus dan wordt het al heel moeilijk om ruwvoer te geven wat precies bij dat paard past.

Zo zijn er ook stallen die bijvoorbeeld beschimmeld kuil voeren, te nat..denk dat er een hoop problemen opgelost zouden kunnen worden als mensen echt goed het eigen ruwvoer zouden kunnen kiezen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:27

absque_dubio schreef:

Zet je koudbloeden 24/7 buiten ipv op stal dan staan ze meestal ook fulltime hooi te bunkeren alleen dan buiten ipv binnen :+

Als je kijkt naar de regio's waar de meeste oerrassen vandaan komen en wat daar beschikbaar is qua voer, zouden zulke paarden echt geen 24/7 hooi moeten kunnen eten.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:32

Ik heb niet het hele topic gelezen maar dit kan best mits er voldoende schoon stro in de stal ligt om aan te knabbelen. Stro is namelijk ook ruwvoer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:35

Waarom worden koudbloeden er bij gehaald? Ken genoeg KWPNers die dik worden van niks en koudbloeden die nooit te dik worden.

Overigens zijn de hoeveelheden krachtvoer die soms gevoerd worden echt nog veel schadelijker voor wat betreft maagzweren en dik worden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:38

SansaS schreef:
Bloodymary schreef:
Denk dat paarden die 's nachts naar binnen gaan toch vaak de hele nacht zonder staan. Dan gaan ze om 17.00 naar binnen, hebben ze een berg hooi die voor 18.00 uur op is en dan 's morgens weer. Lijkt mij ook niet goed.

Paarden die buiten staan hebben vaak wel dag en nacht beschikking tot ruwvoer. Waar ik nu sta in ieder geval wel, ook overdekt zodat het niet nat wordt.

Want na binnen zetten kan er niet gevoerd worden? Hier krijgen alle paarden om 23:00 de laatste ronde en om 07:00 weer.

Dat is heel fijn. Maar niet standaard heb ik gemerkt. Op mijn vorige stal was de laatste ronde om 17.00 uur in de winter. En dan weer om 07.00 uur.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:41

Bloodymary schreef:
Dat is heel fijn. Maar niet standaard heb ik gemerkt. Op mijn vorige stal was de laatste ronde om 17.00 uur in de winter. En dan weer om 07.00 uur.

En dat is op zich prima, ervan uitgaande dat ze dan rond 19:00 klaar zijn, nog een aantal uur maagvulling hebben en veel rusten, dus geen klotsend maagzuur. Maagzweren ontstaan zelden nachts.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:51

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:53

Een paard verzorgen is wel meer dan 'krijgt die maagzweren?'.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:17

De meeste paarden en ponies kunnen prima 'onbeperkt' toegang tot ruwvoer aangeboden krijgen, mits je dan wel dat wat je voert, aanpast aan de behoeftes van de betreffende dieren.

Je hebt heel rijk ruwvoer. Heel arm ruwvoer. Verschillende stappen er tussenin. En je hebt nog voederstro als mogelijkheid. Je hebt slowfeeders met verschillende gradaties van afremmen van de snelheid van eten.

Zodoende kan je in principe vrijwel altijd wel een situatie aanbieden waarin er de hele dag ruwvoer beschikbaar is. Door verschillende soorten te mengen. Of door beperkt / afgemeten het rijkere spul te geven en daar onder / tussendoor gemengd / apart het armere spul.

Dan kan je hebben dat ze het rijkere spul snel opeten en met lange tanden de rest laten staan.
Maar dan hebben ze blijkbaar ook geen honger, als ze liever op het snoephooi gaan staan wachten.

Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon de juiste soort hooi gecombineerd met de juiste slowfeeder waarbij ze gewoon de hele dag kunnen eten zonder teveel frustratie en zonder teveel binnen te krijgen. Een fijne plek die uitnodigt tot rondlopen helpt er bij dat ze niet de hele dag bij het hooi blijven hangen :j

Hier stonden ze vaak een stuk verderop te luieren, rond te wandelen, beetje in de verte te kijken. Schoonheidsslaapje doen. En dan gingen ze weer een uurtje staan vreten, weer even paneren in het zand, gekke kwartiertje, weer even hangen.....enz.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:39

[/quote]
Ja. Paard dat na aankoop zweren bleek te hebben. Behandeld en weer 100% opgeknapt. Wat is je punt?[/quote]

Dat je niet begrijpt waar de angst voor maagzweren vandaan komt. Ik heb een paard gehad dat zeer gevoelig was voor maagzweren en waar ze steeds bij terugkwamen dat paard leed veel pijn.

Sorry quotes verknald.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:55

henshem schreef:
Dat je niet begrijpt waar de angst voor maagzweren vandaan komt. Ik heb een paard gehad dat zeer gevoelig was voor maagzweren en waar ze steeds bij terugkwamen dat paard leed veel pijn.

Sorry quotes verknald.

Klopt. Paarden kunnen veel last hebben. Paarden kunnen ook vol zitten met zweren zonder dat ze er last van hebben. Zelfde geldt voor heel veel aandoeningen bij paarden.

Waar ze zéker 100% van de tijd altijd veel pijn aan hebben is Hoefbevangenheid. Waar ze zeker altijd veel last van hebben is overgewicht. Dat laatste zorgt ook voor risico’s op tal van andere ziektes en klachten. O.a. artrose, Hoefbevangenheid, Insulineresistentie en Equine Metabool Syndroom (EMS), Gewrichtsslijtage en peesblessures. Als ik
moet kiezen kies ik eerder voor een risico op maagzweren, dan het risico op overgewicht en alle gevolgen van dien. Dat je een paard dat gevoelig is voor maagzweren anders managed is evident. Dat je vindt dat alle paarden 24/7 hooi moeten hebben is dat niet.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:10

Cinnepin schreef:
Zo snap ik het bij een manege die ik ken ook niet. Alleen in de ochtend ruwvoer ( en dat is zeker na een paar uur op ) en verder niet. Ook mag je als pension paard maar 3 uur naar buiten als je dit zelf regelt met beperkte openingstijden..Zo wil je toch geen paard houden?

Dit heb ik vaker gehoord inderdaad. En ook gezien, paarden die maximaal 2uur buiten staan. Kan ik ook niet volgen, 22uur opgehokt.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:11

996981 schreef:
henshem schreef:

Sorry quotes verknald.

Klopt. Paarden kunnen veel last hebben. Paarden kunnen ook vol zitten met zweren zonder dat ze er last van hebben. Zelfde geldt voor heel veel aandoeningen bij paarden.

Waar ze zéker 100% van de tijd altijd veel pijn aan hebben is Hoefbevangenheid. Waar ze zeker altijd veel last van hebben is overgewicht. Dat laatste zorgt ook voor risico’s op tal van andere ziektes en klachten. O.a. artrose, Hoefbevangenheid, Insulineresistentie en Equine Metabool Syndroom (EMS), Gewrichtsslijtage en peesblessures. Als ik
moet kiezen kies ik eerder voor een risico op maagzweren, dan het risico op overgewicht en alle gevolgen van dien. Dat je een paard dat gevoelig is voor maagzweren anders managed is evident. Dat je vindt dat alle paarden 24/7 hooi moeten hebben is dat niet.

Een ding is duidelijk. We verschillen erover van mening. Ik heb helaas ook ervaring met hoefbevangen paarden en pony’s

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:15

Fly_high schreef:
absque_dubio schreef:

Zet je koudbloeden 24/7 buiten ipv op stal dan staan ze meestal ook fulltime hooi te bunkeren alleen dan buiten ipv binnen :+

Als je kijkt naar de regio's waar de meeste oerrassen vandaan komen en wat daar beschikbaar is qua voer, zouden zulke paarden echt geen 24/7 hooi moeten kunnen eten.

Ik heb 2 koudbloeden gehad (nu nog 1, de ander is 33 geworden) en die gingen juist niet continu bunkeren toen ze doorhadden dat onbeperkt echt onbeperkt is.
Het is nooit op en daardoor eten ze niet non-stop.
Die oudste die er nu niet meer is, ging wel als een malle bunkeren op porties afgemeten hooi.
Maar op onbeperkt toegankelijk was dat heel heel snel over.

Geen rijk hooi overigens, dat hebben we hier gelukkig niet.
En goed in het werk, tot de senior echt oud werd.

Degene die ik nu nog heb is niet moddervet, maar netjes op gewicht, heel werkwillig en krijgt 1x per dag zijn hooibak gevuld, bak is nooit leeg wanneer ik weer kom voeren.

Ik heb vast bijzondere paarden, maar mijn ervaring is dus dat het ook bij koudbloeden best kan.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:18

pmarena schreef:
De meeste paarden en ponies kunnen prima 'onbeperkt' toegang tot ruwvoer aangeboden krijgen, mits je dan wel dat wat je voert, aanpast aan de behoeftes van de betreffende dieren.

Je hebt heel rijk ruwvoer. Heel arm ruwvoer. Verschillende stappen er tussenin. En je hebt nog voederstro als mogelijkheid. Je hebt slowfeeders met verschillende gradaties van afremmen van de snelheid van eten.

Zodoende kan je in principe vrijwel altijd wel een situatie aanbieden waarin er de hele dag ruwvoer beschikbaar is. Door verschillende soorten te mengen. Of door beperkt / afgemeten het rijkere spul te geven en daar onder / tussendoor gemengd / apart het armere spul.

Dan kan je hebben dat ze het rijkere spul snel opeten en met lange tanden de rest laten staan.
Maar dan hebben ze blijkbaar ook geen honger, als ze liever op het snoephooi gaan staan wachten.

Mijn voorkeur gaat uit naar gewoon de juiste soort hooi gecombineerd met de juiste slowfeeder waarbij ze gewoon de hele dag kunnen eten zonder teveel frustratie en zonder teveel binnen te krijgen. Een fijne plek die uitnodigt tot rondlopen helpt er bij dat ze niet de hele dag bij het hooi blijven hangen :j

Hier stonden ze vaak een stuk verderop te luieren, rond te wandelen, beetje in de verte te kijken. Schoonheidsslaapje doen. En dan gingen ze weer een uurtje staan vreten, weer even paneren in het zand, gekke kwartiertje, weer even hangen.....enz.

Precies dit, geen enkel paard mag uren zonder. Ene paard geef je mager hooi/werk je met slowfeeders, ander paard geef je eiwitrijker hooi. Geen enkel paard mag uren zonder, dan snap je helemaal niks van het verteringsstelsel van het paard. Het feit dat ze kunnen eten wanneer ze willen en dat er altijd aanbod is, geeft ook minder stres. Honger, willen eten en niet KUNNEN geeft stres en maagproblematiek. Er moet altijd aanbod zijn. En dat lijkt niet iedereen te snappen.

MirandaMalik

Re: Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:32

Hier voer ik ook twee keer per dag en het is onbeperkt.
En laag in suikers dus geen hoefbevangenheid.
Één heeft in het verleden hoefbevangenheid gehad (toen ik nog niet zelf precies kon bepalen wat er te eten was) maar daarna niet meer.
Het is altijd weer een uitdaging om goed hooi te vinden maar ik koop dan wel zo veel mogelijk dus dan heb ik meestal voor een jaar genoeg.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:33

TS wat is je doel met dit topic?
Je blijft stellig en zwart-wit je punt herhalen, de meeste reacties negeer je. Als je graag wilt overtuigen, kun je dan de onderzoeken benoemen die je standpunt onderbouwen? Dat ze altijd ruwvoer moeten hebben. Hoe is dit onderzocht en aangetoond?
Ik ken de onderzoeken zoals hier genoemd, en dat ligt allemaal een stuk genuanceerder.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

LadyFiesta schreef:
TS wat is je doel met dit topic?
Je blijft stellig en zwart-wit je punt herhalen, de meeste reacties negeer je. Als je graag wilt overtuigen, kun je dan de onderzoeken benoemen die je standpunt onderbouwen? Dat ze altijd ruwvoer moeten hebben. Hoe is dit onderzocht en aangetoond?
Ik ken de onderzoeken zoals hier genoemd, en dat ligt allemaal een stuk genuanceerder.

Nee, ts is nog stelliger. Volgens Ts moet een paard altijd hooi tot zijn beschikking hebben. Ook stro vindt zij niet voldoende.

henshem

Re: Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

Er is nog iemand heel stellig in dit topic.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22 min geleden

henshem schreef:
Er is nog iemand heel stellig in dit topic.

Met het verschil dat ik wel onderbouw ;)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10 min geleden

Ja en het onderwerp dat TS aansnijdt is heel relevant, voermanagement, maagzweren willen voorkomen (wat zeker niet alleen met voer te maken heeft). Oprecht jammer als de onderbouwing bij een stelling dan mist. Bij een betoog horen onderbouwing en feiten.
Iedereen hier in dit topic ziet het belang van goed voerbeleid, maar met herhaalde oneliners wordt het wat minder interessant.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 8 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt