Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:09

Ik snap niet waarom hij deze niet in je kast legt. Als jij hem daar ook laat liggen mocht de stalhouder hem bij een controle oid nodig hebben dan is dat toch prima. Stel je voor, je moet nu onverwachts naar de dierenarts en je hebt je paspoort nodig, dan geeft hij hem ook niet?

Evercreek

Re: Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:23

Mijn stalhouder kan niet in mijn kast komen, dus als TS ook geen sleutel aan de stalhouder heeft gegeven (of code) zal de stalhouder hier niet bij kunnen bij controle. Persoonlijk zou ik zo'n pensionhouder ook niet vertrouwen met de sleutel in de situatie van TS... Paspoort is niet zo belangrijk, die kun je in het ergste geval opnieuw aanvragen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:25

Ik zou de paspoorten nooit in de kast van de klant laten bewaren, sommige kasten staan bol van de hoeveelheid spullen die erin zitten. Begin maar te zoeken tijdens een controle :=

Een paspoort achter de hand houden is ook onzin, je kan dit niet als drukmiddel gebruiken. Wanbetalen is een groot probleem, maar een paspoort achterhouden lost niks op.

Ik denk dan ook dat het in het geval van TS helemaal goedkomt, en dat deze staluitbater gewoon duidelijke regels hanteert. Dat het verder niet goed zit op deze stal kan natuurlijk altijd.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:28

De vraag die het eerst in mij opkomt... Vertrouw je diegene nog wel met je paard?

Hier is ooit het vertrouwen gebroken (we deden wel alles zelf, voeren, binnen/buiten zetten, maar toch) en toen heb ik bewust mijn paard weggehaald op een dag dat diegene niet thuis was. Ook heel de kast leeg. Paspoort hadden we in die tijd gewoon nog zelf, dus was al geen probleem. Het enige wat niet in mijn auto paste was de zadelkast. Daarvoor is toen wel de politie gebeld. (Want ik kon niet meer de zadelkamer binnen, terwijl we wel netjes nog een maand stalgeld hadden betaald, want je hebt natuurlijk een opzegtermijn..)

En ja, het was heel erg kinderachtig, maar als iemand zo doet... (en zo'n kast is ook niet goedkoop, ging het om een paar borstels ofzo, ander verhaal.... maar dit vond ik niet kunnen. Zelfde geldt ook voor een paspoort, je hebt het gewoon nodig en het is van jou. En als diegene moeilijk wil doen, prima, maar dan doe maar moeilijk terug.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:42

Mijn pony had stalhouder achter slot en grendel gezet in een box -:(- ook al zoiets grappigs :n terwijl er gewoon betaald was. Ik zat zelf in de kreukels toen en een stalgenoot die ze verhuisden hebben best moeite moeten doen hem mee te krijgen. Kwam zo uit dat ik eerder dan einde maand overging door de kreukels maar wel normaal al betaald had.

Soms zijn stalhouders rare wezens 8)7

Ik hoop dat je je paspoort gewoon meekrijgt zonder gedoe en je paard de laatste periode ook fatsoenlijke zorg krijgt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:23

karuna schreef:
Mijn pony had stalhouder achter slot en grendel gezet in een box -:(- ook al zoiets grappigs :n terwijl er gewoon betaald was. Ik zat zelf in de kreukels toen en een stalgenoot die ze verhuisden hebben best moeite moeten doen hem mee te krijgen. Kwam zo uit dat ik eerder dan einde maand overging door de kreukels maar wel normaal al betaald had.

Ik hoop dat je je paspoort gewoon meekrijgt zonder gedoe en je paard de laatste periode ook fatsoenlijke zorg krijgt

Als jij gewoon betaald hebt mag de stalhouder je paard niet achter slot en grendel zetten. Stalhouders kunnen inderdaad rare dingen doen. Vaak zijn ze al hele tijden nalatig in de zorg en maken ruzie, en als je dan tenslotte eindelijk de stap hebt kunnen nemen een andere stal te vinden, wat best moeilijk kan zijn als je ergens al lang staat, dan gaan ze je vertrek saboteren. Het lijkt soms net op een slechte relatie. :+ waarbij dan ook nog "kinderen" (een of meer paarden) betrokken zijn die ook slachtoffer worden van de relatiebreuk. :+ (Ervaringsdeskundige hier....)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:58

Dat begrijp ik ook niet, als je volledig betaald hebt en vroeger weg wil is dat fijn voor beide partijen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:03

Het word wel allemaal nogal opgeblazen hier zeg! Groter gemaakt dan het is.

De regel is dat een staleigenaar ten alle tijden de paspoorten van de paarden bij hem op stal kan tonen moest dit nodig zijn! Je als klant deze bij hun in bewaring moet geven en deze uiteraard weer in eigen handen komt bij vertrek.
De stal moet ook het paard uit schrijven (UBN) en heeft de nummers daar voor nodig.
Zo bijzonder is het dus niet dat een TS haar paspoort niet in eigen beheer krijgt.

Komt ook bij het verhaal hier maar van 1 kant komt...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:30

Dat ben ik wel met je eens, popstra. Eerst de vertrekdag maar eens afwachten. Misschien valt het reuze mee en komt dat paspoort gewoon op tijd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:34

Met je eens popstra.
Voor nu is er nog helemaal niks aan de hand.

ja ts is ontevreden over het beleid, dat kan.
Gaat weg, ja dat is erg vaak zo dat mensen van stal ruilen.

Heeft om paspoort gevraagd en krijgt dat nog niet, ook heel normaal.

Het word pas een verhaal als ze het bij vertrek niet mee krijgt.

Dus laat weten, datum, x tijd ga ik verhuizen.
Zou u aub dan het paspoort klaar willen leggen?

Bedankt voor de goede zorgen, maar helaas matched de verwachtingen onderling niet.
Doosje merci mee, en klaar.

Wedden dat je je paspoort dan krijgt.
En je krijgt in pensionstal land geen slechte naam.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 18:58

Beemsterkaas schreef:
Ik zou de paspoorten nooit in de kast van de klant laten bewaren, sommige kasten staan bol van de hoeveelheid spullen die erin zitten. Begin maar te zoeken tijdens een controle :=

Een paspoort achter de hand houden is ook onzin, je kan dit niet als drukmiddel gebruiken. Wanbetalen is een groot probleem, maar een paspoort achterhouden lost niks op.

Ik denk dan ook dat het in het geval van TS helemaal goedkomt, en dat deze staluitbater gewoon duidelijke regels hanteert. Dat het verder niet goed zit op deze stal kan natuurlijk altijd.

hoe doe je dat dan met eigenaren die elke week op wedstrijd gaan?
ik ging altijd de ene week op wedstrijd de andere naar les, dan is het voor de stalhouder wel heel onhandig om elke week dat paspoort terug te geven en weer in te nemen.
Dus die lag inderdaad in mijn eigen kast waar ze uiteraard bij konden komen

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:05

anjali schreef:
Waar is eigenlijk werkelijk ooit een controle geweest waarbij paspoorten van paarden van anderen getoond moesten worden? Ik vind dat afgeven van het originele paspoort ook heel vervelend- het enige praktische nut daarvan voor de stalhouder is voor zover ik gezien heb dat hij daarmee een wanbetalende klant in de tang heeft. En het is handig voor groepsvaccinaties van de hele stal maar dat doen ze niet overal en zo wel, dan kun je het paspoort vantevoren opvragen.

Vergis je daar niet in, de NVWA is best fanatiek met controleren.

Stel jij was pensionhouder en je hebt onverwacht de NVWA op de stoep; wie van jullie heeft dan zin om 30 kasten open te moeten maken om daar het paspoort in te zoeken tussen al die spullen die daar in liggen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:14

anjali schreef:
karuna schreef:

Als jij gewoon betaald hebt mag de stalhouder je paard niet achter slot en grendel zetten. Stalhouders kunnen inderdaad rare dingen doen. Vaak zijn ze al hele tijden nalatig in de zorg en maken ruzie, en als je dan tenslotte eindelijk de stap hebt kunnen nemen een andere stal te vinden, wat best moeilijk kan zijn als je ergens al lang staat, dan gaan ze je vertrek saboteren. Het lijkt soms net op een slechte relatie. :+ waarbij dan ook nog "kinderen" (een of meer paarden) betrokken zijn die ook slachtoffer worden van de relatiebreuk. :+ (Ervaringsdeskundige hier....)

Ach, er zijn ook heel veel ervaringen de andere kant op :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:17

Het zijn net mensen :D. Inderdaad, aan beide kanten heb je - laten we zeggen - wat minder makkelijke personen. En het paspoort hoort nu eenmaal op elk moment getoond te kunnen worden, hier is ook pas controle geweest, het gebeurt echt. Wel te hopen dat je het bij vertrek meekrijgt!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:25

Maar de stalhouder had toch ook al tegen ts kunnen zeggen, heej welke datum vertrek je?
Dan zorg ik ervoor dat sochtends je paspoort klaar ligt.
Dan is het probleem toch ook uit de wereld?
Of communiceren over tot wanneer de stalhouder verwacht dat er betaald word...
Maarja communicatie is waarschijnlijk ook een knelpunt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:31

Citaat:
Wat zijn hierin mijn rechten? Ik ben in staat om morgen de politie te bellen (uiteraard het 0800 nummer) als het paspoort niet in mijn kast ligt, maar sta ik dan in mijn recht?

Maar als ik deze felheid lees, waar zou het dan misgaan in de communicatie?

Ja zou ik stalhouder zijn wist ik het wel.

Dan had ze per direct het paspoort. Plus de pony. Nu. Buiten in de berm.
Mensen die meteen gaan schreeuwen over rechten terwijl ze zelf fout zitten betreft wie het paspoort hoort te hebben..

Pas een paar maanden staan als eigenaar.

Dan zou ik nu graag de andere kant weten.

Lijkt me heel interessant.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:37

Als ik ts zou zijn op basis van haar verhalen zou ik niet eens willen dat het paspoort in mijn kast zonder slot zou liggen dat elke gek erbij kan.
Als de stalhouder echt zo rot is dan zou ik juist bang zijn dat het weggehaald wordt met het verhaal ik heb het niet.
Nu weet je waar het is en waar je het moet halen op de dag van vertrek.
En geen idee of rechtsbijstand er iets mee kan maar anders is het misschien nog een idee voor je eigen gevoel om een aangetekende brief te sturen met verzoek om op de vertrek datum incl tijd het paspoort te overhandigen en dat je anders stappen onderneemt.
Mocht je het dan niet krijgen op de vertrek datum heb je het aangetekende brief verhaal al ondernomen en kan je direct actie ondernemen.
Maar ja hoever wil je gaan?en is de angst die je hebt terrecht of gebaseerd op angst door aannames ?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:17

Eleeke schreef:
Beemsterkaas schreef:

hoe doe je dat dan met eigenaren die elke week op wedstrijd gaan?
ik ging altijd de ene week op wedstrijd de andere naar les, dan is het voor de stalhouder wel heel onhandig om elke week dat paspoort terug te geven en weer in te nemen.
Dus die lag inderdaad in mijn eigen kast waar ze uiteraard bij konden komen

Je bepaalt zelf de regels, als dit niet werkt kan je nog altijd kluisjes installeren.

Natuurlijk kan je het in de kast laten bewaren, maar ik zou nooit in een ander z'n kast willen graven. Je weet met een persoonlijke kast bovendien niet of het er wel écht ligt ten allen tijde, als je een beetje correcte stalhouder bent ga je niet in je klant z'n kast neuzen.

Je kan in de overeenkomst wel zetten dat in geval van controle de boete voor de desbetreffende klant is, maar wie zegt dat die het gaat betalen?

Allemaal mogelijk gedoe wat helemaal niet nodig is. 1 centraal / veilig punt is de beste oplossing, in huis of op stal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 16:02

prompter schreef:
Het zijn net mensen :D. Inderdaad, aan beide kanten heb je - laten we zeggen - wat minder makkelijke personen. En het paspoort hoort nu eenmaal op elk moment getoond te kunnen worden, hier is ook pas controle geweest, het gebeurt echt. Wel te hopen dat je het bij vertrek meekrijgt!

Is dat echt zo dat er inderdaad in real life gecontroleerd wordt op paspoorten van gestalde paarden van klanten? WAT willen ze dan vinden bij die controles? Tenzij het om paardendiefstal en fraude etc. zou gaan ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 16:51

Of alles wel geregistreerd staat. Ofwel je de boekhouding wel voor elkaar hebt!!
Zo lastig is dat toch niet te begrijpen Anjali? Of ben je totaal niet op de hoogte wat voor verplichtingen stalhouders tegenwoordig allemaal hebben!?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 17:15

anjali schreef:
Is dat echt zo dat er inderdaad in real life gecontroleerd wordt op paspoorten van gestalde paarden van klanten? WAT willen ze dan vinden bij die controles? Tenzij het om paardendiefstal en fraude etc. zou gaan ?

Maakt dat wat uit? Het zijn de regels en daar heeft de stalhouder zich aan te houden.
Of stop jij alleen voor rood licht als er een camera staat?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 17:16

Ik denk dat heel veel mensen nog steeds niet inzien dat de paarden houderij gelijk staat aan veehouderij.
En dit ook steeds meer gecontroleerd word.

Het zijn gechipte dieren wat hetzelfde is als een oormerk bij vee.
Staan op een ubn nummer.

En ze schijten ook. Dus dat gaat meer en meer gecontroleerd worden of idd de boekhouding klopt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 17:21

er kan ook ergens een uitbraak zijn van bepaalde ziektes, willen ze ook kunnen controleren

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 16:24

speurneusc schreef:
er kan ook ergens een uitbraak zijn van bepaalde ziektes, willen ze ook kunnen controleren

Vooral dat ja....zeker preventief ruimen zoals bij andere dieren geregeld gebeurt. :( Ik heb absoluut geen vertrouwen in de overheid.

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:59

Net wat DuoPenottt aangeeft, worden paardenstallen ook steeds vaker gecontroleerd.

Anjalie: ze willen weten welke paarden als "woonadres" op de stal staan in geschreven en bij controles gaan ze controleren of dat daadwerkelijk zo is. Deze gegevens gebruiken ze om te checken of de staleigenaar zich aan de regels houd en ook om paarden handel/diefstal/vermissing onder 'controle' te hebben. Bij deze controles kunnen ze eventueel ook controleren of de persoonlijke gegevens van de huurder, overeenkomen met de gegevens van de eigenaar van het paard.
Ze lopen dan ook letterlijk door de stal met een chipnummer scan om alle paarden te scannen en dit wordt dan gecontroleerd met het paspoort en de boekhouding/administratie van de stalhouder.

TS was voor verhuizing op de hoogte dat het paspoort bij de staleigenaar ligt. Indien ze zich hierin niet kon vinden had ze dit vooraf op aankomst van de huidige stal kunnen bespreken. Voor nu lijkt het erop dat de stalhouder zich aan de regels wil houden. TS kan altijd nog stappen ondernemen indien op de verhuisdag het paspoort niet meegegeven wordt. De nieuwe stal zou dan eventueel wel alvast een melding kunnen maken, zodat de nieuwe stal hun administratie ook volgens de regels kan uitvoeren.
Het is altijd vervelend als er wrijvingen ontstaan indien een definitieve verhuizing bekend is.

Op onze vorige stal hadden ze aan een wand met allemaal kluisjes waarbij de eigenaar van het paard en de staleigenaar de sleutel van had. Hierin moesten wij ons paspoort dan bewaren. Bij bijv een wedstrijd kon je je paspoort meenemen en daarna weer terugleggen. We hadden hiervoor speciaal een contract voor moeten tekenen en de eventuele consequenties bij het niet naleven. Zo waren alle paspoorten snel binnen handbereik tijdens een controle. Indien ik een weekendje op vakantie was met onze paarden gaf ik dat schriftelijk door aan de staleigenaar incl het tijdelijke verblijfadres, en bij het verblijfadres gaf ik de gegevens door van de staleigenaar waar onze paarden woonde.

Nu hebben wij onze paarden aan huis staan, maar ook dan moet je een ubn nummer aanvragen en de paarden daarop aanmelden op je huisadres. Ook als ik mijn paarden als hobby heb aan huis, en geen pensionstal heb of wil beginnen.