paard ijzers sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: paard ijzers sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:32

Mijn paard heeft luiers om de voorvoeten en dan ducttape er omheen. Voor nu werkt het :=

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:11

Vandaag hadden de mijne geen klompen meer, gisteren was de ondergrond nog zacht dus maakte ik me er weinig zorgen om. Vandaag na het verwijderen geen nieuwe klompen gekregen. Hopen dat het zo blijft voorlopig, kan niet wachten tot de sneeuw weg is. De volgende ronde gaat er wel sneeuwbeslag onder. En komende jaren ook

Jollot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 23:28

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:24

Nu het langer blijft sneeuwen, kan je smid geen ringen plaatsen? Dat blijft de meest effectieve oplossing.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:27

Ik gisteren helemaal langs de EJ voor vetwrap en extra sokken mee naar stal. Trof ik een andere hoefsmid aan op stal en ben toen zo vrij geweest om te vragen om de voorijzers eraf te halen. Mijn eigen hoefsmid zou hier pas vrijdag de tijd voor hebben om alleen de ijzers eraf te halen. Ik heb sowieso volgende week woensdag een afspraak met hem om te bekappen en nieuwe voorijzers. Dan maar even overleggen hoe nu verder. Of even blijven proberen zonder voorijzers of toch overleggen naar de mogelijkheden van winterbeslag. :=

Nadat ik onze eigen kudde had gedaan even geholpen met alle paarden binnen zetten. Er waren meer paarden met ijzers en knutsel projectjes, maar die hadden toch ijsklompjes. Die knutsel projectjes lijken maar een dag te blijven zitten. Hoorde wel dat er nu een paar hoefschoenen hebben aangeschaft.

Ik ben iig voor deze dagen nu blij dat haar voorijzers eraf zijn. Achter heeft ze geen ijzers.

Ik zit inmiddels wel in de ijsklompjes fuik op de socials. _O-

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:09

De mijne hadden gisteren geen klompen meer, vandaag nog niet gekeken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:29

_xManadisx_ schreef:

Ligt er dan zo weinig sneeuw? Hier ligt echt een hele dikke laag

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:38

Ik zag nog een berichtje van een HS op FB. Dat hij wordt platgebeld dat mensen de ijzers eraf willen halen. Vind het toch wel een dingetje dat men het gelijk bij de HS neerlegt. Er zijn al jaren sneeuwringen die je tussen ijzers kunt laten zetten. Je past je auto toch ook soms aan met winterbanden? Waarom werk je niet preventief met je paard? Mijne staat 24/7 buiten en laat ik al jaren in de winter sneeuwringen er tussen zetten. Genoeg jaren dat het voor niets is, want kan mij deze hoeveelheid sneeuw niet heugen, maar het is maar een paar 10tjes extra en vaak doe ik er de hele winter (2 beslagbeurten) mee.

Zul je altijd zien dat die ene keer dat het sneeuwbeslag niet paste (hij wilde niet goed vormen dus ze kreeg hem niet mooi onder het ijzer) en we een ander alternatief deden, er zo'n hoeveelheid sneeuw komt :)) Gelukkig stond er al een nieuwe beslagbeurt gepland en heeft ze gisteren alsnog sneeuwbeslag gekregen. Een verademing en geen gestress meer. Ja, uiteraard haal je de gladheid er niet mee weg, maar dat is met sneeuw wel te overzien, gewoon het verse sneeuw opzoeken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:46

Met een 24/7 buiten paard met veel bestrating op pension is het toch wel lastig hoor ijzers. Ben echt zo blij dat mijn paard nu op kunststof beslag staat. Vorige keer sneeuw had ik gaten laten maken voor kleine kalkoenen en die moest ik echt 24/7 in laten een week. Niet ideaal. De sneeuwringen van de Kramer deden toen helemaal niks. De sneeuw periode daarvoor moest ik echt 2 tot 3x daags naar stal om de voeten in te tapen en uiteindelijk was ik toen over gedaan op behandelschoenen als een soort sloffen. Het was namelijk gewoon levensgevaarlijk. Hij stond op gigantische ijsblokken die ik er bijna niet meer af kreeg ook en elke stap leek hij Bambi on ice. Ik snap dus zeker de stress die anderen kunnen hebben, al is de ijzers er onderuit trekken niet een oplossing die in mijn hoofd zou opkomen. Maar zeker met 24/7 buiten paarden met veel bestrating moet je wel echt actie ondernemen. Dan ligt er overal sneeuw en ijs en is er echt val gevaar anders.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:48

@Tancreda: zo kijk ik er ook naar.
Zeker omdat mijn paard 24/7 buiten staat, wil ik altijd sneeuwbeslag, of in mijn geval stiftgaten, zodat ik de veren er altijd in kan schroeven bij sneeuw.

1 jaar was het al vroeg aan het sneeuwen, ik meen eind november of begin december. Mijn afspraak voor ijzers met stiftgaten stond een week erna ofzo, zul je altijd zien...
Had ik tijdens de sneeuw dus nog geen stiftgaten en toen is de smid idd een keer tussendoor gekomen voor het verwijderen van de ijzers, vond ik wel heel tof van hem.
Een week later kwamen de nieuwe ijzers eronder, met stiftgaten (die ik die winter niet meer heb hoeven gebruiken volgens mij :+ ).

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:27

Kidde schreef:
_xManadisx_ schreef:

Ligt er dan zo weinig sneeuw? Hier ligt echt een hele dikke laag

Nee, zeker 15 cm. Maar ze staan op de paddock en hadden die ook goed losgelopen, en het was erg koud.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:29

Wat is het probleem met 5 mm widia kalkoenen 24/7 in laten, @Celebi?

Dat doe ik hier al 16 jaar als er sneeuw ligt.

Zie daar geen problemen in.
Ik rijd ook met de studs in en moet een stukje over de straat voor ik in het bos ben.
En de poetsplaats hier is ook beton en wordt sneeuwvrij gemaakt/gehouden.

Alleen de trailer op met studs vind ik niet handig, niet goed voor de gietvloer.
Maar de wegen zijn mij nog niet goed genoeg geweest om me met de trailer naar de binnenbaan te wagen, dus nog niet nodig geweest ze er daarvoor uit te halen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:32

Ik was aan het meelezen en las iets over protoplast eruit krijgen.
Ik heb twee jaar geleden eens protoplast eronder gedaan. Als het dun genoeg was dan kon ik het eruit wippen met een hoevenkrabber maar een van de eerste was erg dik en daar heb ik toen de verfföhn op de laagste stand voor moeten gebruiken om het er weer uit te krijgen...

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:40

Hier is de pony 3 dagen lang "geducttaped" naar buiten gegaan (alleen voorijzers).
Dat ging verbazingwekkend goed. 1 x van 1 hoef er af, einde middag (5 uur, had om half 4 nog gecontroleerd).
Nu staan ze bij ons wel 's nachts op stal, dus dan kan ik het er af halen, zorgen dat alles weer mooi droog is, en er weer een nieuwe rond op doen.

Gisteren zijn de "schneefeder" aangekomen. En ik zal zo eens even gaan kijken hoe dat nu gaat (even moed verzamelen door de soort van sneeuwstorm naar buiten te gaan).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:43

Nou mijn paard stond alsnog scheef op zijn voeten. Toen 's nachts op stal niet zo erg in een dik pak stro, maar overdag buiten in de paddock was maar een deel zand en een groot deel ook steen. Vond het toch geen prettig idee dat hij zo'n lange tijd scheef stond en liep. Nu staat hij op een plek met nog meer steen en weer 24/7 buiten, dus dan vind ik plat staan voor zijn oude lijf toch wel heel prettig.

Ik heb inderdaad denk ik iets te dik protoplast gebruikt. Ben heel benieuwd of het er nog uit komt haha. Ben in ieder geval nu niet meer zo bang dat het eruit valt en dat ik elke dag de waterkoker mee moet slepen naar stal. Smid komt einde van de maand dus in het ergste geval blijft het nog even zitten. Zoveel kwaad kan het denk ik niet. Is niet heel veel anders dan dicht maken met siliconen zolen, behalve dat het niet dempt maar ach het zit in het kunststof ijzer dus dat dempt nog wel. En wellicht als de temperaturen omhoog gaan, dan wordt het kunststof ijzer weer wat bewegelijker en dan valt misschien dat protoplast er vanzelf wel uit.

Het heeft in ieder geval een leuk kleurtje gekregen:

Afbeelding

Zo met hem door de sneeuw wandelen was met normale ijzers echt geen optie toen qua glijden en ijs. Nu gelukkig wel en het levert zulke mooie plaatjes op. <3 Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:58

Marie111 schreef:
Niet alles gelezen.
Ik zag gisteren een filmpje met tips op Insta/FB.
Hoeven en ijzers invetten met hoefvet En dan de hoeven inpakken.
Een manier was met babyluier en duct tape En andere manier was met breed rekbaar plakverband

Ik doe het ook met luier en ducktape.
Met de ducktape een zool maken en onder de zool tegen de luier plakken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:00

Celebi schreef:
Nou mijn paard stond alsnog scheef op zijn voeten. Toen 's nachts op stal niet zo erg in een dik pak stro, maar overdag buiten in de paddock was maar een deel zand en een groot deel ook steen. Vond het toch geen prettig idee dat hij zo'n lange tijd scheef stond en liep. Nu staat hij op een plek met nog meer steen en weer 24/7 buiten, dus dan vind ik plat staan voor zijn oude lijf toch wel heel prettig.

Ik heb inderdaad denk ik iets te dik protoplast gebruikt. Ben heel benieuwd of het er nog uit komt haha. Ben in ieder geval nu niet meer zo bang dat het eruit valt en dat ik elke dag de waterkoker mee moet slepen naar stal. Smid komt einde van de maand dus in het ergste geval blijft het nog even zitten. Zoveel kwaad kan het denk ik niet. Is niet heel veel anders dan dicht maken met siliconen zolen, behalve dat het niet dempt maar ach het zit in het kunststof ijzer dus dat dempt nog wel. En wellicht als de temperaturen omhoog gaan, dan wordt het kunststof ijzer weer wat bewegelijker en dan valt misschien dat protoplast er vanzelf wel uit.

Het heeft in ieder geval een leuk kleurtje gekregen:

[ Afbeelding ]

Zo met hem door de sneeuw wandelen was met normale ijzers echt geen optie toen qua glijden en ijs. Nu gelukkig wel en het levert zulke mooie plaatjes op. <3 [ Afbeelding ]

Je kan het toch gewoon laten zitten? Dat doe ik hier wel met de hoeflederkit

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:24

Als het er na de sneeuw niet uit komt doe ik dat ja. Als het er wel met een hoevenkrabber uitkomt is dat mooi meegenomen. :j

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:08

Voor nu ben ik heel blij met de Schneefeder.
Zover ik het kon zien ging dat goed.
(ik kreeg niet de kans de hoeven op te beuren, een van de anderen zag mij en besloot een "ik ben de sneeuw zat en wil eigenlijk wel naar binnen" ronde dansje en steiger sessie te houden. Dus er wilde er geen een stil staan. Maar ik zag keurig wat blauws onder haar hoeven (mijn Schneefeder zijn blauw).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:50

Tancreda4 schreef:
Ik zag nog een berichtje van een HS op FB. Dat hij wordt platgebeld dat mensen de ijzers eraf willen halen. Vind het toch wel een dingetje dat men het gelijk bij de HS neerlegt. Er zijn al jaren sneeuwringen die je tussen ijzers kunt laten zetten. Je past je auto toch ook soms aan met winterbanden? Waarom werk je niet preventief met je paard? Mijne staat 24/7 buiten en laat ik al jaren in de winter sneeuwringen er tussen zetten. Genoeg jaren dat het voor niets is, want kan mij deze hoeveelheid sneeuw niet heugen, maar het is maar een paar 10tjes extra en vaak doe ik er de hele winter (2 beslagbeurten) mee.

Zul je altijd zien dat die ene keer dat het sneeuwbeslag niet paste (hij wilde niet goed vormen dus ze kreeg hem niet mooi onder het ijzer) en we een ander alternatief deden, er zo'n hoeveelheid sneeuw komt :)) Gelukkig stond er al een nieuwe beslagbeurt gepland en heeft ze gisteren alsnog sneeuwbeslag gekregen. Een verademing en geen gestress meer. Ja, uiteraard haal je de gladheid er niet mee weg, maar dat is met sneeuw wel te overzien, gewoon het verse sneeuw opzoeken.

Dit. Als je ijzers zet is dat toch ook een stuk eigen verantwoordelijkheid. Hier ging in oktober zo’n sneeuwzooler onder. Was 30 euro meer de 1e keer maar dan was ik gerust. En als het dan níet sneeuwde was het maar zo.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:18

Kelan schreef:
Voor nu ben ik heel blij met de Schneefeder.
Zover ik het kon zien ging dat goed.
(ik kreeg niet de kans de hoeven op te beuren, een van de anderen zag mij en besloot een "ik ben de sneeuw zat en wil eigenlijk wel naar binnen" ronde dansje en steiger sessie te houden. Dus er wilde er geen een stil staan. Maar ik zag keurig wat blauws onder haar hoeven (mijn Schneefeder zijn blauw).

Heb je deze besteld bij schneefeder.at ?

Welke maat moet je hebben voor een ijzer maat 2?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:34

ja die heb ik daar besteld (woensdag voor Kerst besteld, vrijdag 2 januari werd het verstuurd, gisteren (dinsdag) had ik het binnen.

Daar staat ook hoe je het meet, welke maat je nodig hebt: https://www.schneefeder.at/english/how- ... ight-size/

wel even goed opletten dat je qua pinnen/gaten voor NL de 3/8 nodig hebt qua maat.

Wij hadden Small nodig; en dit was mijn bestelling:

1 x "1 Package Snow Feathers á 4 pieces, BLUE 3/8 und M10 Small" : 50,00 €
4 x "1 piece Paddock Studs 3/8" (Einzelpreis 3,00 €): 12,00 €

Gemeten:
Afbeelding

En zo zitten de small er in:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kelan op 07-01-26 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:39

Misschien kan er besteld worden voor meerdere mensen?
Net zoals vroeger bij hooks?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:42

Hier gaat het nog prima met de sneeuwringen.

Die galoppeert staat zonder ijzers.
Die weg draaft voor met ringen.

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:59

Hier staan ze allebei zonder ijzers en dat gaat prima, af en toe een brokje ijs maar valt er ook na een pasje later weer af