Paarden houden op +/- 2500m2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:46

Popstra schreef:
Ze kan dr ponys ook in 100x100 zetten echter blijven ze hetzelfde doen namelijk beetje hangen de ganse dag!
Ken geen 1 paard die heel de dag door loopt te bokken en te sprinten. Ook niet op de wei.
Het is ff en dan stil staan vreten. Hoe groot de paddock ook moge zijn

Nou idd.
Beestjes worden in alles voorzien.
En ze word met huid en haar opgegeten hier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Paarden houden op +/- 2500m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:47

Wie wordt met huid en haar opgegeten?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:48

_San87_ schreef:

L_bs

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:50

roosa schreef:
_San87_ schreef:

L_bs

Is zeggen dat je een stuk land te klein vindt hetzelfde als met huid en haar opeten?

Wat een onzin. Sorry.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:57

Je bent toch niet de enige die op haar reageerd.
Ze word meteen onderuit geschoffeld.
We weten toch helemaal niet hoe haar optrekje eruit ziet.
Mijn paarden staan nu ook in een voor jou ogen veel te kleine paddock.
Ben ik nu ook slecht.
Nou dacht het niet!.
Gezond blij en tevreden zijn ze.
Ze kunnen spelen vreten liggen droog staan in de regen staan wilgen knagen heerlijk frunniken aan elkaar.
Laatst bijgewerkt door roosa op 07-12-25 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:57

20x20 is toch niet zo klein (afhankelijk van hoeveel paarden je erop stopt natuurlijk en of die paarden wel op een ander moment eens lekker rechtuit kunnen)? Bij de meeste pensionstallen zal de ruimte per paard niet groter zijn. Ik vind het wel echt uitmaken of de paarden ook nog getraind worden/af en toe wel ergens komen waar ze de benen kunnen strekken.

Heb mijn paard vele uren geobserveerd en volgens mij loopt hij in zn kleine maar gedraineerde paddock meer dan toen hij nog op een groot modderweiland stond, iig in de winter. Zomer weiland niet heel anders, het is eten en daarna slapen. Hoogstens een wandeling naar zn vaste mest en plas plek. We kunnen met de beperkte ruimte in Nederland echt de natuur niet nadoen. Gelukkig kunnen we het leven van onze paarden wel op andere manieren verrijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 13:14

20x20 is een grote volte.
En er is in dit voorbeeld geen lekker ook rechtuit want de "wei" is ook 20x20
Dan denk ik ook, trek het samen, als dat gaat, dat er een 40 is, dan kunnen ze wel een keer rechtuit.

En nee op een modderveld is weer net zo'n raar vergelijk...
Waarom moet er altijd vergeleken worden met iets meer slechts?

En nee al zet je ze 100x100 de hele dag rennen doen ze niet.
Maar mijn saaie slome koudbloeds, tenminste dat is wat men denkt.
Rennen behalve met 30 graden, elke dag wel een paar keer op en neer.
En dus rechtuit, niet enkel een volte.

Toen ik nog enkel ruinen had was het wel tig keer op een dag dat ze kloten en renden.

En nee 4 paarden op 450 is net zo min oke.

Dat is het punt, teveel mensen menen dat elke vierkante meter vol met paarden moet.

Ik zag heir eerder ook 6 paarden op een klein stukje en dacht toen..laat maar...
En deze keer denk ik niet laat maar. Ja dat scheelt soms ook per moment.

@roosa
En huid en haar?
overdrijven is een kunst
En ze omschrijft toch hoor haar optrekje eruit ziet?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 13:21

Ik vind zelf 20x20 (400m2) echt te klein. Heel tijdelijk heb ik ze daar wel eens een paar dagen op (1 of 2 D-pony's) maar merk dat ze zich vervelen en dat ze ook niet een stuk rechtuit kunnen rennen, wat me op de langere termijn ongezond lijkt. Ze gaan gaten graven en staan maar een beetje te staan vaak. Op de wei wordt er veel meer gescharreld en gespeeld.

Van 2500m2 is wel iets werkbaars te maken. Tips worden hier al veel genoemd, eetbare bomen/hagen en bijv een heuvel, stuk rechtuit met een rotonde of een track met snackweilandjes. Voor jezelf is een klein perceel wel meer werk om alles netjes te houden dan een paar grote weides die je kan afwisselen. Fysiek heb ik het zwaar als mijn paarden niet op de weide staan. Voor veel paarden is beperkt gras juist goed, dus het kan prima met het juiste groepje. Als je ze ook nog moet gaan splitsen wordt het wel erg krap voor ze.

Met paarden die in een kleinere paddock leven scheelt het wellicht als je er veel mee doet waarbij er wel lange stukken rechtuit mogelijk zijn en je paard wat van je de wereld ziet. Ik kan me voorstellen dat ze dan ook nog tevreden en gezond kunnen zijn. Mij lijkt die 2500m2 toch wel een minimum, nog kleiner beperkt je mogelijkheden wel heel erg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 13:25

Popstra schreef:
Ze kan dr ponys ook in 100x100 zetten echter blijven ze hetzelfde doen namelijk beetje hangen de ganse dag!
Ken geen 1 paard die heel de dag door loopt te bokken en te sprinten. Ook niet op de wei.

Mentaal welzijn is ook iets waar je aan moet denken als je paarden wilt, niet enkel wat ze visueel fysiek doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 13:50

roosa schreef:
Je bent toch niet de enige die op haar reageerd.
Ze word meteen onderuit geschoffeld.
We weten toch helemaal niet hoe haar optrekje eruit ziet.
Mijn paarden staan nu ook in een voor jou ogen veel te kleine paddock.
Ben ik nu ook slecht.
Nou dacht het niet!.
Gezond blij en tevreden zijn ze.
Ze kunnen spelen vreten liggen droog staan in de regen staan wilgen knagen heerlijk frunniken aan elkaar.

Ah, nu snap ik je reactie beter. Jouw paarden staan ook klein en je voelt je daarom aangevallen.

Dat is niet nodig.
1. Ik zeg nergens dat iemand die zijn of haar paarden op een kleine paddock heeft staan, slecht is.
2. Ik heb nergens iemand aangevallen op zijn of haar manier van paarden houden.

Ik heb enkel gezegd dat ik vind dat het veel te klein is om pony's/paarden permanent op te huisvesten. En daar blijf ik bij. Jij hoeft het daar niet mee eens te zijn.

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 15:43

Prima dat sommig dit te klein vinden, maar natuuurlijk staan ze hier niet permanent op, als de wei openstaat kunnen ze gw rechtuit, dat jullie dit te klein vinden is niet mijn probleem

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 16:04

Ze kunnen liggen rollen spelen kriebelen eten grazen schuilen rennen drinkenetc

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 16:13

Ik denk dat iedereen hier probeert het beste van de situatie te maken.
Misschien is het een optie om voor de zomer een weide te huren voor een paar maanden?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 16:16

Hier 3 koudbloeden op 3000m2. Kleigrond, 3 weilandjes waar ze in de zomer 2 uurtjes per dag op mogen. Een track eromheen. Verder een paddock van 20-20 gedraineerd een grote schuilstal met bestrating. Gaat prima, maar het is wel veel werk.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 16:25

Popstra schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn koudbloeden zijn een groot deel van de dag echt wel actief aan de gang. Het zijn wel allemaal ruinen dus dat is misschien wel een verschil. Er wordt echt meerdere keren per dag gespeeld, geravot etc.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 17:01

Ach er zijn en blijven meerdere wegen naar Rome.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 17:20

Mentaal welzijn, sprintjes trekken. Er zijn ook mensen die hun paarden dagelijks beweging geven ipv er enkel naar te kijken.
Die paarden leven lekker buiten, van hun natje en droogje voorzien. Waar maken jullie je nu eigenlijk druk om?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 17:28

Popstra schreef:
Mentaal welzijn, sprintjes trekken. Er zijn ook mensen die hun paarden dagelijks beweging geven ipv er enkel naar te kijken.
Die paarden leven lekker buiten, van hun natje en droogje voorzien. Waar maken jullie je nu eigenlijk druk om?

Een groot deel van de pensionstallingen kan wel opdoeken als ik dit zo lees.

Nee, dat paarden het soms slechter hebben praat niet andere dingen goed, maar een paddock van 20x20 ipv een stal met daarbuiten mogelijk nog andere vormen van beweging is toch niet verschrikkelijk?

De paddock van mijn 1.5 paard is ook zoiets. Het is geen vervanging van beweging, maar een verrijking van een stal.

(Wel op een pensionstal met veel meer oppervlakten en faciliteiten, maar de winter in de randstad is wel beperkter ja)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 17:30

Jij denkt dat een paard net zoveel mentaal welzijn haalt uit samen met een maatje kloten en rennen of onder commando beweging krijgen?
Of zou het een een verrijking op het ander kunnen zijn?
Popstra schreef:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 17:31

Tancreda4 schreef:
Een groot deel van de pensionstallingen kan wel opdoeken als ik dit zo lees.

Nee, dat paarden het soms slechter hebben praat niet andere dingen goed, maar een paddock van 20x20 ipv een stal met daarbuiten mogelijk nog andere vormen van beweging is toch niet verschrikkelijk?

De paddock van mijn 1.5 paard is ook zoiets. Het is geen vervanging van beweging, maar een verrijking van een stal.

(Wel op een pensionstal met veel meer oppervlakten en faciliteiten, maar de winter in de randstad is wel beperkter ja)

Jij hebt het over winter.
Waar ik op reageerde had het niet over in de zomer hebben ze ...

Zo word het appels en peren

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:07

Voor randstad begrippen is die ruimte echt vreselijk luxe. :=

Volgens mij kun je daar echt een hele mooie plek op maken hoor. Toen ik mijn paard 5 jaar geleden plots kon overnemen wist ik niet hoe schaars stallen zijn hier in de randstad. Heb me rot gezocht naar een plek waar hij 24/7 in groepsverband kon leven en dat is meerdere keren gelukt, maar alle oppervlakten waren vele malen kleiner dan Bokt als normaal lijkt te zien. Op één plek waar ik heb gestaan stonden 15 paarden op net geen 1000m2 overdag in de wintermaanden. Daar sta ik natuurlijk nu niet meer, maar ik denk dat veel plekken in ieder geval al veel meer bieden dan de 24/7 stal die een aantal jaar geleden nog zo normaal was. Die verandering zal echt nog wel wat langer duren. Vind het dus altijd heel tof als mensen met een klein stukje grond toch iets moois creëren voor hun paarden. Denk dat je daarmee, naast training, echt zeker kan voldoen in bewegings behoefte.

Zeker mijn oudje heeft trouwens echt niet meer de behoefte aan sprintjes en dat hij op een kleine groepshuisvesting staat is helemaal niet zo'n ramp. Tuurlijk had ik hem liever hectares gegund, maar nodig om sprintjes te trekken? Neuh dat hoeft niet meer zo. Meer wat extra ruimte om beter de groep te kunnen ontlopen, want de jonkies bij ons kunnen in periodes kunnen wel echt stront vervelend worden: dekens slopen, hekken slopen, elkaar slopen. Die vervelen zich natuurlijk wel enorm en passen eigenlijk niet zo in deze huisvesting. Alle oudjes doen het eigenlijk prima. En dit is in verhouding met wat hier allemaal genoemd wordt echt mini en dat is helaas niet iets wat ik kan verbeteren nu. Hopelijk wel in de toekomst met paarden aan huis, maar zolang je afhankelijk bent van pensionstalling en zeker in dit deel van het land moet je met 24/7 groepshuisvesting al heel blij zijn. :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:15

Ik heb niet alle pagina`s gelezen, maar ik heb ook niet mega veel grond, wel 4 paarden erop.
geen gras, dat is niet te doen, wel veel paadjes , struiken etc afwisseling dus.
Ik denk wel dat ondergrond het belangrijkste is met wat er kan, ik zit gelukkig op zand grond
daarbij is het perceel 20 meter breed en iets van 150 meter lang. Sprintjes kunnen dus getrokken worden en dat den ze ook regelmatig
Ik woon in een normale dorpsstraat, links en rechts buren waarvan 1 ook paarden heeft maar die hebben alleen weiland en staan 23 uur op stal en 1 uur op het gras. Achter het perceel is bos, geen buren dus

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:40

Mijn Osteopaat had weinig ruimte. Hij had twee paarden en woonden in het bos.
Het zag er als volgt uit..Twee stallen die overdag altijd open stonden. Daarvoor een paar meter bestrating over de gehele breedte van de stallen. Hij had een kleine bak met zand waar de paarden ook konden zijn.
Hij zat in het bos dus ze zullen wel regelmatig buiten gereden hebben..De paarden zagen we goed en blij uit.
Ik denk dat als je paarden minder ruimte hebben de benen strekken onder het zadel of voor de wagen wel belangrijker is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 20:59

Het is wel een goede om te vergelijken met de pensionstalling die anders alternatief is.
Het gaat hier niet om de randstad dus hoe ze nu staan is niet slecht.
Aan huis zouden ze het dus minimaal gelijk of beter moeten krijgen lijkt me.

Bedankt voor alle reacties. Een wat kleiner stuk is dus wel mogelijk maar je zult het slim moete indelen het kan een stukje meer werk zijn.
Het gaat bij mij om twee D- pony merries die het goed samen kunnen vinden.

Het blijft boeiend om te zien hoe iedereen het thuis op lost. Ik denk dat iedereen het beste voor heeft met de dieren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 00:01

Popstra schreef:

Niemand maakt zich druk.