meggiemeg schreef:In alle jaren dat wij de paarden aan huis hadden zijn de kosten wat hooi en rapsodi betreft niet schrikbarend gestegen, wat mij wel opviel was de stijging van het leeghalen van de mesthoop, de 1ste keer was € 65.- kwijt, 10 jaar later was dat € 195.-. Niets veranderd aan hoeveelheid of afstand van de loonwerker, ik snap dat diesel duurder kan zijn want die schommelt best, uurloon van de mannen en onderhoud zal ook best stijgen maar dat viel me gewoon op.
Mijn kleine baaltjes hooi viel erg mee, begon op € 3.- per baal en uiteindelijk € 3.50. De grotere hooibalen in folie uiteindelijk in alle jaren € 2.50 per baal gestegen, dat kwam voornamelijk door het duurder worden van de folie. Rapsodi niet echt. Zowel het hooi als de rapsodi kocht ik altijd in voor een heel jaar, dat scheelt gewoon veel. Plus wat ik erg prettig vind is dat je weet wat je hebt aan hooi.

Wij hebben hooi van onszelf, en loonwerker kosten zijn niet erg gestegen, dus het verpakken van het hooi ook niet gigantisch.
Vlas is wel gestegen zijn we begonnen met 3,75 en is een keer bijna 8 euro geweest.
Maar dat is ook weer gezakt.
Stro heb ik maar weinig nodig.
En koop ik ook niet van het land en betaal voor zo'n grote lange pak 65 euro.
Ik weet dat dat goedkoper kan, maar omdat ik die maar 2 in een jaar gebruik en er 1 per keer ga halen vind ik die prijs prima. Want dat is 2 km van huis en altijd hele mooie uit Frankrijk. Dus echt goudgeel spul.
Maar we hebben dat ook wel eens in kleine pakjes van het land geladen en was dat ook goedkoper.
Mest gaat hier op land van de buren of onszelf, dus die kosten hebben we gelukkig niet.
Maar ik geloof direct dat dat wel erg gestegen is, want mest kunnen ze steeds moeilijker kwijt door de regels.
Brok/muesli dat is wel enorm gestegen.
Nu voer ik dat ook niet veel maar als je dat op een grote stal meer voert gaat dat ook hard.
En uiteraard uurloon.
Dus ik wil best wel begrijpen dat stalling duurder word.
Maar het hooi, dat is net wat jij aangeeft relatief weinig gestegen de afgelopen jaren.
Dáar zit niet de prijsstijging.