Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:31

996
Ik heb zelf 14 paarden aan huis op pension gehad. Ik weet wat voor werk het is… en nee. Mensen betaalden bij lange na geen 400 euro. Bij 180 a 200 hield het wel op… daarom sta ik zo versteld van 650 euro voor 1 paard.
Zelf ook op pension gestaan. D pony voor 175 en een paard voor 200. Had je ook een binnen, buitenbak, longeerbak, paddocks, weide en spoelplaats met warm water

Maar fijn. Het zal wel de tegenwoordige tijd zijn. Alles is duur tegenwoordig :Y)

En het is je niet verplicht he, een pensionstal beginnen. Volgens mij is het redelijk bekend dat je niks in de paarden verdient :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:34

Kabayo schreef:
996
Ik heb zelf 14 paarden aan huis op pension gehad. Ik weet wat voor werk het is… en nee. Mensen betaalden bij lange na geen 400 euro. Bij 180 a 200 hield het wel op… daarom sta ik zo versteld van 650 euro voor 1 paard.
Zelf ook op pension gestaan. D pony voor 175 en een paard voor 200. Had je ook een binnen, buitenbad, longeerbak, paddocks, weide en spoelplaats met warm water

Maar fijn. Het zal wel de tegenwoordige tijd zijn. Alles is duur tegenwoordig :Y)

Maar wat verdiende je dan per maand met die 14 paarden op pension?

Want daar gaat het natuurlijk over. Vinden we dat een pensionhouder een nette botherham mag verdienen voor het werk dat hij doet? Of moeten enkel de kosten gedekt worden?

In mijn ogen dat eerste.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:36

Polly schreef:
wat een bedragen :wow:

Ik heb inmiddels 12 jaar geen rijpaard meer, daar betaalde ik toen €315 volpension voor.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit soort bedragen echt niet meer zou kunnen (en willen) ophoesten.
Ik snap trouwens zeker dat de kosten gestegen zijn hoor maar toch schrik ik ervan
Dit dacht ik dus ook. Het is eigenlijk onbetaalbaar geworden voor de meesten. Daar wil ik niet mee zeggend dat ik de meeste prijsstijgingen niet snap!
Voordat ik de paarden aan huis kreeg betaalde ik € 200.- per maand, vlakbij het bos, binnen en buiten bak, hele jaar rond weidegang, kantine, 1 baal vlas per week, zelf mesten. Dat was 14 jaar geleden.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:37

Hoezo beter shoppen? Ik kan nou eenmaal geen jaar voorraad kwijt en tot nu toe is elk 'goedkope' baaltje dat ik heb gekocht troep.. dus ik betaal ook gewoon voor kwaliteit helaas.

Vlas is een stuk goedkoper momenteel maar kan ik ook geen 18 pallets van kwijt en zelf halen is geen goed, we gaat bij mij zeker 2-3 pakken per week per box in, keer 8-10 boxen.. ik meng vlas met krullen, krullen zijn helaas nergens goedkoop momenteel.

Ik denk dat het ongeveer 1-1,5 baal ruwvoer per paard is momenteel per maand gezien ik buiten ook bij moet voeren jaarrond.

Ik vind hier in de omgeving (Eindhoven) niet snel kwalitatief goed ruwvoer voor die prijs. Mijn balen voordroog wegen ook gewoon 600 kg, niet die 350 die je vaak hebt in verpakte balen. Dus omgerekend zal dat misschien wel op hetzelfde uitkomen. En kwalitatief goed onverpakt hooi per grote baal is 200eu per ton in mijn beleving ook niet heel veel..

Dus naar mijn idee shoppen we aardig goed rond.

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:38

Ik betaal 499 exclusief mesten en met 2 balen vlas per week.
Binnen-buiten zetten is 70 euro per maand..
stapmolen 25 euro per maand
Dus in totaal bijna 600 euro. Staat wel in de Randstad, in de zomer 7-19 weide en nachten op stal. 4 binnenbanen, 3 buitenbanen, springtuin en 6 overdekte molens

Kabayo

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:41

996
Dat hangt er in mijn ogen wel van af of je het er zwart naast doet (dus extra aan verdiend) of dat het letterlijk je werk is (en er dus echt je brood aan moet verdienen)
Net als 300 euro per week voor doorrijden/beleren of keuringsklaar maken. Ik vind dat diefstal :=
Hier vragen ze rond de 175-200 per week. Vind ik persoonlijk een veel netter bedrag

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:44

Aatrox
Kijk, je hebt geen opslag.
Dáar zitten je kosten.
Niet in dat het Vlas of hooi duur is.

Dat is dus ook wat ik aangaf.

Je betaalt nu 2 keer transport.

Plus de ruimte die je "huurt" bij een ander voor de opslag.

Die zelfde baal was in de zomer 55 en in januari 85.

Kwaliteit is gewoon pech geweest.
Want het zijn dezelfde balen.

En om die reden gaan stalkosten omhoog.
Logisch hoor.

Maar de uitspraak goedkoper vind ik hier niet klopt dus niet
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-11-25 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:44

Ik sta midden in het land - Utrecht
Voor nu nog niks gehoord over stijging maar komt vast nog wel. :+

20x60 buitenbaan (altijd te rijden)
Onbeperkt ruwvoer
Longeercirkel
Hectares weidegang
Maar vooral gewoon hele dagen buiten, in een groepje van licht tot donker en in de zomers zelf 20/24u buiten.
Bos 30 min stappend, maar ik pak altijd de trailer

Hier in de regio is er gewoon bijna geen andere locatie waar ze meer dan 6 uur met eten buiten komen. Een enkele 24/7 paddockparadise systeem maar dat is voor mijn jonkie echt te vermoeiend.

Ik betaal €550 all incl (enten+ontwormen ook)

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:48

Maar voor iedereen die €600 duur vind, weten jullie wat er per stal elke maand naar de belasting gaat? En wat een boekhouder kost ( zijn uurloon kan een pensionhouder alleen maar van dromen ). En wat een verzekeringen kosten van een bedrijf ( voor sommige is dat hun hypotheek ). Je kunt dus niet zomaar zeggen dat €600 veel is als je het bedrijf niet kent + kosten daarvan . Natuurlijk is ergens bij iemand aan huis staan goedkoper maar dat is iemand die zwart schoonmaakt ook.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:48

Mijn kosten zijn het hele jaar door gelijk, ik heb in de zomer serieus zitten speuren naar goedkopere alternatieven en die zijn er gewoon niet. Dan had ik echt wel moeite gedaan om opslag te maken. Als jij zo zeker bent dat je voor 50 eu van het land 600 kg goed voordroog kan kopen dan hoor ik graag waar. :D

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:50

[quote="Dressage1990"]Maar voor iedereen die €600 duur vind, weten jullie wat er per stal elke maand naar de belasting gaat? En wat een boekhouder kost ( zijn uurloon kan een pensionhouder alleen maar van dromen ). En wat een verzekeringen kosten van een bedrijf ( voor sommige is dat hun hypotheek ). Je kunt dus niet zomaar zeggen dat €600 veel is als je het bedrijf niet kent + kosten daarvan . En wie gaat zijn pensioen betalen ? Natuurlijk is ergens bij iemand aan huis staan goedkoper maar dat is iemand die zwart schoonmaakt ook . Het uurloon van een pensionhouder komt er geen andere zzp’er of bedrijf , die lachen je uit, terwijl een pensionhouder echt wel zwaar werk heeft en lange dagen en nooit vrij.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:51

Maar voor iedereen die €600 duur vind, weten jullie wat er per stal elke maand naar de belasting gaat? En wat een boekhouder kost ( zijn uurloon kan een pensionhouder alleen maar van dromen ). En wat een verzekeringen kosten van een bedrijf ( voor sommige is dat hun hypotheek ). Je kunt dus niet zomaar zeggen dat €600 veel is als je het bedrijf niet kent + kosten daarvan . En wie gaat zijn pensioen betalen ? Natuurlijk is ergens bij iemand aan huis staan goedkoper maar dat is iemand die zwart schoonmaakt ook . Het uurloon van een pensionhouder komt er geen andere zzp’er of bedrijf , die lachen je uit, terwijl een pensionhouder echt wel zwaar werk heeft en lange dagen en nooit vrij.
Het is echt een zwaar onderbetaald beroep. Uiteindelijk is paarden houden een luxe .

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:52

Kabayo schreef:
996
Zelf ook op pension gestaan. D pony voor 175 en een paard voor 200. Had je ook een binnen, buitenbak, longeerbak, paddocks, weide en spoelplaats met warm water

Als je die stal in Rotterdam had, zouden ze wel 500 betalen :j heeft niks met tegenwoordig te maken.

En als je er geen winst op maakt is zulk bedrijf uiteindelijk niet levensvatbaar, linksom of rechtsom. Meeste mensen gaan niet gratis werken omdat ze hun hypotheek en boodschappen ook ergens van moeten betalen :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:53

Kabayo schreef:
996
Dat hangt er in mijn ogen wel van af of je het er zwart naast doet (dus extra aan verdiend) of dat het letterlijk je werk is (en er dus echt je brood aan moet verdienen)
Net als 300 euro per week voor doorrijden/beleren of keuringsklaar maken. Ik vind dat diefstal :=
Hier vragen ze rond de 175-200 per week. Vind ik persoonlijk een veel netter bedrag

Dat moet in principe niet uitmaken? De uren die je er aan kwijt bent blijven hetzelfde. De kosten ook die je hebt ook (sterker nog, je bent dan duurder uit gezien je geen btw terug kan vragen etc.)

Voor een dienst mag je vragen wat je wil. De ene advocaat is ook duurder dan de ander. Dat heeft niks met diefstal te maken, maar met prijs/kwaliteit verhouding en marktwerking.

Daarnaast loop je met zadelmak maken een aanzienlijk risico, dat bijna niet te verzekeren is. Jonge hengsten keuringsklaar maken is ook niet zonder risico en doorrijden krijg je meestal ook niet de paarden die zo onwijs braaf zijn dat de hobbyist ermee aan de slag kan.

Je bent vrij zelf zadelmak, keuringsklaar te maken en door te rijden. Kun je dat niet, zul je ervoor moeten betalen. Wat je moet betalen hangt af van je wensen. Er is niemand die je verplicht een paard weg te brengen dan wel een bepaald bedrag te betalen.

Dat diefstal noemen vind ik heel bijzonder.....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:14

Aatrox schreef:
Mijn kosten zijn het hele jaar door gelijk, ik heb in de zomer serieus zitten speuren naar goedkopere alternatieven en die zijn er gewoon niet. Dan had ik echt wel moeite gedaan om opslag te maken. Als jij zo zeker bent dat je voor 50 eu van het land 600 kg goed voordroog kan kopen dan hoor ik graag waar. :D

600 kg voordroog is nooit goed. Want dan is hij nat. ;)

Hoe droger hoe lichter een pak.

Dus vragen naar hoe zwaar is een pak is altijd een beetje een vreemde vraag.

Maar begrijp de vraag wel wel hoor. :j

Maar gewoon die grootste verpakte pakken ja die heb je voor die prijs. Goed spul.

Dat jij dat recht vanuit het land betaald.. Zal ik het zo zeggen, daar verdient iemand fijn aan :D

Maar gaat het van het land naar een loonwerker en daar vanuit naar jou zit je al met 2 keer transport.
In juni en ook in januari

En ja ik weet goede.
Maar waarom zou ik dat delen?
Als er dan wel een keer wat is krijg ik van beide kanten op mijn falie... Ik ken paarden houders :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:19

In alle jaren dat wij de paarden aan huis hadden zijn de kosten wat hooi en rapsodi betreft niet schrikbarend gestegen, wat mij wel opviel was de stijging van het leeghalen van de mesthoop, de 1ste keer was € 65.- kwijt, 10 jaar later was dat € 195.-. Niets veranderd aan hoeveelheid of afstand van de loonwerker, ik snap dat diesel duurder kan zijn want die schommelt best, uurloon van de mannen en onderhoud zal ook best stijgen maar dat viel me gewoon op.
Mijn kleine baaltjes hooi viel erg mee, begon op € 3.- per baal en uiteindelijk € 3.50. De grotere hooibalen in folie uiteindelijk in alle jaren € 2.50 per baal gestegen, dat kwam voornamelijk door het duurder worden van de folie. Rapsodi niet echt. Zowel het hooi als de rapsodi kocht ik altijd in voor een heel jaar, dat scheelt gewoon veel. Plus wat ik erg prettig vind is dat je weet wat je hebt aan hooi.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:38

meggiemeg schreef:
In alle jaren dat wij de paarden aan huis hadden zijn de kosten wat hooi en rapsodi betreft niet schrikbarend gestegen, wat mij wel opviel was de stijging van het leeghalen van de mesthoop, de 1ste keer was € 65.- kwijt, 10 jaar later was dat € 195.-. Niets veranderd aan hoeveelheid of afstand van de loonwerker, ik snap dat diesel duurder kan zijn want die schommelt best, uurloon van de mannen en onderhoud zal ook best stijgen maar dat viel me gewoon op.
Mijn kleine baaltjes hooi viel erg mee, begon op € 3.- per baal en uiteindelijk € 3.50. De grotere hooibalen in folie uiteindelijk in alle jaren € 2.50 per baal gestegen, dat kwam voornamelijk door het duurder worden van de folie. Rapsodi niet echt. Zowel het hooi als de rapsodi kocht ik altijd in voor een heel jaar, dat scheelt gewoon veel. Plus wat ik erg prettig vind is dat je weet wat je hebt aan hooi.

:j

Wij hebben hooi van onszelf, en loonwerker kosten zijn niet erg gestegen, dus het verpakken van het hooi ook niet gigantisch.

Vlas is wel gestegen zijn we begonnen met 3,75 en is een keer bijna 8 euro geweest.
Maar dat is ook weer gezakt.

Stro heb ik maar weinig nodig.
En koop ik ook niet van het land en betaal voor zo'n grote lange pak 65 euro.
Ik weet dat dat goedkoper kan, maar omdat ik die maar 2 in een jaar gebruik en er 1 per keer ga halen vind ik die prijs prima. Want dat is 2 km van huis en altijd hele mooie uit Frankrijk. Dus echt goudgeel spul.
Maar we hebben dat ook wel eens in kleine pakjes van het land geladen en was dat ook goedkoper.

Mest gaat hier op land van de buren of onszelf, dus die kosten hebben we gelukkig niet.
Maar ik geloof direct dat dat wel erg gestegen is, want mest kunnen ze steeds moeilijker kwijt door de regels.

Brok/muesli dat is wel enorm gestegen.
Nu voer ik dat ook niet veel maar als je dat op een grote stal meer voert gaat dat ook hard.

En uiteraard uurloon.
Dus ik wil best wel begrijpen dat stalling duurder word.

Maar het hooi, dat is net wat jij aangeeft relatief weinig gestegen de afgelopen jaren.
Dáar zit niet de prijsstijging.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:49

Ik heb bij 12 verschillende mensen geinformeerd, niemand die het goedkoper leverd hier in de omgeving, ongeacht welke tijd van het jaar.

Dat jij het niet wilt delen zegt mij genoeg, die bestaan dus ook gewoon niet. :-)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:50

Kabayo schreef:
Ik snap echt niet hoe stallen op 650 euro komen. Is het stro ergens anders enorm duur ofzo? Waarom wordt er dan niet ergens anders ingekocht?

Ja! Fouragehandelaren zijn ook niet gek en die vragen in de ene regio iets meer voor stro en hooi dan in de andere regio. Als je het van verder weg haalt, gaan je transportkosten weer omhoog en zo is het een beetje lood om oud ijzer.

Verder ga ik ervan uit dat je wel weet welke kosten er nog meer bij horen op een pensionstal :).

Over verhoging heb ik nog niks gehoord, maar bij ons in de buurt (Randstad) betaal je makkelijk tussen de 600 en 850 euro voor vol-pension met voeren en mesten inclusief. Het verschilt een beetje per stal wat je ervoor krijgt, maar een grote binnenbaan zit er meestal wel bij en elke stal heeft wel paddocks en weiland, trailerstalling en mogelijkheden om te longeren.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:53

Ik denk ook dat mensen vergeten dat het beleid op veel stallen ook wel veranderd is, vaak meer paddocks ( al dan niet gedraineerd ). Mensen willen tegenwoordig onbeperkt hooi , waar er eerder gewoon minder werd gegeven. Ook stallen gaan meer met de tijd mee waardoor kosten ook hard stijgen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:59

Dressage1990 schreef:
Ik denk ook dat mensen vergeten dat het beleid op veel stallen ook wel veranderd is, vaak meer paddocks ( al dan niet gedraineerd ). Mensen willen tegenwoordig onbeperkt hooi , waar er eerder gewoon minder werd gegeven. Ook stallen gaan meer met de tijd mee waardoor kosten ook hard stijgen.

Mijn paard krijgt onbeperkt hooi en dat is prima omdat hij ook werkt en beweegt. Op allerlei stallen wordt er inmiddels weer beknibbeld op hooi en ik vind dat soms niet terecht. Bij paarden die weinig doen mag je best opletten met wat je geeft, zodat ze niet ongezond dik worden bijvoorbeeld. Maar bij paarden die wel werken moet je niet te snel beperken, want dan is het ook weer ongezond. Maar niet elke stalhouder is bereid om daarnaar te kijken en is het beleid zoals zij het beslissen. Dat kan ook weer gezeur opleveren over zelf hooi pakken en dat soort dingen.

DuoPenotti

Aatrox schreef:
Ik heb bij 12 verschillende mensen geinformeerd, niemand die het goedkoper leverd hier in de omgeving, ongeacht welke tijd van het jaar.

Dat jij het niet wilt delen zegt mij genoeg, die bestaan dus ook gewoon niet. :-)

:D

als jij dat wilt denken, ik vind het best.... :j
Precies door zo'n opmerking die jij nu geeft weet ik dat ik er goed aan gedaan heb je geen pb te sturen van een loonwerker die het verschil weet tussen koeienspul en paardenspul...
Met nette prijzen.
Al zal hij al zijn hooi nu ook wel besproken hebben, want ja hij is het altijd goed kwijt.

Ik ken bokt al iets langer en altijd als het over hooi gaat zijn er mensen die zo reageren als door een wesp gestoken. (Wel altijd de mensen zonder opslag en na uitleg dat verband niet begrijpen.)

Terwijl ik in de regio zit en de prijzen weet. Ik verkoop namelijk zelf ook. En als ik te hoog ga zitten raak ik ze niet kwijt.
Dus zo simpel zit het.

maar het maakt mij niets uit.
Doe er wat mee...of niet... kost mij niets :D

En ja ik begrijp dus wel dat de stallingsprijs omhoog gaat op een stal die dus niet goedkoop in (kan) slaat.
Maar dat is niet omdat hooi zo duur is buiten de randstad.
Dat heeft dus andere redenen.

saarie

Tja, ik verbaas me meer over de lage prijzen die hier genoemd worden dan degene die 600+ betalen eerlijk gezegd. Ook ik heb een paard in de Randstad en ik denk dat ik nog heel schappelijk zit. Het precieze bedrag moet ik nakijken, maar mijn basisbedrag ligt ergens tussen de 420 en 450 per maand geloof ik. Daarvoor heb ik een ruime box, drie keer per dag sportbrok, twee keer voordroog, twee keer per week box volledig leeg en opgestrooid. In de weidemaanden van 9 tot 5 weidegang (wel rooster met buiten/binnen, 3 diensten per week). Twee binnenbanen (20x60 en 20x40), gigantische buitenbaan waar je zelfs galoptraining kan doen en waar standaard een springparcours staat (en vaak ook witte hekjesring), gratis trailerstalling, stapmolen, gedraineerde longeercirkel. Ik betaal dan nog extra voor in de wintermaanden 6 dagen per week in de stapmolen of paddock zetten, en een derde beurt voordroog, dus dan komt er nog 130 per maand bij. Oja, maandelijks wedstrijden op eigen terrein (dressuur t/m GP, springen ook regelmatig), dus ik hoef alleen voor de eventing op pad. Je mag wekelijks een les meerijden in de groepslessen, zit bij stalbedrag in. Je kan een rondje polder uitrijden vanaf stal en je bent met de trailer zo bij het strand (10 min).

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:16

Hier een paard in halfpension in Friesland; alleen in de weekenden en feestdagen moeten we het met elkaar oplossen, verder wordt alles door de pensionhouder gedaan.
Ze staat 24/7 buiten met schuilstal, krijgt onbeperkt ruwvoer en krijgt twee keer per dag brok. Eventuele dekenwissel, vliegenkap etc. wordt ook niet moeilijk over gedaan als je vraagt of ze dit wil doen.
We hebben een binnenbak, buitenbak, overdekte longeerkraal, poetsplaats en wc (ook niet onbelangrijk haha), geen warm water maar staat wel een waterkoker in de kantine. Ik betaal hier €310,- voor en vindt dit een hele nette prijs :j Ik heb niet gehoord dat het volgend jaar omhoog gaat dus ik neem aan dat dit niet zal veranderen in 2026.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:23

Wij zouden eigenlijk dit jaar 2 keer een verhoging krijgen. In januari 50 euro en later in het jaar nog eens 50 euro. Die laatste is niet doorgevoerd, dus ik denk dat dat per 1 januari gebeurd.
Dan zitten we rond de 500 euro voor zelf mesten en diensten draaien met buiten zetten en binnenhalen zon 2 tot 3 keer per week. Daarbij hoort ook de paddocks uitmesten. In de zomer spreek je samen met weidegenoten af wanneer je uitmesten maar is dus niet tegelijk met binnenhalen. Door de weeks zet stal s ochtends buiten, tussen de middag helpen ze en eind van de dag moeten we het zelf doen. In de weide helpen ze met buiten zetten en moeten we binnenhalen weer zelf doen. In het weekend alle diensten zelf.

3 keer ruwvoer, 2 keer krachtvoer. 4 uur paddock in de winter, hele dag weidegang in het seizoen dat elk jaar wisselt. (Geïsoleerde)Binnenbak en buitenbak van 20x40, overdekte longeerbak en stapmolen. 2 keer per week zelf uitmesten (echt alleen mest en natte plekken als je wilt) en 2 of 3 dagen een halve plak erbij om op te strooien. Warm en koud water met overdekte wasplaats. Poetsplaatsen, grote kasten. Beenbescherming en vliegenkap wordt omgedaan. Dekens niet gewisseld, dat moet je zelf doen. Tenzij er echt een keer iets is zoals in 1 klap heet of paard zeiknat.
Bakken zijn niet altijd beschikbaar, in de winter kan je s middags en s avonds de binnenbak vaak niet gebruiken doordeweeks. Bepaalde dagen wel later op de avond. Je kan wel buiten rijden, want verlichting en bijna hele jaar goed te rijden. Hooguit enkele dagen niet met of extreem veel regen of vorst.

Als je wilt laten mesten betaal je 50 euro meer. Trailerstalling is ook nog erbovenop. Dus het precieze bedrag weet ik niet uit mijn hoofd.

Maar goed, het is hier al enorm moeilijk om iets te vinden waar de paarden in de winter buiten komen. Heel wat plekken waar ze alleen buiten komen als je er bent of een uurtje en dan nog alleen ook. Of het is een en al modder/water. De plekken waar het qua buiten staan tijd beter geregeld is hebben of slechte bodems in paddock en bak of alleen in de bak of hebben een wachtlijst waardoor je er nooit tussen komt en zijn ook gewoon duur.

Ja, ik zou graag nog meer buiten willen en ook ruwvoer buiten, maar dat laatste is helemaal moeilijk. We regelen gelukkig onderling nog wat waardoor ze er vaker uitkomen en zonder eten vind ik 4 uur de max. Dan kunnen ze op stal eten en dan later nog keer naar buiten. Voor stal is het met aantal paarden niet mogelijk, dan moeten ze weiland inleveren en dit willen ze, gelukkig!, niet. De paddocks zijn echt super, droog en de groepspaddocks groot genoeg voor een groepje. En denken enorm mee, ook wel heel fijn en belangrijk.

Edit: randstad trouwens waar er hoop gestopt zijn laatste jaren