Natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:59

Tessebes schreef:
Precies, ik ben het helemaal met Billy eens. Ik weet wel dat er op die site van Paard Natuurlijk wat ander verteld wordt, maar ik geloof er gewoon niet in. Wij hebben toch ook niet voor niets schoenen aan.

Uhhh.. WIJ wel ja, maar ik herinner me toch echt een lange-afstandsloper op de olympische spelen die het op blote voeten deed !

Dat wij van oudsher schoenen dragen heeft denk ik meer met "koude voeten" te maken Lachen

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 23:04

Ik vind het geweldig dat er zoveel reactie zijn maar volgens mij loopt het een beetje uit de hand want ik wou alleen maar weten wat de ervaringen zijn van "natuurlijk" BEKAPPEN . Jullie mogen van mij natuurlijk gewoon verder discuseren maar mijn paard hoeft geen ijzers en dat is wel waar het nu over gaat. Wel een populair onderwerp dus. Ik zal uitleggen waarom mijn aandacht werd getrokken door die methode van bekappen. Mijn paard heeft steeds dat de hoefwand loslaat ook doordat er vuil in de witte lijn gaat zitten. mijn immidels derde hoefsmid doet er eigenlijk niet speciaal iets aan. Ze heeft er ook ( NOG ) niet last van maar ik ben bang dat ze er wel een keer b.v. zweren lrijgt o.i.d.
By the way alleemaal erg bedankt voor reactie's . Maar denken jullie dat ik met mijn paard baat zou hebben met Strasser of andere methodes?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 23:05

Sorry voor al die schrijffouten. ik ben slordig en licht dyslecties.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:06

lageveld schreef:
Dat wij van oudsher schoenen dragen heeft denk ik meer met "koude voeten" te maken Lachen
zowel bescherming als verwarming eigenlijk (ligt even aan in welk klimaat ze gebruikt werden).

von12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:16

melody , misschien is het en idee om eens te gaan lezen over deze methodes. www.rafanteunis.be en www.paardnatuurlijk.nl. Het kan zijn dat deze al eerder genoemd zijn , dat zie ik zo snel niet. Lees eens en laat het eens op je inwerken. De meningen zijn nu eenmaal heel erg verdeeld over wel/geen ijzers en de manieren van bekappen. Dat is natuurlijk prima anders hadden we niks meer te discuseren.
groet

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 23:19

Ja inderdaad. En discuseren is erg goed vind ik . Ik denk dat ik eerst ga lezen op internet.Ik ben aleen bang dat die alleen maar mooie verhalen vertellen om het te "verkopen" maar ik zal eerst eens kijken. Thanks! OK dan!

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:19

Ik geloof dat je zelf al niet tevreden bent met je huidige smid.
Probeer gewoon eens de strasser methode...,en ondervind zelf wat je er van vind..
Je gaat nu weer verschillende antwoorden krygen van wel en niet doen(niet meer dan normaal).
Ikzelf vind het wel een aanrader..,mijn Apachee was hoefbevangen,heeft door aanraden van mijn western instructrice een goede strasser gehad.
Ze liep nog een week op eitjes en vanaf de tweede week liep ze al weer normaal!!
Sommigen geloven niet eens dat ze hoefbevangen is geweest.
Ik ben wel benieuwd naar de uitgroei wat ze gaat krygen..,of dat nou echt zo lelijk gaat worden..
Ik weet in ieder geval dat ze nergens meer last van heeft en lekker in haar vel zit!
Ik houd deze methode zeker aan!!!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:51

Ik ga heel ver mee in de reaktie van Von12. (pagina 3, ben niet kapot van lange quotes Lachen )

IJzerz worden maar al te vaak natuurlijk gevonden in de zin van natuurlijk moeten er ijzers onder. Hoezo natuurlijk bekappen ? Lachen

Wat ik me wel afvraag is welk deel van ons paardenbestand na een jaar zonder ijzers (en goede verdere omstandigheden) weer goede hoeven ontwikkelen. Oftewel, in hoeverre heeft het fokbeleid in het verleden al geleid tot deformatie van de hoeven.

Dat het zonder ijzers kan ga ik niet meer verdedigen. Kom maar gewoon kijken zou ik zeggen. Ook beweer ik niet dat bij extreem gebruik ijzers uitkomst kunnen bieden. We willen soms zoveel dat het niet anders kan, alhoewel ook hoefschoenen uitkomst kunnen bieden.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 14:59

Hoi pocahontas, nou eerlijk gezegt is deze hoefsmid nog maar drie keer geweest en verder bevalt het wel maar als ik vraag of b.v die scheur geen kwaad kan en of daar niet iets aan moet gebeuren .dat reageert hij vrij nonchelant. Ik ben niet echt een voorstander van ijzers dat is zeker maar ik denk ook niet dat dat wat oplost in mijn geval.

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:40

von12 schreef:
Ik snap het nut van ijzers niet ivm problemen in de knie. Ik kan me wel voorstellen dat ijzers knieklachten uiteindelijk verergeren. De klap op het been (gewrichten) is vele vele malen erger met ijzer dan zonder.
Je mag me dit eens uitleggen. Ik ben hier echt benieuwd na.
groetjes

Gsus heeft het probleem dat zijn knieen van zijn achterbenen beide als het ware losschieten. Ze 'ploppen' daarna wel gewoon weer terug en het schijnt niet pijnlijk te zijn. Maar het is natuurlijk behoorlijk vervelend en als het te vaak gebeurd worden zijn banden nog slapper en zal het verergeren.
Ik heb twee opties: opereren (snijden ze 1 van de 3 kniebanden door) maar ook al is de kans dan aanwezig dat je je paard daarna weer normaal kunt rijden, zal de knie sneller slijten en zal hij op oudere leeftijd eerder last krijgen. (aldus de da)
De tweede optie is speciaal beslag en met trainen voortdurend rekening houden met z'n knieen. Wat er op neer komt dat ik hem niet kan rijden zoals ik wil, maar dat hij wel langer en gezond bij me blijft Haha!

Wat de smid doet is de achterbenen 'binnendoor' zetten, waardoor de benen licht naar binnen staan en daardoor de knie in de banden blijft. De hoef wordt dus medisch bekapt, vervolgens legt hij er aan de buitenkant leertjes onder (geven meer natuurlijke veerkracht als het ijzer) en vervolgens zorgt het juiste ijzer dat alles goed in deze stand blijft zitten, zodat hij niet volgende week weer terug hoeft te komen Knipoog

Zelf ben ik ook van mening dat beslag alleen gebruikt moet worden wanneer dit absoluut noodzakelijk is, maar als het moet dan moet het Haha!

Ik ken trouwens iemand die een hoefbevangen shet heeft, zij bekapt hem nu sinds een klein jaartje ook natuurlijk en de pony (oud sokkie) heeft nog nooit zo goed gelopen.

Je kunt je suf discuseren over dit soort dingen, maar er zijn meer wegen die naar rome lijden en voor het ene paard werkt dit het best en voor een ander iets anders

von12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:59

Hoi Sprite,

Ik was serieus benieuwd, dus bedankt voor je uitleg, ik zal het straks eens op het gemak lezen en overdenken.
groetjes

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 17:58

Je kunt je suf discuseren over dit soort dingen, maar er zijn meer wegen die naar rome lijden en voor het ene paard werkt dit het best en voor een ander iets anders
Citaat:

Heel erg mee eens!!!

Melody21

dat bedoel ik dus andersom

Melody21

Melody21 schreef:
Citaat:

Heel erg mee eens!!!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 17:59

nou ja , laat maar . ik snap nog niet helemaal hoe dat Quote werkt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:08

Ff iets anders, mensen willen altijd proberen stoer te doen en op te vallen, en het beste vor het paard enzo bijvoorbeeld, ze gaan iets meer doen met hun paard, gelijk overstappen van basisbrok naar sportbrok, hoewel dat niet echt nodig is.

Nu mijn vriendin, haar paard loopt scheef en ze is er levend van overtuigd dat dat alleen met ijzers op te lossen is, maar het beestje heeft vet goede hoeven. Nu slijt achter de buitenkant harder dan de binnenkant. Dus nu gaat ze er voor 1x ijzers onder doen (en dus weer een jaar laten herstellen) maar nou doet ze gelijk maar alle 4 zijn oeven hoewel dit helemaal niet nodig is, maar het klinkt gewoon stoer en het lijkt haar veel beter want de hoefsmid zegt het en die van haar is vet goed (net afgestudeert ofzo) en dus moet het paard daar maar onder lijden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:51

SuperPepeijn"]
[quote="lageveld schreef:
zowel bescherming als verwarming eigenlijk (ligt even aan in welk klimaat ze gebruikt werden).
[/quote]

en uiteindelijk cultuur natuurlijk, niet echt charmant om met eeltklompen op je voeten rond te lopen .
Je kan mensen en paarden echt niet vergelijken. Paarden hebben gewoon geen ijzers nodig, als ze in een redelijk natuurlijke omgeving gehouden worden (minimaal overdag buiten). medische zaken natuurlijk uitgesloten.

Mijn paard heeft ook jaren met ijzers rondgelopen, nergens last van gehad, idd net als met roken, iedereen heeft wel een opa van 90 die ook rookt, maar 95% van de mensen met longkanker rookt.....

Als ik met een strasser-blik naar hoeven kijk, zijn het toch de paarden die hier helemaal van af wijken, die heel erg slecht lopen (hoefkatrolontsteking etc). Daarbij ken ik twee paarden die hoefkatrolontsteking hadden (rontgen etc in utrecht, afgekeurd en moesten afgemaakt worden) die lopen nu weer helemaal super, zijn zelfs weer goedgekeurd door een dierenarts.
Tel daar bij op dat mijn paard (en alle andere gestrasserde paarden die ik ken) beter loopt, bijna nooit meer struikelt, en super hoeven heeft.
Daarbij komt ook nog eens dat ik hoefsmeden absoluut niet vertrouw, omdat het een niet-beschermt beroep is, en iedere idioot een bord met hoefsmid op z'n deur kan hangen.
Ik kan dus niet anders dan strasser helemaal geweldig vinden en het iedereen aanraden OK dan!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:40

zijn er veel hoefsmeden in nederland die de strasser methode toepassen en is er ook een in Zuid-Holland?

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:49

Er is in Nederland 1 strasser smid die door bijna het hele land komt. Als het te ver is voor haar dan verwijst ze je meestal door naar een buitenlandse collega... Ze komt iig in Zuid holland want ze komt ook bij mij Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:22

oh heb je het adres/tel nr. toevallig of een site wil mij erg graag in gaan verdiepen denk dat het wel wat kan zijn voor mijn oudje.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:48

[quote Jij komt zonder ijzers met een paard wat biljardeerd met de achterbenen (=draaien tijdens het lopen). Vervolgens gaan we elke dag rijden in het bos en over het strand, minimaal twee tot twee-en-een-half uur. Het is noodzakelijk om elke rit 500mtr heen en terug over een asfaltweg te rijden, zonder berm. Ik ga met jou de weddenschap aan dat je na een week bent uitgereden, omdat de hoeven te sterk zijn afgesleten.quote]

Hey, als je paard biljardeert, laat dan eens iemand van Strasser komen. Op 6 maand tijd opgelost! En deze weddenschap wil ik met jou aangaan... Wordt tenminste het paard er toch nog beter van.

Maar sommige mensen staan spijtig genoeg voor niets open Verward Een 'idee fixe' noemen ze dat bij ons...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:01

Citaat:
Jij komt zonder ijzers met een paard wat biljardeerd met de achterbenen (=draaien tijdens het lopen). Vervolgens gaan we elke dag rijden in het bos en over het strand, minimaal twee tot twee-en-een-half uur. Het is noodzakelijk om elke rit 500mtr heen en terug over een asfaltweg te rijden, zonder berm. Ik ga met jou de weddenschap aan dat je na een week bent uitgereden, omdat de hoeven te sterk zijn afgesleten

Dit is dan ook niet de bedoeling. Het is de bedoeling het op te bouwen. Het paard heeft ongeveer een jaar nodig om een gehele nieuwe sterkere hoef te krijgen. Mensen die te hard van start gaan, bekijken het dan ook snel.

Bij mijn paard maakt het niet uit hoe lang en wat voor een gang ik over de weg rijd. Gewoon heerlijk. Geen omkijken naar de hoeven en geen gedoe met ijzers en ook nog niet hoeven te kijken hoe lang je over de weg moet. HEERLIJK!!!

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 08:56

Ik wil eigenlijk niet reageren op het topic en deelnemen aan de discussie, maar heb een vraagje aan alle mensen die wel in natuurlijk bekappen zijn geinteresseerd. Ik heb me nl opgegeven voor de cursus natuurlijk bekappen bij paardnatuurlijk op 17 april en wist dat het me eigenlijk niet goed uit kwam, maar wilde wel graag de cursus doen, en het was de laatste dag waar nog plaats was. Inmiddels hebben ze meer data gepland en ik vraag me af of er iemand is die zich heeft opgegeven voor 8 of 15 mei maar met mij zou willen ruilen.

PB me alsjeblieft!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:21

OK, tis een wat ouder topic, maar....

Frans en Ilona zijn hier een week bij ons in de bergen geweest. Ná die week over steenslag, keien, door rivieren tot met galop over stukjes asfalt hebben ze van de hoeven fotos gemaakt.
Ze staan op www.paardnatuurlijk.nl onder het kopje 'verslagen'.

Dit verslag en de fotos lijken me voor zich spreken; nee, natuurlijk bekappen is geen wonderantwoord op alle problemen voor alle paarden onder alle omstandigheden, maar er kan echt véél meer dan over het algemeen gedacht wordt.

zappa_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 15:33

KellyenXena schreef:
www.paardnatuurlijk.nl en dan links op 'natuurlijk bekappen' klikken..
Daar staat best veel informatie op!

OK dan! dat is echt een SUPER site man OK dan!