Stalling zonder rijbak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:55

Popstra schreef:
Mijn god, sommigen hier rijden hun paard in bakjes ter grote van een longeer cirkel.

Mag voor die dieren hopen dit niet dagelijks is!?

Wat is het verschil tussen rijden in een bak van 20*20 en het rijden in een bak van 20*40 op een cirkel?

Niemand die hier zegt dat dit dagelijks is toch?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

Lenexa schreef:
De stalling wordt inmiddels wel wat prijzig. Het is (nog) niet dat het niet meer te doen is, maar ik kan inmiddels kwa paarden niet meer alles doen wat ik wil. Denk aan les nemen etc.

/snip/

Zonder een rijbak ben ik bang dat ik mijn pony niet genoeg beweging kan geven/met haar kan doen wat ik wil.

Denk er goed na over wat je wilt. Want hierboven zeg je wel (de quote is uit je eerste post) dat je júist lessen wilt nemen. Dus dat je naar een goedkopere accommodatie zou willen om meer geld over te houden voor lessen etc.

Dan is het toch raar als je naar een plek gaat waar les nemen (bijna) onmogelijk is?

Dus, wat wil je?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:44

Duhelo schreef:
Popstra schreef:
Mijn god, sommigen hier rijden hun paard in bakjes ter grote van een longeer cirkel.

Wat is het verschil tussen rijden in een bak van 20*20 en het rijden in een bak van 20*40 op een cirkel?

Niemand die hier zegt dat dit dagelijks is toch?

Rij jij dan niet rechtuit in de bak?

Nou het rijden in de bak is dus wel altijd zo. want er is geen alternatief.
Uiteraard het buiten rijden dan wel, maar dat is in de winter met vroeg donker ook niet altijd op een optie.

Ik moet er zelf ook niet aan denken dat een grote volte of iets van die strekking mijn enige optie is.
Kun je rijden in de bak van de buren oid dan weer wel, maar dat valt hier af.

Voor longeren en grondwerk gaat het natuurlijk weer prima.
Maar rijden, nee.
Dat mensen het doen, kan, zou mijn keuze ook niet zijn

Duhelo

Re: Stalling zonder rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

In mijn "bakje" thuis heb ik 20 meter om rechtuit te rijden, kan ik perfect vierkantjes, cirkels, 8 tjes, etc in rijden hoor.
(mijn bak bestaat uit twee aangrenzende paddocks, als ik de tussenomheining openmaak heb ik wel een lange zijde van 35 meter ofzo, maar dat doe ik zelden.)
Als ik geen vervoer zou hebben en lange stukken rechtuit wil rijden ga ik naar buiten (en met mijn vervoer ga ik op locatie naar een bak, ts heeft die optie niet maar haar paddock is wel iets van 18*28 m, ofzo, dat is een mooie rechte zijde.
Like i said, 15*30 is ruim zat om lekker in te dressuren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Vind jij :)
Ik moet er niet aan denken, ook niet aan de 15x30
Ik vind dat behelpen, voor af en toe, niet voor de standaard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

Elk zijn meug natuurlijk. ik snap wel dat een wedstrijdruiter die proeven in een giga bak moet rijden zoiets niet wil. Ik ben een recreatieve ruiter die wel leuke dingetjes neerzet, maar niet in een sjabloontje van "op de letter moet rijden" gedrukt wordt zeg maar.
Als je ook all in stallen met faciliteiten gewend bent is dat ook anders dan als je altijd al in eigen beheer gestaan hebt en je moet behelpen.

Al moet ik toegeven dat ik héél erg blij ben met mijn auto en trailer en de mogelijkheden om in de buurt (7 en 20 minuten rijafstand) naar binnen en buitenpistes te gaan.
Op verplaatsing kunnen gaan trainen (en lessen) is in een dergelijke opzetting misschien wel een must.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Precies, dus zeg je eigenlijk hetzelfde :P

Ennuh, ik sta ook in eigen beheer en rij geen wedstrijden. ;)
Maar ga ook niet op verplaatsing.
Al ligt er hier op 2 km een binnenbak waar wel gebruik van gemaakt mag worden.
Want niet nodig.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

Is maar net wat je zelf wil natuurlijk, ik heb ook een jaar lang nadat mijn paard beleerd was in een kleine bak gereden, weet de afmeting niet maar als ik moet gokken 10 x 15. Was wel echt klein maar prima om overgangen in te doen en te sturen, vond het zelfs wel fijn met het oefenen van de galop, kon hij ook niet onder me weg schieten.
Daarna ben ik in een rijbak van een dorpsgenoot gaan rijden, die was veeeel groter en op loopafstand met paard, dus ook geen gedoe met trailers etc. In het begin wel iemand mee vanwege verkeer maar het paard was een engel. Zou niet eeuwig in zo'n kleine bak willen rijden, maar zo groot als de bak waar ik daarna in reed had voor mij ook niet gehoeven.
Ik ben geen wedstrijdruiter en als ik moest kiezen tussen een plekje met kleine bak en waarvan ik zeker weet dat het paard gelukkiger is, dan zou ik daar voor gaan. Dan maar in de winter minder vaak rijden (als er bijvoorbeeld geen optie is om ergens anders een abonnement te nemen). Zou dan eventueel willen meebetalen aan bijvoorbeeld verlichting of iets. Voor mij zou ik sowieso liever kleinschalig ergens staan, dan maar geen extra poespas als binnenbak, solarium, wasplaats etc. Ik heb me heel lang moeten redden zonder dus ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit ga denken dat ik het nodig heb :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:27

Duhelo schreef:
Popstra schreef:

Niets. Bakwerk is sowieso al belastend voor een paard. Hoe kleiner de ruimte, hoe meer het paard in constante cirkels moet lopen, hoe groter de kans op overbelasting. Ook ga je sneller taktfouten krijgen, kan je niet zo fijn schakelen, niet even een lekker tempo rijden, ... ook als je geen wedstrijden rijdt wil je het paard toch de kans geven zich correct te kunnen bewegen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

Maar ook dit is afhankelijk van de manier waarop je rijdt, en ook enigszins welk paard je rijdt. Ik heb barokke types die sowieso al niet superveel ruimte nemen zeg maar. Een kwpn van 1.75 die zijn hoeven langs zijn oren gooit is ook een andere manier van trainen, en dan kan ik me wel voorstellen dan 15*30 te krap is, zeker bij een jong, niet gebalanceerd paard die nog wat tempo moet steken om zijn balans te vinden.

Ikzelf werk veel meer op basistempo's en verzameling, omdat dit beter past bij mijn type paard. Dan is een bak van 20*40 of 20*60 heus niet nodig, want ik gebruik die ruimte toch niet :+