Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Re: Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:02

Klinkt echt als een prima plek hoor. Voor warm water kan er eventueel een waterkokertje komen die dan gemengd word met een emmer koud water. Of ze nemen een thermosfles mee. Voor elk ‘probleem’ is een oplossing.

Ik denk dat er zat paarden eigenaren zijn die zoeken naar zo’n plekje. Het klinkt ideaal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:04

Het lijkt mij heerlijk een klein stalletje waar je lekker zelf je in alle rust je gang kunt gaan.
Klinkt heel prima!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 22:21

Ik had 2 veulens aan huis met volwassen paarden en vond dat weinig werk, maar dat is geen opfok te noemen. Ik wil ook graag dat het qua management enigszins past bij wat ik zelf ga houden en dat is een warmbloed voor sport/recreatie en een daarbij passende leeftijd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:42

Hier ook privestal.

Uren: ik wil na 22u niemand meer in de piste en na 23u niemand meer op stal. Nog nooit problemen mee meegemaakt, al zou ik het niet zo erg vinden als iemand mij gewoon een berichtje stuurt als ze later zijn (op stal dan, de pistetijd is vast). Weekends e.d. geen probleem.

Privacy: ik vraag mensen om achterom te lopen, langs de stallen. Niet recht over mijn terras of in mijn privetuin. Ooit eens de vraag gehad of ze met paard in mijn tuin mochten staan voor een foto met een bloemenstruik, dat heb ik geweigerd. Wc is er niet op stal maar als ik thuis ben vind ik het prima als ze even komen kloppen. Ze zijn altijd welkom om even te kloppen om iets te melden oid. Zelf vroeger nooit een wc op stal gehad toen ik de paarden nog niet hier had staan, dan gingen we gewoon op de mesthoop of in de wei vroeger.

Trailer: ik heb geen plaats om hier een trailer te stallen, dus dat kan niet. Wie wil zou mijn trailer kunnen gebruiken, maar hangt wat van de persoon af. De ene is voorzichtiger met spullen dan de andere.

Spullen: iedereen heeft een grote zadelkast per paard.

Toezicht: ik woon aan stal + er is camera maar de stalklanten kunnen de camerabeelden niet zien.

Verzorging: tot in bepaalde mate. Medicatie wil ik geven zolang redelijk. Bvb 5x per dag oogzalf lukt niet, maar ‘s morgends en ‘s avonds wel. Voeding kan vrij gekozen worden binnen budget bij mijn voermarchant, boven budget is bijbetalen. Ik week slobber, voeg supplementen toe, etc. Op stal kan je overschakelen naar droog hooi als je paard geen voordroog verdraagt of naar een andere bodembedekking (vlas / krul / stropellet) indien gewenst. Wat ik pertinent niet doe is hooi weken (mijn rug moet nog even mee!), eigen hooi laten stockeren of eigen voerzakken laten meebrengen. Wil je ander hooi of voer dan wat ik kan voorzien, geef je dat zelf en stockeer je dat ook in eigen kast/auto/whatever.

Hoefijzers: geen hoefijzers ivm kudde. Voor hele onderdanige paarden met medische problemen kan ik uitzonderingen maken.

Dekens etc: zoals je wil. Je mag mij een berichtje sturen voor 1 handeling per dag. Dus bvb vliegenkap en deken op/af doen, maar niet vragen voor elke morgen dekentje op en elke avond dekentje af. Daar ben ik een half uur mee bezig met 8 paarden dus dat gaat niet.

Blessures: in de mate van het mogelijke. Stalrust kan als dat paard het toelaat.
Een paard van mij er naast zetten liever niet, maar hangt van de situatie af. Een grote wond die proper moet blijven is imo anders dan ‘oh hij moet 24/7 op stal want hij hoest een beetje’. Kleine stukjes span ik na een negatieve ervaring niet meer af, apart van de kudde bij mijn twee kleine ponies kan wel als alternatief bij blessures.

Speciale verzoeken: iedereen kan met mijn paarden mee naar hoefsmid en tandarts zonder meerkost. Mag maar moet niet. Vaccinaties zijn niet verplicht op voorwaarde dat je paard dan het erf niet verlaat. Ga je vaak naar buiten met anderen of op concours, dan verplicht ik wel een jaarlijks griepvaccin ivm groter risico.

Regeltjes: behalve mest uit de piste en poetsplek opruimen geldt hier ook:
- wat dagenlang rondslingert is voor iedereen te gebruiken
- hoeven uitkrabben voor het betreden van de piste
- geen fruitafval op de mesthoop (wespen)
- uit mijn voertonnen blijven (denk dat dat ook op elke stal/manege geldt).
- geen grote dingen zoals kapotte dekens etc in mijn vuilbakje, die neem je mee naar huis
- als de piste net gesleept is dan apprecieer ik het als je niet gaat longeren met een paard dat de piste gans omploegt. Of toch een bijzetje aanbindt om te vermijden dat het meteen weer een patattenveld is.
- geen vrijspringen of losgooien in de piste (regel is gekomen door een paard dat veel stampte / groef en ik lang heb gespaard voor een goede piste). In de wei mag dat wel. En als ik er ben en je komt het vragen doe ik ook niet moeilijk, ‘t is maar dat mijn piste een beetje ok blijft.
- pistelicht een kwartier laten branden en ook een kwartier laten afkoelen voor je het terug aan zet (voor de lampen). Dus gewoon laten branden als er na je nog iemand wil rijden.
- geen lessen geven met je eigen paard. Bijrijders mag wel. Een enkel vast lesklantje kan ook besproken. Maar steeds andere mensen op het erf voor lessen niet.
- geen grote groepen vrienden meenemen naar stal ivm beetje rust bewaren.
- als je eigen hoefsmid/zadelpasser/… laat komen dan wil ik dat je er bij blijft zodat er geen vreemden alleen op mijn erf en bij mijn spullen rondlopen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 00:08

Met pensioenpaarden heb je wel de minste aanloop denk ik, omdat er niet meer gereden word.Ik heb nu een merrie van 17 en een ruin van 27 in pension die dus met pensioen zijn en mijn ruin van 30.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 01:08

_Lorette_ schreef:
Ik had 2 veulens aan huis met volwassen paarden en vond dat weinig werk, maar dat is geen opfok te noemen. Ik wil ook graag dat het qua management enigszins past bij wat ik zelf ga houden en dat is een warmbloed voor sport/recreatie en een daarbij passende leeftijd.

Dat profiel ga je heel makkelijk vinden.
Goed dat je er op voorhand goed over nadenkt. Succes :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 07:38

Ik heb nog nooit ergens een WC gehad, en het zal tegenwoordig vaak nog hetzelfde zijn neem ik aan....?

Je wilt niet dat er ineens mensen bij je in huis komen. Dan is dat dus geen optie.
Je wilt liever geen honden op je terrein. Dan is dat dus ook geen optie. Enz.

Niet over twijfelen: gewoon duidelijk voor ogen hebben wat je wel en niet wilt en dat duidelijk communiceren naar potentiële klanten :j

Mocht je het prettiger vinden om wel een toilet te voorzien en je ziet een goede mogelijkheid om ergens een WC-tje te plaatsen, dan kan je dat altijd doen natuurlijk.

Zo ook met andere dingen. Wil je dat de klant een kast meebrengt dan regelt de klant een kast.
Wil je liever zelf bepalen wat er in je zadelkamer staat (een nette kast van een beetje beschaafd formaat := ) dan regel je dat en is dat wat je aanbiedt voor je klant.

Denk er goed over na of je liever iemand wilt die regelmatig komt en dan wel of niet ook wat werk uit handen kan nemen. Die voor jouw beestje(s) kan zorgen als jullie eens weg zijn. Of juist liever iemand die je zo weinig mogelijk ziet maar dat wel de volledige zorg op jullie neer komt.

Zoek daarbij gewoon iemand die dat allemaal prima vindt en bewaak je grenzen een beetje want je hoeft echt niet te accepteren dat er toch iedere klipklap iemand aan de deur staat of dat wil dat haar paard apart komt te staan ofzo :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:00

wc is geen must hoor.

Mijn plan was pensioenpaarden in pension te nemen, maar uiteindelijk zijn ze 10 en 8 jaar, prima gezond, maar met een blessure aan benen. Daar hebben ze geen last van of pijn aan, maar ze kunnen niet meer bereden worden. Dus ik vind dit ideaal. Mensen komen vrij weinig. Ik heb er ook weinig omkijken naar, ze draaien gewoon mee in mijn ritme.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:40

Ik heb 1x bij mensen aan huis gestaan die ook geen toilet hadden, mijn veewagen mocht er wel staan, dus ik had een nood weggooi camping toilet daar in voor echte nood gevallen :P maar gelukkig nooit nodig gehad :D al is het wel fijn als er een wc is.

Daarna bij nog iemand aan huis gestaan. Was ook een hele fijne plek.

Denk wat ik bij die plekken vooral gezien heb:
Hou je privé echt privé. Stal 1 had dat goed afgeschermd, stal 2 niet. Mensen mochten ook naar binnen lopen maar dat was voor de stal houden best belastend.
Zij deed al echt heel veel voor de paarden op stal, en ik denk dat je ook je eigen plek en rust nodig hebt.
Openingstijden waren bij beide iets van 8 tot 23u. Op zondagen tot een uur of 18.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:49

Ik heb ook op plekken gestaan waar geen wc was. Prima, ging voor mn paard en bleef hooguit 2 tot 3 uurtjes.
Als er geen kantine is waar wat gedronken kan worden is dat ook geen must.
Denk dat wanneer je dat wel hebt men alleen maar langer blijft hangen dan dat ze met hun paard bezig zijn

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:39

_Lorette_ schreef:
Een eigen zadelkast klinkt toch wel prettig. Ik weet dan niet of ik die zelf regel of de pensionklant. Als ze hem zelf meenemen is dat makkelijk, maar dan moet het geen enorm gevaarte zijn. Mijn spullen liggen wel gewoon los/voor het grijpen in de zadelkamer. Ik ga er vanuit dat niemand daar dan aanzit, maar er zullen altijd mensen bestaan die dat wel doen, vrees ik.

Ga niet altijd van het goede van de mensen, weet dat er nog altijd mensen denken daar slingert wat en dat is nu van mij, ze zullen niet altijd zo zijn maar ze zijn er. Persoonlijk zou ik er liever voor zorgen dat mijn eigen spullen niet bereikbaar zijn voor anderen, als is het maar om te voorkomen dat je met scheve gezichten naar elkaar kijkt omdat er spullen voor het grijpen liggen. Beter voorkomen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:08

Ik sta met mijn rijpaard gestald bij iemand aan huis. Ze hebben zelf 2 paarden staan. Hier sta ik inmiddels 4 jaar. We hebben wel eerst gekeken of we qua persoonlijkheid matchten door aantal keren samen op buitenrit te gaan vooraf.

Openingstijden van de stal
In principe mag ik altijd op stal komen. Toch voel ik zelf wel wat grenzen qua tijd: ik ga bijvoorbeeld niet om 5 uur ’s ochtends of om 11 uur ’s avonds naar de stal. De paarden gaan altijd rond hetzelfde tijdstip naar buiten. Als ik een les, wedstrijd of andere afspraak heb en mijn paard eerder nodig heb, laat ik dat even weten via een appje. Ik voer de paarden dan zelf iets eerder en zet ze ook eerder buiten. Soms hebben zij ook al uit zichzelf rekening gehouden met mijn planning, wat heel fijn is.

Privacy van de stalhouder
Ik mag overal op het erf komen en ook binnenlopen als dat nodig is, maar ik doe dat alleen als ik echt iets wil vragen of melden. Ik probeer hun privacy altijd te respecteren en zo min mogelijk tot last te zijn.
Mijn dochtertje van drie komt af en toe mee naar de stal en gaat dan soms naar binnen (en naar het toilet). Ze is geboren in de tijd dat ik hier al stond, dus echt een kind aan huis. Ze vinden het juist gezellig als ze even binnenkomt. Persoonlijk vind ik een toilet op stal geen must, ik gebruik het zelf nooit.
Ik mag ook vrienden meenemen naar de stal als ik dat zou willen. Als ik een buitenrit maak, mag iemand anders zijn trailer daar parkeren en vanaf daar vertrekken. Ze zijn echt heel gastvrij. Het komt voor, maar zeker niet vaak.

Je spullen
Mijn spullen liggen in een gezamenlijke zadelkamer. Ik ben me ervan bewust dat ik daar niet mijn hele verzameling dekens en dekjes hoef te stallen. Ik gebruik meestal 2 of 3 dekjes op stal, de rest ligt gewoon thuis. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld de vliegendeken, die ligt in de winter thuis.
Ik mag haar longeerlijn en zweep gebruiken, zodat er geen dubbele spullen rondslingeren. Toen de longeerlijn een keer kapot ging, heb ik die uiteraard zelf vervangen.

Verzorging
Ik ben dagelijks op stal en voel me volledig verantwoordelijk voor mijn eigen paard.
Als ik hem een vliegenmasker omdoe, doe ik dat ook meteen voor haar paarden, en andersom doet zij dat ook voor mij. Ditzelfde geldt voor het wisselen van dekens.
Als er ’s nachts iets zou zijn, dan regel ik dat uiteraard zelf. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid. Over boxrust heb ik nog niet echt nagedacht; dat zou wel een uitdaging zijn. Waarschijnlijk zou ik dan een klein stukje paddock gebruiken, zodat hij de andere paarden kan blijven zien.
Daar komt dan ook het grootste probleem: haar paard is extreem gehecht aan mijn paard. Ze staan met z’n drieën, maar haar paard vindt geen steun bij de andere. Als ik wil rijden op een moment dat ze al op stal staan, moet ik haar paard (en dan doe ik ook meteen die van haar man) ook buiten zetten, anders is hij super onrustig.

Toezicht
Er is geen camerabewaking, maar één van beiden is meestal thuis. Ze werkt zelf vlak naast huis, en werkt niet fulltime. Alleen op vrijdag is er niemand aanwezig, en eerlijk gezegd vind ik dat ook wel prettig. Even een dag helemaal alleen kunnen zijn met mijn paard.

Trailer
Mijn trailer staat standaard bij mij thuis. Als ik op zondag een buitenrit maak en maandag weer les heb, vraag ik soms of de trailer een nachtje mag blijven staan. Dat gebeurt af en toe, maar niet structureel.

Speciale behoeften
Hier hebben we het nooit specifiek over gehad. Als ik ander voer of supplementen zou willen geven, dan mag dat. Maar ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden en laat mijn paard meedraaien in hetzelfde ritme als hun paarden. Dat werkt prima.

Afspraken met de stalhouder
Toen ik daar kwam te staan, hebben we een aantal afspraken gemaakt. Zo mest ik op dinsdag en vrijdag de stallen.
Zij zijn zelf erg secuur, en ik probeer dat zo goed mogelijk over te nemen: bijvoorbeeld altijd de mest opruimen uit de paddock, vegen na gebruik van de rijbak, en bij elk stalbezoek de mest uit de boxen halen.
Als ze op vakantie zijn, verzorg ik meestal hun paarden. De laatste tijd helpt haar zus daarbij ook mee. In het verleden heb ik dat weleens helemaal alleen gedaan, drie keer per dag. Nu is dat iets lastiger met mijn dochtertje erbij.

Soms heb ik wel moeite met bepaalde dingen, zoals het tijdstip waarop de paarden naar binnen gaan. Maar ik ben iemand die dat accepteert.
Ik ben blij dat ik mijn paard daar mag stallen en ga mee in hun manier van paarden houden. Het is belangrijk dat er een goede match is tussen wat jij zoekt en hoe zij het doen. Ik vind dat het van beide kanten een ‘take it or leave it’-situatie is: als ik denk dat het ergens anders beter is, moet ik daarheen gaan en niet verwachten dat zij hun manier van doen aanpassen voor mij.

(sorry lang verhaal geworden haha)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:14

_Lorette_ schreef:
Beemsterkaas schreef:
Waarom wil je een klant?

Omdat ik vanwege de gezinsuitbreiding een tijd of permanent terug zou willen naar 1 (rij)paard. Er zou een pony of iets bij kunnen als gezelschap, maar daar zou ik dan niks mee doen en ik wil geen bijrijders of iets. Vandaar dat een pensionklant (of 2) en optie is. Ik twijfel over het inleveren van privacy en wat andere zaken. Maar we kunnen natuurlijk altijd beslissen dat een situatie niet bij ons past en een andere weg inslaan.

Als ik je posts in dit topic lees, dan zou ik een pony erbij kopen.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:26

Ik heb zowel op pension gestaan als nu privé. Wat vooral geldt: wat je ook aanbiedt, zorg ervoor dat je daar heel duidelijk in bent. Jij biedt een bepaald concept en verzorging. Dan is het aan de klant om te bepalen of dit wel of niet bij het paard en henzelf past. Het gaat vaak mis als regels en het aanbod niet helder is.

Het kan natuurlijk voorkomen dat behoeftes veranderen. Dan kun je altijd samen in gesprek en kijken of er een oplossing mogelijk is. Zo niet, dan is het aan de klant om een ander plekje te vinden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:44

meggiemeg schreef:
_Lorette_ schreef:
Een eigen zadelkast klinkt toch wel prettig. Ik weet dan niet of ik die zelf regel of de pensionklant. Als ze hem zelf meenemen is dat makkelijk, maar dan moet het geen enorm gevaarte zijn. Mijn spullen liggen wel gewoon los/voor het grijpen in de zadelkamer. Ik ga er vanuit dat niemand daar dan aanzit, maar er zullen altijd mensen bestaan die dat wel doen, vrees ik.

Ga niet altijd van het goede van de mensen, weet dat er nog altijd mensen denken daar slingert wat en dat is nu van mij, ze zullen niet altijd zo zijn maar ze zijn er. Persoonlijk zou ik er liever voor zorgen dat mijn eigen spullen niet bereikbaar zijn voor anderen, als is het maar om te voorkomen dat je met scheve gezichten naar elkaar kijkt omdat er spullen voor het grijpen liggen. Beter voorkomen.

Als je maar 1 max. 2 pensionklanten wilt en niet afhankelijk bent van de inkomsten, kan je natuurlijk de perfectie eruit filteren. Iemand die ongevraagd aan je spullen zit? Weg.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:50

Hier sta ik op een privé stal bij de fokker van mijn mini Gimli aan huis. Ben de enige pensionklant.
Ik heb aardig de vrijheid over hun management, maar veel kan en mag ook in overleg.
Ze denken goed mee. Mijn pony's hebben hun eigen stal in het stal gebouw en wei en de zorg doe ik zelf.
Gimli's fokker neemt die over wanneer ik een keer niet kan.
De zorg van zijn dieren doe ik ook (ik sta daar gratis). Mag het hooi ook gewoon zo pakken.
Het huis kom ik alleen in als het echt in geval van nood van een dier is en ik hem telefonisch niet te pakken krijg. Verder is dat natuurlijk hun privé plek en dat laat ik ook verder zo.
Qua tijden kom ik vaak in de ochtend vanaf 9uur en 's avonds rond 6uur, maar mag in principe gewoon komen wanneer ik wil. De tijden die ik heb zijn vooral handig voor mijn eigen planning. Wanneer ik later dan normaal kom app ik wel altijd even, maar dat is meer zodat ze zich geen zorgen hoeven te maken dat er wat is. Als er wat met mijn pony's is laat ik het hem ook weten en rondom de gezondheid en voer van zijn dieren doen we alles in overleg.
Echt regels hebben we nooit opgesteld. Zolang ik de boel maar netjes houd. Maar dat is vanzelfsprekend. Gelukkig liggen onze waarden en normen dicht bij elkaar.
Zo leven we prima naast elkaar samen. Ik heb een fijne stal en hij een fijne betrouwbare hulp met zijn dieren.

Mijn spullen heb ik in een kast van hun in het stalgebouw liggen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:04

Gini schreef:
Als je maar 1 max. 2 pensionklanten wilt en niet afhankelijk bent van de inkomsten, kan je natuurlijk de perfectie eruit filteren. Iemand die ongevraagd aan je spullen zit? Weg.

Dat is niet altijd zo makkelijk als het lijkt en zeker niet als het pensioenpaarden zijn. Zelf helaas ook ervaring mee.
Topics genoeg over eigenaren die niet betalen of niet meer komen en paard ook niet verhuizen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:21

Ik kan je beetje van beide werelden geven. Mijn ouders hebben een kleine privé stal met 3 pension klanten waarvan ik er als dochter 1 ben. De basis verzorging doet mijn moeder en wij helpen zelf allemaal mee qua stal mesten, paddock/weides mesten, hooinetten vullen, waterbakken schoon houden etc.

Openingstijden van de stal
Op papier hebben wij geen openingstijden maar gaat het wel in overleg als het voor 08.00 of na 22.00 voorkomt. Voor een wedstrijd, vakantie, kliniek bezoek of wat dan ook maakt in principe niet uit. De eerste op stal voert dan wel alle paarden (5 bakjes omkeren) en zet ze buiten (staldeuren open doen) dus is max. 5 minuten werk totaal. Dit is vooral om onrust te voorkomen. Ze zijn toch een ritme gewend en zodra ze een mens ziet is het etenstijd in hun ogen.

Privacy van stalhouder
Het huis van mijn ouders is privé maar we doen bijvoorbeeld weleens koffie op zaterdagochtend. Hiervoor worden dan de mensen die er zijn 'uitgenodigd' en zitten we binnen bij koud weer of lekker buiten aan een picnic tafel bij goed weer. Alleen bij noodgevallen kan er natuurlijk wel de woning in gelopen worden, de deur is in principe altijd open maar niemand loopt 'zomaar' even binnen. Als er even iets besproken moet worden kom je elkaar vaak wel tegen op bepaalde tijd of word er een appje gestuurd oid. Toilet hebben wij speciaal in de stal gemaakt, een simpel hokje maar is prima. En in de schuur bij de zadelkamer hebben we een klein keukenblokje met water. Voor bit afspoelen, slobber maken of even wat limonade pakken is dit heel fijn.

Je spullen
Wij hebben zelf vaste kasten gerealiseerd en daarvan heeft iedereen er één in gebruik. Bovenop ruimte voor dekens in IKEA tassen en 1 kast is door ons in gebruik voor algemene spullen en voorraad. Wat wij wel hebben gemerkt bij andere pension klanten is dat zij soms eigen voer meenemen en de opslag hiervan kan weleens flink zijn als het bijvoorbeeld meerdere tonnen en/of bakken zijn en dit soms wel even puzzelen is.

Verzorging
In basis zorgt mijn moeder 's morgens dat de paarden gevoerd worden, met hooi naar buiten gaan, eventueel een deken/vliegenmasker op krijgen. Bij medicatie is dit ook zeker in overleg mogelijk maar dat gaat wel in overleg. 1 van de 2 pensionklanten is met pensioen en komt vaak ook 's morgens en doen veel zelf. Maar stel ze kan een keer niet of zijn 's avonds er een keer niet dan nemen wij het gerust over. Ik ben wel eens een nacht blijven logeren omdat mijn paard met 40 graden koorts stond en ik er niet gerust op was, maar dan is het toch anders omdat het mijn ouders zijn. Bij ziekte gaat gerust mijn moeder een keer extra kijken 's nachts of mijn vader die heel vroeg in de ochtend vertrekt. We zijn een hechte groep en denken graag met elkaar mee of helpen elkaar waar nodig.
Qua blessures word er ook rekening gehouden met elkaar maar het welzijn van de andere paarden mag er niet onder leiden. Een paard zal dan bijvoorbeeld in een afgezette paddock naast de rest kunnen staan. Boxrust doen wij in principe niet, dan liever een kleine paddock buiten en met de hand in/uit de box zetten voor de nacht bijvoorbeeld.

Toezicht
Mijn moeder is veel thuis maar werkt sommige dagen ook nog wel. Er is dus wel veel toezicht maar soms ook een paar uur even niet. Er hangen 2 camera's maar die hebben niet het hele erf in zicht.

Trailer
De trailer van de pension klanten staat (gratis) bij ons. Toen deze kapot was en ze een belangrijk kliniek bezoek hadden gepland hebben ze die van ons geleend. Ook dit gaat in goed overleg en helpen we elkaar graag waar het kan.

Speciale behoeftes
Voor ons is dit in principe geen probleem. We hebben twee paddocks, 1 met onze eigen 3 paarden waar we dus zelf het management van bepalen. Mijn moeder haar paard moest bijvoorbeeld op onverpakt hooi, dus dit krijgen ze nu in de paddock. Voor mijn jonge en grote paard bleek dit te kort in voedingsstoffen dus ik voer hem 's nachts in de stal voordroog. De andere paddock zijn de 2 pension klanten, ook moeder en dochter en zij bepalen dus ook grotendeels zelf wanneer de paarden op de wei gaan of wanneer er iets aangepast moet worden. Zij kopen zelf hooi en hebben hiervoor wel een goede en droge opslag plek gekregen.

Verzoeken vanuit de stalhouder
De 'normale' regels van netjes achterlaten van de rijbak, wasplaats etc. natuurlijk maar verder hebben we ook afspraken dat we vaak 2 dagen per jaar met elkaar wat onderhoud plegen. Wij doen in de weekenden veel en vinden het belangrijk dat de boel netjes blijft maar soms is wat extra handjes wel fijn. Verder is iedereen welkom qua hoefsmid, instructie enz. maar vinden we het wel fijn als het even gemeld word als er iemand komt. Vooral omdat mijn ouders er dus wonen en er niet zomaar 'vreemde' op het erf lopen. Wij communiceren veel in een groepsapp met elkaar, om op deze manier toch elkaar beetje op de hoogte te houden maar ook hulp vragen waar nodig.

Echt specifieke afspraken zijn er verder niet qua ijzers of andere zaken maar we zijn ook inmiddels 12 jaar verder met deze mensen dus veel is gewoon 'normaal' geworden eigenlijk. Wel ook andere pension klanten gehad wat dan soms wel of niet klikt op langere termijn. Omdat je er zelf woont is het wel belangrijk dat het er een fijne klik is denk ik. Qua omgang van de paarden vinden wij het wel belangrijk dat je een beetje op dezelfde lijn zit en vooral het welzijn van het dier voorop staat bij extreme hitte, kreupelheid of andere zaken waar directe actie op nodig is. Anders komen er uiteindelijk toch wel irritaties bij kijken.

Hoop dat je er wat aan hebt!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:01

[/quote]

Ja je gaat op een gegeven moment op je tenen lopen op je eigen terrein dan.[/quote]
Inderdaad dat.. ik kreeg er echt stress van. Had het idee dat ik niks meer had te zeggen. Er werd gewoon over mij heen gewalst.
Had totaal geen plezier meer erin.. en bleef binnen of ging naar binnen als er iemand kwam. Dat hoort niet op je eigen terrein.
Nu heb ik echt een superfijn persoon bij mij staan die ook helpt met dingen en waardeert wat ik doe. Zo kan het dus ook.

Toen ik nog meerdere pensionklanten had deed ik altijd eerst een selectie maken van mensen die gereageerd hadden waarvan ik dacht dat zou wat kunnen zijn. Die liet ik komen en als iedereen was geweest koos ik iemand waarvan ik dacht die past hier wel. Dus het was hier niet wie het eerst komt krijgt de stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:31

Ik heb wel eens een plekje aangeboden maar vond de reacties al dermate zorgwekkend dat ik er dan vanaf zag.... dan ben je duidelijk dat je een plekje aanbiedt voor max. een D-pony vanwege afmeting stal en de boel kapot trappen.

Dat je geen pensionstalling bent, geen extra werk wilt en iemand dus gewoon zijn deel van het werk zal moeten doen, samen de boel draaiende houden / je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen beestje maar we kunnen wel afspreken wie wat wanneer doet natuurlijk :)

En dat het de bedoeling is dat pony gewoon mee draait met hoe het hier in ingericht: vrije in en uitloop, onbeperkt aanbod van goed hooi, ze krijgen gewoon hun brokken wanneer mij dat uitkomt, ik doe niet aan voeren op een vaste tijd.

Lijkt allemaal vrij duidelijk toch...? Ik snap dat niet iedereen dat wil, maar dan pas je hier dus niet en zoek je verder :j

Maar dan kreeg ik toch allemaal reacties van mensen met een paard ipv pony.
Die wel wilden dat hun pony 's nachts op stal zou gaan.
Die maar 2 keer in de week wilden komen. En dat soort duidelijk niet passende types.

En dan ook nog van die hooghartige opmerkingen erbij dat ik dat maar moest regelen voor ze want de klant is koning weet je wel, en als je pension aanbiedt dan moet je gewoon goed voor andermans paard zorgen zoals zij dat wensen :=

Nouja gelukkig zijn ze dan wel meteen duidelijk in hun onrealistische verwachtingen, nog voor ze er staan :=

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:01

Ik denk wel dat de kans op drama minder groot is als je volpension biedt en duidelijke afspraken daarover hebt, dan als je ook nog een doe-het-samenconstructie hebt. Al ken ik ook plekken waar dat al jaren goed gaat. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:06

Poekkie schreef:
Gini schreef:

Dat is niet altijd zo makkelijk als het lijkt en zeker niet als het pensioenpaarden zijn. Zelf helaas ook ervaring mee.
Topics genoeg over eigenaren die niet betalen of niet meer komen en paard ook niet verhuizen.

Ik reageer natuurlijk wel op een specifieke situatie, namelijk aan je spullen zitten. Eigenaren die niet meer komen, zitten niet aan je spullen. Dat is weer een ander probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:11

Gini schreef:
Poekkie schreef:

Ik reageer natuurlijk wel op een specifieke situatie, namelijk aan je spullen zitten. Eigenaren die niet meer komen, zitten niet aan je spullen. Dat is weer een ander probleem.

Hoe ga je ze doen vertrekken als ze de knol niet komen halen?
A betaald niet/zit aan je spullen/ komt niet/ whatever de reden.
Stalhouder: ‘a je opzeg gaat in ik wil je voor xx/xx/xxxx weg.’
A komt de knol niet halen en als je helemaal pech hebt betaald A niet meer.

Wat doe je dan?

Denk dat dat meer is wat Poekkie bedoelde met zo simpel is t niet altijd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:35

Idd ayasha, dank voor de verduidelijking :)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:39

Aan de andere kant,juist doordat je niet perse het geld nodig hebt ,kan je kieskeurig zijn.Ik heb zelf bv een heel jong pensioenpaard staan.Het dier is op de wei oke ,als rijpaard niet meer geschikt.Dus hij staat bij mij op pensioen. We hebben goede afspraken als ik op vakantie gaat komt zij voeren en mesten ,de rest vd tijd doe ik het. zo staan er nog een paar...
Ik heb ook wel mensen eens moeten weg sturen,die respecteerdeonze privacy niet.Nam allerlei mensen mee.Dus nu zeg ik dat van te voren,prima als er eens iemand mee komt ,maar geen verzorgers of een halve school mee.. Ik filter ook wel bewust op mensen zonder kinderen...Ik heb ooit mensen gehad met kinderen ik vond het een drama,klommen op mijn pakken hooi,stonden bij ons voor de ramen,dan gingen mijn honden weer over de zeik.. En ik wil ook geen honden ,voornamelijk omdat mijn eigen honden daar heel vervelend op reageren..Maar dat zeg ik van te voren ook...Tussen het paarde gedeelte en ons huis staat een grote haag,dus in principe kunnen pensiongasten ons niet zien en wij hun niet.Een wc heb ik jammer genoeg niet,in noodgevallen mogen ze aanbellen en binnen naar het toilet, dus dat is nog maar 2 x gebeurt