Salaris / kosten paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Re: Salaris / kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:38

Ik zit gemiddeld tussen de €500 en €600 per maand in, dat is zonder dierenarts kosten maar met smid. Dat is zo’n 18% van mijn netto inkomen zonder mijn bonus regelingen meegerekend. Die zijn variabel, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:40

marleen_usar schreef:
Voor de bokkers die veel betalen zijn jullie niet bang dat er ooit iets gebeurd waar door je het niet meer kan betalen

Nee, ik heb veel achter de hand en vangnetten ingebouwd dus daar maak ik me niet zo druk om.
Ik sta nu heel duur, maar kan dat ook nog veranderen als het zou moeten.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:43

marleen_usar schreef:
Voor de bokkers die veel betalen zijn jullie niet bang dat er ooit iets gebeurd waar door je het niet meer kan betalen

Ja.
Dan zal ze waarschijnlijk naar een rusthuis gaan (dat is namelijk veel goedkoper dan de huidige stalling).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:23

Lieser schreef:
marleen_usar schreef:

Ja.
Dan zal ze waarschijnlijk naar een rusthuis gaan (dat is namelijk veel goedkoper dan de huidige stalling).

Als ik zo kijk zijn rusthuizen vaak ook al 125 euro per maand, dus niet veel goedkoper dan waar ik nu sta.

Ja, ik maak me er wel zorgen om. Toen ik mijn paard kocht was het 75 euro per maand en je kocht 25kg biks voor 5-6 euro, toen waren het nog geen 20kg zakken. Nu heb ik mijn paard 20 jaar en zijn de prijzen dus flink gestegen. Natuurlijk is mijn salaris ook gestegen in die tijd, maar toch is er veel veranderd. Ik heb een huis gekocht, ben iets minder fanatiek geworden met rijden (heb de wedstrijden vaarwel gezegd), en nu er steeds minder pensionstallen komen wordt dat ook een dingetje. Ik sta nu particulier, maar die mensen worden ook ouder. Ik hoop dat ik mijn paard niet nogmaals hoef te verhuizen en dat ze hier gewoon tot haar dood kan blijven. Paard staat inmiddels al 15 jaar op dit adres. Moet ik wel verhuizen, dan weet ik zeker dat ik meer geld kwijt zal zijn. En afhankelijk van hoe veel meer zal ik moeten overwegen of het mij dat waard is, of dat ik een bejaard, maar nog fit paard zal moeten verkopen.

Het maakt ook dat ik niet weet of ik hierna weer aan een nieuw paard zal beginnen. Ik kan ook gaan leasen of bijrijden (heb immers ook ervaring met trainen van paarden inclusief inrijden).

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:59

Een rusthuis voor 125.- per maand?? Nou ik weet niet waar dat is maar voor dat geld ken ik er geen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:05

germie schreef:
Als ik zo kijk zijn rusthuizen vaak ook al 125 euro per maand, dus niet veel goedkoper dan waar ik nu sta.

Hier in de regio zijn rusthuizen 275 tot 340 euro per maand. Dat is minder dan de helft van wat ik nu betaal. Dus dat zou een flinke besparing zijn.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:09

Maar toch nog wel andere bedragen dan 125.- Lieser

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:11

Melzazu schreef:
Maar toch nog wel andere bedragen dan 125.- Lieser

Klopt. Maar ik reageerde op de vraag van marleen_usar :)
Ik bedoelde ook dat ik geen rusthuizen van 125 euro per maand ken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:21

125 euro is inderdaad niet veel ik denk dat er weinig rusthuizen zijn die zo laag in prijs zijn.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:53

Hoe berekenen jullie gemiddelde dierenarts kosten? Dat zijn toch meestal onvoorziene kosten. De afgelopen jaren ben ik niet meer kwijt geweest dan gebit + enting. Dit jaar is dat door een blessure wel andere koek, maar dat zijn geen standaard kosten.

Stalling + hoefsmid om de maand brengt me op gemiddeld €270 euro in de maand. Als mijn maandelijkse kosten naar 1200 gaan dan staat die rap te koop, dat is bijna de helft van mijn salaris :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:58

Lieser schreef:
germie schreef:

Hier in de regio zijn rusthuizen 275 tot 340 euro per maand. Dat is minder dan de helft van wat ik nu betaal. Dus dat zou een flinke besparing zijn.

Ik betaal onder de 200 voor mijn paard per maand (exclusief stro en exclusief biks). Bij 340 weet ik niet of ik mijn paard nog wel zou kunnen houden. De regio maakt ook veel uit.

Ik bereken alleen de 60 euro (of misschien 65 euro dit jaar) voor de inenting van de veearts. De rest is geluk of pech hebben.

Hoefsmid komt er niet, ik bekap zelf, maar je moet toch rekenen op een 180 euro investering in een goede vijl, mesjes, enz. Daar doe je dan wel een paar jaar mee, maar het zijn wel kosten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:07

Ik ben iets minder dan 50% van mijn loon kwijt aan de pony's, MAAR heb absoluut geen denderend loon en 7 pony's :+ :P

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:32

Ik ben rond de 15% nu kwijt voor een paard op een “pre” pensioen plekje en aangepaste ijzers en supplementen. Het spaargeld voor de dieren zit daar niet bij inbegrepen. Die pot probeer ik nu heel snel weer aan te vullen met alles wat lukt. Goedkoper staan is verder geen optie, verkoop ook niet. En hij staat nu heel fijn ergens privé aan huis waar hij hele dagen buiten in de wei loopt, alleen met heel slecht weer in de paddock.

Vorig jaar heb ik ruim over de €20.000 aan medische kosten gehad in een half jaar dus is het een heel stuk meer geweest. Daar kon het dierenarts potje niet tegenop, zeker ook met de twee operaties van de hond er nog bij. Met een kapotte auto erbij die ook ruim 6000 heeft gekost totaal aan 2 reparaties was dit een heel pittig jaar. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat mensen andere keuzes (moeten) maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 00:18

prugelpiet schreef:
Hoe berekenen jullie gemiddelde dierenarts kosten? Dat zijn toch meestal onvoorziene kosten. De afgelopen jaren ben ik niet meer kwijt geweest dan gebit + enting. Dit jaar is dat door een blessure wel andere koek, maar dat zijn geen standaard kosten.

Stalling + hoefsmid om de maand brengt me op gemiddeld €270 euro in de maand. Als mijn maandelijkse kosten naar 1200 gaan dan staat die rap te koop, dat is bijna de helft van mijn salaris :+

De kosten van bijna alweer het gehele afgelopen jaar bij elkaar rekenen en delen door de maanden. :+ Want ondertussen zijn ze dus niet meer zo onvoorzien en wel echr de werkelijkheid voor zo'n lange tijd. Plus dat je weet wat je de komende maanden nog aan behandelingen en controles hebt en wat dat ongeveer kost. Dan komen wij ook echt boven de 1000 euro. Alleen het stalgeld is al ruim 500, dus met hoefsmid, voer, supplementen en dan die da kosten zitten we echt wel op flink bedrag. Ik gok zonder de da al tussen de 700 en 800 gemiddeld. Ik denk ook dat ik het nog laag inschat van het afgelopen jaar. Laatste keer dat we alles qua da opgeteld hadden is maanden geleden en dat was een mooi aankoop budget geweest... Gelukkig heb ik de mazzel dat het te betalen is, ook al is het soms pittig als het da bezoek ineens duizenden euro's is.

En dat is zonder les allemaal, want de reden van de da kosten bespaart wel op les. :+ Hoewel die er straks weer bij komen net zoals meerdere keren de zadelmaker, terwijl ook de da kosten nog even doorlopen. Dus het wordt eerst nog wat duurder, om daarna nooit meer de da te zien hoop ik. Behalve voor tanden, ontwormen en vaccinaties

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 15:59

Ghostattack schreef:
Ik vraag me vooral af hoe je structureel
aan 800-1200 euro per maand komt voor 1 paard? Heb je dan zon mega dure stalling?

Hier over het algemeen om en nabij de 500-550 euro per maand. Mijn hypotheek is minder dan mn stalling :+ Kom met gemak rond maar dit is wel mn laatste paard. Ik vind de prijzen steeds minder leuk worden en mijn grens van wat ik wil betalen maandelijks komt steeds dichterbij.

Stalling, medische kosten (maagzweren door stalling wisseling/ slecht voerbeleid op stallen en dan maar weer verhuizen) , zadel 2x p jr controleren , volbloed die gemiddeld voor 50 euro p mnd bijgevoerd wordt / in de winter meer bijvoeren, tandarts 1x p jr(nooit iets geks) en dan onvoorzien. Was eerste jaren met gemak 2000 aan medische kosten kwijt (wondjes gingen ontsteken , verstapt, trap van ander paard, maagzweren)...
Stalling is helemaal niet zo duur, des te meer de ellende van slechte stallen en pensionhouders die niet meedenken heeft bv in 2023 zo'n 1500-2000 euro aan omeprazole gekost. En gewoon pech, elk wondje dat meteen infecteerde, dierenarts er bij, antibiotica pijnstilling... weer maagproblematiek, en de cirkel was rond. Weer omeprazole.
Sinds vorig jaar is het nu stabiel. Maar bij kudde wisselingen, die paarden weer in alle staten, dan weer week kuur omeprazole er in. Preventief. Tegenwoordig maag stabiel, wondjes ontsteken ook niet meer. Dus nu is het stuk voordeliger, maar wil wel een goedgevulde spaarpot hebben voor onvoorziene kosten.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 16:05

prugelpiet schreef:

Er zijn online wel schattingen te vinden.

We hebben ook gewoon pech gehad, eerste drie jaar forse medische kosten door toedoen slechte stallen of andere paarden. Daar moet je wel een spaarpotje voor hebben. En blijkt dat we ook fors moeten bijvoeren omdat die van ons het niet red met het magere hooi van stal. Dus dat is hier dan ook structurele kostenpost. Online is wel eea te vinden over wat je dan achter de hand moet hebben. 1x naar de kliniek en je bent zo 1000 euro verder. ;) En verder kwestie van geluk/pech denk ik.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:27

Hier 3 paarden waarvan gelukkig 1 nog een jaarling.

Als ik nu even snel bereken kom ik over de 1800,- per maand kwijt voor de 3.
dit is met hoefsmid en supplementen meegerekend. ( geen verdere dierenartskosten etc gemiddeld )

wedstrijden niet meegerekend / brandstof etc

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:32

Ik ben per maand 350€ aan stalling kwijt. Hoefsmid heb ik geen kosten aan want die krijgt kost en inwoning :')
Verder weinig vaste kosten elke maand. Af en toe een zak voer en een supplement. Jn de winter meer dan de zomer maar voor de rest is hij relatief "goedkoop". Zeg ongeveer 400€ gemiddeld per maand. En dan de incidentele kosten etc die tel ik daar niet bij. Daar spaar ik uiteraard voor.

Wel hebben we 2 jaar in eigen beheer gestaan op een vreselijk duur weiland en waren we daar voor 4 paarden evenveel kwijt als nu met 4 op volpension met binnenbak (:

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:45

En dan op de achtergrond niet vergeten om ook te denken aan alle extra kilometers die je rijdt: benzine + extra onderhoud. Wedstrijden, lidmaatschappen, extra’s. Veel eigenaren zien denk ik niet helemaal wat ze kosten. Inclusief mezelf, vorig jaar mijn paard verkocht en ongelofelijk hoeveel meer er overblijft nog naast de stallingskosten.

Ik gaf gemiddeld 20% van mijn salaris uit aan het paard.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:54

Pantykous schreef:
En dan op de achtergrond niet vergeten om ook te denken aan alle extra kilometers die je rijdt: benzine + extra onderhoud. Wedstrijden, lidmaatschappen, extra’s. Veel eigenaren zien denk ik niet helemaal wat ze kosten. Inclusief mezelf, vorig jaar mijn paard verkocht en ongelofelijk hoeveel meer er overblijft nog naast de stallingskosten.

Ik gaf gemiddeld 20% van mijn salaris uit aan het paard.

Zelfs al de extra wegenbelasting en verzekering van een zwaardere trekauto.

Er gaat gewoon een hoop extra geld in de paarden zitten :Y)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:01

Rond 400pm met fjord en Welsh pony heb ze aan huis. Wel hoge hypotheek meer dan 2k netto maar doen we van 2 lonen en heb een prima baan dus spaar elke maand ook zo’n 400 euro om grote uitgaven op te vangen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:27

Santos_05 schreef:
Zelfs al de extra wegenbelasting en verzekering van een zwaardere trekauto.

Er gaat gewoon een hoop extra geld in de paarden zitten :Y)

Extra wegenbelasting en verzekering heb ik niet, de trekauto is onze kampeerbus en die gaat niet weg als het paard wel ooit weggaat.
De extra kilometers met de trailer tellen natuurlijk wel, maar verder is die bus wel een redelijk efficiënte combinatie van 2 hobbies :D

En verder scheelt het hier enorm dat mijn paard op 3,5 km van huis staat en ik heel vaak op de fiets naar stal ga, niet zo zeer om kosten te drukken, maar het zorgt er uiteraard wel voor dat de kosten minder snel oplopen dan wanneer je paard 30 autominuten van je huis af staat.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 18:39

Ik vraag me altijd af hoe de mensen rekenen die echt veel minder kwijt zijn. Ik heb een jaar lang een excel bijgehouden..... Dus letterlijk elke transactie welke paard gerelateerd was erin. Kwam toch op een gemiddelde van 600 per maand, terwijl stalgeld toen ongeveer 350 was.

Op het moment schat ik zo in dat als ik dat weer zou doen dat ik dan rond de 300-350 totaal zou komen. Paard staat nu op eigen land, dat scheelt aanzienlijk.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:17

Ik tel mijn (trek) auto en de daarbij behorende kosten niet mee, is van de zaak en betaal daar bijtelling over. Dat verandert niet als het paard weggaat, en dan zou ik ook niet voor een ander model kiezen.
Ik heb hier puur een inschatting per maand gegeven, daar is brok, smid, enting, wormkuren en tandarts gemiddeld wel bij. Hier zijn nog geen onverwachte dierenartskosten bij gerekend. Daar heb ik een spaarpot voor alle dieren voor.
De hond kost me momenteel meer. :+

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:20

Ghostattack schreef:
Ik vraag me vooral af hoe je structureel
aan 800-1200 euro per maand komt voor 1 paard? Heb je dan zon mega dure stalling?

Hier over het algemeen om en nabij de 500-550 euro per maand. Mijn hypotheek is minder dan mn stalling :+ Kom met gemak rond maar dit is wel mn laatste paard. Ik vind de prijzen steeds minder leuk worden en mijn grens van wat ik wil betalen maandelijks komt steeds dichterbij.

Het is afhankelijk wat voor stal je staat. Veel doe het zelf stallen zijn lager in kosten dan een vol pension. Ik kom zeker op dat bedrag per maand uit, maar ik sta op een dure stalling, paard is al wat ouders dus extra voer. Dan kom je er al gauw en dan nog geen dierenarts kosten en hoefsmid bij gerekend.