frensje schreef:Hij is 20. Nu eerder wat aan de dikke kant.
Er is genoeg ruwvoer en paarden worden individueel bijgevoerd met krachtvoer. Hij kan onbeperkt hooi en ook gras eten en daarbij krijgt hij nu alleen vitaminebrokjes.
Verder ogen alle paarden super rustig. Geen gedoe met elkaar, vredig. Ik ben in het verleden gaan kijken hier en heb hem toen op de wachtlijst gezet. Nu er eindelijk plek was ben ik nog 2 keer gaan kijken en het leek echt de perfecte rustige plek waar eigenlijk aan de voor mij belangrijke eisen werd voldaan (genoeg te eten, ruimte, rustig, 24/7 buiten leek een goed idee en een fijne en betrokken eigenaar)
Ik heb vooral het gevoel dat hij nu erg moe is en zijn draai in de kudde (nog) niet kan vinden.
Het klinkt gewoon heel goed, maar je paard heeft moeite met contact leggen. Dan moet je daar samen met iemand aan werken. Samen met een stalgenoot wandelen met een ander paard. Hem apart zetten met een paard die goed ligt in de groep en hem straks goed introduceren.
Gizeppie schreef:Ik ben van mening dat huisvesting moet passen bij het paard zelf. Niet elk paard is geschikt voor een PP systeem.
Ik had voor mijn huidige paard een pony die helemaal op zijn plek was in een 24/7 kudde (groot weiland, gemengde groep van pony's). Hij was helemaal in zijn nopjes. Hij speelde met de andere pony's, lag regelmatig. Toen ik zelf ging verhuizen heb ik hem zelf verhuisd naar een PP systeem. Na twee weken heb ik hem opgehaald. Paard veranderde compleet. Hij zat onder de wonden, ging door de draden, kwam hinnikend naar mij toe als ik het terrein op kwam (paard was normaal heel erg introvert/deed altijd zijn ding/paste zich makkelijk aan de groep aan). Hij viel ook enorm af in een kort tijdsbestek. Dat was voor mij geen goed teken. Toen ik hem verhuisde naar een plek waar hij weer met pony's 24/7 buiten kon staan op een groot weiland was het weer oke. Wat mij opvalt is dat de gangen vaak te smal zijn van de PP systemen, paarden kunnen niet wegkomen. Daarnaast wordt er onvoldoende gevoerd, waardoor er conflict ontstaat. 20 paarden moet je toch aardig wat hooinetten/slowfeeders neerzetten (een paard eet gemiddeld 15 kg hooi per dag).
Ik denk dat je zelf per paard het beste kunt bepalen wat wel passend is en wat niet. Je kent je paard het beste. Het is een overgang voor paarden 24/7 buiten als ze dat niet gewend zijn. Ze moeten altijd "aan" staan. Voor mijn huidige paard is dat bijvoorbeeld te veel gevraagd. Ik heb hem ooit in de zomer periode een aantal nachten buiten laten staan (andere paarden waren ook buiten). Dit was geen succes. Voor hem werkt het beter als hij in de avond een paar uurtjes binnen staat, zodat hij even zijn rust moment heeft en niet steeds aan hoeft te staan, rustig aan zijn hooi kan knabbelen. Bij ons staan de paarden van 7 tot 19/20 uur in de avond buiten.
Maar zo zijn er ook heel veel traditionele stallen waar van alles aan mankeert.
Ik hou mn paarden al jaren zo en heb in die tijd ook nieuwe, ex stalpaarden erbij gekregen. Dat gaat altijd goed.
En wij hebben helemaal geen hele brede paden. Maar paarden kunnen echt wel overal voor elkaar weg. Dat is juist e van de vele voordelen. Dat heb je op een vierkante paddock of wei niet waar paarden elkaar in hoeken drijven of door draad.
Dat er onvoldoende goed gevoerd wordt is dan de kwaliteit van die pp die niet voldoende is. Dan moeten ze duidelijk aangeven dat het alleen geschikt is bijvoorbeeld voor koudbloeden die te snel dik worden.
Paarden hoeven in een stabiele kudde zeker niet altijd aan te staan. Ze werken samen en waken voor elkaar.
Op traditionele stallen zie je ook vaak veel wisseling van paarden, zijn groepjes klein of staan ze apart. Dan krijg je ook niet altijd de goede, stabiele samenwerking zodat ze niet aan hoeven te staan.
Die van mij stonden in pension samen. De rest stond apart in weitjes. Als er een apache heli laag over de bomen kwam, rende die paarden zich stuk voor stuk kapot. Die van ons observeren, letten op elkaar, zoeken steun en blijven rustig. 1 van de voorbeelden.
Maar een slechte pp blijft een slechte pp, net als bij alle andere stallen.