Paard verhuist naar pp,paard oogt niet gelukkig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:54

Cioccolato schreef:
Net als dat er paarden zijn die geen 24 7 lekker gaan op een pp, zijn er ook paarden die niet lekker gaan op 20 7 stal..

Dus wederom; kijken naar het paard en niet wat je zelf zo geweldig vind.
Dubbel zo fijn als paard aansluit bij je eigen beeld :D

Maar het zou nog mooier zijn als mensen het andere niet belachelijk maken of onderuit halen.

De meeste mensen op een pp hebben wel traditioneel gestaan. Veel mensen die paarden traditioneel houden, zijn amper ooit op een pp geweest of zien iets van ver af, maar gaan wel oordelen.

Het lijkt dan het vaakst op afgunst dat mensen hun best doen om een mooie plek te creëren en dat mensen bang zijn dat zij het niet goed doen.

Als je niet voor een pp bent of je hebt er geen of weinig ervaring mee, kan je ook TS feitelijk niet helpen. Want zeggen dat het alleen iets is wat mensen vinden, is echt te kortzichtig. Lang niet al die mensen die zo reageren hebben hun paarden ook werkelijk op 1 of meerdere pp's gehouden. Vaak wel op traditionele stallen en daar ook wel een en ander aangepast. Dan kan het wel.........

Maar dat is ook omdat mensen vinden dat op stal beter is. Totaal niet anders dan vinden dat 24/7 buiten en of op een pp beter is. Alleen kan je 24/7 bewegen nog goed onderbouwen waarom dat wel echt beter is.

Popstra

Re: Paard verhuist naar pp,paard oogt niet gelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:57

Kijk eens naar programmas als Big Brother o.i.d,
Die mensen krijgen onderling ook gezeik als ze op een kleine ruimte ganse dag op elkaars lip leven.

Zo zie ik het een beetje met paarden in een door ons gekozen groep zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:02

frensje schreef:
Hij is 20. Nu eerder wat aan de dikke kant.
Er is genoeg ruwvoer en paarden worden individueel bijgevoerd met krachtvoer. Hij kan onbeperkt hooi en ook gras eten en daarbij krijgt hij nu alleen vitaminebrokjes.
Verder ogen alle paarden super rustig. Geen gedoe met elkaar, vredig. Ik ben in het verleden gaan kijken hier en heb hem toen op de wachtlijst gezet. Nu er eindelijk plek was ben ik nog 2 keer gaan kijken en het leek echt de perfecte rustige plek waar eigenlijk aan de voor mij belangrijke eisen werd voldaan (genoeg te eten, ruimte, rustig, 24/7 buiten leek een goed idee en een fijne en betrokken eigenaar)

Ik heb vooral het gevoel dat hij nu erg moe is en zijn draai in de kudde (nog) niet kan vinden.

Het klinkt gewoon heel goed, maar je paard heeft moeite met contact leggen. Dan moet je daar samen met iemand aan werken. Samen met een stalgenoot wandelen met een ander paard. Hem apart zetten met een paard die goed ligt in de groep en hem straks goed introduceren.

Gizeppie schreef:
Ik ben van mening dat huisvesting moet passen bij het paard zelf. Niet elk paard is geschikt voor een PP systeem.

Ik had voor mijn huidige paard een pony die helemaal op zijn plek was in een 24/7 kudde (groot weiland, gemengde groep van pony's). Hij was helemaal in zijn nopjes. Hij speelde met de andere pony's, lag regelmatig. Toen ik zelf ging verhuizen heb ik hem zelf verhuisd naar een PP systeem. Na twee weken heb ik hem opgehaald. Paard veranderde compleet. Hij zat onder de wonden, ging door de draden, kwam hinnikend naar mij toe als ik het terrein op kwam (paard was normaal heel erg introvert/deed altijd zijn ding/paste zich makkelijk aan de groep aan). Hij viel ook enorm af in een kort tijdsbestek. Dat was voor mij geen goed teken. Toen ik hem verhuisde naar een plek waar hij weer met pony's 24/7 buiten kon staan op een groot weiland was het weer oke. Wat mij opvalt is dat de gangen vaak te smal zijn van de PP systemen, paarden kunnen niet wegkomen. Daarnaast wordt er onvoldoende gevoerd, waardoor er conflict ontstaat. 20 paarden moet je toch aardig wat hooinetten/slowfeeders neerzetten (een paard eet gemiddeld 15 kg hooi per dag).

Ik denk dat je zelf per paard het beste kunt bepalen wat wel passend is en wat niet. Je kent je paard het beste. Het is een overgang voor paarden 24/7 buiten als ze dat niet gewend zijn. Ze moeten altijd "aan" staan. Voor mijn huidige paard is dat bijvoorbeeld te veel gevraagd. Ik heb hem ooit in de zomer periode een aantal nachten buiten laten staan (andere paarden waren ook buiten). Dit was geen succes. Voor hem werkt het beter als hij in de avond een paar uurtjes binnen staat, zodat hij even zijn rust moment heeft en niet steeds aan hoeft te staan, rustig aan zijn hooi kan knabbelen. Bij ons staan de paarden van 7 tot 19/20 uur in de avond buiten.

Maar zo zijn er ook heel veel traditionele stallen waar van alles aan mankeert.

Ik hou mn paarden al jaren zo en heb in die tijd ook nieuwe, ex stalpaarden erbij gekregen. Dat gaat altijd goed.
En wij hebben helemaal geen hele brede paden. Maar paarden kunnen echt wel overal voor elkaar weg. Dat is juist e van de vele voordelen. Dat heb je op een vierkante paddock of wei niet waar paarden elkaar in hoeken drijven of door draad.

Dat er onvoldoende goed gevoerd wordt is dan de kwaliteit van die pp die niet voldoende is. Dan moeten ze duidelijk aangeven dat het alleen geschikt is bijvoorbeeld voor koudbloeden die te snel dik worden.

Paarden hoeven in een stabiele kudde zeker niet altijd aan te staan. Ze werken samen en waken voor elkaar.
Op traditionele stallen zie je ook vaak veel wisseling van paarden, zijn groepjes klein of staan ze apart. Dan krijg je ook niet altijd de goede, stabiele samenwerking zodat ze niet aan hoeven te staan.

Die van mij stonden in pension samen. De rest stond apart in weitjes. Als er een apache heli laag over de bomen kwam, rende die paarden zich stuk voor stuk kapot. Die van ons observeren, letten op elkaar, zoeken steun en blijven rustig. 1 van de voorbeelden.

Maar een slechte pp blijft een slechte pp, net als bij alle andere stallen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:03

superpony schreef:
Cioccolato schreef:
Net als dat er paarden zijn die geen 24 7 lekker gaan op een pp, zijn er ook paarden die niet lekker gaan op 20 7 stal..

Dus wederom; kijken naar het paard en niet wat je zelf zo geweldig vind.
Dubbel zo fijn als paard aansluit bij je eigen beeld :D

Maar het zou nog mooier zijn als mensen het andere niet belachelijk maken of onderuit halen.

De meeste mensen op een pp hebben wel traditioneel gestaan. Veel mensen die paarden traditioneel houden, zijn amper ooit op een pp geweest of zien iets van ver af, maar gaan wel oordelen.

Het lijkt dan het vaakst op afgunst dat mensen hun best doen om een mooie plek te creëren en dat mensen bang zijn dat zij het niet goed doen.

Als je niet voor een pp bent of je hebt er geen of weinig ervaring mee, kan je ook TS feitelijk niet helpen. Want zeggen dat het alleen iets is wat mensen vinden, is echt te kortzichtig. Lang niet al die mensen die zo reageren hebben hun paarden ook werkelijk op 1 of meerdere pp's gehouden. Vaak wel op traditionele stallen en daar ook wel een en ander aangepast. Dan kan het wel.........

Maar dat is ook omdat mensen vinden dat op stal beter is. Totaal niet anders dan vinden dat 24/7 buiten en of op een pp beter is. Alleen kan je 24/7 bewegen nog goed onderbouwen waarom dat wel echt beter is.

Ik zie vooral veel mensen die zeggen dat ze een PP hebben, maar blijkt het niets meer dan een track rondom een weiland of men heeft een klein stuk grond die men inricht als een PP. Veelal weinig ruimte, smalle paden en te weinig plekken voor voer en onderdak. Ik heb nog nooit een PP gezien met echt voldoende ruimte voor de dieren die er staan, met uberhaupt veel ruimte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:04

Popstra schreef:
Kijk eens naar programmas als Big Brother o.i.d,
Die mensen krijgen onderling ook gezeik als ze op een kleine ruimte ganse dag op elkaars lip leven.

Zo zie ik het een beetje met paarden in een door ons gekozen groep zetten.

En daar ontstaan ook samenwerkingen, vriendschappen en zelfs liefdes.

Wij hebben echt vrijwel nooit problemen onderling. En zo wel, lopen ze van elkaar weg. Ze kiezen soms even een ander om mee te eten of om mee te klooien. Ieder zo zijn rol.

Paarden geen vrienden geven is echt 10x erger.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:07

Wintu schreef:
Ik zie vooral veel mensen die zeggen dat ze een PP hebben, maar blijkt het niets meer dan een track rondom een weiland of men heeft een klein stuk grond die men inricht als een PP. Veelal weinig ruimte, smalle paden en te weinig plekken voor voer en onderdak. Ik heb nog nooit een PP gezien met echt voldoende ruimte voor de dieren die er staan, met uberhaupt veel ruimte.

Maar wie bepaalt wanneer het wel een goede pp is dan? Ik vind die grote, kale pp's niet zo geweldig.

Daarbij wat jij noemt, zie ik overal bij traditioneel gehouden paarden. Zeggen tegen mij dat ze tig ha hebben, maar paarden staan op afgezette weitjes en hebben per paard veel minder vrijheid en beweging. Ook minder keus in vriendschap etc.

Op een kleine pp waar je alles kan bieden, gaat het vaak prima. Paarden vinden juist ene heuvel, bult, poel etc heel leuk. Net als ergens naartoe lopen en wat anders eten dan gras of hooi. En schuilen wanneer ze zelf willen ipv verplicht x aantal uren overdag verplicht in de hete zon.

Je argumenten zijn vooroordelen. Je ziet iets van afstand, maar hebt niet de ervaring en paarden geobserveerd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:10

superpony schreef:
Wintu schreef:

Maar wie bepaalt wanneer het wel een goede pp is dan? Ik vind die grote, kale pp's niet zo geweldig.

Daarbij wat jij noemt, zie ik overal bij traditioneel gehouden paarden. Zeggen tegen mij dat ze tig ha hebben, maar paarden staan op afgezette weitjes en hebben per paard veel minder vrijheid en beweging. Ook minder keus in vriendschap etc.

Op een kleine pp waar je alles kan bieden, gaat het vaak prima. Paarden vinden juist ene heuvel, bult, poel etc heel leuk. Net als ergens naartoe lopen en wat anders eten dan gras of hooi. En schuilen wanneer ze zelf willen ipv verplicht x aantal uren overdag verplicht in de hete zon.

Je argumenten zijn vooroordelen. Je ziet iets van afstand, maar hebt niet de ervaring en paarden geobserveerd.

Jij zegt dat mensen een PP onderuit halen of belachelijk maken en dat dat jaloezie is. Voor velen is het geen jaloezie, die zien gewoon vaak kleine PP met te veel paarden en te weinig ruimte, zo simpel is het.

Verder ken je mij niet, weet niets van mijn ervaring of wat ook, over vooroordelen gesproken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:28

Ja men moet t een niet onderuit halen. Maar ook zien dat het soms niet wil ookal is het in je hoofd zo'n geweldig idee.

Respect is sws belangrijk, met alles in het leven. Zowel naar elkaar als ook naar je paard. Het is een kracht om je paard te geven wat hij nodig heeft ipv wat jij ideaal vind :j

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:38

Koper schreef:
Duhelo schreef:
Ik persoonlijk zou liever 2 hectare land opgedeeld zien in 3 kleinere PP's met kleinere kuddes, dan in 1 grote PP met 20 paarden op. En dat alleen al puur voor de veiligheid betreft smalle paden en veel paarden.

Zeker weten. 20 is veel te veel, geen enkele natuurlijke groep of kudde is zo groot.

Ze delen zichzelf wel op in groepjes. Dat vind ik nou juist de charme van 21 paarden, ze kunnen hun eigen vrienden kiezen. Onze kudde bestaat uit pak-um-beet 3 vriendengroepen van 5 a 6 paarden, en dan nog een enkeling die rustig an doet en er een beetje omheen cirkelt. Die vriendengroepen staan ook altijd relaxt te eten met elkaar op een voerplek. De andere vriendengroepen staan ergens anders of op de wei. Maar je ziet steeds dezelfde groepjes.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:52

Is er op deze stal geen mogelijkheid om je paard in de nachten binnen te zetten? Dan zou je nog kunnen kijken hoe dat gaat. Ik zou zeker niet nog hem de hele zomer ongelukkig laten staan. Soms lukt het niet, dan is het geen schande om iets anders te doen. Succes met je paardje!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:18

Juist de nacht binnen zetten moet je niet doen,dan moet hij zich iedere keer weer aansluiten.Beter zou zijn hem apart met een ander paard te zetten ,die vriendschap te laten sluiten en dan er nog eens 1 bij te voegen en dan het groepje bij de rest te zetten, Zo doen wij dat altijd.Maar wij hebben wel vol op ruimte .Je ziet ze ook regelmatig in groepjes staan, hoewel slapen weer samen word gedaan het gros ligt, en meestal 2 die waken...Heel enkel zie ik er 3 of zo slapen en 1 er recht bij staan.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:25

Eens met bovenstaande.
En inderdaad zelfs in een kleine kudde staan ze weleens in groepjes.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:06

Ja maar SP jij hebt maar 5 paardjes en er is zo goed als geen wisseling of nieuwkomer. Dat is op een pensionstal wel anders. Ik vind niet dat je dat kunt vergelijken.

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:15

Wat vervelend dat je paard niet lijkt te aarden in de pp. Ik heb er geen ervaring mee, maar Femke Dölle doet volgens mij van die inscharingstrajecten voor in een kudde. Misschien kan zij iets betekenen? Omdat je ook aangeeft dat je paard zich af lijkt te zonderen/veel alleen staat. Ik weet natuurlijk niet wat haalbaar is voor jou en in jou situatie maar wellicht een idee om er eens naar te kijken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:24

superpony schreef:
Het klinkt gewoon heel goed, maar je paard heeft moeite met contact leggen. Dan moet je daar samen met iemand aan werken. Samen met een stalgenoot wandelen met een ander paard. Hem apart zetten met een paard die goed ligt in de groep en hem straks goed introduceren.

Er komt een herinnering bij me boven. Inderdaad heb ik gemerkt dat als twee eigenaren samen de paarden eruit halen en samen wat doen, en dat mss even een week of 2 volhouden, dan die 2 paarden dan meer naar elkaar toetrekken. Qua tijdspad weet ik het niet exact meer maar het hielp zeker voor het paard om ook wat beter te aarden. Je zou aan je stalgenootjes kunnen vragen om hem er ook bij te betrekken en er even langs te lopen als ze hun paard oppikken voor een kriebel.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 21:05

Hoe is je paard geïntroduceerd?

Ik zet een nieuw paard altijd eerst alleen met een andere die makkelijk is. Daarna zet ik de volgende erbij, tot het paard dus een paar goede kennissen heeft en dan gaan ze in kudde verband.

Zo is 1 de stap kleiner voor je paard, 2 heeft hij al een paar paarden om op terug te vallen en 3 heb ik de indruk dat de rest het makkelijker accepteert als al een deel van de paarden ermee overweg komen en het paard zo mee in de kudde introduceren.

Dit werkt hier heel erg goed. Aansluiting vinden in een bestaande kudde is niet altijd vanzelfsprekend.

Beetje soortgelijk als wat superpony zegt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:04

Wintu schreef:
Jij zegt dat mensen een PP onderuit halen of belachelijk maken en dat dat jaloezie is. Voor velen is het geen jaloezie, die zien gewoon vaak kleine PP met te veel paarden en te weinig ruimte, zo simpel is het.

Verder ken je mij niet, weet niets van mijn ervaring of wat ook, over vooroordelen gesproken.

Ik heb het woord jaloezie echt nergens gebruikt. Ik zie ook gaan jaloezie. Ik weet bijv wat Popstra voor ruimte heeft en wat voor paarden, dus zij heeft echt geen enkele reden om jaloers te zijn en ik zou dat ook nooit als argument gebruiken.

Cioccolato schreef:
Ja men moet t een niet onderuit halen. Maar ook zien dat het soms niet wil ookal is het in je hoofd zo'n geweldig idee.

Respect is sws belangrijk, met alles in het leven. Zowel naar elkaar als ook naar je paard. Het is een kracht om je paard te geven wat hij nodig heeft ipv wat jij ideaal vind :j

Maar dat geldt dus 2 kanten op. Ook eens luisteren naar mensen die wel ervaren hoe kuddes leven, hoe stal paarden wel 24/7 buiten kunnen staan. Het is niet altijd WAT je doet, maar HOE je het doet.

Popstra schreef:
Ja maar SP jij hebt maar 5 paardjes en er is zo goed als geen wisseling of nieuwkomer. Dat is op een pensionstal wel anders. Ik vind niet dat je dat kunt vergelijken.

Maar ik heb altijd in pension gestaan, dus zoals ik als voorbeeld gaf, onze groep in een natuurgebied gezet ooit voor een zomer met 15 andere paarden.

Ik heb les gegeven op stallen en dan kwam management ook ter sprake. Ook omdat ik toen voer verkocht en advies gaf.

Wij hebben de afgelopen jaren best wat wisseling gehad. Zowel paarden erbij als paarden die wegvielen. Dat heeft allemaal impact op een groep.
Gaf het moeilijke introduceren van onze oudere shet met haar veulen 3jr terug ook al als voorbeeld. Dat was vast vergelijkbaar met TS, behalve dat onze shet een veulen bij zich had.

Daarnaast hebben heel veel mensen die op een pp staan wel ervaring met traditionele stallen en andersom lees ik hier vooral vooroordelen. En zoals vaker gezegd; als je 1 pp hebt gezien is dat 1 pp. Dat zeg je ook niet over ene gewone stal, dat ze dan allemaal slecht zijn. Daar zijn ook heel veel verschillen.

Ik zie mn paarden vrijwel dag en nacht, maar ook paarden van anderen, dus ik zie ook de verschillen. Ik mis echt niks van het traditionele. Maar wij zetten ze wel 's nachts op stal wanneer wij dat nodig vinden. Wij gebruiken dekens wanneer wij dat beter vinden. En qua voeren krijgen ze hier niet alleen hooi en een vitaminekorrel. En zo velen met mij die wel een pp aanleggen en de voordelen irl elke dag zien. En dan ook de voordelen ten opzichte van alleen een paar uurtjes wei of paddock. Met name het laatste.......Leuke oplossing voor de winter om te roepen dat ze eruit zijn geweest en veel mensen hebben geïnvesteerd in droge paddocks, maar het is vaak een triest gezicht hoe ze erbij staan. Zeker als heel veel ook nog eens alleen staan, geen hooi en of water daar krijgen. En dat zie je meer dan je denkt.

@paars en knolselder. Ik verbaas me soms hoe weinig het wordt toegepast. Misschien is het ouderwets, maar het werkt heel goed. De theorie is dat ze op elkaar letten en het gedrag van de ander aflezen in situaties en zo kennismaken in de zin als wat ze aan elkaar hebben. Er is dan ook geen ander paard, dus ze moeten ook eigenlijk wel op elkaar rekenen.

Je ziet het ook vaak bij mensen die veel samen buitenrijden. Hier roepen mensen dat we willekeurig paarden bij elkaar zetten, maar paarden trekken ook naar elkaar toe, ook al lijken ze geen match.

Mijn NF was gek op een groter paard waar ik regelmatig mee samen reed en wij lieten ze vaak kroelen.

En vooral mijn 3jr shet is heel gek op de oude quarter ruin.

Maar in een groep of kudde hoeven ze niet allemaal dikke vrienden te zijn en de hele dag te kroelen of samen te spelen. Er moet stabiliteit zijn. Als die er niet is, moeten wij ingrijpen. Maar dat is net zo goed op een gewone stal waar paarden overdag als het meezit enkele uren met anderen staan. Ook daar moeten ze matchen en wil je geen gewonde paarden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:20

Sorry SP, je gebruikte het woord jaloezie niet, maar het woord afgunst, komt op hetzelfde neer in principe.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

Ik zou het nog wel tijd durven geven als ik de ts zo hoor. 2 maanden is nog erg kort. De meeste paarden hebben zeker 6-12 maanden nodig om goed op hun plek te raken.
Dat hij moe is is niet gek, het is een hele omschakeling, en een nieuwe plek, andere omstandigheden, andere paarden.
Misschien kan je af en toe wat met een andere eigenaar/paard gaan doen waarmee je het idee hebt dat het wel zou kunnen klikken.
Weer verhuizen kan uiteindelijk altijd nog, maar ook dat gaat natuurlijk veel van hem vragen, dus zou daar niet direct al voor kiezen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

superpony schreef:
Cioccolato schreef:

Maar dat geldt dus 2 kanten op. Ook eens luisteren naar mensen die wel ervaren hoe kuddes leven, hoe stal paarden wel 24/7 buiten kunnen staan. Het is niet altijd WAT je doet, maar HOE je het doet.

Ik snap je totaal niet meer. Denk je dat ik geen verstand heb van 24 7 buiten of kuddes? :+ heb je het nou tegen mij of algemeen?
Je hebt het over respect maar je gebruikt het zelf niet.
Dit topic gaat over n paard dat er juist niet lekker op gaat, wat hebben we er aan om ts erop te wijzen dat het wel goed kan gaan? Volgens mij weet ts dat maar ziet ts dus ook dat het lastiger is bij haar eigen paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

Ik zei al eerder, net zoals elke mens anders is, is elk paard dat ook. En, niet te vergeten, elk stalling is ook weer anders! De kunst is uit te zoeken wat het beste past. Daarbij ook nog rekening houden met de mogelijkheden die er ter plaatse zijn- momenteel helaas ernstig beperkt in gebieden waar wolven zijn opgedoken. Dat 24-7 buiten zou ik nu op die plekken veel te gevaarlijk vinden en ik zou zelf geen rustige nacht meer hebben. :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 52 min geleden

Cioccolato schreef:
Ik snap je totaal niet meer. Denk je dat ik geen verstand heb van 24 7 buiten of kuddes? :+ heb je het nou tegen mij of algemeen?
Je hebt het over respect maar je gebruikt het zelf niet.
Dit topic gaat over n paard dat er juist niet lekker op gaat, wat hebben we er aan om ts erop te wijzen dat het wel goed kan gaan? Volgens mij weet ts dat maar ziet ts dus ook dat het lastiger is bij haar eigen paard.

In het algemeen en wie zich aangesproken voelt.

Het probleem is dat heel veel traditionele stallen ook echt slecht zijn. Daar kunnen we een lijst maken van alle gebreken.

Ts staat nu kort op een pp en alle pp's worden over 1 kam geschoren. En ook gelijk getrokken met 24/7 buiten staan, waar ook mega veel verschil in zit

Ik ben voor buiten, maar zou ze nooit zonder beschutting, maatjes, eten en drinken laten staan. En, ook belangrijk droge lig, rustplekken.

We zien de pp van ts niet en ook het paard en de kudde niet. Toch willen mensen met vooral vooroordelen alle pp's of het 24/7 buiten afbranden.

Waar ik en velen met mij zien dat het vrijwel altijd ergens aan ontbreekt als een paard het niet goed doet of niet kan wennen.
Waar er bewust mee wordt omgegaan ken ik alleen maar positieve verhalen en ervaringen. Steeds meer ook, want ook tegenstanders zien steeds vaker voordelen en passen een stukje grond aan of het geheel.
Dat is niet altijd gelijk een uitgebreid track systeem.

Maar goed, niemand ziet wat er bij ts gebeurt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden

superpony schreef:

Vermoedelijk haal je hier wel iets belangrijks aan; een paard wat zijn leven 'traditioneel' is gehouden, in kleine kudde overdag, en dan in een grote kudde 247 buiten komt, kan hier best wel moeite mee hebben. Immers zal hij hier nieuwe vriendschappen moeten sluiten, en een betere conditie opbouwen.
De omschakeling kost energie, en tijd. Hoeveel, dat verschilt per paard.

Kaatje_S schreef:
Ik zou het nog wel tijd durven geven als ik de ts zo hoor. 2 maanden is nog erg kort. De meeste paarden hebben zeker 6-12 maanden nodig om goed op hun plek te raken.
Dat hij moe is is niet gek, het is een hele omschakeling, en een nieuwe plek, andere omstandigheden, andere paarden.
Misschien kan je af en toe wat met een andere eigenaar/paard gaan doen waarmee je het idee hebt dat het wel zou kunnen klikken.
Weer verhuizen kan uiteindelijk altijd nog, maar ook dat gaat natuurlijk veel van hem vragen, dus zou daar niet direct al voor kiezen

Ik zou het ook nog wel de zomer durven aankijken. Twee maanden is nog maar zo kort.