Pensionstalling op dit moment

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:03

pluisje88 schreef:
boemel schreef:
Regio Achterhoek nog wel wat aanbod.
We hebben ze sinds een paar jaar aan huis.

Nou dat valt vies tegen hoor. Afgelopen najaar moest ik twee paarden verhuizen vanaf een particuliere plek maar er was letterlijk 1 plek waar ik terecht kon en dat sluit niet bepaald aan bij wat ik of mijn paarden nodig hebben. Voor mijn gevoel vraag ik niet zo veel (hele dag buiten achter een deugdelijke omheining, nacht binnen in een goed op gestrooide stal en veel hooi) maar blijkbaar is het te veel gevraagd. Geld cashen willen ze overal wel maar de paarden dan ook een goed leven bieden hoort daar dan weer niet bij helaas. Als mijn paarden gaan hemelen komt er geen andere meer tenzij ik ze aan huis kan hebben en ze alles kan geven waarvan ik vind dat ze dat nodig hebben.

Laat ik zo zeggen. De plekken die vrij zijn, zijn niet de plekken waar je wilt staan als je wilt dat je paard veel buitenkomt.
Helaas spreek ik regelmatig mensen die 4 uur naar buiten vinden, helemaal prima vinden voor hun paard.
De maatstaf is niet overal hetzelfde hè.

Er is overigens in Didam een paardenwelzijnscentrum gekomen. En daar hebben ze het echt heel goed.
De prijs is helaas niet voor iedereen weggelegd.
Laatst bijgewerkt door boemel op 03-03-25 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Re: Pensionstalling op dit moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:05

Hebben we het nu over professionele pensionstallen of particulier?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:17

pluisje88 schreef:
boemel schreef:
Nou dat valt vies tegen hoor. Afgelopen najaar moest ik twee paarden verhuizen vanaf een particuliere plek maar er was letterlijk 1 plek waar ik terecht kon en dat sluit niet bepaald aan bij wat ik of mijn paarden nodig hebben. Voor mijn gevoel vraag ik niet zo veel (hele dag buiten achter een deugdelijke omheining, nacht binnen in een goed op gestrooide stal en veel hooi) maar blijkbaar is het te veel gevraagd. Geld cashen willen ze overal wel maar de paarden dan ook een goed leven bieden hoort daar dan weer niet bij helaas. Als mijn paarden gaan hemelen komt er geen andere meer tenzij ik ze aan huis kan hebben en ze alles kan geven waarvan ik vind dat ze dat nodig hebben.

Laat ik zo zeggen. De plekken die vrij zijn, zijn niet de plekken waar je wilt staan als je wilt dat je paard veel buitenkomt.
Helaas spreek ik regelmatig mensen die 4 uur naar buiten vinden, helemaal prima vinden voor hun paard.
De maatstaf is niet overal hetzelfde hè.

Er is overigens in Didam een paardenwelzijnscentrum gekomen. En daar hebben ze het echt heel goed.
De prijs is helaas niet voor iedereen weggelegd.

Woon bij jou in de buurt zie ik Boemel, maar ik weet nog dat toen ik in september/oktober 2023 stalling zocht voor mijn Shet in onze omgeving toen de tijd dat het echt ongelooflijk lastig was om iets passends te vinden (heb ook geen auto dus dan ben je al beperkt ivm fiets afstand). Ook omdat die toen nog niet op het gras mocht ivm herstellende van HB toen de tijd.
Gelukkig mocht ik uiteindelijk blijven op de noodplek waar die toen stond voor herstel en op die (nood/inmiddels vaste) plek daar sta ik nog steeds samen met mijn inmiddels 2de pony een mini. Een gouden plekje waar ik onwijs dankbaar voor ben en elke dag van geniet <3 .
En waar ik mijn pony's volledig kan managen. Heel dankbaar voor.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:58

Britta31 schreef:
Wat zouden jullie dan betalen voor een pony,tot d/e pony.24/7 op het land,grote vaste stal,dus geen afdak.En alles word gedaan.Hooi (van eigen land,eerste snit)zit bij de prijs,alleen voer,hoefsmid niet natuurlijk.Zeer groot bos op nog geen 10 min stappen.Samen met mijn ruin en pensionmerrie op bijna 1 hectare land.Aan huis natuurlijk.

100 euro ofzo

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:59

Cinnepin schreef:
Britta31 schreef:
Wat zouden jullie dan betalen voor een pony,tot d/e pony.24/7 op het land,grote vaste stal,dus geen afdak.En alles word gedaan.Hooi (van eigen land,eerste snit)zit bij de prijs,alleen voer,hoefsmid niet natuurlijk.Zeer groot bos op nog geen 10 min stappen.Samen met mijn ruin en pensionmerrie op bijna 1 hectare land.Aan huis natuurlijk.

100 euro ofzo

Dit is dus het probleem met pensionklanten.. totaal geen inzicht in hoeveel hooi tegenwoordig al kost

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:00

:oo 100 euro.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:01

vergiste, hooi zit er bij. ik sta eigen beheer, dus weet dat heel goed

met hooi iets van 250

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:19

Cinnepin schreef:

met hooi iets van 250

Als alles wordt gedaan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:31

Achterom schreef:
Cinnepin schreef:

met hooi iets van 250

Als alles wordt gedaan?

zonder rijbak. lijkt me een prima bedrag.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:50

Precies die rijbak ....

Prins85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:54

Achterom schreef:
Cinnepin schreef:

met hooi iets van 250

Als alles wordt gedaan?

@Achterom, precies dat!

Dit is welgeteld mijn 3e reactie op Bokt, maar ik kan gewoon razend worden om dergelijke reacties.
@Cinnepin, ik heb ook alles in eigen beheer en hooi van eigen land. Ik ben heel benieuwd hoeveel hooi en hoe ruim in het stro/ houtkrul of wat dan ook jouw dier(en) staan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:58

Onbeperkt hooi. Hij heeft stalmatrassen met vlas er op en stro er overheen..die komt niks te kort hoor ;)

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:01

Achterom schreef:
Cinnepin schreef:

met hooi iets van 250

Als alles wordt gedaan?

Nja, ik denk dat het hierin heel erg ligt waar de stalling is. prutsmuts in Zuid Limburg zou 250 echt veel te veel zijn, daar kan je dit met gemak voor 100-150 vinden+ rijbak. Zeker aangezien veel pensionstallen hier ook boeren zijn, en zelf hooi en stro hebben, en vaak ook nog eens subsidie krijgen op het brak laten liggen van land.

In stedelijke gebieden denk ik dan weer dat dit aan de lage kant zal zijn, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:02

Paardje02 schreef:
Nja, ik denk dat het hierin heel erg ligt waar de stalling is. prutsmuts in Zuid Limburg zou 250 echt veel te veel zijn, daar kan je dit met gemak voor 100-150 vinden+ rijbak. Zeker aangezien veel pensionstallen hier ook boeren zijn, en zelf hooi en stro hebben, en vaak ook nog eens subsidie krijgen op het brak laten liggen van land.

In stedelijke gebieden denk ik dan weer dat dit aan de lage kant zal zijn, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

het hooi en stro van de boeren verschijnt ook niet op magische wijze in de schuur hoor, dat kost ook heel veel geld om te laten groeien en oogsten.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:05

juval schreef:
Paardje02 schreef:

het hooi en stro van de boeren verschijnt ook niet op magische wijze in de schuur hoor, dat kost ook heel veel geld om te laten groeien en oogsten.

Dat snap ik, maar je hebt toch een tussenpersoon minder, dat drukt kosten.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:07

Tja ik heb uiteindelijk ingeleverd op die altijd rijbare rijbak. Paard staat nog niet honderd procent naar mijn zin maar ik ben 3 jaar geleden bijna 20 stallen afgegaan in de ongeving Deventer. Soms op drie kwartier rijden.

Heb nu een plek waar ze uit hunzelf veel te weinig hooi geven omdat ze hun paard te dik vinden, maar tegen 60 euro Extra in de maand krijgt ze genoeg. Moet wel zeggen dat ik 230 basis betaal voor een stal met oké uitrijmogelijkheden, een verlichte bak die met veel water niet rijbaar is en aan de kleine kant. Heb geen poetsplaats of iets. Als mijn huidige paard dood gaat weet ik niet of ik zo snel weer een koop. Zou de hobby echt missen maar steekt soms best als ik zie hoeveel ik extra moet bijbetalen om gewoon de voldoen aan basis behoeftes.

Wil best begrip hebben dat paard lief met bagger weer wat eerder naar binnen gaat, maar weken op rij maar 2 uur naar buiten vind ik gewoon dierenmishandeling.

Nog maar te zwijgen op hoeveel stallen er niet genoeg gevoerd wordt. Ik snap dat hooi duurder wordt, maar als ik dan bijbetaald voor eten moet ik er wel van op aan dat het gegeven wordt en niet gewoon geld in de zak en niet bijvoeren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:13

Zelf hooien klinkt leuk,maar is heel veel werk.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:15

alice0cullen schreef:
Wil best begrip hebben dat paard lief met bagger weer wat eerder naar binnen gaat, maar weken op rij maar 2 uur naar buiten vind ik gewoon dierenmishandeling.

Doe je zelf niets met je paard dan?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:19

Ik heb de paarden sinds 3,5 jaar aan huis.
Als je het goed wilt doen, dan schrik je echt van de kosten.
Want ja, goed doen houdt in veel hooi, flinke laag strooisel, goede rijbak, veilige omheining, goede paddock, goede brok.

Ik heb nu het geluk een goede goedkope hooi en stroleverancier gevonden te hebben, maar van alle bijkomende kosten wordt je niet blij.

Wei kalken, bemesten, onderhoud van je rijbak, aanschaf en onderhoud trekker, goede bosmaaier, mestafvoer.
Het valt echt tegen hoor.
Om over het werk, regelwerk en de verplichtingen niet te spreken.

En tuurlijk is het ook genieten en fijn om gezonde blije dieren te zien, maar je moet er echt veel voor doen en ook voor laten.

Wil je er als pensionhouder ook echt wat aan overhouden dan wordt je al snel te duur gevonden.
Nou, ik stond voor ik ze aan huis had op een pensionstal met binnenbak, hele dagen weidegang, redelijke uitrij mogelijkheden, uitmesten en goed voeren en strooisel voor eur 230,00 in de maand.

Dat kon eigenlijk helemaal niet, maar dat besefte ik pas toen ik alles zelf ging doen.
Inmiddels bestaat de stal niet meer, maar anders was ik op slechte dagen vast met hangende pootjes terug gegaan :=

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:23

Lieser schreef:
alice0cullen schreef:

Doe je zelf niets met je paard dan?

Een uurtje rijden of wandelen telt echt niet op tegenover de wei met vriendjes. Nee. Dan staat ze nog 20 uur op stal. 8)7

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:28

alice0cullen schreef:
Een uurtje rijden of wandelen telt echt niet op tegenover de wei met vriendjes. Nee. Dan staat ze nog 20 uur op stal. 8)7

Als dat alles is wat je doet, niet inderdaad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:08

Lieser schreef:
alice0cullen schreef:

Als dat alles is wat je doet, niet inderdaad.

Wat jij met je paard doet is natuurlijk nooit ern vervanging van vrije uitloop met soortgenoten :7

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:17

Prins85 schreef:
Achterom schreef:

Als alles wordt gedaan?

@Achterom, precies dat!

Dit is welgeteld mijn 3e reactie op Bokt, maar ik kan gewoon razend worden om dergelijke reacties.
@Cinnepin, ik heb ook alles in eigen beheer en hooi van eigen land. Ik ben heel benieuwd hoeveel hooi en hoe ruim in het stro/ houtkrul of wat dan ook jouw dier(en) staan.

Wind je niet zo op... ik kan je hier in de buurt meer stallen aanwijzen waar de paarden voldoende buitenkomen, volpension, binnen- en buitenbak voor dat geld.

Voordeel? De meesten hebben allemaal hooi van eigen land. Niet razend worden om dingen die voor andere mensen heel normaal en prima te doen zijn.

Oh, en als je dan denkt dat die niet genoeg te eten krijgt; hij is veel te dik en krijgt teveel vreten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:22

Tja, maar je kunt op je vingers natellen dat het uiteindelijk gewoon niet uit kan. En als het niet uit kan, niet zeuren dat er zoveel stallen sluiten.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:30

Achterom schreef:
Tja, maar je kunt op je vingers natellen dat het uiteindelijk gewoon niet uit kan. En als het niet uit kan, niet zeuren dat er zoveel stallen sluiten.

Maar dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn?

Hier in de buurt zit een ex-boer. Land al generaties in beheer, volledig afbetaald, zit geen hypotheek op. Hooit zelf, heeft hiervoor apparatuur. En verhuurt ongeveer 25 stallen á 150 euro per paard, daarnaast heeft ie zelf nog tien paarden staan die te koop zijn (maar hij verkoopt nooit wat, dus deze tellen als hobby dieren en niet inkomsten) beste man is met pensioen, en doet dit erbij voor de leuk. Heeft een gedraineerde bak, paarden staan 24/7 buiten met weide, geasfalteerde paddock en grote stal per 4 paarden. Stallen doet hij opstrooien en om de twee weken volledig legen met de machines. Beste man is al met al misschien 5-6 uur per dag bezig met paarden voeren en opstrooien. Dan verdient ie toch nog leuk eraan hoor.

En met hem zijn er nog tig stallen hier in de buurt die zo goed als niets meer betalen voor het land, en zelf subsidies krijgen wanneer ze het land brak hebben (dus grasland) ipv gewassen te zetten.

Het is dus zeker mogelijk om voor een normal bedrag stallen aan te bieden en hier nog een leuke boterham mee te verdienen.